صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وحی چیست ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59

    وحی چیست ؟!




    كلمه وحي در زبان عربي به معاني گوناگون به كار رفته است:
    1.اشاره تند و سريع;
    2.سخني كه به طور رمز و كنايه به كار مي رود;
    3.صدايي كه بدون تركيب است ;
    4.اشاره اي كه با دست و چشم و سرانجام مي پذيرد;
    5.سخني كه خداوند بر پيامبران خود القا مي كند.1
    كلمه وحي و مشتقات آن در قرآن كريم به معاني متعددي به كار رفته است: 2
    1.اعمال تكويني موجودات; قوانين و احكامي كه در نهاد يكايك موجودات نهاده است و آن ها بر طبق آن قوانين به وظايف تكويني خود عمل مي كنند.
    "فَقَضـهُنَّ سَبعَ سَمـوات في يَومَينِ واَوحي في كُلِّ سَماء اَمرَها 3; آن ها را در دو دوره، به صورت هفت آسمان در آورد و وظيفه هر آسماني را بر عهده آن نهاد."
    2.فرمان خدا به فرشتگان;
    "اِذ يوحي رَبُّكَ اِلَي المَلَكَةِ اَنّي مَعَكُم 4; هنگامي كه پروردگارت به فرشتگان وحي كرد كه من با شما هستم."
    3. درك غريزي حيوانات;
    "واَوحي رَبُّكَ اِلَي النَّحلِ اَنِ اتَّخِذي مِنَ الجِبالِ بُيوتـًا ومِنَ الشَّجَرِ ومِمّا يَعرِشون 5; و پروردگارت به زنبور عسل وحي كرد كه از كوه ها و درختان و داربست ها براي خود لانه بر گزينند."

    1. ر.ك:راغب، مفردات، ماده وحى / فخر الدين طريحى، مجمع البحرين، ماده وحى
    2. وحى و مشتقات آن 86بار در قرآن به كار رفته است.
    3. فصلت، آيه 12.
    4. انفال، آيه 12.
    5. نحل، آيه 68.




  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    4.الهام و القاءات قلبي از ناحيه خداوند بر برخي بندگان;
    "واَوحَينا اِلي اُمِّ موسي اَن اَرضِعيهِ 1; و به مادر موسي الهام كرديم كه او را شير بده."
    "واِذ اَوحَيتُ اِلَي الحَوَارِيّينَ اَن ءَامِنوا بي وبِرَسولي 2; و هنگامي كه به حواريون وحي كردم تا به من و فرستاده من ايمان بياوريد."
    5.اشاره سريع و حركات رمزي;
    "فَخَرَجَ عَلي قَومِهِ مِنَ المِحرابِ فَاَوحي اِلَيهِم اَن سَبِّحوا بُكرَةً وعَشيـّا 3; پس (زكريا) به سوي قومش بيرون آمد و با اشاره به آنان فهماند كه صبح و شام خدا را تسبيح گوييد."
    6.وسوسه هاي شيطان;
    "وكَذلِكَ جَعَلنا لِكُلِّ نَبِي عَدُوًّا شَيـطينَ الانسِ والجِنِّ يوحي بَعضُهُم اِلي بَعض زُخرُفَ القَولِ غُرورًا 4; اين چنين در برابر هر پيامبري، دشمني از شياطين انس و جن قرار داديم; آن ها به طور سرّي سخنان فريبنده و بي اساس (براي اغفال مردم) به يك ديگر مي گفتند."
    7. ارتباط پيامبران با خدا و فرمان هايي كه پيامبران از جانب خدا دريافت مي كنند.
    "فَاَوحي اِلي عَبدِهِ ما اَوحي 5; سپس وحي كرد به بنده اش آنچه را كه بايد وحي مي كرد." 6

    1. ر.ك:راغب، مفردات، ماده وحى / فخر الدين طريحى، مجمع البحرين، ماده وحى
    2. مائده، آيه 111.
    3. مريم، آيه 11.
    4. انعام، آيه 112.
    5. نجم، آيه 10.
    6. ر.ك: عبداللّه نصرى، مبانى رسالت انبيا در قرآن، ص 186-190.

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    وحی

    راغب در مفردات می‌گوید: «وحی به معنای اشاره سریع است و به همین جهت به کارهای سریع وحی گفته می‌شود و به سخنان رمزی و آمیخته با کنایه که با سرعت رد و بدل می‌گردد نیز این واژه اطلاق می‌گردد که گاه با اشاره و گاه با کتابت حاصل می‌شود. سپس به معارف الهیه که به انبیاء و اولیاء القاء می‌گردد واژه وحی اطلاق شده است».[1]
    معنای اصطلاحی: وحی اصطلاحی ارتباطی معنوی است که برای پیامبران الهی جهت دریافت پیام آسمانی از راه اتصال با عالم غیب برقرار می‌شود. پیامبر گیرنده‌ای است که پیام را به واسطه همین ارتباط و اتصال از فرستنده آن؛ یعنی خداوند، دریافت می‌کند و جز او هیچ کس شایستگی و توان چنین دریافتی را ندارد. به گفته مرحوم علامه طباطبائی: «وحی یک نوع سخن گفتن آسمانی است که از راه حسّ و تفکر عقلی درک نمی‌شود، بلکه درک و شعور دیگری است که گاهی در برخی از افراد به مشیت الهی پیدا می‌شود و دستورات غیبی را که از حس و عقل پنهان است از وحی و تعلیم الهی دریافت می‌کند».[2]

    وحی در قرآن:
    وحی و ایحاء در قرآن مجید به معانی مختلف آمده که از آن جمله‌اند:

    1- الهام فطری به انسان:

    «وَأَوْحَيْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِيهِ فَإِذَا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقِيهِ فِي الْيَمِّ...» (قصص/7)
    «ما به مادر موسی الهام کردیم که او را شیر ده و هنگامی که بر او ترسیدی وی را در دریا بیفکن»
    2- الهام غریزی به حیوان:

    « وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ » (نحل/68)
    «و پروردگار تو به زنبور عسل الهام نمود که از کوه‌ها و درختان و داربست‌هایی که موم می‌سازند خانه‌هایی برگزین»
    3- اشاره سریع و مرموز:
    «فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَن سَبِّحُوا بُكْرَةً وَعَشِيًّا» (مریم/11)
    «او از محراب عبادت به سوی قومش بیرون آمد و با اشاره به آنها گفت: صبح و شام خدا را تسبیح گوئید»
    4- وسوسه شیطان:

    «وَإِنَّ الشَّيَاطِينَ لَيُوحُونَ إِلَى أَوْلِيَآئِهِمْ» (انعام/121)
    «...و شیاطین به دوستان خود مطالبی مخفیانه القا می‌کنند تا با شما به مجادله برخیزند...»
    5- سخن گفتن خدا با انبیاء:

    «وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا» (شوری/51)

    انواع وحی بر پیامبران:
    اتصال و ارتباط غیبی میان پیامبر و خداوند به سه صورت امکان‌پذیر است که در آیه 51 سوره شوری بدانها اشاره شده است:

    «وَمَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْيًا أَوْ مِن وَرَاء حِجَابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ مَا يَشَاء إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكِيمٌ» (شوری/51)
    «و شایسته هیچ انسانی نیست که خدا با او سخن گوید مگر از راه وحی یا از پشت حجاب یا رسولی می‌فرستد و به فرمان او آنچه را بخواهد وحی می‌کند چرا که او بلند مقام و حکیم است.»
    بنابراین وحی بر پیامبر به سه صورت ذیل انجام می‌پذیرد:
    1. القاء معنا و مقصود بر قلب پیامبر بدون واسطه فرشته وحی
    2. سخن گفتن با پیامبر از پس پرده مانند داستان شجره طور که موسی (ع) سخن خدا را از ناحیه درخت می‌شنید
    3. القاء امری به فرشته وحی تا او وحی الهی را از جانب خداوند بی‌کم و کاست به یکی از انبیاء ابلاغ نماید.[3]

    فرق الهام و وحی:
    وحی فرود آمدن فرشته و سخن گفتن با پیامبر است و الهام نوعی احساس و ادراک درونی و خلجانان روحی است که گاه به آدمی دست می‌دهد، نمونه آن الهامات شاعرانه و عارفانه است که درک می‌شود اما منبع و منشأش روشن نیست. در صورتی که منبع وحی روشن است. وحی خود منشأ صدور احکام و قوانین تازه‌ای برای بشر است اما الهام تنها کشف قوانین هستی است».[4]

    [1] . راغب اصفهانی، معجم مفردات الفاظ القرآن، تهران، مرتضوی، 1376، چاپ دوم، ماده «وحی».

    [2] .طباطبایی، سیدمحمدحسین؛ قرآن در اسلام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1375،چاپ هشتم، ص 85.

    [3] .حجتی، سید محمدباقر؛ تاریخ قرآن کریم، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1372، چاپ ششم، ص 31.

    [4] . رامیار، محمود؛ تاریخ قرآن، تهران، امیرکبیر، 1369، چاپ سوم، ص 145 و 148.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    285



    سلام
    من در باره اینکه وحی کلام خداوند است یا تجربه دینی و کلام پیامبر است سوال دارم
    میشه لطفا این شبهه را توضیح بدید ؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط hakim نمایش پست ها
    سلام
    من در باره اینکه وحی کلام خداوند است یا تجربه دینی و کلام پیامبر است سوال دارم
    میشه لطفا این شبهه را توضیح بدید ؟
    باسلام به شما دوست عزیز
    پاسخ به این شبهه را می توان از ابعاد گوناگونی بررسی کرد ولی در حد یک پاسخ منطقی و کوتاه که در حوصله این تاپیک بگنجد مطالبی را عرض میکنم:
    همانطورکه ایجاد وحی اختصاص به خداوند داره، آوردن آن وبه لباس الفاظ پوشیدن هم باید کار خود خدا باشد تا در در رساندن آن مفاهیم وحیانی خللی ونارسایی ویا تفاوتی احساس نشود.از طرفی اگر به سبک بیانات وروایات نبوی نگاهی بیاندازید ؛ تفاوت سبک را در عبارات نبوی با قرآن کاملا مشهود است. اگر قرآن کلام پیامبر بود نمی بایست تفاوتی در سبک عبارات بین قرآن وروایات نبوی باشد.
    پس به هیچ عنوان نمی توان قرآن را کلام پیامبر دانست بلکه به خاطر وحیانی بودنش ،کسی جر خداوند نمی تواند آن عبارت وحیانی را به الفاظ عربی درآورد.
    التماس دعا

    ویرایش توسط :محسن: : ۱۳۸۸/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۰:۵۸

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    33
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    سلام
    وحی به ارتباط خدا با بشر گویند این بشر می تواند پیامبر باشد یا نباشد

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط اعجمی نمایش پست ها
    سلام
    وحی به ارتباط خدا با بشر گویند این بشر می تواند پیامبر باشد یا نباشد
    در وحی خداوند با بشر سخن گفته است ولی برای اینکه این وحی برای بشر تببین شود لذا ابتدا به فرستاده خودش آن را عرضه میکند تا او با زبان بشری آن محتوا را به بشر تفهیم کند.
    لذا حلقه واسط زبان وحی وزبان بشر پیامبر است .وپیامبر یعنی پیغام آور از جانب خدا برای مردم......موفق باشید
    ویرایش توسط :محسن: : ۱۳۸۸/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۵:۲۸

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    33
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    در وحی خداوند با بشر سخن گفته است ولی برای اینکه این وحی برای بشر تببین شود لذا ابتدا به فرستاده خودش آن را عرضه میکند تا او با زبان بشری آن محتوا را به بشر تفهیم کند.
    لذا حلقه واسط زبان وحی وزبان بشر پیامبر است .وپیامبر یعنی پیغام آور از جانب خدا برای مردم......موفق باشید
    ایا معنی حرف شما این است که خدا با غیر پیامبران صحبت نمی کند اگر چنین است چرا؟ ایا خدا ناتوان است با سایرین هم حرف بزند یا سایرین مشکل دارندایا قران وحی نیست اگر هست پس معنی حرف شما که پیامبر وحی را به سایر بشر تبیین می کند چیست

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59



    نقل قول نوشته اصلی توسط اعجمی نمایش پست ها
    ایا معنی حرف شما این است که خدا با غیر پیامبران صحبت نمی کند اگر چنین است چرا؟ ایا خدا ناتوان است با سایرین هم حرف بزند یا سایرین مشکل دارندایا قران وحی نیست اگر هست پس معنی حرف شما که پیامبر وحی را به سایر بشر تبیین می کند چیست
    با سلام وتشکر از شما
    ببنید ما در تقسیم بندی ، وحی را به دوقسم تقسیم میکنیم.1- وحی تشریعی 2- وحی تکوینی...آنچه حقیر در پست قبلی عرض کردم با توجه به تعریفی که از وحی تشریعی داریم بود نه تکوینی .وگرنه اگر مراد شما وحی تکوینی باشد حرفتان تا حدودی درست است.
    درتقاوت وحی تشریعی با تکوینی باید عرض کنم که: وحي تشريعي، احكام و قوانيني است كه خداوند از طريق پيامبران براي بشر وضع و تشريع كرده است.ووحی تکوینی یعنی: قوانين و احكام يا هدايت و راهنمايي هايي كه خداوند در نهاد هستي و بالاخص موجودات به وديعت نهاده است.
    وقتی اصلاح وحی بدون قید می آید آنچه متبادر به ذهن است همین وحی تشریعی است.که حقیر هم بدان اشاره کردم که خداوند فقط به پیامبرانش ابلاغ میکند وآنها باید برای بشر تببین کنند.
    التماس دعا
    ویرایش توسط :محسن: : ۱۳۸۸/۰۷/۱۷ در ساعت ۱۱:۱۷

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    33
    حضور
    12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    نقل قول نوشته اصلی توسط محسن نمایش پست ها
    با سلام وتشکر از شما
    ببنید ما در تقسیم بندی ، وحی را به دوقسم تقسیم میکنیم.1- وحی تشریعی 2- وحی تکوینی...آنچه حقیر در پست قبلی عرض کردم با توجه به تعریفی که از وحی تشریعی داریم بود نه تکوینی .وگرنه اگر مراد شما وحی تکوینی باشد حرفتان تا حدودی درست است.
    درتقاوت وحی تشریعی با تکوینی باید عرض کنم که: وحي تشريعي، احكام و قوانيني است كه خداوند از طريق پيامبران براي بشر وضع و تشريع كرده است.ووحی تکوینی یعنی: قوانين و احكام يا هدايت و راهنمايي هايي كه خداوند در نهاد هستي و بالاخص موجودات به وديعت نهاده است.
    وقتی اصلاح وحی بدون قید می آید آنچه متبادر به ذهن است همین وحی تشریعی است.که حقیر هم بدان اشاره کردم که خداوند فقط به پیامبرانش ابلاغ میکند وآنها باید برای بشر تببین کنند.
    التماس دعا
    سلام
    در مورد وحی تکوینی و وحی تشریعی و تقسیم بندی ها و قالبهایی که در علوم دینی هست من زیاد متمرکز نمی شوم ان چه که تحت نام وحی تکوینی نوشته اید مربوط به ایاتی از قران است که بشر در وجود خود هدایت شده است.
    در مورد هدایت اشیا و مفهوم هدایت، اینها را نمی توان بدون توضیح فهمید و حتما احتیاج به توضیح دارد که اتفاقا توضیح ان بسیار مهم است زیرا بر می گردد به شناخت خدا که چگونه انسان را افریده است و روحی که در جسم انسان دمیده است و توسط ارث در نسل بشر انتقال یافته است حاوی چه محتوایی بوده است و همچنین نقش شیطان در انحراف بشر از فرامین این روح الهی چگونه است نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر است
    اصولا در این که انسان روحی از خدا در وجود خود دارد و این روح در همه انسان ها وجود دارد پس حتما در انسان تاثیر گذار است و از طرفی نباید فراموش کرد که اگر شیطان حضور نداشت ایا انسان ها همه می توانستند در صراه مستقیم گام گذارند؟
    یعنی هدایت از نوع زنبور عسل ما را در راه راست قرار میداد و یا نه اگر شیطان نبود باز هم انسان نیاز به هدایت بود از طریق رسل
    اما در مورد وحی دوم یعنی وحی ای که توسط ان وحی به انسان پیامی منتقل می شود من اشاره به تقسیم بندی خدا در مورد ارتباط با بشر در سه ایه اخر سوره شورا می نمایم و ان اینکه قضیه تکلم خدا با انسان تنها به وحی نیست و وحی یکی از راه هایی است که خدا با بشر صحبت کرده و یا خواهد کرد
    اما ایا ارتباطی که موسی با خدا داشت یا به عبارت صحیح تر ارتباط خدا با موسی با نمایش اتشی در درخت از نوع وحی است یا از نوع دیگری
    ارتباط خدا با بشر تنها از راه وحی نبوده چنانکه در این ایه از سوره شورا می گوید خدا یکی از را ههایی که با بشر ارتباط برقرار می کند وحی است
    دیگری ......
    با توضیحاتی که دادم شاید متوجه شده باشید که خداوند محدودیتی در تکلم با بشر ندارد یعنی تنها محدود به این راههایی که گفته نیست ایا شما وحی را مهم ترین راه می دانید یا یکی از راهها و ایا می شه پیامبر را این گونه تعریف کرد کسی که به او وحی می شود ؟
    ایا وحی ای که به مادر موسی شد با وحی ای که به مریم شد یا وحی ای که به زنبور عسل می شود چه تفاوتهایی دارند
    ایا وحی ای که به مادر موسی شد از نوع تکوینی است یا تفاوت دارد وحی از نوع ایه شوری هست یعنی تکلم خدا با یک بشر که با وحی تکوینی تفاوت دارد
    زیرا وحی تکوینی مربوط به همه جانداران و اشیا است اما بشر یک تفاوت اساسی با سایرین دارد و ان این است که خدا با او رابطه برقرار می کند
    مثلا زنبور عسلها همیشه غریزی این کار را می کنند یعنی وحی با انها زاده شده و همیشه هست اما وحی با بشر مقطعی هست و در نقشه ژنتیکی یا در نهاد او نیست
    بلکه مربوط به ارتباط خارجی خدا با انسان است مثلا موسی ناگهان با صدایی از درون اتش متوجه شد خدا دارد با او تکلم می کند اما زنبور عسل وحی ای از نوع وراثتی دارد که انسان هم دارد که متاسفانه شیطان نمی گذارد وحی تکوینی که همراه روح خدایی وارد جسم بشر شده است درست عمل کند اما زنبور عسل به وحی خود عمل می کند زیرا شیطان مزاحم نیست
    پس من سوالم روی وحی بعد از تولد است نه وحی ای که در ارث روانی بشر وجود دارد
    ویرایش توسط اعجمی : ۱۳۸۸/۰۷/۱۷ در ساعت ۲۳:۰۶

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود