صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تأثیر پذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    تأثیر پذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه




    تأثیر پذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه در پیدایش هر انقلابی ممكن است دهها مسأله كوچك و بزرگ اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره در مقطعی از تاریخ دست به دست هم دهند لذا تحلیل گران نه تنها نمی توانند كلیه عوامل مؤثر را در به ثمر رساندن انقلاب مورد توجه قرار دهند بلكه میزان و معیاری نیز برای اندازه گیری حدود تأثیر هر یك از آنها در دست ندارند. طبعاً مقاله حاضر نیز با چنین مشكلی مواجه است.

    از طرفی بسیاری از نویسندگان به دلیل نداشتن شناخت صحیحی از انقلاب و نیروهای آن مانند بسیاری از نویسنده های خارج، و یا به دلیل داشتن زمینه فكری و ذهنیت های خاص در تحلیل انقلاب و تعیین عامل اصلی آن به خطا رفته و نظریه های گوناگونی ارائه نموده اند كه این موضوع تعیین عامل اصلی و تشخیص میزان تأثیرپذیری انقلاب از عوامل را مشكل می كند. به نظر نگارنده در میان عوامل متعدد دخیل در پیروزی انقلاب، فرهنگ و تاریخ شیعه عامل اصلی بوده است، حتی رهبری با آن نقش عظیم خود در هدایت انقلاب و مردم و به ثمر رساندن آن به نوبه ی خود مدیون استفاده از این عامل می باشد. بدیهی است معنی این حرف نفی اثر عوامل دیگر نیست بلكه هدف تعیین عامل اصلی است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    نظریه ای كه در مرحله تخریب و سلب مشروعیت نظام طاغوت فرهنگ و تاریخ شیعه ـ اسلام خواهی ـ به همراهی عوامل دیگر مشروعیت نظام را از بین بردند یعنی در مرحله تخریب، عوامل دیگر نیز اثر داشتند ولكن مذهب ـ فرهنگ و تاریخ شیعه ـ بالاترین اثر را داشت و اگر مخالفت با رژیم و برنامه هایش در قالب مذهب قرار نمی گرفت تحرك ایجاد نمی كرد چون فرهنگ شیعه یك فرهنگ زنده، حركت زا و انقلاب آفرین است و فرهنگی است كه از اندیشه ها و روش علی - علیه السلام - تغذیه می كند. این فرهنگی است كه در تاریخ خود عاشورا، و امثال آن را دارد. دوره امامت و عصمت 250 ساله دارد كه هیچ یك از فرهنگهای دیگر چنین عناصر حركت زایی ندارند. خلاصه اینكه عامل انقلاب در فرهنگ تشیع ریشه دارد و مبارزه با ظلم تا سرحد شهادت یا كندن ریشه ظلم و فساد از بنیادی ترین محورهای اندیشه شیعی است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در مرحله پیروزی انقلاب نیز عامل اصلی مذهب (فرهنگ و تاریخ شیعه) می باشد. درست است مردم و رهبری در پیروزی نقش مهمی داشتند به خصوص نقش رهبری شگفت انگیز است ولی نقش آنها را نیز باید در مذهب جستجو كرد.

    بدیهی است مقصود مقاله انكار یا كم نشان دادن نقش عظیم رهبری نیست چون بدون تردید اگر ایشان نبودند انقلاب مسلماً به پیروزی نمی رسید. نگارنده به این نكته تأكید دارد كه نقش مهم رهبری و قدرت حیرت آور و منحصر به فرد آن حضرت گرچه تا حدی به دلایل شخصیتی و روح بزرگ معظم له ربط دارد اما قسمت مهم آن را وامدار مكتب است و به دلیل مرجع دینی بودن و این كه به نام دین قیام نمود و بر مسایل مذهب تأكید داشت كه این خود می تواند یكی از مؤیداتی باشد كه عامل اصلی در پیروزی انقلاب تنها مذهب ـ فرهنگ و تاریخ و سیره شیعه ـ می باشد.

    مشروعیت زدایی از نظام شاهنشاهی

    در مورد قسمت اول فرضیه، یعنی تأثیر مذهب ـ فرهنگ و تاریخ و سیره شیعه ـ در از بین بردن مشروعیت نظام و زمینه سازی پیروزی انقلاب برخی از دلایل و مؤیدات را می آوریم:
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    1- افراد و گروههایی كه بار نهضت را تحمل كردند

    مردمی كه با یك فتوای مراجع به صحنه آمده و همواره در پشت سر رهبری انقلاب در لحظات لازم حضور داشتند و از هیچ گونه یاری دریغ نمی كردند، اعلام وفاداری كرده كفن پوش در صحنه تا لحظه مرگ حاضر شدند[1]. این كار را نه تنها به عنوان وظیفه شرعی و تقرب به پروردگار عالم انجام می دادند بلكه از فرهنگ و تاریخ شیعه به ارث برده بودند كه در مواردی كه دین لطمه می بیند باید قیام نمود. لذا حتی آن گروههایی هم كه نسبت به اعمال عبادی روزانه چندان تقید مذهبی نداشتند، در روند انقلاب با مردم همراه شدند.

    مرحوم شهید مطهری در این مورد می فرمایند:

    «نهضت كنونی ایران به صنف خاصی از مردم ایران اختصاص ندارد در این نهضت غنی و فقیر، مرد و زن، شهری و روستایی، طلبه و دانشجو و... شركت داشتند. یك اعلامیه كه از طرف مراجع بزرگ عالیقدری كه نهضت را رهبری می كردند، صادر می شد در سراسر كشور و در میان عموم طبقات طنین یكسان می افكند.»[2]

    بدیهی است این طنین یكسان در میان اقشار مختلف جامعه از فرهنگ و تاریخ و سیره شیعه متأثر می باشد و از این باور نشأت می گیرد كه فتوای مراجع حكم الهی است و نباید نافرمانی شود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    2- روحانیت

    روحانیت شیعه در انقلاب اسلامی ایران همانند دیگر نهضتهای معاصر ضمن ایفای نقش پیشتاز به عنوان یكی از مهمترین شبكه های اطلاع رسانی در آگاهی دادن به مردم وظیفه ی مهمی را به عهده گرفته بودند و منشأ حركتهای بزرگی شدند. این به دلیل وجود چند ویژگی در دستگاه روحانیت است.[3]

    الف) روحانیت شیعه در طول تاریخ امور خلاف دین را تحمل نكرده و به محض برخورد با چنین مواردی بدون پروا عكس العمل نشان داده است و این را از روش ائمه معصومین - علیهم السلام - به خصوص از نهضت كربلا به ارث برده اند.

    ب) در مكتب شیعه یك مؤمن یا باید خودش مجتهد باشد و یا پیرو مجتهد و در جایی كه مجتهد در دسترس نیست نقش ارتباطی را روحانیان انجام می دهند. روحانیان از میان مردم برخاسته و در میان آنها و مانند آنان رشد كرده و با درد و رنج مردم آشنا بوده اند و هیچ گاه ارتباط فرهنگی و معنوی خود را با آنها از دست نداده اند. لذا روحانیت شیعه در موارد لازم توانسته نقش حساس و مهمی را در حركتهای سیاسی ـ اجتماعی در تمام ادوار، به خصوص در قرن اخیر، به عهده بگیرد.

    گرهام در نقش روحانیت شیعه می گوید:

    «واقعیت امر اینكه روحانیت شیعه در ایران در میان مردم زندگی نموده و ارتباط بسیار بیشتر و نزدیكتری با آنها داشته و در نتیجه از احساسات توده آگاهی بیشتر دارند. زمانی كه روحانیت با سیاستهای دولت مخالفت می كند نظرات آنها دارای آن چنان مشروعیتی است كه حتی در سخت ترین شرایط استبدادی مورد توجه مردم قرار می گیرد. از طرف دیگر شبكه ارتباطی روحانیت سیستم برقراری تماس با همه اقشار مردم را برای آنها فراهم می كند.»[4]

    ج) استقلال روحانیت از قدرت حاكم: روحانیت شیعه كه به دست مبارك ائمه - علیهم السلام - پایه گذاری شده است از ابتدای امر بر اساس تضاد با قدرتهای حاكم جور بوده است، به قول حامد الگار:

    «اساس روحانیت شیعه بر انكار حقانیت پادشاه است. روحانیت شیعه از نظر معنوی متكی به خدا و از نظر اجتماعی متكی به مردم است و هیچگاه جزو دولت نبوده است... .»[5]

    ساده زیستی روحانیت این استقلال را استحكام بخشیده و ارمغان استغنا و آزادگی را به همراه آورده است. لذا روحانیان شیعه فارغ از هرگونه نگرانی، فعالیتهای سیاسی ـ مذهبی خود را انجام داده اند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3- ریشه تاریخی انقلاب

    محمود النجار خبرنگار مصری می گوید: «تاریخ پر مبارزه تشیع در طول تاریخ اسلامی یكی از عوامل انقلاب می باشد.»[6] تاریخ شیعه همواره از صدر اسلام تا حال، یادآور حماسه ها و مبارزات علیه حكام ستمگر است و ائمه معصومین - علیهم السلام - بنا به وظیفه حفظ دین در برابر انحراف سكوت نكرده اند و حتی با عده كم افراد خود قیام كرده اند. علما و زعمای اسلام نیز به همین سیره عمل كرده اند. شروع این مبارزات از خطبه غرا و پرشور حضرت صدیقه طاهره زهرای اطهر - علیها السلام - دخت رسول گرامی اسلام - صلی الله علیه و آله - در مسجدالنبی در حضور مهاجر و انصار می باشد. از آنجا درس قیام علیه متجاوزین به همه دوستداران و شیعیان اهل بیت - علیه السلام - همانند اباذر، عبدالله بن مسعود و... و حماسه های جنگ جمل، صفین و نهروان و حركت امام حسن مجتبی - علیه السلام - در مقابل معاویه و قیام حجربن عدی، سید حجری،... و نهایتاً حماسه خونین كربلا و خروج توابین و مختار علیه طاغوت بنی امیه و در طول تاریخ داده شد همینطور نهضتها ادامه داشتند ولو اینكه شیوه های مبارزه محتملاً متفاوت بودند، تا اینكه نهضت حضرت امام خمینی - رحمه الله علیه - علیه طاغوت زمان انجام گرفت و این روحیه پرخاشگری و ایستادن در مقابل ظلم و ستم و انحراف از قوانین اسلام از ویژگیهای تشیع و از آثار نهضت كربلا می باشد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    مرحوم شهید مطهری می گوید:

    «امام با ظلم مبارزه كرد. اما مبارزه با ظلم و ستم را با معیارهای اسلامی مطرح كرد و با شعار اینكه انقلاب ما پرتویی از عاشورای حسینی است این فكر را القا نمود كه یك مؤمن نباید زیر بار ظلم برود یك مسلمان نباید تن به اختناق بدهد و یك مسلمان نباید به خود اجازه بدهد كه ذلیل باشد و یا زیر دست سلطه كافر باشد.»[7]

    و در جای دیگر نیز می فرماید:

    «اصولاً هر انقلابی معلول یك سلسله نارضایتی ها و ناراحتیهاست، یعنی وقتی مردم از وضع حاكم ناراضی باشند و آرزوی وضع مطلوب كنند زمینه انقلاب به وجود می آید، ممكن است ملتی از وضع موجود ناراضی باشد و آرزوی وضع دیگر داشته باشد با این حال انقلاب نكند. چرا؟ برای اینكه دارای روحیه رضا و تمكین است. روحیه ظلم پذیری در میان آن ملت رواج دارد. پس اگر ملتی ناراضی بود علاوه بر آن یك روحیه پرخاشگری، یك روحیه طرد و انكار در او وجود داشت، در آن صورت انقلاب می كند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940







    [1]. جلال الدین مدنی، تاریخ سیاسی معاصر ایران، ج 1، ص 391، پاورقی.
    [2]. مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص 63.
    [3]. منوچهر محمدی، تحلیلی بر انقلاب اسلامی ایران، ص 104.
    [4]. همان، ص 106.
    [5]. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 147 و بررسی اجمالی نهضتهای اسلامی در صد ساله اخیر، ص 56.
    [6]. محمود النجار، الثوره الایرانیه و احتمالات الخطر فی الخلیج ـ الفارسی ـ به نقل از انقلاب اسلامی و ریشه های آن، ص 38.
    [7]. مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 40.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    تأثیر پذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه اینجاست كه نقش مكتبها روشن می شود. از جمله خصوصیات اسلام شیعی این است كه به پیروانش حس پرخاشگری و مبارزه و نفی وضع نامطلوب را می دهد.»[1]

    4- ریشه های عقیدتی انقلاب

    در باور شیعه در زمان غیبت حضرت ولیعصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - هر حكومتی غاصب و ظالم است و تصرف در بیت المال توسط آنها حرام می باشد؛ به هر شكل و در هر قالبی باشد مگر آنكه نایب آن حضرت ـ كه در زمان حال فقها هستند ـ حكومت را در دست بگیرد. شیعه همواره آرزوی تشكیل حكومت عدل و به سامان آمدن جهان را دارد. طبق این عقیده از نظر شیعه سیر تاریخ به سوی وضع آرمانی می باشد كه با حضور حضرت ولیعصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - عملی خواهد شد و به قول حمید عنایت:

    «آنچه به امیدواری شیعه به پیروزی نهایی بر ظلم و ظالم رنگ موجبیت تاریخی می دهد انتظار فرج و رجعت ـ ظهور‌ـ امام عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - می باشد. انتظار فرج و ظهور باعث شده كه شیعه در آمادگی مستمر بوده و در زمان غیبت زمینه ظهور را فراهم كند.»[2]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    حامد الگار در این مورد می گوید:

    «ریشه انقلاب به موضوع امامت در دیدگاه شیعه و مسأله غیبت امام عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - و پیامدهای سیاسی آن عقیده ارتباط دارد كه تجلی عینی اعتقاد به نیابت است. شیعیان هرگونه سلطه و اقتدار سیاسی را در زمان غیبت نامشروع می دانند.»[3]

    5- عصیان مردم در هنگام جریحه دار شدن عواطف مذهبی

    یكی دیگر از تأییدات این قسمت نظریه تحقیق عصیان مردم در هنگام جریحه دار شدن عواطف مذهبی است. مرحوم مطهری در این مورد می فرماید:

    «... آن عامل تعیین كننده ای كه همه عوامل دیگر را در بر گرفت و توانست همه طبقات را به طور هماهنگ در مسیر واحد منقلب بكند جریحه دار شدن عواطف اسلامی این مردم بود. مردم می دیدند كه مقررات اسلامی عملاً چگونه دارد نقض می گردد.»[4]

    و در جای دیگر می فرماید:

    «در سال 55 رژیم تصمیم گرفت تاریخ هجری را تبدیل به شاهنشاهی كند. این كار از جنبه سیاسی و اقتصادی اهمیت نداشت. عواطف مذهبی مردم را جریحه دار كرد كه رهبری چنین عملی را دشمنی با پیامبر و اسلام نامید و در نتیجه در مردم عصیان ایجاد كرد و از تحریك وجدان اسلامی آنها به بهترین وجه در پیشبرد نهضت بهره برداری نمود.»[5]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود