صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896

    جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!




    در کتب بزرگ فقهی اهل سنت. فتوایی از جناب ابوحنیفه نقل شده است که گفته شده است: ابوحنیفه گفته است: حد نیست بر کسی که ازدواج کند با مادرش ((او را متولد کرده است)) و دخترش. و خواهرش و ….در حالی که عالم باشد به این نزدیکی و عالم باشد به این حرمت

    وقال أبو حنیفة : لا حد علیه فی ذلک کله ولا حد على من تزوج أمه التی ولدته وابنته . وأخته . وجدته . وعمته . وخالته . وبنت أخیه . وبنت أخته عالما بقرابتهن منه عالما بتحریمهن علیه
    المحلى – ابن حزم – ج ۱۱ – ص ۲۵۳- دار الفکر
    ابوبکر کاشانی نیز همین مسئله را به نقل از ابوحنیفه نقل کرده است:
    إذا نکح محارمه أو الخامسة أو أخت امرأته فوطئها لا حد علیه عند أبی حنیفة وان علم بالحرمة
    بدائع الصنائع – أبو بکر الکاشانی – ج ۷ – ص ۳۵- المکتبة الحبیبیة


    آیا این جواز مخالف نص صریح قران نیست؟

    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,301
    حضور
    172 روز 1 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57992



    با نام و یاد دوست




    جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!







    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,850
    حضور
    47 روز 3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10608



    با سلام و عرض ادب

    الف) در قانون اسلام برای برخی از گناهان و جرائم عقوبت خاصی در نظر گرفته شده است، که به این عقوبتهای مشخص «حد» گفته می شود.
    «حد» در لغت، به معناى منع و در شرع، عبارت است از: كيفرى كه براى برخى از گناهان در قانون اسلام تعيين شده است. تناسب اين تعريف با معناى لغوى در آن است كه اجراى حدود وسيله منع مردم از گناهان مى ‏باشد.

    در برخی از گناهان و جرائم حد مشخصی از سوی شارع مقدس بیان نگردیده است و این امر موکول به تشخیص حاکم شرع شده است که به این مجازاتها تعزیر گفته می شود.

    «تعزير» در لغت، به معناى تأديب و در شرع، عبارت است از: كيفرى كه مقدار و نوع آن در قانون معيّن نشده، بلكه بستگى به نظر حاكم شرع دارد كه در هر موردى، به تناسب آن حكم دهد، به گونه‏اى كه خلاف كاران را تأديب كند و از تخلّف باز دارد.[1]

    يكى از ثمرات حكومت اسلامى اجراى حدود و تعزيرات است. در روايتى از رسول‏ خدا صلی الله علیه وآله نقل شده كه فرمودند: «اقامَةُ حَدٍّ خَيْرٌ مِنْ مَطَرِ ارْبَعينَ صَباحاً»؛[2](بركات) اجراى يك حدّ (الهى) از چهل روز باران بهتر است.

    ب) صورتهای حد زنا در فقه شیعه عبارتند از:

    اگر ثابت شود كه مرد و زنى از راه غير مشروع آميزش كرده‏ اند، زناكارند و به يكى از حدود ذيل محكوم مى ‏شوند:

    1. اعدام در زناى با محارم (مثل خواهر، مادر، عمّه و خاله)، زناى به عنف و زناى ذمّى و كافر با زن مسلمان؛

    2. رَجْم (سنگسار) در زناى متأهّل؛

    3. جَلْد (صد ضربه شلاق) در زناى غير متأهّل؛

    4. جَلْد و رَجْم با هم در زناى متأهّل كهن سال؛

    5. جَلْد، تراشيدن سر و تبعيد (به مدت يك سال) در زناى بكر (: مردى كه با زنى عقد بسته ولى عروسى نكرده)؛[3]

    ابو حنیفه و فتوای به عدم حد در مورد ناکح محارم

    ج) با اینکه زنای با محارم از لحاظ گناه بزرگتر از صورتهای دیگر زنا است و زشتی و قبح و مجازات دنیوی و اخروی آن، از صورتهای دیگر آن شدید تر است، با این حال در فتوای ابوحنیفه می خوانیم که اگر شخصی با محارم خویش ازدواج نماید حد شرعی بر او جاری نیست؟! در حالی که حد شرعی زنا(تازیانه: در قرآن، نسبت به زنای غیر متاهل- رجم در سنت، نسبت به متاهل) در قرآن و سنت ثابت است.

    سخن ابو حنیفه این است که با اینکه چنین عملی از گناهان بزرگ است؛ اما صورت عقد انجام گرفته هر چند که در واقع امر امری باطل است مانع از اجرای حد شرعی می گردد؟! اشتباه ابو حنیفه این است كه مساله مورد بحث را با مساله نكاح در عده قیاس كرده است.

    اگر كسى با زنى كه در عده بائن یا رجعى یا وفات همسر به سر مى‏ برد بدون علم به واقع، ازدواج نماید، وآن گاه‏ معلوم شود كه زن در عده بوده است، حكم زنا به خاطر عدم علم به واقع، ثابت نمى‏ گردد.
    ابو حنیفه در مورد ازدواج با محارم قائل است گرچه حكم نكاح ثابت نیست اما صورت عقد انجام شده براى ایجاد شبهه كافى است و همین شبهه موجب نفى حد است؟![4]

    البته این سخن سخن باطلی است و به قول ابن قدامه: «صورة المبيح إنما تكون شبهة إذا كانت صحيحة والعقد ههنا باطل محرم»[5]یعنى در صورتى شبهه مانع از حد مى ‏شود كه عقد نکاح فى نفسه صحیح باشد اگر چه به واسطه علت‏ خارجى مثل عدم علم به موضوع باطل باشد. به عبارت دیگر با صر ف نظر از عدم علم به موضوع،باید نفس عقد متصف به صحت باشد، مثل نكاح زنى كه‏در عده به سر مى‏برد به خلاف موردى كه عقد نکاح ذاتا و فى نفسه باطل است.

    به هر حال این فتاوای مخالف قرآن و سنت ثمره ی دوری از مکتب اهل بیت علیهم السلام است، ثمره ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امت خویش را از آن بر حذر داشت و همگان را به تبعیت از قرآن و عترت فرا خواند؛ لذا در باره اهل بیت علیهم السلام فرمودند:«إِنَّ مَثَلَ أَهْل بَيتى فِى أُمّتى، كَمَثَلِ سَفِينَهِ نُوح، مَنْ رَكِبَها نَجا وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْها غَرِق»؛ [6]مقام و موقعيت اهل بيت من در ميان امتم، مانند كشتى نوح است؛ هر كس بر آن كشتى سوار شد، نجات يافت و هركس ترك گفت، غرق گرديد».

    موفق باشید.

    [1]. ر. ك. به: مسالك الافهام، ج 2، ص 423.
    [2]. وسائل الشيعه، ج 28، ص 12.
    [3]. ر. ك. به: تحرير الوسيله، ج 2، ص 462- 464.
    [4]. المغنی، ج10،ص153.«وقال أبو حنيفة والثوري لاحد عليه لأنه وطئ تمكنت الشبهة منه فلم يوجب الحد كما لو اشترى أخته من الرضاع ثم وطئها ، وبيان الشبهة أنه قد وجدت صورة المبيح وهو عقد النكاح الذي هو سبب للإباحة فإذا لم يثبت حكمه وهو الإباحة بقيت صورته شبهة دارئة للحد الذي يندرئ بالشبهات».

    [5].همان.
    [6].مستدرك حاكم، ج2،ص343 و...

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ در ساعت ۲۱:۰۲
    جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27318



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدرا نمایش پست ها
    5. جَلْد، تراشيدن سر و تبعيد (به مدت يك سال) در زناى بكر (: مردى كه با زنى عقد بسته ولى عروسى نكرده)؛[3]
    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    این یعنی چی؟

    مردی که بازنی عقد کرده با زن دیگری زنا می کنه
    به جای اینکه با همسرش آمیزش کنه؟

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    دین و دین و دین
    نوشته
    37
    حضور
    13 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    32



    با سلام

    این مطلب جواز ازدواج با محارم را نمی دهد.
    در واقع دارد می گوید حکم چنین گناهی در شرع حد نیست و چیزی دیگری - تعزیر- است.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,850
    حضور
    47 روز 3 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10608



    نقل قول نوشته اصلی توسط کبوتر عشق نمایش پست ها


    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    این یعنی چی؟

    مردی که بازنی عقد کرده با زن دیگری زنا می کنه
    به جای اینکه با همسرش آمیزش کنه؟
    با سلام و عرض ادب

    مرحوم حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در تحریرالوسیله در باره ی حد این قسم از زنا می فرمایند:

    «از اقسام حد تازيانه و سرتراشيدن و تبعيد كردن است ، و اين عقوبت حد پسر بكر است يعنى پسرى كه نامزدى عقد بسته دارد، لكن بنابر اقرب هنوز بر او دخول نكرده باشد، اين پسر اگر زنا كند اول تازيانه اش مى زنند و سپس سر او را مى تراشند و در آخر او را بشهرى ديگر تبعيد مى كنند».

    البته تفصیل این مطلب را می توانید از دوستان گروه فقه جویا شوید.

    موفق باشید.

    جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    ناصر العمر، شیخ وهابی فتوای جهاد نکاح تروریست های سوری با خواهران خود را صادر کرد. او افزود، برخی افراد امروز انتقادات شدیدی به فتواهایی درباره "جهاد نکاح" صادر شده دارند، اما چرا درباره قتل زنان و کودکان بی گناه سوری حرفی نمی زنند.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، شیخ وهابی در سخنرانی خود در شبکه ماهواره ای وصال که نزدیک به گروه های تکفیری تندرو در سوریه است، از انتقادات وارده به فتوای "جهاد نکاح" گله کرد!

    وی گفت ، برخی افراد انتقادات شدیدی را به فتواهایی دارند که به برادران مجاهد اجازه جهاد نکاح می دهد، اما جالب است که کسی کشتار صورت گرفته توسط سوریه را به یاد نمی آورد و از آن گله ای نمی کند.

    وی ایران و سوریه را به جنایات اخیر در سوریه متهم کرد و گفت که این دو کشور در تلاش برای تشکیل و پر رنگ کردن هلال شیعی هستند و تمایلی ندارند که سنی ها در منطقه نقشی را ایفا کنند.

    سایت مسلمانان جهان نوشت: "ناصر العمر" در سخنان خود اظهار داشت که مجاهدین در سوریه می توانند در غیاب زنان مجاهد نامحرم با محارم خود ازدواج کنند. او اعلام کرد اگر دسترسی به نامحرم آسان نباشد، مجاهدین می توانند با محارم و خواهران خود "عقد نکاح" داشته باشند.

    لازم به ذکر است که این شیخ وهابی نخستین بار نیست که چنین فتوای جنجالی را بیان می کند. پیش از این او از اسارت زنان شیعی و توزیع آنها بین مجاهدین سخن گفته بود
    ------------------------------------------------------

    جالبه واقعا

    علمای اهل سنت واقعا روشون میشه سرشون رو بگیرن بالا؟

    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    علاقه
    علاقمندي ها
    نوشته
    76
    حضور
    1 روز 18 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    128



    1. چقدر خودشون رو تحویل می گیرند. اینها رفتند سوریه بجنگند یا نکاح!! کنند؟
    2. داره ثابت میشه که اگر دین به انحراف بره از بی دینی و بربریت هم نتیجه ی بدتر و هولناک تری میده . حتی در کشورهایی که اکثر مردمانش بی دین هستند مثل چین و یا کشورهای اسکاندیناوی هم ازدواج با محارم جرم مسلّم هست!

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,301
    حضور
    172 روز 1 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57992



    با نام و یاد دوست


    سلام و عرض ادب


    جواز ازدواج با محارم در نزد اهل سنت!





  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8430



    با سلام و سپاس

    اگر در عمق كتابهاي اين قوم دقت كنيد شاهد زشت ترين و كثيف ترين مسائل تحت عنوان سنت رسول الله (ص) و تفسير قرآن هستيد البته كه سنت معاويه نه سنت رسول الله ! اما ديگرا ن را محكوم ميكنند !

    خنده دار تر اينجاست كه اين شبكه هاي وصال وكلمه و نور و.... بجاي جواب دادن به شيعه چون عاجز هستند و نميتوانند جوابي بدهند فرافكني كرده و توهين ميكنند تا اذهان عموم را مشوش كنند مثلا همين هفته قبل چطور سخنان آقاي قزويني را در جهاد نكاح ابتر و ناقص كردند تا عوام سنت را عليه شيعه تحريك كنند .والبته كه ما انتظاري بجز دروغ وكتمان وخيانت از نسل جگرخواران نداريم !


    موضوع ديگر مساله اعدام 26 نفر از اهل سنت كه در بوق وكرنا كردند و خودشان را كشتند كه ايشان حافظ قرآن هستند و مبارز ! چرا اعدامشان ميكنيد و.....

    ما به صحت وسقم و جرائم ايشان فعلا كاري نداريم اما سوالي از اين دو رويان داريم واينكه در آنزماني كه عبد المالك ريگي در جاده بم - كرمان دهها نفر از مسافرين بيگناه زن و مردو كودك را بجرم تشيع قتل عام كرد و در زاهدان و سرباز و.... 16 سرباز بيگناه و صدها نفر از مردم سني وشيعه را بخاك وخون كشيد چرا آقايان خم به ابرو نياوردند و محكوم نكردند ؟؟!!

    زمانيكه محمداسلام زومک ‌زهی:وی از چهره های مردمی بلوچ در ایران و از معتمدان منطقه سراوان(روستای پشتکوه)به شمار می‌رفت، که به همین دلیل پس از تشرف وی به تشیع، نزدیک به پنجاه نفر از اهالی این روستا نیز مذهب شیعه را برگزیده بودند.تروریست‌ها در شامگاه 28 دی ماه1384 این چهره مردمی و مظلوم شیعه بلوچ را،هنگامی که به منزلش در روستای «پشتکوه» مراجعت می‌کرد، با شلیک ده‌ها گلوله به شهادت رساندند. طوبي له وحسن مآب

    كجا بود جناب حيدري كه ديروز نطقش گل كرده بود و خطاب به رهبر انقلاب از ايشان خواستار عفو ايشان بود ؟؟؟!!!!!

    واقعا آدم چي بگه به اين جماعت متعصب جامد و عنود .

    وَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ غَافِلاً عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الأَبْصَارُ {إبراهيم/42}




  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود