صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عاصم به روایت حفص؟!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    121
    حضور
    2 روز 34 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    195

    راهنما چرا عاصم به روایت حفص؟!




    با عرض سلام و ادب
    آیا برای شیعه ادله خاصی برای پذیرش قرآن عاصم به روایت حفص وجود دارد؟
    مثلا نمی شود من در نماز قرائت دیگری را بخوانم؟ بعضی قرائات در کلمات اختلاف دارند مثلا کلمه ای در یک قرائت هست که در دیگری نیست!
    به چه دلیلی قرائت عاصم به روایت حفص نزد ما پذیرفته شده و نه سایر قرائات؟!

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۰۶ در ساعت ۱۹:۱۲

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    چرا عاصم به روایت حفص؟!







    کارشناسان بحث: استاد صدیقین و استاد نور


    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ در ساعت ۱۷:۱۸ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگوی دوم


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط anti نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب
    آیا برای شیعه ادله خاصی برای پذیرش قرآن عاصم به روایت حفص وجود دارد؟
    مثلا نمی شود من در نماز قرائت دیگری را بخوانم؟ بعضی قرائات در کلمات اختلاف دارند مثلا کلمه ای در یک قرائت هست که در دیگری نیست!
    به چه دلیلی قرائت عاصم به روایت حفص نزد ما پذیرفته شده و نه سایر قرائات؟!
    سلام به شما پرسشگر گرامی

    پذیرش قرائت حفص از عاصم، مختص شیعیان نیست بلکه این قرائت، قرائتی جهانی و مورد پذیرش همه مسلمین _به ویژه اهل سنت_ است. قرآن هایی که معمولا در کشورهای مختلف چاپ می شود به همین روایت، یعنی روایت حفص از عاصم است.

    بهتر است ادامه توضیحات را از بیان شیوا و قلم توانای استاد معرفت _که در این مبحث، صاحب نظر هستند_ عرض کنم. برای توضیحات بیشتر، به آدرس نقل شده در پی نوشت مراجعه فرمایید. ایشان می نویسد:

    قرائتی که در طول سال ها و قرن ها و از زمان پیامبر تا کنون، به صورت سماع و نقل متواتر، در نزد عموم مسلمین متداول بوده، یک قرائت بیشتر نیست. همانطور که امام صادق (علیه السلام) فرموده: «القرآن واحد، نزل من عند الواحد و انما الاختلاف من قبل الرواة: قرآن یک قرائت بیشتر ندارد و آن یک قرائت هم از سوی خدای یگانه نازل شده است ولی اختلاف قرائت ها از جانب قاریان [و با دخالت اجتهادهای شخصی شان] به وجود آمده است». قرائتی که با قرائت جمهور مسلمین توافق دارد، همین قرائت حفص از عاصم است؛ یگانه قرائتی که دارای سند صحیح بوده و با پشتوانه جمهور مسلمین استحکام یافته و همواره میان مسلمین متداول و رایج بوده است.

    این قرائت را حفص از عاصم و او از استاد خود ابوعبدالرحمان سلمی و او از امام علی (علیه السلام) گرفته است و امام علی (علیه السلام) هم جز با نص وحی ای که از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اخذ کرده بود، قرائت نمی کرد. اعتماد عمومی به این قرائت، از این جهت بوده که با نص اصلی و قرائت متداول توافق و تطابق داشته است و عاصم و حفص، به مانند سایر قرّاء، در این قرائت اجتهاد نظری دخالت نداده اند.

    عاصم ضابطی بی نهایت استوار بود و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بود و به تعبیر ابن خلکان در وفیات الاعیان، یگانه ی مورد عنایت و توجه بوده است. امام احمد بن حنبل نیز قرائت عاصم را بر دیگر قرائت ها ترجیح می داد و به گفته ذهبی در میزان الاعتدال، احمد بن حنبل گفته: «عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختیار کرده ام». قرائت حفص به روایت عاصم، مورد توجه ویژه علمای امامیه بوده و آن را یگانه قرائت برتر و مطابق با لهجه فصیح قریش _که قرآن بر وفق آن نازل شده_ می دانستند. البته سند عالی این قرائت که به امیرالمؤمنین (علیه اسلام) می رسد و ایشان که کاتب خاص وحی بودند از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند، افتخاری برای تشیع نیز هست که سندی کاملا شیعی دارد و این قرائت در میان عموم مسلمین جهان، از ابتدا تا کنون، مورد توجه بوده و متداول گشته و رواج داشته است. در حال حاضر نیز، قرائت اصلی قرآن، همین قرائت رایج و متداول بین جمهور مسلمین است (یعنی قرائت حفص از عاصم).*

    اینکه آیا می توان قرائت های دیگر را در نماز قرائت نمود یا نه، بحثی فقهی است که ان شاء الله پاسخ گوی محترم احکام، به شما پاسخ خواهند داد. (شکیبا باشید)


    پی نوشت
    --------------------------
    * علوم قرآنی، استاد محمد هادی معرفت، ص 213 تا 224 / با تلخیص و تصرف اندک در عبارات. نیز رجوع کنید به: تلخیص التمهید، ج 1، ص 326 به بعد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ در ساعت ۰۱:۴۹

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    پژوهش
    نوشته
    220
    حضور
    20 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    326



    این قراءتها هیچ کدوم حجت شرعی ندارند و من در آوردی هستند ولی خب ائمه سلام الله علیهم دستور به خوندن آن چه هست داده اند ولی اگر مجتهدی براش ثابت بشه فلان قراءت صحیح است می تواند آن را بخواند .

    لذا خود بنده ارجلکم را به کسر می خوانم .

    و قراءت حفص هم نمی شه گفت از امام علی صلوات الله علیه است واقعا نمی شه این را اثبات کرد ولی می شه گفت که بهترین قراءت بعد از این قوم با قرآن بازی کردند و نزدیکترین آنها به واقع است .
    لطفا به این سایت حتما سر بزنید واقعا جالبه .

    http://h-varjani.blogfa.com/cat-3.aspx

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    به نظر من در قرآن ادعایی که در جابجایی آیات که برخی ادعا می کنند مثلا آیه تطهیر یا مثلا آیه الیوم اکملت لکم دینکم... و یا آیات دیگر جابجا شده صحت ندارد البته ترتیب نزول سوره و چیدمانش بر اساس نزول نیست اما به نظر من در قرآن به قرائت عاصم به روایت حفص نه آیه ای جابجا شده و نه حتی حرکتی جابجا شده مثلا ارجلَکم همینگونه بوده و نه مثلا ارجلِکم

    یکی از دلایلی هم که دارم این است که افرادی به اعجاز حافظ کل قرآن شدند مثلا کربلایی کاظم که این اعجاز به تایید مراجع تقلید هم رسیده در حالی که ایشان قرآن را به همان گونه که عاصم به روایت حفص است می خواندند و این خود نشانگر صحت آن است چون اگر قرائت عاصم به رواین حفض صحیح نبود کسی که به طور اعجاز حافظ قرآن شده باید آن قرآن و قرائت اصلی را قرائت کند نه قرائت عاصم به روایت حفص.

    و من الله التوفیق

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ در ساعت ۰۴:۰۵

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    علاقه
    پژوهش
    نوشته
    220
    حضور
    20 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    326



    یا مثلا دارد در یکی از قراءتها هفتگانه مشهور و همچنین در یکی از نقلهای حفص در آیه شریفه کنتم خیر أمة اخرجت للناس ...

    جای أمة ائمة دارد که اگر برای محقق ثابت شود قراءت درست همینه خب می تواند بخواند در ضمن این که روایت هم داریم در این باب در مورد همین آیه شریفه .

    در نماز هم ظاهرا آقایون اشکال نمی کنن چون در بعضی قراءتها ملک دارد به جای مالک و در بعضی نقلها حفص هم ملک خوانده شده و علامه طباطبایی همین قراءت را ترجیج می دادند .

    لذا ثابت شود که أئمة درسته می تواند همین را بخواند .

    لطفا به این سایت حتما سر بزنید واقعا جالبه .

    http://h-varjani.blogfa.com/cat-3.aspx

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیقین نمایش پست ها
    ...عاصم ضابطی بی نهایت استوار بود و در اخذ قرآن از دیگران بسیار محتاط بود...
    ابن سعد در «طبقات القرّاء» در خصوص عاصم گفته: او ثقه بود ولی در حدیثش کثیر الخطا بود؛
    و عجلی در «معرفة الثّقات» گفته: صاحب سنّت و قرائت بود و ثقه و مرجع در قرائت، و
    مذهبش عثمانی بود،
    و یعقوب بن سفیان گفته:
    در حدیثش اضطراب است ولی ثقه است،
    و جرجانی در «الکامل» از ابن العلیه نقل کرده که: هر کسی که اسمش عاصم بوده در
    حافظه‌اش اشکال داشته!
    و ابن خرّاش گفته:
    در حدیثش انکار است، (فی حدیثه نُکرة)
    و عقیلی گفته: ایرادی نداشت جز
    سوء حافظه،
    و ابو حاتم گفته که:
    محلّش نیست که گفته شود ثقه است و همچنین حافظ هم نبوده (لیس محلّه أن یقال إنّه ثقة و لم یکن بالحافظ)
    و دار قطنی گفته که:
    حفظ او ایراد دارد (فی حفظه شیء)
    و نسائی در سنن خویش حدیثی را به سندش از عاصم از زرّ بن حبیش از عبدالله بن مسعود حدیثی روایت کرده دالّ بر اینکه رسول خدا(ص) در آخرین روزهای عمر شریفش دستور فرمود که ابوبکر برای امامت نماز جماعت بایستد،
    و گفتنی است که این حدیث یکی از مستمسکات اهل سنّت برای خلافت ابوبکر می‌باشد.

    روی هم رفته نتیجه می‌شود که عاصم چنان هم «بی نهایت استوار» نبوده است، و اصلا استوار نبوده است؛ هذا؛

    و امّا حفص که از عاصم روایت کرده:
    ابن ابی حاتم از عبدالله از پدرش نقل کرده که حفص متروک الحدیث است،
    و ابن مدینی گفته: ضعیف الحدیث است،
    و بخاری گفته: حدیثش را ترک کرده اند،
    و مسلم گفته: متروک است،
    و نسائی گفته: ثقه نیست و حدیثش نیز نوشته نمی‌شود،
    و صالح بن محمّد گفته: حدیثش نوشته نمی‌شود و احادیثش همگی ناشناخته است،
    و ابن خرّاش گفته: کذّاب و متروک است و وضع حدیث می‌کرد،
    و ابن حیّان گفته: اسانید روایات را مقلوب می‌کرد و احادیث مرسل را اسناد می‌داد،
    و ابن جوزی از عبدالرحمن بن مهدی نقل کرده که گفت: سوگند به خدا که روایت کردن از او حلال نیست،
    و دار قطنی گفته: ضعیف است،

    با این حساب و با توجّه به قرائن دیگر، به نظر می‌رسد که سخن این دوستمان کاملاً صحیح است:

    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    این قراءتها هیچ کدوم حجت شرعی ندارند و من در آوردی هستند ولی خب ائمه سلام الله علیهم دستور به خوندن آن چه هست داده اند ولی اگر مجتهدی براش ثابت بشه فلان قراءت صحیح است می تواند آن را بخواند .

    لذا خود بنده ارجلکم را به کسر می خوانم .

    و قراءت حفص هم نمی شه گفت از امام علی صلوات الله علیه است واقعا نمی شه این را اثبات کرد ولی می شه گفت که بهترین قراءت بعد از این قوم با قرآن بازی کردند و نزدیکترین آنها به واقع است .

    خود ائمّه هم در روایتی چنین دستور داده‌اند: «اِقرؤوا کما تعلّمتُم فسیَجیئُکُم مَن یُعَلّمُکُم» (قرآن را آنگونه که آموخته‌اید بخوانید، کسی خواهد آمد که به شما خواهد آموخت.) (الکافی، 619/2)

    محقّق خویی نیز در البیان فرموده: با استقرای حال راویان، یقین می‌یابیم که قرائت‌ها به طریق خبرهای واحد به ما نقل شده‌اند و متواتر نیستند، و بعضی از این راویان هم حتّی ثقه هم نیستند.
    سپس فرموده: حق آن است که هیچ کدام از قرائتها حجّیّت شرعی ندارند و نمی‌توان به اینها بر حکم شرعی استدلال نمود، و دلیلی از عقل و شرع بر وجوب پیروی از قاری خاصّی نداریم،
    بلکه عقل مستقلّاً و شرع نیز بر منع از پیروی بدون علم، حکم می‌کنند. (البیان، 180)


    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    در نماز هم ظاهرا آقایون اشکال نمی کنن چون در بعضی قراءتها ملک دارد به جای مالک و در بعضی نقلها حفص هم ملک خوانده شده و علامه طباطبایی همین قراءت را ترجیج می دادند .
    بلی در کتاب شریف عروة الوثقی هم فرموده که خواندن حمد و سوره با هرکدام از قراءات سبعه، مجزی می‌باشد.
    مرحوم علاّمه هم از استادشان سیّدعلی آقا قاضی نقل می‌کردند که ایشان در نمازش «مَلِکِ» می‌خواندند.


    اللّهمّ ما عرّفتنا من الحقّ فحمّلناه، و ما قصرنا عنه فبلّغناه.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به همه دوستان

    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    این قراءتها هیچ کدوم حجت شرعی ندارند و من در آوردی هستند ولی خب ائمه سلام الله علیهم دستور به خوندن آن چه هست داده اند
    دوست خوب، اینطور به راحتی و بدون استناد، قولی را به ائمه نسبت دادن، مسؤولیت شرعی دارد. ابتدا حدیث مذکور و شرح ها و اختلاف نظرهای زیادی که علما درباره معنای آن حدیث را دارند مطالعه بفرمایید، آنگاه به این راحتی قولی به ائمه نسبت نمی دهید. (برای این منظور، می توانید صفحه 223 کتاب علوم قرآنی استاد معرفت را مطالعه بفرمایید.)

    ***********************

    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    اگر مجتهدی براش ثابت بشه فلان قراءت صحیح است می تواند آن را بخواند . لذا خود بنده ارجلکم را به کسر می خوانم .
    یعنی شما به درجه اجتهاد رسیده اید و با اجتهاد شخصی این قرائت را می خوانید! با این حساب، همان ایرادی که به قراء گذشته گرفته اید و گفته اید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    این قراءتها هیچ کدوم حجت شرعی ندارند و من در آوردی هستند
    به خودتان هم وارد است چون با اجتهاد شخصی و من درآوردی این قرائت را برگزیدید!

    ************************

    نقل قول نوشته اصلی توسط یونس بن عبد الرحمن نمایش پست ها
    و قراءت حفص هم نمی شه گفت از امام علی صلوات الله علیه است واقعا نمی شه این را اثبات کرد
    برای اثبات این منظور می توانید مراجعه کنید به: تلخیص التمهید، محمد هادی معرفت، ج1، ص 327 تا 330 ؛ طبقات القرّاء، ابن جوزی، ج 1، ص 348 ؛ معرفة القرّاء الکبار، ذهبی، ج1، ص 75 و ص 348. و در کتاب های فارسی هم می توانید مراجعه کنید به: علوم قرآنی، محمد هادی معرفت، ص 213 تا 217.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ در ساعت ۱۶:۰۱

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    عاصم...عجلی در «معرفة الثّقات» گفته: مذهبش عثمانی بود،
    به گفته استاد معرفت در تلخیص التمهید، چهار تن از قرّاء سبعه، با صراحت شیعه بوده اند: عاصم بن ابی النجود، ابو عمرو زبان بن العلاء ، حمزة بن حبیب و علی بن حمزة الکسائی(1) اما ابن عامر از پیروان معاویه بود و از دروغ و فسق بر حذر نبود! ابن الکثیر مکی و نافع المدنی هم مستور الحال اند یعنی مذهبشان خیلی روشن نیست... (2)

    ---------------------------
    1- تأسیس الشیعة لعلوم الاسلام، ص 346
    2- تلخیص التمهید، ج 1 ، ص 325.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ در ساعت ۱۶:۱۷

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    1,843
    حضور
    51 روز 12 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4099



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    خود ائمّه هم در روایتی چنین دستور داده‌اند: «اِقرؤوا کما تعلّمتُم فسیَجیئُکُم مَن یُعَلّمُکُم» (قرآن را آنگونه که آموخته‌اید بخوانید، کسی خواهد آمد که به شما خواهد آموخت.) (الکافی، 619/2)
    2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ
    سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّا نَسْمَعُ الْآيَاتِ فِي الْقُرْآنِ لَيْسَ هِيَ عِنْدَنَا كَمَا نَسْمَعُهَا وَ لَا نُحْسِنُ أَنْ نَقْرَأَهَا كَمَا بَلَغَنَا عَنْكُمْ فَهَلْ نَأْثَمُ فَقَالَ لَا اقْرَءُوا كَمَا تَعَلَّمْتُمْ‏ فَسَيَجِيئُكُمْ‏ مَنْ يُعَلِّمُكُمْ

    از يكى از اصحابش از ابى الحسن (ع) گويد: به او گفتم:قربانت راستى ما آياتى در قرآن مى‏شنويم كه آنها در نزد ما چنان‏ نيستند كه مى‏شنويم و ما نمى‏توانيم آنها را چنانچه از شما به ما رسيده بخوانيم، آيا گنهكاريم؟فرمود: نه، همچنان كه آموختيد بخوانيد به زودى نزد شما آيد كسى كه به شما بياموزد(منظور حجت بن الحسن است).


    این روایت حداقل دو اشکال سندی دارد و قطعا ضعیف است
    اولا بعض اصحابه برای ما مشخص نیست
    ثانیا سهل بن زیاد فاسد العقیده و مذهب و فاسد الروایه بوده و فکر نکنم با این تضعیفاتی که دارد اصلا بشود به او اعتماد کرد

    [65]- 11- سهل‏ بن‏ زياد،

    أبو سعيد، الآدميّ، الرازيّ. كان ضعيفا جدّا، فاسد الرواية و الدين‏[1].

    و كان أحمد بن محمّد بن عيسى الأشعريّ أخرجه من قم، و أظهر البراءة منه، و نهى الناس عن السماع منه و الرواية عنه.

    و يروي المراسيل، و يعتمد المجاهيل‏[2].



    [1] ( 1). في مجمع الرجال و خلاصة الأقوال:« و المذهب» بدل:« و الدين».

    [2] ( 2). نقله كلّه العلّامة في خلاصة الأقوال( ص 229، رقم 2) و فيه:« و المذهب» بدل« و الدين»، و أورد ابن داود بعضه في القسم الثاني( رقم 229) و انظر المستدرك رقم‏[ 222].

    ویرایش توسط ملاصدرا : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ در ساعت ۱۶:۳۹

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۶/۱۵, ۲۲:۵۳ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود