صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج با زنان شوهر دار اسیر شده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    40

    پرسش ازدواج با زنان شوهر دار اسیر شده




    سلام

    آیا ازدواج با زن شوهر دار اسیر شده را میتوان اخلاقی دانست

    منظورم ایه24 نسا میباشد که ترجمه اش این است: و ازدواج با زنان شوهر دار بر شما حرام شد مگر زنان شوهر داری که مالک و متصرف شده اید..


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۹:۵۹

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    33



    با سلام
    دوست بزرگوار از آنجا که سوال شما مبهم و کلی است ، پاسخ کلی به آن نیز این است که:

    نخیر ازدواج با زن شوهردار اسیر یا غیر اسیر نه از لحاظ اخلاقی صحیح است و نه از لحاظ فقهی

    اگر تمایل داشتید سوالتان را شفاف بیان بفرمایید تا پاسخ کامل و شفاف بگیرید.
    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۸/۱۱/۲۹ در ساعت ۰۱:۴۰
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    ازدواج با زنان همسر دار در شرع مقدس اسلام حرام است. از این دسته فقط زنان اسیر شده، با شرایطی مثتثنا هستند.
    خداوند متعال نكاح زن اسير شده از كفار را براى مسلمانان بعد از برائت و طاهر بودن رحمش از شوهر اولش حلال فرموده است به شرط اينكه بين آن زن و شوهر كافرش اختلاف مكان باشد و اگر آن زن و شوهر هر دو با هم اسير شوند براى غير شوهرش حلال نخواهد بود. این حکم فقط درباره زنان کفار است و در جنگ میان دو ملتی که مسلمان باشند این حکم جاری نمی شود . اگر چه یکی از آنان ظالم و متجاوز باشد.
    در بارۀ دلایل و فلسفۀ حلیت روابط زناشویی با زنان اسیر می توان گفت: حلال شدن زنان اسیر بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روزی بوده است؛ زیرا از سویی اگر زنان اسیر آزاد می شدند، تقویت جبهۀ دشمن را در پی داشت و از سویی دیگر زندانی و حبس کردن آن ها هم روش درستی نبود. کار کشیدن از آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت. از طرفی وجود جمعیتی عظیم در جامعه بدون این که عضوی از جامعه شناخته شوند، خود تبعات منفی در جامعه به همراه خواهد آورد از جمله این می توانستند منشأ نسلی ناپاک در جامعه شوند، گذشته از آن در مقابل ارزش های فکری و عقیدتی جامعه موضع گیری نمایند و...؛ به تعبیری واضح آن ها نماینده فکر و باور دشمن خواهند شد و عملا در جامعه جمعیتی به وجود خواهد آمد که هیچ تناسبی با ارزش های پذیرفته شدۀ جامعه نخواهند داشت اما اسلام با طرح رسمیت بخشیدن به داشتن روابط زناشویی با آن ها با شرایط خاص به همۀ این تبعات منفی پایان داد و آن ها را از این طریق در جامعه اسلامی هضم کرد.

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    نقل قول نوشته اصلی توسط گمنام نمایش پست ها
    خداوند متعال نكاح زن اسير شده از كفار را براى مسلمانان بعد از برائت و طاهر بودن رحمش از شوهر اولش حلال فرموده است به شرط اينكه بين آن زن و شوهر كافرش اختلاف مكان باشد و اگر آن زن و شوهر هر دو با هم اسير شوند براى غير شوهرش حلال نخواهد بود.
    درود

    آنچه ذیل تفاسیر مربوط به این آیه آمده است با نوشته ی فوق الذکر از گمنام عزیز مغایر است:

    ترجمه ی تفسیر المیزان (4/425):

    «و بنابراين جمله "الا ماملكت ايمانكم" در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه درمحصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يابگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهردارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس ‍ بگيرد، وآنگاه خودش با او همخوابگى نموده ، دوباره به شوهرش ‍ تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است»

    مرحوم علامه طباطبایی دو تفسیر دیگری که بر این آیه آمده است را نیز نقل می کند و با استدلال خود آنها را نادرست می خواند. (نظیر مطالبی که قبلاً در مجمع البیان یا بعداً در تفسیر نمونه ذکر شده اند.)

    البته مشابه این بیان را در تفاسیر سایر قدمای علما نیز می یابیم.


    در تفسیر القمی (1/135) منتسب به علی بن ابراهیم قمی، از مشایخ ثقةالاسلام کلینی، آمده است:

    « و قوله و المحصنات من النساء إلا ما ملكت أيمانكم يعني أمة الرجل إذا كان قد زوجها من عبده ثم أراد نكاحها فرق بينهما و استبرأ رحمها بحيضة أو حيضتين فإذا استبرأ رحمها حل له أن ينكحها »



    ابوالنصر عیاشی (متوفی 320 ه.ق) نیز سه مطلب در این باره در تفسیر عیاشی (1/232) آورده است:

    « عن محمد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر (ع) عن قول الله: " والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم " قال: هو أن يأمر الرجل عبده وتحته امته فيقول له: اعتزلها فلا تقربها، ثم يحبسها عنه حتى تحيض ثم يمسها فاذا حاضت بعد مسه إياها ردها عليه بغير نكاح »
    « عن عبدالله بن سنان عن أبى عبدالله (ع) في " المحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم " قال سمعته يقول: تأمر عبدك وتحته امتك فيعتزلها حتى تحيض فتصيب منها »
    «عن ابن مسكان عن أبى بصير عن احدهما في قول الله " والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم " قال هن ذوات الازواج " الا ما ملكت ايمانكم " ان كنت زوجت امتك غلامك نزعتها منه اذا شئت، فقلت: أرأيت ان زوج غير غلامه؟ قال: ليس له ان ينزع حتى تباع، فان باعها صار بضعها في يد غيره، وان شاء المشترى فرق وان شاء اقر»



    از نظر فقهی نیز شواهد، مؤید موارد فوق است. مثلا در جواهر الکلام (30/280) با ذکر وجود روایات مستفیض و یا حتی متواتر در این باب ادعای اجماع شده است:


    « (له أن يفرق بينهما بغير لفظ الطلاق، مثل أن يقول: فسخت عقد كما) أو فرقت بينكما (أو يأمر) هما أو (أحدهما بالاعتزال عن صاحبه) أو نحو ذلك بلا خلاف أجده فيه، بل الاجماع بقسميه عليه، مضافا إلى استفاضة النصوص أو تواترها به، كصحيح ابن مسلم (سأل الباقر عليه السلام عن قول الله عزوجل والمحصنات من النساء إلا ما ملكت أيمانكم، قال: هو أن يأمر الرجل عبده وتحته أمته فيقول له: اعتزل امرأتك ولا قربها، ثم يحبسها حتى تحيض، ثم يمسها)»


    سپاسگزارم

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط پویش نمایش پست ها
    ایا ازدواج با زن شوهر دار اسیر شده را میتوان اخلاقی دانستازدواج با زنان شوهر دار اسیر شده
    سلام علیکم

    در این گونه مسائل باید تابع فقه بود و فقه و اخلاق نیز از هم جدایی ندارند باید دید فقه در این موارد چه می گوید ، در این خصوص باید به ابواب عبد و امه و جهاد رجوع کرد ، که فقهای عظام فروعات آن را مفصل بحث کرده اند .

    ومن الله التوفیق

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۱/۲۹ در ساعت ۲۲:۵۲

  11. صلوات ها 8


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    40



    متاسفانه پاسخ طولانی ارسال نمیشود. فقط بگویم هیچکدام از توجیهات منطقی و اخلاقی نبود.

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    سلام بر پویش گرامی شما برای اینکه ما بوانیم جواب قانع ننده به شما بدهیم ابتدا مبانی که قبول دارید را بفرمایید تا ما بر اساس ان با شما سخن بگوییم
    1- ایا احکام اسلام را قبول دارید
    2- ایا قران را قبول دارید3
    3- ایا مبانی اهل سنت را قبول دارید
    4- اگر اسلام را چه شیعه یا سنی قبول ندارید کدام یک از ایان را قبول دارید
    5-اگر هیچ یک از ادیان را قبول ندارید عقل و محدوده ان و برداشت شما از منطق و اخلاق و دیگر مسایلی که پذیرفته اید چیست
    در صورتی که شما به سوالات فوق پاسخ دهید ما با توجه به مبادی تصدیقیه شما پاسخ بهتری می توانیم به شما بدهیم

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت همه دوستان عزیز

    جناب پویش عزیز سوال خوبی را مطرح کردند ؛ و این سوال ممکن است برخاسته از ذهن کاوشگر دین مدار اخلاقی ایشان باشد ، که چگونه ممکن است دین اسلام با اینکه کامل کننده تمام مکارم اخلاقی است چنین حکمی را صادر نموده باشد .

    همان طور که می دانید احکام الهی که دین اسلام آنها را برای مردم به ارمغان آورده از یک سیر تدریجی خاصی برخوردار بوده . به طوریکه به زندگی اجتماعی مردم خلل جدی وارد نشده و مردم ضمن پذیرش دین اسلام و اجرای قوانین اسلامی شاهد رشد عدالت و اخلاق در اجتماع نیز بوده اند .

    لذا سیره پیامبر اکرم با توجه به دستورات خداوند ، در بیان قوانین الهی اینگونه بود :

    1.تبیین دستورات قاطع الهی نسبت به اصول دین ، که شامل توحید و معاد و نبوت می شد . این فرامین الهی اساس دینداری را تشکیل داده و به هیچ وجه تسامح و تساهل در آنها راه نداشته است .

    2. احکام و فرامین الهی که نسبت به فروع دین و اخلاقیات بوده از یک سیر ملایمی برخوردار بودند تا آنان که به بخش اول ایمان آوردند بتوانند خود را با بخش دوم دستورات هماهنگ نمایند .


    بنابر این احکام الهی به صورت تدریجی در طول 23 سال برای مردم تشریع شد . و بعضی از مسائل که با تار و پود زندگی مردم محکمتر گره خورده بود تغییر آنها مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص داد و در چند مرحله حکم الهی با تخفیف ویژه صادر گردید و به حکم نهایی ختم شد مانند حکم روزه و شراب و ...

    بعضی از احکام الهی همان احکام جاری در همان زمان بود و نیازی به تغییر نداشت . مانند معاملات

    بعضی از مسائل که قابل تغییر در آن زمان کوتاه حیات پیامبر نبود از یک روند ملایمی برخوردار شد تا در دراز مدت به نتجه مطلوب برسد .
    لذا ما در بحث برده داری ؛ که تمام جهان آن روز را فرا گرفته به طوری که قوانین برده داری در یک برهه طولانی در تمام زوایای جوامع بشری آن روز نفوذ نموده ؛ شیوه نوینی را از اسلام مشاهده می کنیم و آن برنامه ریزی بلند مدت برای حذف برده داری ، که نمونه های عملی را در سیره اهل بیت علیهم السلام به خوبی می بینیم و دستورات الهی در راستای آزادی بردگان در ازای اشتباهات و خطاها نیز به خوبی گواه این حرکت آزاد سازی انسانها از بردگی است .

    اما آنچه که در سوال دوست خوبمان جناب پویش دیده می شود به طوریکه باعث تعجب ایشان شده اینست که گمان می کنند این حکم و دستور خداوند است و حال آنکه این پدیده نا خوشایند از قبل بوده بلکه از آیه چنین استفاده می شود که ظاهرا در آن زمان نه تنها با زنان اسیر شوهردار ازدواج می نمودند بلکه با زنان شوهردار آزاد نیز چنین اتفاقاتی رخ می داده که اسلام در مرحله اول بخشی از آن را ممنوع ساخته و نسبت به بخش دیگرش که از وسعت بیشتری برخوردار بوده طرح دیگری را به اجرا گذاشته و آن حذف تدریجی برده داری بوده و امروزه شاهد آنیم که برده داری مدتهاست از جامعه بشری رخت بر بسته است .

    بنابر آنچه گذشت مشخص شد که اسلام دین کمالات اخلاقی است و هرچه که با اخلاق ناسازگار باشد با آن مقابله می کند نهایتا اگر مساله ای بیش از حد در تار و پود اجتماع نفوذ کرده باشد از باب مماشات در برنامه های دراز مدت آن مساله را از گردونه حذف می نماید .

    امید که همه ما از بردگی شیاطین و هواهای نفسانی رهایی یابیم .

    موفق باشید

  17. صلوات ها 12


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    185
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    668



    نقل قول نوشته اصلی توسط ایمان نمایش پست ها
    با سلام خدمت همه دوستان عزیز

    حال آنکه این پدیده نا خوشایند از قبل بوده بلکه از آیه چنین استفاده می شود که ظاهرا در آن زمان نه تنها با زنان اسیر شوهردار ازدواج می نمودند بلکه با زنان شوهردار آزاد نیز چنین اتفاقاتی رخ می داده که اسلام در مرحله اول بخشی از آن را ممنوع ساخته و نسبت به بخش دیگرش که از وسعت بیشتری برخوردار بوده طرح دیگری را به اجرا گذاشته و آن حذف تدریجی برده داری بوده و امروزه شاهد آنیم که برده داری مدتهاست از جامعه بشری رخت بر بسته است .

    اگر فردا جنگی بین مسلمانان و کفار ایجاد شود ، و زنانی متاهل از کفار به اسارت درآیند ، آیا می توانید با این توجیه از اجرای حکم قرآنی ممانعت کنید ؟ موضوع اسرا و تبدیل ایشان به برده باید به صورت ریشه ای مورد تعمق قرار گیرد و این نوشتار ( با عرض پوزش بسیار ) بیشتر توجیه است تا استدلال .

    جناب مصباح یزدی بحث بسیار خوبی در باره ی موضوع بردگی و اسارت کفار دارند که بد نیست بیشتر به آن پرداخته شود . با روال کنونی پاسخ ها ، بیشتر به نظر می رسد الگوی فرهنگی متداول ( که الزاما الگوی فرهنگی اسلام نیست ) به رسمیت شناخته شده و پاسخ ها در جهت اقناع پرسش کننده و توجیه حکم قرآن در راستای این فرهنگ جهت یافته است .

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    53
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    174



    حق


    با سلام خدمت پویش گرامی

    بنده سعی می کنم از منظری دیگر به سوال شما نگاه کنم

    توجه تان را جلب می کنم به ازدواج

    ببینید دوست گرامی فارغ از مسائلی که دوستان بیان کردند - که با نحوه ی بیان بعضی از دوستان چندان موافق نیستم - می خواهم درباره ی مفهوم ازدواج و قوانین پیچیده و تو در تویش در اسلام با هم صحبت کنیم

    باید این تفکیک را قائل شویم که ازدواج کردن با یک زن اسیر ، با تجاوز کردن و همخوابگی با او فاصله ای نجومی دارد.

    بنظرم بحث اصلی و حساسیت جنابعالی روی چنین مفهومی باشد که در ذهنتان نقش بسته.

    ازدواج در قانون اسلام شرایطی بسیار دارد از جمله رضایت طرفین ، وجود دو شاهد ، عدم اجبار و نبودن زور در قبول ازدواج ، مهریه و نفقه و ....

    حقوق اولیه زنها در کدام قانون ازدواجی همچون اسلام ارجمند و بزرگ هست؟

    کدام قانونی چنین مقامی را برای اسیران دشمنان خونی خود وضع کرده است؟؟؟


    ازدواج بهترین و والاترین امری است که از نظر قانونی می توان با اسرای دشمن انجام داد با ان همه ریزه کاری ها و حق و حقوق مختلفی که برای زن و همینطور شرایطش موجود است

    شما روی این مسئله فکر کنید که با زنان اسیر گرفته شده - مبتنی بر همان قید اختلاف مکان با شوهر یا مردن شوهرش - چه کار بهتری می توان کرد؟؟؟؟

    بی قانونی محض که نتیجه اش می شود بربریت و تجاوز و اوج رذائل انسانی

    آزاد کردن هم که نه از نظر استراتژیکی-جنگی و منطقی قابل توجیه است و نه از نظر مواردی که دوستان ذکر کردند

    ((ناگفته پیداست وقتی موقعیت ارام شده یا صلح و اتش بس برقرار گردید انگاه آزاد کردن اسرای طرفین معقول می نماید))


    پس باید در این بازه بهترین نوع برخورد را یافت

    بین بی قانونی محض تا ازاد کردن در زمان غیر منطقی


    از شما می خواهم شما راه حلی تازه پیش بگذارید



    منتظر پاسختان هستم

    اگر احتیاج به توضیح بیشتر بود در خدمتم

    یا حق

    خدایا مرا از همه ی فضایلی که بکار مردم نیاید محروم ساز


    محراب ( وبلاگ شخصی )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۳/۰۸, ۲۳:۵۴ : 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود