صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی




    مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی پرسشهای مطرح در حوزه انسان شناسی از پرسشهای جاودانه در فلسفه سیاسی است. پاسخهایی هم كه به این پرسشها داده شده است، باعث می شود تفاوت مكاتب و متفكران در حوزه فلسفه سیاسی رقم بخورد. دسته بندی و ارائه این پرسشها در آغاز این مقاله، مقداری از گستره بحث را نشان می دهد. مجال پرداختن تفصیلی به این پرسشها در اینجا نیست، به مقداری كه به مباحث مقاله حاضر مربوط می شود، می پردازیم.

    موضع اتخاذ شده توسط مكتب ـ حتی هر متفكری ـ در مباحث انسان شناسی، تأثیر مستقیمی در اندیشه ها و دیدگاههای سیاسی خواهد داشت. برای نمونه پاسخ به پرسشهایی از قبیل «مبدأ یا مبادی پیدایش انسان، ماهیت وجود و روابط وی و نیز غایات، اهداف و آمال انسان»، هر چه باشد، دستگاه سیاسی ویژه ای را پی ریزی خواهد كرد. مكتب یا متفكری كه مبدأ انسان را الهی (انّا للّه) می بیند، با متفكری كه مبدأ انسان را مادی می انگارد، دو نوع اندیشه و عمل سیاسی خواهند داشت. همچنین اگر غایت انسان را الهی (انا الیه راجعون) یا مادی بدانیم، باز در نوع اندیشه و عمل سیاسی تجویزی، تفاوت حاصل خواهد شد. بر همین اساس مدعای مقاله حاضر مبتنی بودن انقلاب اسلامی بر مبانی انسان شناسی ویژه ای است. این مبانی از سویی انسان را دارای ویژگیهای ذاتی و از سوی دیگر صاحب ویژگیهای اكتسابی می داند. ویژگیهای اكتسابی، بر حسب انتخاب انسان، می تواند سه جهت داشته باشد؛ جهت الهی، شیطانی و حیوانی. انقلاب اسلامی محصول تغییر جهت ویژگیهای اكتسابی مردم ایران به سمت و سوی ملاكها و معیارهای الهی بود. نگارنده سعی خواهد كرد با استناد به آیات قرآن و فرمایشات و آثار امام خمینی قدس سره، به عنوان كتاب و رهبر انقلاب، فرضیه حاضر را تبیین و آزمون نماید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    پرسشهای دیگری كه اهمیت قابل توجهی در حوزه انسان شناسی سیاسی دارند، می توانند از این قبیل باشند.

    1. آیا انسانها فردگرای اند یا جمع گرا؟

    منظور این است كه خلقت انسانها به گونه ای است كه تمایل به زندگی فردی را در آنها تقویت می كند؛ آن گونه كه بسیاری از فیلسوفان لیبرال مدعی اند و بر اساس آن به فردگرایی اصالت می بخشند[1] یا به گونه ای است كه تمایل به زندگی اجتماعی را در آنها تقویت می كند، چنان كه نوع ماركسیستها مدعی بودند.[2]

    2. آیا انسانها، از نظر آفرینش، سیاسی آفریده شده اند یا غیر سیاسی؟

    ارسطو می گفت انسان مدنی الطبع است و منظورش این بود كه سرشت انسان به گونه ای است كه تمایل به سیاست در آن نهادینه شده است.[3] در حالی كه اصحاب مكتب اصالت فایده انسان را موجودی غیر سیاسی و فایده گرا و لذت گرا می دانند. بنتهام در این مورد شاخص است.[4]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3. آیا انسان در طبیعت اوّلی خود آزاد و عقلانی آفریده شده است یا مجبور و غیر عقلانی؟

    كسانی از قبیل هگل در فلسفه سیاسی غرب و معتزله در جهان اسلام، از نظریه اوّل و هابز از فیلسوفان سیاسی مغرب زمین و اشاعره از متكلمان مسلمان از نظریه دوم دفاع كرده اند.[5] در حالی كه عموم عالمان شیعی از نظریه ای متوسط (لا جبر و لا تفویض، بل امر بین الامرین)[6] طرفداری كرده اند.

    4. آیا انسان كمال طلب و كمال پذیر است یا كمال ناپذیر؟

    چگونگی كمال پذیری نیز مورد اختلاف است؛ در حالی كه از نظر آنارشیستها انسان موجودی «خودبسنده» است و با عقل و درایت خود می تواند كمالات را شناسایی كند و راه كمال را طی كند، از نظر مسلمانها«ضرورت رهبری الهی برای هدایت به سمت كمال و ناقص بودن عقل بشری» امری بدیهی تلقی می شود.[7]

    پرسشهای دیگری[8] از قبیل بیگانگی انسانها از یكدیگر یا همگرایی آنها نسبت به هم، عوامل تفرقه و همبستگی، اصالت همبستگی یا تفرقه، برتری یا عدم برتری انسان از سایر موجودات، انسان به عنوان جزئی از هستی یا جزئی ویژه از هستی، فضائل اجباری و اختیاری انسان، شرافت مادی و معنوی انسان، جایگاه انسان در عالم هستی، ابعاد وجود انسان، غرایز انسان، عقل و نفس، قوای نفس، مراتب نظری و عملی عقل، هدف داری انسان و... از پرسشهای مهم و قابل توجه در فلسفه سیاسی است كه امكان پرداختن به تمام مباحث مذكور در مقاله حاضر وجود ندارد؛ اما نگارنده سعی خواهد كرد با توجه به آیات قرآن و دیدگاههای امام خمینی، به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، و شاگردان ایشان، به عنوان شارحان دیدگاه ایشان، به پاسخ برخی از پرسشهای مزبور بپردازد.

    مهمترین ویژگی موجود در انسان شناسی اسلامی، كه دیدگاه امام خمینی مبیّن آن است، قائل شدن به ویژگیهای ذاتی و فرا زمانی برای انسان و در كنار آن ویژگیهای اكتسابی با دو گرایش خیر و شرّاست. آزمون این مدعا را در ادامه مقاله می یابید.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    1. ویژگیهای ذاتی انسان

    ذیل حدیث یازدهم كتاب چهل حدیث امام خمینی(ره)، بحث «فطرت انسان» مورد توجه قرار گرفته است. «فطرت» به معنای خلقت است.[9] در روایات اسلامی تعبیرهای متفاوتی از «فطرت» شده است، از جمله تفسیر به توحید، اسلام و امثال آن. از نظر امام خمینی این احادیث از قبیل «بیان مصداق» یا «تفسیر به اشرف اجزای شی» است. فطرتهای به ودیعه گذاشته شده در وجود انسان، الطافی است كه خدای تعالی آنها را ویژه انسان قرار داده است و دیگر موجودات اصلاً دارای این گونه فطرتها نیستند، یا بهره كمی از آن دارند.

    پیش از شمارش این فطرتها، لازم است به ویژگی این مسائل فطری توجه كنیم. به نظر امام خمینی ویژگی مهم فطریّات این است كه میان تمام انسانها مشترك است و با تبدل احوال و تغییر زمان مكان و تمدن متحول نمی شود:

    بباید دانست كه آنچه از احكام فطرت است، چون از لوازم وجود و هیئات مخمّره در اصل طینت و خلقت است، احدی را در آن اختلاف نباشد. عالم و جاهل و وحشی و متمدّن و شهری و صحرانشین در آن متفق اند. (...) اختلاف بلاد و أهویه و مأنوسات و آراء و عادات كه در هر چیزی، حتی احكام عقلیه، موجب اختلاف و خلاف شود، در فطریات ابداً تأثیری نكند.[10]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    مبنای فطرت باعث شده است علمای شیعه به یگانگی ذاتی انسانها حكم دهند. از نظر علمای شیعه تمام انسانها از فطرت مشتركی برخوردارند. بنابراین، اصل بر همگرایی، وحدت، یگانگی و صلح میان انسانها است و اختلاف و نزاع كه از سر غفلت به وجود می آید.

    ولی از امور مُعجبه آن است كه با این كه در فطریات، احدی اختلاف ندارد ـ از صدر عالم گرفته تا آخر ـ ولی نوعاً مردم غافلند از این كه با هم متفقند، و خود گمان اختلاف می نمایند.

    راه حل اختلاف چیست و چگونه می توانیم انسانها را به هم نزدیك كنیم و از تفرقه جلوگیری نماییم؟ راه حلی كه علمای شیعه ارائه كرده اند آگاهی بخشی است، این بدان معنی است كه آگاهی، رفتار انسان را تغییر می دهد:

    مگر آن كه به آنها تنبّه داده شود. آن وقت می فهمند موافق بودند درصورت مخالف.

    استدلال اصلی علمای شیعه بر ادعاهای پیش گفته، علاوه بر احادیث، آیات شریفه قرآن است،از جمله:

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللّهِ الَّتِی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّهِ ذلِكَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النّاسِ لا یَعْلَمُونَ»[11]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    فطرت الهی به معنای خلقت الهی است كه خداوند انسانها را آن گونه آفریده است. «لا تبدیل لخلق اللّه» اشاره به ابدی و غیر قابل تغییر بودن این فطرت دارد؛ چنان كه كلمه «الناس» اشاره به فراگیر بودن این آفرینش دارد. و بخش اخیر آیه نیز به غفلت مردم از این آفرینش مشترك اشاره می كند. این فطرت چیست كه همه انسانها دارند؟ مهم ترین این فطرتها، عبارت اند از فطرت بر اصل وجود مبدأ، فطرت بر توحید، فطرت بر استجماع جمیع كمالات آن ذات مقدس، فطرت بر توجه به روز معاد و رستاخیز، فطرت بر نبوت، فطرت بر توجه به وجود ملائكه، فطرت عشق به كمال، فطرت عشق به راحتی، فطرت عشق به حریّت و... كه بعضی از اینها از احكام فطرت و بعضی از لوازم آن است.

    فطرت عشق به كمال باعث شده است همه انسانها دنبال تحصیل كمال در تكاپو باشند. مشكل اینجاست كه غفلت، هواهای نفسانی و سایر مسائل باعث شده است انسانها در تشخیص كمال، كمال اختلاف را داشته باشند، اهل دنیا كمال را در دارایی، اهل علوم و صنایع در علوم وصنایع، اهل ذكر و فكر و آخرت در چیزی دیگر و سلطنت و قدرت طلبان در بسط ملك و قدرت می دانند. ویژگی مهم این كمال طلبی آن است كه همه دنبال كمال بی نقص اند؛ لذا وقتی به یك مرحله از كمال می رسند، به دنبال مراحل بعدی آن اند؛ اما كمال مطلق جز خداوند متعال نیست. پس هم خواسته و ناخواسته، رو به سوی خدا دارند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    تمام موجودات و عائله بشری با زبان فصیح، یك دل و یك جهت گویند: ما عاشق كمال مطلق هستیم، ما حبّ به جمال و جلال مطلق داریم، ما طالب قدرت مطلقه و علم مطلق هستیم. آیا در جمیع سلسله موجودات در عالم تصور و خیال، و در تجویزات عقلیه و اعتباریه، موجودی كه كمال مطلق و جمال مطلق داشته باشد، جز ذات مقدس مبدأ عالم ـ جلّت عظمته ـ سراغ دارید؟[12]


    بر همین اساس، علمای شیعه به تمام انسانها توصیه می كنند به ذات خود مراجعه كنند و در كمال مورد نظر نیك بنگرند و در صورتی كه، به جای كمال واقعی و حقیقی، به دنبال كمال توهمی اند، به كمال حقیقی و معشوق واقعی روی آورند.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940




    [1] . ر.ك. به: آربلاستر، ظهور و سقوط لیبرالیسم در غرب، ترجمه عباس مخبر.
    [2] . ر.ك. به: بشیریه حسین، اندیشه‏های سیاسی در قرن بیستم، اندیشه‏های سیاسی ماركسیستی، تهران، نشر نی، ج1، 1376.
    [3] . ارسطو، سیاست، ترجمه حمید عنایت، كتابهای جیبی، تهران، 1364.
    [4] . برای مطالعه اندیشه اصحاب اصالت فایده ر.ك. به: خداوندان اندیشه سیاسی، امیر كبیر، تهران.
    [5] . نظریه هگل در كتاب: عقل در تاریخ، ترجمه حمید عنایت قابل مطالعه است. و نظریه هابز در كتاب: لویتان، ترجمه حسین بشیریه برای مطالعه نظریه معتزله و اشاعره ر.ك. به: سبحانی جعفر، بحوث فی الملل والنحل.
    [6] . حدیثی از امام صادق علیه السلام كه در اصول كافی آمده است. نیز حدیث مذكور از امام علی علیه السلام در كنز العمال، ج 1، ص 349 آمده است.
    [7] . برای مطالعه دیدگاه آنارشیستها ن.ك به: قادری حاتم، اندیشه‏های سیاسی در قرن بیستم. و برای مطالعه دیدگاه امامیه ن.ك. به: طوسی خواجه نصیرالدین، تجرید الاعتقاد.
    [8] . ر.ك. به: تیندر گلن، تفكر سیاسی، ترجمه محمود صدری، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
    [9] . امام خمینی با استناد به نظر اهل لغت و تفسیر، فطرت را به معنای خلقت به كار برده است.
    [10] . بحث مربوط به فطرت و ویژگیهای ذاتی انسان از این مأخذ اقتباس یا نقل قول مستقیم شده است: امام خمینی، چهل حدیث، حدیث یازدهم، انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره)، ص 179 ـ 187.
    [11] . روم: آیه 30.
    [12] . چهل حدیث، پیشین.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی

    ای سرگشتگان وادی حیرت و ای گمشدگان بیابان ضلالت! نه، بلكه ای پروانه های شمع جمال جمیل مطلق، و ای عاشقان محبوب بی عیب بی زوال، قدری به كتاب فطرت رجوع كنید و صحیفه كتاب ذات خود را ورق زنید، ببینید كه با قلم قدرت، فطرت الهی در آن مرقوم است.[1]

    فطرت تنفر از نقص، روی دیگر سكه فطرت كمال طلبی انسان است. انسان از هر چه نقص دارد، متنفر است. همچنین فطرت عشق به راحتی و پرهیز از رنج و مشقت و نیز فطرت حریّت و آزادی و تمایل به نفوذ اراده در هر چیزی كه انسان می خواهد، از دیگر فطرتهای الهی اند كه این دنیا محل تأمین آنها نیست. آخرت محل كمال بدون نقص، محل راحتی بدون رنج و مأوای آرامش و نیز نفوذ اراده بر اساس خواست و تمایل انسان است. بنابراین، حركت انسان از قوه به فعل، از جزء به كل، از نقص به كمال و به تعبیر فیلسوفان مسلمان از هیولی، به صورت دائمی و پیوسته برقرار است، هر چند حجابهایی چون جهل، غفلت، شیطان و غیره موجب توجه برخی انسانها به كمالات توهمی می شوند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    نتایج به دست آمده در این بخش به قرار زیر است:

    1. انسانها از ویژگیهای ذاتی مشترك، ابدی و فراگیری برخوردارند.

    2. انسانها نسبت به هم بیگانه نیستند؛ بلكه تمایل به همگرایی، همكاری و وحدت دارند و اختلاف امری فرعی و روبنایی است.

    3. آگاهی بخشی، عامل وحدت و یگانگی انسانها است.

    4. انسانها كمال طلب اند.

    5. كمال حقیقی، همان كمال مطلق (ذات مقدس باری تعالی) است.

    6. هدایت انسانها به سمت كمال مطلق و بهره گیری از فطریات مشترك لازم است مورد توجه تمام سیاستمداران، رهبران و انسانها قرار گیرد. ویژگی مهم حكومتهای دینی و الهی محوریت همین آموزه ها است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود