صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مفهوم تسبیح موجودات

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    religion
    نوشته
    233
    حضور
    7 روز 8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    648

    مفهوم تسبیح موجودات




    بنده یه سوالی داشتم تسبیح یعنی چی ! معنی لغویش را نمی گویم !! فکر کنم یک معنی عمیقتری دارد. به نظرم تسبیح خیلی مهم است. همه آفرینش تسبیح می کنند یعنی چی !؟
    سلام به چه معناست. سلام نماز یعنی چی !؟

    ویرایش توسط maes : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ در ساعت ۲۳:۱۵
    منم بنده اهل بیت نبی - ستاینده خاک و پای وصی - بر این زادم و هم بر این بگذرم - چنان دان که خاک پی حیدرم - نباشد جز از بی پدر دشمنش - که یزدان به آتش بسوزد تنش *** درود بر فردوسی !

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 14 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58282





    با نام و یاد دوست




    مفهوم تسبیح موجودات







    کارشناس بحث: استاد سینا


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۰۳ در ساعت ۰۹:۲۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط maes نمایش پست ها
    بنده یه سوالی داشتم تسبیح یعنی چی ! معنی لغویش را نمی گویم !! فکر کنم یک معنی عمیقتری دارد. به نظرم تسبیح خیلی مهم است. همه آفرینش تسبیح می کنند یعنی چی !؟

    همانطور که می دانید در قرآن آیاتی وجود دارد که به تسبیح گویی همه ی موجودات جهان اشاره میکند پس بهتر است برای فهم این موضوع سراغ آیات الهی برویم.

    خداوند در قرآن می فرماید:

    يُسَبّحُ للَّهِ ما فِى السَّموَاتِ وَ مَا فِى الأرْضِ»؛

    آن چه در آسمانها و زمين است همواره تسبيح خدا را مى‏ گويند


    سوره جمعه آیه 1

    و در آيه ديگرى امده است:
    و إنْ مِنْ شَى‏ءٍ إلّايُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لَاتَفْقَهوُنَ تَسْبيْحَهُم؛

    و هر موجودى تسبيح و حمد خدا مى‏گويد امّا شما نمى‏فهميد»
    سوره اسراء آیه 44
    .
    در واقع حقیقت تسبیح یعنی منزه دانستن از هر عیب ونقص، به این معنا که خداوند را از صفات سلبیه منزه می دانیم.


    البته در این رابطه نظرات متعدد می باشد جمعی از مفسران قائل به تسبیح با زبان قال هستند یعنی موجودات تسبیح وذکر خدا را می گویند وزمزمه می کنند هر چند ما نمی شنویم.این دسته از مفسران برای تمام ذرات عالم نوعی درک وشعور قائلند.
    اما گروهی معتقدند نوع تسبیح آنها همچون تسبیح انسان به شکل جمله بندی نمی باشد بلکه زبان آنها زبان تکوین وزبان حال است نه قال.ولی همین زبان قال امری حقیقیست نه مجازی.


    در واقع این طور می شود بیان کرد که شما اگر اثری را از موثری ببینید مثلا کتابی را از نویسنده ای یا ساختمانی را از معماری با دین آن اثر ومیزان تبحری که در اثر وجود دارد پی به میزان آگاهی صاحب اثر می برید وگویا این اثر بیان کننده ی میزان درک وآگاهی وذوق وسلیقه ی موثر است در نظام خلقت نیز ما با دیدن آثار متعدد خداوند پی به میزان قدرت بی انتهای او می بریم وگویا این آثار منزه بودن خداوند را به ما خطر نشان می کند .در واقع خود آثار بدین جهت که تجلی وجود خداوند هستند با دقت در آنها ،ما را به این سمت سوق می دهند که این اثر، اثر خداوندی منزه است.
    همانطور که گفتیم تسبیح یعنی پاک ومنزه شمردن از عیب حال موجودات هم چه با زبان قال وچه با زبان حال گویای همین مطلب هستند که خالق ما خدایی است که چنین حکیمانه ما را آفریده است.
    بنابراین تسبیح به هر دو معنا بیان کننده ی یک امر می باشد وآن مبرا بودن خالق از عیب.
    بعضى از مفسران نيز احتمال داده‏اند: حمد و تسبيح عمومى موجودات تركيبى از زبان «حال» و «قال» يا به تعبير ديگر «تسبيح تكوينى» و «تشريعى» باشد،چون هم شامل انسان وفرشته می شود وهم شامل سایر موجودات.
    البته در بعضی از تفاسیر آمده است درک این نوع تسبیح برای پیامبر خدا وبندگان خالص جنبه ی شهود عینی دارد اما برای عموم مردم جنبه ی شهود علمی وعقلی.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۸:۵۹

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط maes نمایش پست ها

    سلام به چه معناست. سلام نماز یعنی چی !؟

    آنچه که می توان در رابطه با سلام گفت این است که سلام نوعی تحیت است در واقع ابزاریست برای ادای احترام.

    در سوره «نور» آيه 61 آمده است:
    فَاذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً

    ودر هنگامى كه وارد خانه‏ اى شديد، بر يكديگر تحيت الهى بفرستيد، تحيتى پر بركت و پاكيزه.

    دراصل، می توان گفت منظور سلام ،«سَلامُ اللَّهِ عَلَيْكُم» است، يعنى درود پروردگار بر تو باد، يا خداوند تو را به سلامت دارد، و در امن و امان باشی.

    وقتی انسان به نماز می ایستد گویا به سفری معنوی وروحانی رفته است وتمام توجه خود را از خلق به سوی خداوند معطوف می دارد در پایان نماز گویا انسان سفر معنویش خاتمه می یابد ودوباره می خواهد به مردم برگردد پس دراولِ رجوع سلام می دهد منتها اولین سلام را به وجود مقدس پیامبرمی دهد چرا که انسان در این رجوع از وحدت به کثرت،لازم است به برترین تجلی حق سلام دهد واز انجا که پیامبر اسلام صل الله وعلیه واله برترین تجلی خداوند در زمین است اولین سلام به محضر ایشان تقدیم می شود وبعد به به سایر بندگان.

    البته در رابطه با معنای سلام پایانی نماز،(در مصباح الشریعه باب الثامن عشر فی سلام) معنای امان هم در نظر گرفته شده است. يعنى، كسى که نماز می خواند واوامر الهيّه و سنن نبويّه را ادا كند با خشوع قلبى، ايمن از بلاء دنيا و عذاب آخرت شود.

    حضرت امام خمینی در کتاب سر الصلاه در رابطه با سلام نماز می فرمایند:

    ...در سرّ سلام مطلبى ديگر معلوم شود و آن آن است كه چون سالك در حال سجده غيبت مطلقه از همه موجودات براى او دست داد و از همه موجودات غايب شد و در آخر سجده حالت صحوى براى او رخ داد و در تشهّد نيز اين حالت قوت گرفت، ناگاه از حال غيبت از خلق به حضور منتقل شد و ادب حضور را به جاى آورد، و در آخر تشهّد توجه به مقام نبوت پيدا كرد و در محضر ولايت آن سرور، ادب حضور را كه سلام شفاهى است به جا آورد. و پس از آن، به تعينات نور ولايت، كه قواى ظاهره و باطنه خود و «عباد اللَّه الصّالحين» است، توجه نموده ادب حضور را ملحوظ داشت. و پس از آن، به مطلق كثرات غيب و شهادت توجه پيدا نموده ادب حضور را ملحوظ داشته شفاهاً سلام تقديم داشت.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ در ساعت ۲۰:۱۱

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    در نظام خلقت نیز ما با دیدن آثار متعدد خداوند پی به میزان قدرت بی انتهای او می بریم وگویا این آثار منزه بودن خداوند را به ما خطر نشان می کند .
    با سلام. جسارتاً اگر این نوع تسبیح مراد باشد آن را هر کسی حتّی مشرکین هم می‌تواند بفهمد ولی آیه کریمه فرموده که:

    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    و إنْ مِنْ شَى‏ءٍ إلّايُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لَاتَفْقَهوُنَ تَسْبيْحَهُم؛

    و هر موجودى تسبيح و حمد خدا مى‏گويد ولی شما تسبیحشان را نمى‌‏فهميد»
    سوره اسراء آیه 44

    بنابراین، تسبیح یادشده نمی‌تواند از سنخ زبان حال باشد.

    مرحوم علاّمه طباطبایی هم با توجّه به همین قرینه، تسبیح مذکور در آیه را زبان حال نمی‌داند.

    ایشان معتقد است که هر چیزی به هر اندازه که بهره‌ای از وجود دارد به همان اندازه بهره‌ای از شعور و علم دارد؛ و شواهد قرآنی هم بر این مدّعا وجود دارد؛

    بنابراین هر موجودی، عالمانه و با زبان قال که مخصوص خودش است، خداوند را تسبیح می‌کند.

    سبحانک ما أعظم شأنک.





  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط maes نمایش پست ها
    بنده یه سوالی داشتم تسبیح یعنی چی ! معنی لغویش را نمی گویم !! فکر کنم یک معنی عمیقتری دارد. به نظرم تسبیح خیلی مهم است. همه آفرینش تسبیح می کنند یعنی چی !؟
    سلام به چه معناست. سلام نماز یعنی چی !؟
    سلام
    با توجه به این آیه شریفه :
    الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى‏ فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى‏ مِنْ فُطُورٍ (3) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ (4)

    ترجمه:
    3- همان كسى كه هفت آسمان را بر روى يكديگر آفريد، در آفرينش خداوند رحمان هيچ تضاد و عيبى نمى‏بينى، بار ديگر نگاه كن، آيا هيچ شكاف و خللى مشاهده مى‏كنى؟
    4- بار ديگر (به عالم هستى) نگاه كن سرانجام چشمانت (در جستجوى خلل و نقصان ناكام مانده) به سوى تو بازمى‏گردد در حالى كه خسته و ناتوان است.
    تسبیح یعنی اینکه با عدم فطور و گسست و نقص در عالم خلقت بر خالق بی نقص دلالت می کنند
    و هوالله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    تسبیح یعنی اینکه با عدم فطور و گسست و نقص در عالم خلقت بر خالق بی نقص دلالت می کنند
    با عرض سلام و احترام. مجرّد دلالت کردن بر خالق را نمی‌توان تسبیح نامید مگر با ارتکاب مَجاز، زیرا در تسبیح حقیقی عرفاً باید تسبیح کننده از قصد و شعور برخوردار باشد،
    افزون بر آن، ظاهر کریمه‌ی سوره إسراء این است که انسان‌ها تسبیح موجودات را درک نمی‌کنند و نمی‌فهمند، در حالی که دلالتی را که شما فرمودید همه می‌توانند آن را بفهمند حتی کسی که کافر است.
    نتیجه اینکه: بر اساس تعالیم قرآنی، تسبیح موجودات یک چیز است و دلالت کردنشان بر خالق بی‌نقص یک چیز دیگر.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    با عرض سلام و احترام. مجرّد دلالت کردن بر خالق را نمی‌توان تسبیح نامید مگر با ارتکاب مَجاز، زیرا در تسبیح حقیقی عرفاً باید تسبیح کننده از قصد و شعور برخوردار باشد،
    افزون بر آن، ظاهر کریمه‌ی سوره إسراء این است که انسان‌ها تسبیح موجودات را درک نمی‌کنند و نمی‌فهمند، در حالی که دلالتی را که شما فرمودید همه می‌توانند آن را بفهمند حتی کسی که کافر است.
    نتیجه اینکه: بر اساس تعالیم قرآنی، تسبیح موجودات یک چیز است و دلالت کردنشان بر خالق بی‌نقص یک چیز دیگر.
    لیس التسبیح بمجرد الکلام اللفظی بل تاره یکون بعین الوجود فی الاشیاء لانهم کلمات الله
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    لیس التسبیح بمجرد الکلام اللفظی بل تاره یکون بعین الوجود فی الاشیاء لانهم کلمات الله
    هذا المعنی فی نفسه صحیح؛
    لکنّ الکلام فی أنّ قوله تعالی «لا تفقهون تسبیحهم» لا یلائم حمل التسبیح علی الدلالة المذکورة؛

    و نظراً إلی ذلک قال السیّد الطّباطبائی ما هذا لفظه:
    «
    انّ المراد بالتسبيح في الآية ليس مجرّد دلالتها عليه تعالى بنفي الشريك وجهات النقص فإن الخطاب في قوله : " ولكن لا تفقهون تسبيحهم " إما للمشركين وإما للناس أعم من المؤمن والمشرك وهم على أي حال يفقهون دلالة الأشياء على صانعها مع أن الآية تنفى عنهم الفقه .
    ولا يصغى إلى قول من قال : إن الخطاب للمشركين وهم لعدم تدبرهم فيها وقلة انتفاعهم بها كان فهمهم بمنزله العدم ولا إلى دعوى من يدعى أنهم لعدم فهمهم بعض المراد من التسبيح جعلوا ممن لا يفقه الجميع تغليبا .
    وذلك لان تنزيل الفهم منزله العدم أو جعل البعض كالجميع لا يلائم مقام الاحتجاج وهو سبحانه يخاطبهم في سابق الآية بالحجة على التنزيه على أن هذا النوع من المسامحة بالتغليب ونحوه لا يحتمله كلامه تعالى .»


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    وهم على أي حال يفقهون دلالة الأشياء على صانعها
    سلام
    فیه نظر
    لانه کثیر منهم لا یعلمون و اکثرهم لا یفقهون لان الفقه اخص من العلم فعلی هذا هو حمل صحیح
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۹:۵۴ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود