صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظریه جهان های موازی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    44
    حضور
    22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    115

    نظریه جهان های موازی




    با سلام خدمت استاتید
    به طورخلاصه در نطریه جهان های موازی گفته می شود بینهایت جهان در موازات جهان ما وجود دارد
    و به بیان ساده تر می توان گفت زمانی که فردی در شهر تهران به دیدن مادر خود می رود در جهان موازی که ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است. و در جهان مواری دیگر مشعول رانندگی
    از نطر علمی هم شواهدی در این مورده پیدا شده
    منبع
    می خواست بدونم از نطر اسلام ایا این مسله ممکن است
    با تشکر


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,548
    حضور
    175 روز 11 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344





    با نام و یاد دوست






    نظریه جهان های موازی







    کارشناس بحث: استاد صدیق



  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid562 نمایش پست ها
    به طورخلاصه در نطریه جهان های موازی گفته می شود بینهایت جهان در موازات جهان ما وجود دارد
    و به بیان ساده تر می توان گفت زمانی که فردی در شهر تهران به دیدن مادر خود می رود در جهان موازی که ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است. و در جهان مواری دیگر مشعول رانندگی
    از نطر علمی هم شواهدی در این مورده پیدا شده
    منبع
    می خواست بدونم از نطر اسلام ایا این مسله ممکن است
    باسلام
    در مورد فهم دیدگاه اسلام در مورد هر قضیه ای، باید به متون دینی اصیل مراجعه کرد. اگر در آن متون مطلبی در رد یا تأیید مسئله مورد نظر پیدا شد و از نظر دلالی و سندی مشکلی نداشت میتوان انرا به عنوان نظر اسلام اورد. اما در مورد بحث جهان های موازی به صورتی که در ابتدای سوال مطرح کردید بنده تا کنون به دلیلی نقلی ای که دلالتش واضح باشد برخورد نکرده ام و نشنیده ام. البته شواهدی در متون و کتابها ذکر شده که تا به صورت اجمالی به تأیید بخشی از آن می پردازد. البته تأکید میکنم ظاهر این اخبار به صورتی است که میتوان از ان نظریه مزبور را برداشت کرد. شایان ذکر است که مواردی که ذکر شده تنها به این اشاره دارد که در آن واحد، فرد دیگری مشابه اولی در مکانی دیگر وجود یافته و به کار دیگری، متفاوت با نفر اصلی مشغول بوده است. مثلا در داستانی بیان شده که مردی قصد زیارت خانه خدا را داشت. در مسیری که با کاروان می رفت زنی را دید که مرغابی مرده ای را از خرابه برداشت و به خانه برد تا برای کودکانش از ان مرداد غذایی درست کند. آن مرد وقتی بدبختی و بیچارگی آن زن را دید با خود تصمیم گرفت هزینه سفرش را به آن زن بدهدو از همانجا به خانه بازگشت. در خواب به او گفتند که فرشته ای به جای تو خلق کردیم که هر سال به جایت حج به جای آورد. وقتی همراهانش به شهر بازگشتند به او گفتند که مردی را عینا مثل او در سفر میدیدند که جلوتر از همه انان به انجام مناسک مشغول بوده است.
    شاید ازاین گونه داستانها بتوان برداشت کرد که یک فرد میتواند مشابهی داشته باشد که در جایی دیگر از کرده زمین به انجام کار دیگری مشغول بوده است.
    اما با این حال، صراحت و دلالت قطعی یا کاملی از این متون به دست نمی آید که عینا این نظریه را تأیید کند. البته سوالاتی از نظر دینی و فلسفی پیش روی ما قرار دارد که تا آنها حل نشود نمی توان به دیدگاه اسلام و دین در مرود این نظریه رسید.
    اولا: این دو فرد، دو فرد هستند یا یک فرد که به واسطه وسعت و سعه روحی که دارند میتوانند در دو محل حاضر شوند.
    ثانیا: اگر دو فرد هستند، تکلیف اعمال و رفتار انها چه میشود و جزا و پاداش آنها چگونه محاسبه میشود.
    ثالثا: اگر یک فرد هستند پس چطور در دو موضع حضور دارند و آیا هر دو مادی هستند یا یکی مادی و دیگری مجرد. اگر هم دو فرد هستند، پس دو فرد از یک جوهرند یا دو فرد از دو جوهر مجزا.
    رابعا: اگر دو فرد هستند دارای یک روح هستند یا دو روح؟
    خامسا: اگر دارای یک روح باشند، این روح تعلق به کدام یک دارد و اصولا چگونه بدن بدون روح میتواند زندگی کند؟
    سادسا: اگر هر یک دارای یک روح مجزا هستند، پس صرفا در ویژگی های ظاهری مشابه هستند همانند داستانی که ذکر شد. زیرا ملاک وحدت شخصیت یک فرد، روح اوست نه بدن مادی اش.
    و سوالاتی از این دست که پاسخ به آنها در فهم نظریه مورد نظر و نیز قبول یا رد آن از نظر دینی و عقلی و فلسفی کارگشاست.
    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۶:۴۸

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    460
    حضور
    6 روز 5 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    910



    مولتی ورس یک فرضیه نیست. بلکه یک فرضیه است. یعنی هنوز ثابت نشده است.
    نظریه (Theory) با فرضیه (Hypothesis) خیلی فرق دارد.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse

    در ضمن در حدیثی از امام صادق علیه السلام گفته شده که خداوند هجده هزار عالم (جهان) دارد.

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,548
    حضور
    175 روز 11 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58344



    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب



    نظریه جهان های موازی


  11. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid562 نمایش پست ها
    به طورخلاصه در نطریه جهان های موازی گفته می شود بینهایت جهان در موازات جهان ما وجود دارد
    و به بیان ساده تر می توان گفت زمانی که فردی در شهر تهران به دیدن مادر خود می رود در جهان موازی که ذرات اتمی وی در آن حضور دارند همان فرد در خانه مشغول تماشای تلویزیون است. و در جهان مواری دیگر مشعول رانندگی
    از نطر علمی هم شواهدی در این مورده پیدا شده
    سلام
    پس چرا ادراکی از اون عوالم نداریم اگر موازی و هم عرضند ؟
    واله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    108
    حضور
    1 روز 9 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    325



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid562 نمایش پست ها
    از نطر علمی هم شواهدی در این مورده پیدا شده
    پاول دیویس طی مقاله ای چند جهانی رو که عامل جهانهای موازی هست رو غیر علمی خونده.

    New York Times. Retrieved 16 August 2011
    ویرایش توسط تبری : ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ در ساعت ۱۸:۲۳

  14. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    امام راحل و شهداء،رهبر عزیزم،حزب الله لبنان
    نوشته
    453
    حضور
    30 روز 10 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2484



    بسم رب الشهداء

    الف) دنیای موازی چیست؟


    در حال حاضر سه نوع دنیای موازی مورد بحث فیزیک دانان است:[1]


    1. دنیای ابعاد بالاتر (Hyperspace)

    2. دنیاهای چندگانه (Multiverse)
    3. دنیاهای موازی کوانتومی

    "عقل سلیم می­گوید که دنیای ما از سه بعد طول و عرض و ارتفاع تشکیل شده است. موقعیت هر شیء را به هر وضعی که باشد با این سه بعد می­توان تعریف کرد.
    فضای سه بعدی پایه هندسه یونان است".[2]
    با این حال در قرون اخیر دانشمندان وجود ابعاد دیگری را نیز برای جهان ثابت کرده­اند که انحصار فضای سه بعدی را می­شکند و خبر از دنیاهای نامرئی دیگری می­دهد که همزمان با جهان محسوس و مرئی ما وجود دارند. کارل گارس، ریاضی­دان بزرگ قرن نوزدهم، محاسبات و معادلات بعد چهارم (فضا-زمان) را بنیان گذاشت.[3]
    این معادلات یک قرن بعد، اساس تئوری نسبیت انیشتین را تشکیل داد. در سال 1919 فیزیک دانی به نام تئودور کالوزا، از وجود بعد پنجم (زمان) خبر داد.[4]
    تئوری فراگیر استرینگ شمار این ابعاد را به 10 رساند.[5]
    در سال 1994 ادوارد ویتن و پال تواسند، فرضیه­ای عنوان کردند که ابعاد تئوری استرینگ را از ده به یازده تبدیل کرد.[6]
    "بعد یازدهم شکل جدیدی را عرضه می­کند و همچنین نشان می­دهد که ممکن است دنیا خودش هم یک پوسته در بعد یازدهم باشد. گذشته از آن تمامی این ابعاد الزاما کوچک نیستند و بعضی از آنها می­توانند بی­نهایت بزرگ باشند؛ یعنی امکان وجود دارد که شاید این دنیا جزو یک دنیای چندگانه باشد. تعداد این دنیاها میلیاردها تخمین زده شده است".[7]

    دانشمندان می­گویند: "به احتمال قریب به یقین بیشتر این دنیاهای موازی، دنیاهای مرده­ای، متشکل از ژازها و ذرات زیر اتمی مثل الکترون و نوترون می­باشند. در این دنیاها ممکن است پروتون به صورت ناپایدار موجود باشد و به تدریج از بین برود و در نتیجه اجسام مرکب به وجود نیامده باشد".[8]


    البته در نحوه وجود دنیاهای موازی نیز میان دانشمندان اختلاف نظر وجود دارد. برخی اعتقاد به وجود این دنیاهای چندگانه را ناشی از خاصیت هولوگرافیک (توهمی) ذهن انسان می­دانند و معتقدند این دنیاها مجازی هستند.[9]
    در مقابل عده­ای نیز آنها را همچون دنیای محسوس، واقعی می­پندارند.


    [1] میچیو کاکو (1389). فیزیک غیر ممکن­ها، مترجم، جنابزاده، حمید، ص 204، روشنگران و مطالعات زنان، تهران.
    [2] همان، ص 204- 205.
    [3] همان، ص 205.
    [4] همان، ص 206.
    [5] همان، ص 210.
    [6] همان، ص 211.
    [7] همان، ص 212.
    [8] همان، ص 213.
    [9] مایکل تالبوت (1385). جهان هولوگرافیک، مترجم، مهرجویی، داریوش، ص 87، تهران، هرمس.



  15. صلوات ها 2


  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    امام راحل و شهداء،رهبر عزیزم،حزب الله لبنان
    نوشته
    453
    حضور
    30 روز 10 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2484



    و در ادامه...

    ب) دیدگاه اسلام درباره دنیای موازی


    در متون و معارف اسلامی شواهدی دال بر وجود دنیاهای موازی قابل ارائه است و حتی برخی از باورهای اسلامی تنها با این نظریه امکان تبیین علمی می­یابند؛ مانند میثاق الاهی از ذریه آدم در عالم ذر (آیه 172 سوره اعراف[10])
    وجود افلاک و آسمان­ها (در بسیاری از آیات قرآن آسمان به صورت جمع آمده است[11])
    وجود دنیای اجنه، معراج نامه پیامبر اکرم (ص) (احادیث معراج).


    برخی از دیدگاه­های فلاسفه و عرفای اسلامی نیز مؤید وجود دنیاهای موازی است. فلاسفه اسلامی از جهان، تعبیر به «عالم» کرده­اند.
    در دائرة المعارف فارسی درباره اقسام «عالم» و تعاریف آنها آمده است:

    عالم، کلمه عربی به معنای جهان، یعنی تمام موجودات و ماسوی اللَّه (به جز ذات خدا)، و در نزد کسانی که قائل به وجود خدا نیستند؛
    یعنی مجموع موجودات. بعضی از قدما عالم را عبارت از مجموع موجودات جسمانی می دانستند، و تعریف آن را طبق نظریه بطلمیوسی چنین می گفتند:

    «آنچه سطح بیرون فلک اعلی (فلک الافلاک) آن را در بر گرفته است». آنچه در درون سطح بیرونی فلک اعلی است.
    نیز به عقیده ایشان بر دو قسم بود:
    عالم علوی یا جهان بالا (
    عالم علوی شامل افلاک و ستارگان است؛ که از اثیر تشکیل یافته‏اند)
    و
    عالم سفلی یا جهان زیرین (اجسام عنصری یا عناصر چهارگانه ((آب، آتش؛ خاک و باد)) می باشد.) عالم سفلی یا عالم عناصر را عالم کون و فساد (یعنی جهان پیدایش و تباهی) می خواندند؛
    زیرا معتقد بودند که عالم علوی که عالم افلاک و ستارگان است، و از جسم اثیری تشکیل یافته، تباهی بردار نیست، و پیدایش و تباهی، خاصّ عالم عناصر است.

    اما معتقدان به وجود عالمی غیر از عالم جسمانی به طور کلی به دو عالم قائل بودند: عالم روحانی و عالم جسمانی. علمای اسلام و مفسران و متکلمان بر این دو عالم نام هایی نهاده‏اند که از قرآن مجید اقتباس شده است؛
    مثل عالم خلق (یعنی عالم جسمانی) و عالم امر (یعنی عالم غیر جسمانی)
    یا عالم شهادت (عالمی که به حس در می آید یعنی عالم محسوسات یا اجسام) و عالم غیب (عالمی که از حواس انسانی پنهان است و به حس در نمی­آید؛
    یعنی عالم غیر جسمانی).

    اسامی دیگری نیز به این دو عالم داده شده است، از قبیل عالم ملک و عالم ملکوت؛ عالم تکوین و جهان ازل؛ جهان طبع و جهان خرد (عالم طبیعت و عالم عقل)؛ و جهان جزئی و جهان کلّی.



    [10]
    «وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلی‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ».


    [11]
    مانند آیات 33، 107، 116، 117، 164، 255 و 284سوره بقره.


  17. صلوات ها 3


  18. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    امام راحل و شهداء،رهبر عزیزم،حزب الله لبنان
    نوشته
    453
    حضور
    30 روز 10 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    36
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2484



    و اما شیخ اشراق شمار عوالم را چهار می داند:

    1. عالم عقول و ملائکه و مقربان، که به اصطلاح او عالم انوار قاهره است؛

    2. عالم نفوس، که عالم انوار مدبره دانسته است؛
    3. عالم برزخیان، که عالم حس و عبارت است از عالم افلاک و ستارگان و عالم عناصر؛
    4. عالم مثال و خیال که به اصطلاح او، عالم صور معلقة ظلمانیه و مستنیره است؛ و ارواح اشقیا و سعدا، هر دو در آن عالم است.

    برای عالم غیب، تحت تأثیر حکمت نو افلاطونی و مکتب تصوف، تقسیماتی قائل شده‏اند، از قبیل عالم ملکوت و عالم جبروت، که عالم ملکوت عالم حقایق و عقول و ارواح است، و عالم جبروت به عقیده بعضی عالم برزخ (یعنی عالم متوسط میان جسمانیات و روحانیات) است، و عالم مثال نیز خوانده می شود.

    بعضی عالم جبروت را عالم اسما و صفات دانسته‏اند. غزالی لوح محفوظ را از عالم ملکوت می­داند، و عبدالرزاق کاشانی آن را از عالم جبروت.

    ملاصدرا مجموع عوامل را سه می داند: عالم عقل، عالم خیال، و عالم حس.
    قیصری در مقدمه شرح فصوص الحکم شمار عوالم را پنج می داند: عالم اعیان ثابته، عالم ملک، عالم عقول و نفوس مجرده، عالم مثال، و عالم انسانی (که جامعه جمیع عوالم است).
    در نظر صوفیه، مجموع موجودات، عالم کبیر خوانده می شود، و انسان که مظهر و جامعه جمیع عوالم است، عالم صغیر. عالم لاهوت (مشتق از الاه، یعنی عالم الاهی)، که حلاج آن را پیشتر ذکر کرده است، تقریباً معادل عالم غیب است، و در برابر آن عالم ناسوت (مشتق از ناس، یعنی عالم انسانی) است، که معادل عالم شهادت می باشد.(1)



    (1) غلامحسین مصاحب (1380). دائرة المعارف فارسی، ج 2. تهران: علمی و فرهنگی، ص1653


  19. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود