صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انقلاب از آغاز تا فرجام

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    انقلاب از آغاز تا فرجام




    انقلاب از آغاز تا فرجام (مروری بر ویژگیهای هفتگانه مشترك انقلابها)

    در این پژوهش از تجربیات برگرفته از تعدادی از انقلابهای معاصر، مانند انقلاب فرانسه (1789)، انقلاب روسیه (فوریه و اكتبر 1917)، انقلابهای چین (1911 و 1949)، انقلاب كوبا (1959)، انقلاب الجزایر (1962)، انقلابهای ویتنام (1954 و 1975)، انقلاب اسلامی ایران (1979 م، 1357 ش) و انقلاب نیكاراگوئه (1979) بهره گیری شده است.

    یك انقلاب كامل از آغاز تا فرجام، دست كم با هفت ویژگی و عنصر مهم سروكار دارد.

    1. نارضایتی عمیق و انقلابی از وضع موجود

    نارضایتی انقلابی اولین عنصر دارای نقش در وقوع هر انقلاب و زمینه ظهور و گسترش سایر ویژگیها و شرایط وقوع انقلاب است. بحث درباره چگونگی ایجاد این شرط از موضوع بررسی ما خارج است؛ در عین حال به اجمال می گوییم كه آن گونه كه انقلابهای معاصر نشان می دهند و با توجه به اینكه در هر انقلابی دو طرف درگیر ـ نیروی اجتماعی (انقلابی) و نظام سیاسی ـ وجود دارد و انقلاب به دلیل ویژگیها، برنامه ها و رفتارهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دولت و ویژگیها و اقدامات مخالفان به وقوع می پیوندد، برای ردیابی چگونگی ایجاد نارضایتیهای انقلابی و اینكه چرا مردمی كه زمانی طرفدار ثبات بودند یا از شرایط موجود احساس نارضایتی نمی كردند، زمانی دیگر راه انقلاب را برگزیده اند، باید به تاریخ معاصر كشور مورد نظر رجوع كرد و در این راستا، به دنبال زمان و نقطه ای در تاریخ آن گشت كه با اطمینان بتوان گفت نظام سیاسی در آن نقطه از مقبولیت و ثبات كافی برخوردار بوده است و از آن پس به ردیابی این موضوع پرداخت كه چرا آن مقبولیت و ثبات از دست رفت و نخبگان (elite) و مردم خود را از حكومت كنار كشیدند و باعث وقوع انقلاب شدند. برای یافتن چنین نقطه تاریخی، گاهی ماهیت و شعارهای یك انقلاب می تواند به خوبی راهگشا باشد. دو نمونه از چنین نقطه مشتركی را می توان چنین برشمرد:
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940






    فرانسه: با به قدرت رسیدن هانری 4 اولین پادشاه بوربون (1589 تا 1610) حكومت به دلیل اجرای طرحهای آبادانی و رشد صادرات و تجارت خارجی و حل مشكلات مذهبی، از مقبولیت مردمی و ثبات كافی برخوردار شد.[1]

    ایران: با به قدرت رسیدن صفویان نوعی هم گرایی بین مذهب و سیاست پدید آمد[2] و شاهان اولیه صفوی (اسماعیل و طهماسب) از مقبولیت كافی میان مردم برخوردار شدند، به طوری كه یك ونیزی معاصر شاه اسماعیل اظهار می دارد: «سكنه كشور و درباریان، شاه را چون پیامبری پرستش می كنند.»[3]

    هر چند نارضایتی اولین عنصر مهم در وقوع هر انقلاب است؛ اما به هرگونه نارضایتی، نارضایتی انقلابی نمی گوییم. نارضایتی انقلابی كه باید دست كم در بخشی از نخبگان و توده ها ظهور كند و می تواند در جنبه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی یا برخی یا تعدادی از آنها دیده شود، نارضایتی ای است كه به حد ناامیدی از بهبود شرایط و تنفر از شرایط موجود برسد. ظهور این نارضایتی باعث تغییر در مواضع و رفتار افراد می گردد؛ اما برای دست زدن به انقلاب به سایر شرایط نیز نیاز است.

    نارضایتی انقلابی وقتی بخشی از توده ها را فراگیرد، خود را در شكل اعتراضات، اعتصابات، درگیریها و اقدامات غیرقانونی همراه با شعارهایی در طرد نظام حاكم نشان می دهد.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات ها 2


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    2. گسترش ایدئولوژی جایگزین

    گسترش و تلاطم اندیشه ها و ایدئولوژیهای جدید پیش از وقوع همه انقلابها دیده می شود و همان گونه كه برخی نظریه پردازان انقلاب گفته اند، هیچ انقلابی بدون این گسترش روی نداده است.[4]

    در مورد انقلاب فرانسه، به نوشته تعدادی از منابع و دایره المعارفها، كه آن را قرن 18 را كه قرن گسترش اندیشه ها و ایدئولوژیهای جایگزین و گسترش آرای متفكرانی مانند مونتسكیو، ولتر، روسو، دیدرو، علمای اقتصاد، نویسندگان دائره المعارف،... و انقلابی قبل از انقلاب فرانسه بود و چاپهای متعدد كتب مربوط به آن اندیشه ها مانند كتابهای روح القوانین مونتسكیو و قرارداد اجتماعی روسو حكایت از اقبال گسترده و عمومی به افكار جدید داشت. فیلسوفان حتی معشوقه های شاه را نیز تسخیر كرده بودند.[5] به نوشته ویل و آریل دورانت:

    «نفوذ و قدرت نویسندگان به جایی رسیده بود كه مانند آن را قبل و پس از سده هجدهم به یاد نداریم... نویسندگان فرانسه در پناه آزادی ناشی از سستی اندیشه های جامد (رسمی و موجود) و به انگیزه شور و هیجانی كه گرمی بازار مطبوعات پدید آورده بود، با نوشتن نامه، رساله، جزوه، خاطره، تاریخ، داستان، درام، شعر، خداشناسی، فلسفه و هزل، سد سانسور مطبوعات را در هم شكستند و اندیشه و ایمان مردم فرانسه و سازمان های سیاسی این كشور و تا اندازه ای سراسر جهان را دگرگون ساختند... نوشته های تند و زهرآگینی كه بیشتر بدون نام و نشان نویسنده به دست مردم می رسیدند، پایه های قدرت دولت و كلیسا را متزلزل ساختند.»[6]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات ها 2


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    درباره روسیه، به ویژه در قرن 19 و آغاز قرن 20، گروههای مختلف سیاسی مانند كادتها (مشروطه خواهان)، سوسیالیستهای انقلابی یا انقلابیون سوسیال،[7] غرب گرایان و ضدغرب گرایان، سوسیال دمكراتها (كه در آغاز قرن 20 به دو گروه بلشویك یا اكثریت و منشویك یا اقلیت تقسیم شدند) آنارشیست ها، نیهیلیستها و... جامعه را تحت الشعاع خود گرفته بودند و حتی در آثار نویسنده باشكوه ادبی روس (تورگنیف) نیز یك انتقاد شدید از نظام امپراتوری روسیه وجود دارد.

    هر اندیشه ای شامل دو عنصر جهان بینی و ایدئولوژی است. جهان بینی به «هست»ها و «نیست»ها می پردازد؛ ایدئولوژی به «باید»ها و «نباید»ها مربوط است. بایدها و نبایدهای سیاسی ممكن است بخشی از ایدئولوژی ناشی از یك اندیشه باشند. در مورد آرمانهایی كه بر ذهن انقلابیان مسلط می شود، معمولاً از عنوان ایدئولوژی انقلابی استفاده می شود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات ها 2


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    حال می گوییم كه ایدئولوژی(های) مربوط به هر انقلاب نقشی مستقیم در چگونگی پیروزی انقلاب، نوع نظام حكومتی جایگزین و حتی مراحل و تحولات پس از پیروزی انقلاب دارد. به عنوان مثال، در انقلابهایی كه یك ایدئولوژی واحد گسترش می یابد، به ویژه اگر این ایدئولوژی با تاریخ و فرهنگ آن كشور پیوند خورده باشد، انقلاب زودتر فراگیر می شود و بسیج قوی تر توده ها را به دنبال می آورد. در نتیجه، این انقلابها سریع تر به پیروزی می رسند و پس از پیروزی نیز بی ثباتیهای كمتری را تجربه می كنند. نمونه این انقلابها، انقلاب اسلامی ایران است كه به رغم سروكار داشتن با رژیمی قوی ـ كه از قدرت نظامی بالایی برخوردار بود و به دلیل ایفای نقش ژاندارمی آمریكا در منطقه، در سركوبی شورشیان ظفار موفقیت كسب كرده بود و به دلیل گران شدن قیمت جهانی نفت از سال 1973 وضع اقتصادی مناسبی داشت و از حمایت غرب نیز برخوردار بود ـ توانست طی مدت حدود یك سال و یك ماه (19 دی 1356 تا 22 بهمن 1357) به پیروزی دست یابد. در روسیه، هر چند به دلیل ضعف حكومت ناشی از فروپاشی مدیریت دولت در اثر شكست در جنگ جهانی اوّل و نتایج جنگ بر تولید مواد غذایی و غیره،[8] انقلاب به زودی به پیروزی رسید، اما به دلیل نبود یك ایدئولوژی واحد و نبود پیوند بلشویسم با تاریخ و فرهنگ روسیه، انقلاب به كشتارهای وسیع در زمان استالین برخورد كرد؛ امری كه در فروپاشی نهایی اتحاد شوروی و بلوك شرق نقش داشت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات ها 2


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در میان انقلابهایی كه پس از پیروزی بی ثباتیهای زیادی را تجربه كرده اند، انقلاب فرانسه یك نمونه آشكار است. این انقلاب ابتدا فرانسه را به مشروطه سلطنتی تبدیل كرد، سپس به زودی جمهوریخواهان بورژوازی به رهبری دانتون و پس از آن جمهوریخواهان مساوات طلب پیرو افكار روسو انقلاب را در اختیار گرفتند. اندكی بعد حكومت هیئت مدیره و سپس ناپلئون بر اوضاع چیره شدند و سپس نوبت به بازگشت سلطنت رسید. پس از آن بار دیگر در سال های 1830 و 1848 فرانسه با انقلابهایی روبه رو شد. فرانسه در قرن 20 نیز بی ثباتیهای مهمی را تجربه كرد. با نگاهی به وضعیت ایدئولوژیهای جدید جایگزین در انقلاب فرانسه، درمی یابیم كه به رغم اشتراك اندیشمندان قرن 18 فرانسه در توجه به عقل و سستی اعتقادات پیشین، به قول هارولد لاسكی نباید فلاسفه این زمان را در حكم افراد یك انجمن تصور كرد كه همه دارای عقاید مشخص و دقیق و به هم پیوسته بوده اند. به همین دلیل، بی نظمی و اغتشاش فكری میان مردم نیز رواج یافته بود:

    «قرن هجدهم دوران بی نظمی و اغتشاش فكری بود. مردم احساس نارضایتی می كردند ولی به طور واضح و روشن نمی دانستند برای علاج چه بایستی كرد. مردم می دانستند كه آزادی می خواهند، ولی به روشنی نمی دانستند مقصود از تحصیل آزادی چیست و این آزادی را به كجا باید محدود كرد؟»[9]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات ها 2


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3. گسترش روحیه انقلابی

    در طرح روحیه انقلابی به عنوان یكی از ویژگیهای مشترك انقلابها، تجربیات ناشی از انقلابهای معاصر و همچنین تأكید شایسته برخی متفكران معاصر مسلمان مانند آیت الله محمدباقر صدر و شهید مرتضی مطهری بر نقش چنین روحیه ای در وقوع انقلاب یا تحولات اجتماعی الهام بخش ما بوده است. اولی در كتابش سنت های تاریخ در قرآن[10] از واژه اراده و نفر دوم در كتاب پیرامون انقلاب اسلامی[11] از مفهوم حس پرخاشگری و روحیه طرد ظلم بهره گرفته است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات ها 2


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940




    [1]. لیلیان، براگدون، سرزمین و مردم فرانسه، ترجمه محمود مصاحب، تهران، بنگاه ترجمه و نشر كتاب، 1347، ص 84 ـ 85.
    [2]. هر چند در دوره صفویان به دلیل شرایط خاص تاریخی و بهره‏گیری از موقعیت به دست آمده جهت تقویت تشیع و مقاومت در مقابل ازبكان در شرق و عثمانی‏ها در غرب كه شیعیان را قتل‏عام می‏كردند، علما به حكومت نزدیك شدند؛ اما آنها هرگز مشروعیت پادشاهان صفوی را امضا نكردند. صفویان نسب خود را به امام هفتم شیعیان علیه السلام می‏رساندند و شاه اسماعیل زبان فارسی و مذهب شیعه دوازده امامی را زبان و مذهب رسمی كشور اعلام كرد. با توجه به جنبه مذهبی دولت صفوی، مردم برای پادشاهان اولیه صفوی احترامی فوق‏العاده قائل بودند. در حالی كه رهبران اولیه صفوی از یك روحیه مساوات‏طلبی قوی برخوردار بودند، رفته‏رفته شاه‏های از رعایای خود جدا شدند و به وسیله دربار خوش‏گذران احاطه شدند. همزمان گرایش دوری از مذهب پدید آمد و علمای شیعی نیز خود را از شركت فعال در حكومت كنار كشیدند.
    (برگرفته از: هینتس، والتر، تشكیل دولت ملی در ایران، ترجمه كیكاووس جهانداری، تهران، خوارزمی، 1361، ص 7 ـ 8؛ حسینی‏زاده، سیدمحمدعلی، علما و مشروعیت دولت صفوی، تهران، انجمن معارف اسلامی ایران، 1379، صفحات مختلف.
    [3]. لمبتون، آن، نظریه دولت در ایران، ترجمه چنگیز پهلوان، تهران، كتاب آزاد، 1359، ص 66.
    [4]. برینتون، كرین، كالبدشكافی چهار انقلاب، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، نشر نو، 1366، ص 45 ـ 59.
    [5]. برگرفته از: هارولد. جی. لاسكی، سیر آزادی در اروپا، ترجمه رحمت‏اللّه‏ مقدم مراغه‏ای، تهران، كتاب‏های جیبی، 1353، ص 217؛ ویل و آریل دورانت، تاریخ تمدن، 26 ج، تهران، انتشارات اقبال، 1363، ترجمه سهیل آذری، ج 25، ص 829 و 989.
    3) E. L. Higgins, The French Revolution as told by contemporaries (London: george G. Harrap & Co Ltd, 1939), p. 29 _ 43.
    4) Andre Maurois, A history of France (London: Janathan Cape, 1949)< p. 251 _ 277.
    [6]. دورانت و دورانت، پیشین، ص 435 ـ 436.
    [7]. Social Revolutionaries - SR.
    [8]. برای ملاحظه نتایج شكست روسیه در جنگ جهانی اول رجوع كنید به:
    1) Edward Crankshaw, Russia and the Russians (London: Macmillan, 1947), p. 106.
    2) س. س. ولك و دیگران، تاریخ شوروی، ترجمه شهرام قهرمانی و بهزاد امین (تهران: آلفا، 1358)، ص‏ص 235 ـ 215.
    [9]. لاسكی، پیشین، ص 219.
    [10]. صدر، محمدباقر، سنت‏های تاریخ در قرآن، ترجمه سیدجمال موسوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، بی تا، صفحات مختلف.
    [11]. مطهری، مرتضی، پیرامون انقلاب اسلامی، قم، انتشارات اسلامی، بی‏تا، ص 23 ـ 31.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات ها 2


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    انقلاب از آغاز تا فرجام

    روحیه انقلابی یك پدیده روان شناختی و مرحله ای بالاتر از نارضایتی از وضع موجود است و منظور از آن یك روحیه طرفداری از عمل و اقدام علیه نظام حاكم است كه با چنین روحیه ای فرد دارای اعتماد به نفس قوی است و در مقابل اقدامات اصلاحی (رفرمیستی) یا سركوبگرانه حكومت ایستادگی می كند. این روحیه نیز باید حداقل در بخشی از نخبگان و توده ها ظهور یابد و تا موقعی كه پدید نیاید، هرچند شرایط دیگر موجود باشند، انقلابی اتفاق نمی افتد. قوت و اقتدار روحیه انقلابی نیز به عوامل مختلفی، مانند ویژگیهای تاریخی و فرهنگی، نوع ایدئولوژی انقلابی، مجموعه ویژگیها و اقدامات پیشین حكومت و غیره بستگی دارد.

    در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران، محمدرضا شاه برای كوتاه آمدن انقلابیان به موارد متعددی از اقدامات رفرمیستی دست زد، مانند: تعویض پیاپی نخست وزیر،16[1] بالا بردن حقوقها، آزادی بخشی از زندانیان سیاسی؛[2] حتی به زندان انداختن تعدادی از مهره های كلیدی رژیم پهلوی، مانند هویدا و نصیری.[3] از سوی دیگر، هر روز در خیابان دست به كشتار می زد، به ویژه كشتار 17 شهریور[4] 1357؛ ولی هیچ كدام این اقدامات رفرمیستی یا سركوبگرانه ثبات را برای وی به ارمغان نیاورد. این امر ناشی از گسترش روحیه انقلابی در جامعه بود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات ها 2


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    روحیه انقلابی، آشكارا در سایر انقلابهای معاصر نیز دیده شده است. در انقلاب سال 1949 چین، نیروهای مائو از لحاظ نفرات بر ارتش چین برتری نداشتند؛ اما به دلیل برخورداری از روحیه انقلابی قوی توانستند بر ارتش 5 میلیون نفری چیانكای چك پیروز شوند.[5] سایر توده های دهقانی چنین به گفته مائو تماشاچی صحنه بودند و هرجا ارتش مائو وارد می شد، با بی تفاوتی آنان روبه رو می شد. در انقلاب الجزایر نیز كه علیه استعمارگران فرانسوی در جریان بود، از هر 8 نفر الجزایری 1 نفر كشته شد و در عین حال انقلاب تا پیروزی تداوم یافت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود