جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    حضور
    4 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    549

    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان




    سلام میشه سوالات رو خلاصه و درحد عام جواب بدید؟ باتشکر

    1 آیا رویت هلال ر زمان ائمه سلام الله علیهم اجمعین بوده اگر آری چگونه؟
    2 آیا رویت در مکان های دیگر هم چنین است؟ من شنیدم در برخی کشور های اسلامی حساب روزهای قمری دستشان هست و نیازی به این کارها نیست؟

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58331



    با نام و یاد دوست






    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان







    کارشناس بحث: استاد مقداد

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط CELLAR نمایش پست ها
    سلام میشه سوالات رو خلاصه و درحد عام جواب بدید؟ باتشکر

    1 آیا رویت هلال ر زمان ائمه سلام الله علیهم اجمعین بوده اگر آری چگونه؟
    2 آیا رویت در مکان های دیگر هم چنین است؟ من شنیدم در برخی کشور های اسلامی حساب روزهای قمری دستشان هست و نیازی به این کارها نیست؟
    با عرض سلام و ادب

    با توجه به وجود احکام فقهی و روایات متعدد مربوط به رویت هلال و دعاهای وارد شده از زبان ائمه(ع) هنگام رویت هلال،مشخص می شود که این موضوع از همان زمان ها هم وجود داشته است.در سوره ی بقره که احکام روزه بیان شده است می فرماید: فمن شهد منکم الشهر فلیصمه ( بقره-185) یعنی پس هر یک از شما که این ماه رمضان را درک کند ( از شروع آن آگاه شود) باید روزه بدارد. حدیث معروفی از پیامبر ص در این مورد رسیده است که : صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته یعنی با دیدن هلال روزه بگیرید و با دیدن هلال عید فطر بگیرید.

    دعای پیامبر(ص) هنگام رویت هلال رمضان

    صدوق علیه الرحمه در کتاب من لا یحضره الفقیه آورده «و کان رسول الله صلی الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه» (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 100)

    رسول الله(صلی الله علیه و آله) هنگامی که رویت هلال رمضان می‌فرمود، رو به قبله می‌نمود و دست‌های مبارکش را بلند می‌کرد. و می‌گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتی و اسلام، و تندرستی شایان تشکر، و روزی فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزی کن ما را روزه و قیام برای عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.


    دعای امام علی(ع) هنگام رؤیت هلال رمضان

    امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: آنگاه که دیدی هلال (ماه رمضان) را فلا تبرح، خشم نگیر و عصبانی نشو، و «قل اللهم انی اسالک خیر هذا الشهر، و فتحه و نوره، و نصره،و برکته، و طهوره، و رزقه، و اسئلک خیر ما فیه و خیر ما بعده، و اعوذ بک من شر ما فیه و ما بعده، اللهم ادخله علینا بالامن و الایمان، و السلامة و الاسلام، و البرکة و التقوی، و التوفیق لما تحب و ترضی» (من لا یحضره الفقیه، ص 100) و بگو بار پروردگارا خیر و خوبی در این ماه را از تو می‌خواهم و همچنین فتح و پیروزی (بر شیطان) و نورانیت، و یاری (بر روزه‌داری) و برکت و طهارت، و روزی این ماه را از تو می‌طلبم، و از تو خیر آنچه در این ماه هست و بعد از ماه مسئلت می‌نمایم، و به تو پناه می‌آورم از شر و بدی آنچه در این ماه می‌باشد، و آنچه بعد از آن است، بار پروردگارا این ماه را با امن و امان و ایمان به تو و سلامت نفس و نعمت اسلام، و برکت و تقوی و توفیق یافتن به آنچه تو دوست می‌داری و راضی می‌گردی بر ما وارد گردان (که همه اوصاف شایسته را در این ماه داشته باشیم).


    براساس احادیث متعدد از پیامبر اسلام وعترت پاکش ،مسلمانان موظفند با دیدن هلال ماه،ماه قمری را آغاز نمایند.همچنین چندین روایت از آن بزرگواران نقل شده است که ماه قمری(شهر)30 روزه یا 29 روزه است.(به عنوان نمونه می توانید به کتاب وسائل الشیعه ج7 ص 182 و در کتب اهل سنت به کتاب التاج الجامع للاصول ج2 ص52 الباب الثالث مراجعه نمایید)

    با وجود این روایات صریح و روشن،راه بر هر گونه قرار داد انسانی برای تعیین آغاز ماههای قمری که با دیده شدن هلال ارتباطی نداشته باشد بسته می شود.در بین کشورهای اسلامی، ‌فقط لیبی است که به رویت هلال کاری ندارد و یک قراردادی دارند که طبق آن عمل می‌کنند. ولی در اغلب کشورهای اسلامی با رویت هلال اول ماه‌شان مشخص می‌شود.

    فقهای اهل‌سنت در عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج هنوز پایبند به رؤیت عینی هستند، در حالی که فقهای ترکیه، سوریه، لبنان و مصر بر محاسبات نجومی تکیه می‌کنند و آنان به این باورند که دو ماه پشت سر هم نمی‌تواند بیست و نه روزه باشد و دو سال پشت سر هم ماه رمضان نباید بیست و نه روز باشد. در میان فقهای شیعه هم، اکثریت با کسانی است که به رؤیت عینی معتقدند. آن‌ها پیشاپیش به مردم اعلام می‌کنند که هرکس هلال را دید به آنان گزارش دهد و سپس بر پایه شهادت این افراد، فرارسیدن ماه رمضان یا پایان آن را اعلام می‌کنند. بخشی از مسلمانان اهل‌سنت هرکجا که باشند افق مکه را ملاک قرار می‌دهند و بر پایه آن ماه رمضان را آغاز می‌کنند و به پایان می‌برند.
    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 5


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    حضور
    4 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    549



    باسلام و تشکر
    بسیار عالی بود اما یه سوال آیا لیبی توضیحی قانوع کننده دارد؟
    ضمنا استفاده از تلسکوپ در بین مسلمین به چه صورت است؟
    ویرایش توسط CELLAR : ۱۳۹۲/۰۵/۲۵ در ساعت ۱۲:۳۴

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط CELLAR نمایش پست ها
    باسلام و تشکر
    بسیار عالی بود اما یه سوال آیا لیبی توضیحی قانوع کننده دارد؟
    ضمنا استفاده از تلسکوپ در بین مسلمین به چه صورت است؟
    با عرض سلام و ادب
    در مورد دلیل کشور لیبی برای اینکه به رویت هلال کاری ندارد،فعلاً اطلاعی ندارم،در صورت یافتن علت این موضوع،خدمت شما عرض خواهم کرد.

    اما در مورد استفاده از تلسکوپ،«مشهور» در میان مراجع این است که رؤیت هلال، باید با چشم غیر مسلّح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند.



    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    992
    حضور
    22 روز 22 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2216



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    ..بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند.
    در صورت امکان اگه محبّت کنید این مراجع را نام ببرید. خیلی ممنون و أجرکم عند الله.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11229



    نقل قول نوشته اصلی توسط Hadi99g نمایش پست ها
    در صورت امکان اگه محبّت کنید این مراجع را نام ببرید. خیلی ممنون و أجرکم عند الله.


    سلام علیکم


    طبق نظر رهبری وآيت الله فاضل لنکرانی
    :

    رویت ماه به وسیله چشم مسلح وتلسکوپ ویا وسایل نجومی اعتبار دارد.





    منبع:احکام دانشجویی،روزه

    ویرایش توسط شفا : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۶:۴۰
    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان

    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246

    استفاده از علم روز برای اثبات آغاز ماه قمری




    با سلام.

    روایتی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند ما امتی بی سواد هستیم و خواندن و حساب و کتاب بلد نیستیم و سپس با انگشتانشان اشاره کردند که ماه یا ۲۹ و یا ۳۰ روز است.

    عده ای از علماء با استناد به این حدیث می گویند رؤیت و مشاهده هلال به عنوان راهکار و راه حلی برای جامعه خالی از علم آن روز عربستان بوده که در خواندن و حساب فلکی و نجومی ضعیف بوده اند اما پس از اینکه ما حساب فلکی و علم نجوم را به دست آورده ایم دیگر نیازی به رؤیت نیست و حساب فلکی برای اثبات ماه جدید کافی است [1].

    بنده به شخصه این عقیده را در مقابل نظر رایج فقها که رؤیت چشمی یا اعتماد به نظر شاهدان عینی را ملاک می دانند عقلانی تر یافتم.

    برای اطللاعات بیشتر می توانید به مقالات مرتبط در این زمینه [2، 3] مراجعه فرمایید.

    موفق باشید.


    __________________________________________________ __________________________
    پی نوشت:
    [1] اختلاف در استهلال؛ علل و راهکارها
    [2] رؤیت هلال برای اثبات آغاز ماه
    [3] چه طور باید آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را تشخیص داد؟




    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ در ساعت ۰۱:۲۸

  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    رؤیت هلال

    جمع بندی:

    پرسش:

    1. آیا رویت هلال ر زمان ائمه سلام الله علیهم اجمعین بوده اگر آری چگونه؟

    2. آیا رویت در مکان های دیگر هم چنین است؟ من شنیدم در برخی کشور های اسلامی حساب روزهای قمری دستشان هست و نیازی به این کارها نیست؟


    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    با توجه به وجود احکام فقهی و روایات متعدد مربوط به رویت هلال و دعاهای وارد شده از زبان ائمه(ع) هنگام رویت هلال،مشخص می شود که این موضوع از همان زمان ها هم وجود داشته است.در سوره ی بقره که احکام روزه بیان شده است می فرماید: فمن شهد منکم الشهر فلیصمه ( بقره-185) یعنی پس هر یک از شما که این ماه رمضان را درک کند ( از شروع آن آگاه شود) باید روزه بدارد. حدیث معروفی از پیامبر ص در این مورد رسیده است که : صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته یعنی با دیدن هلال روزه بگیرید و با دیدن هلال عید فطر بگیرید.

    دعای پیامبر(ص) هنگام رویت هلال رمضان

    صدوق علیه الرحمه در کتاب من لا یحضره الفقیه آورده «و کان رسول الله صلی الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه» (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 100)

    رسول الله(صلی الله علیه و آله) هنگامی که رویت هلال رمضان می‌فرمود، رو به قبله می‌نمود و دست‌های مبارکش را بلند می‌کرد. و می‌گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتی و اسلام، و تندرستی شایان تشکر، و روزی فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزی کن ما را روزه و قیام برای عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.


    دعای امام علی(ع) هنگام رؤیت هلال رمضان

    امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: آنگاه که دیدی هلال (ماه رمضان) را فلا تبرح، خشم نگیر و عصبانی نشو، و «قل اللهم انی اسالک خیر هذا الشهر، و فتحه و نوره، و نصره،و برکته، و طهوره، و رزقه، و اسئلک خیر ما فیه و خیر ما بعده، و اعوذ بک من شر ما فیه و ما بعده، اللهم ادخله علینا بالامن و الایمان، و السلامة و الاسلام، و البرکة و التقوی، و التوفیق لما تحب و ترضی» (من لا یحضره الفقیه، ص 100) و بگو بار پروردگارا خیر و خوبی در این ماه را از تو می‌خواهم و همچنین فتح و پیروزی (بر شیطان) و نورانیت، و یاری (بر روزه‌داری) و برکت و طهارت، و روزی این ماه را از تو می‌طلبم، و از تو خیر آنچه در این ماه هست و بعد از ماه مسئلت می‌نمایم، و به تو پناه می‌آورم از شر و بدی آنچه در این ماه می‌باشد، و آنچه بعد از آن است، بار پروردگارا این ماه را با امن و امان و ایمان به تو و سلامت نفس و نعمت اسلام، و برکت و تقوی و توفیق یافتن به آنچه تو دوست می‌داری و راضی می‌گردی بر ما وارد گردان (که همه اوصاف شایسته را در این ماه داشته باشیم).


    براساس احادیث متعدد از پیامبر اسلام وعترت پاکش ،مسلمانان موظفند با دیدن هلال ماه،ماه قمری را آغاز نمایند.همچنین چندین روایت از آن بزرگواران نقل شده است که ماه قمری(شهر)30 روزه یا 29 روزه است.(به عنوان نمونه می توانید به کتاب وسائل الشیعه ج7 ص 182 و در کتب اهل سنت به کتاب التاج الجامع للاصول ج2 ص52 الباب الثالث مراجعه نمایید)

    با وجود این روایات صریح و روشن،راه بر هر گونه قرار داد انسانی برای تعیین آغاز ماههای قمری که با دیده شدن هلال ارتباطی نداشته باشد بسته می شود.در بین کشورهای اسلامی، ‌فقط لیبی است که به رویت هلال کاری ندارد و یک قراردادی دارند که طبق آن عمل می‌کنند. ولی در اغلب کشورهای اسلامی با رویت هلال اول ماه‌شان مشخص می‌شود.

    فقهای اهل‌سنت در عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج هنوز پایبند به رؤیت عینی هستند، در حالی که فقهای ترکیه، سوریه، لبنان و مصر بر محاسبات نجومی تکیه می‌کنند و آنان به این باورند که دو ماه پشت سر هم نمی‌تواند بیست و نه روزه باشد و دو سال پشت سر هم ماه رمضان نباید بیست و نه روز باشد. در میان فقهای شیعه هم، اکثریت با کسانی است که به رؤیت عینی معتقدند. آن‌ها پیشاپیش به مردم اعلام می‌کنند که هرکس هلال را دید به آنان گزارش دهد و سپس بر پایه شهادت این افراد، فرارسیدن ماه رمضان یا پایان آن را اعلام می‌کنند. بخشی از مسلمانان اهل‌سنت هرکجا که باشند افق مکه را ملاک قرار می‌دهند و بر پایه آن ماه رمضان را آغاز می‌کنند و به پایان می‌برند.

    پرسش:

    حکم استفاده از تلسکوپ برای رؤیت هلال در بین مسلمین به چه صورت است؟

    پاسخ:

    «مشهور» در میان مراجع این است که رؤیت هلال، باید با چشم غیر مسلّح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند.

    طبق نظر رهبری وآيت الله فاضل لنکرانی:

    رویت ماه به وسیله چشم مسلح وتلسکوپ ویا وسایل نجومی اعتبار دارد.

    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    رؤیت هلال

    جمع بندی:

    پرسش:

    1. آیا رویت هلال ر زمان ائمه سلام الله علیهم اجمعین بوده اگر آری چگونه؟

    2. آیا رویت در مکان های دیگر هم چنین است؟ من شنیدم در برخی کشور های اسلامی حساب روزهای قمری دستشان هست و نیازی به این کارها نیست؟


    پاسخ:

    با عرض سلام و ادب

    با توجه به وجود احکام فقهی و روایات متعدد مربوط به رویت هلال و دعاهای وارد شده از زبان ائمه(ع) هنگام رویت هلال،مشخص می شود که این موضوع از همان زمان ها هم وجود داشته است.در سوره ی بقره که احکام روزه بیان شده است می فرماید: فمن شهد منکم الشهر فلیصمه ( بقره-185) یعنی پس هر یک از شما که این ماه رمضان را درک کند ( از شروع آن آگاه شود) باید روزه بدارد. حدیث معروفی از پیامبر ص در این مورد رسیده است که : صوموا لرؤیته و افطروا لرؤیته یعنی با دیدن هلال روزه بگیرید و با دیدن هلال عید فطر بگیرید.

    دعای پیامبر(ص) هنگام رویت هلال رمضان

    صدوق علیه الرحمه در کتاب من لا یحضره الفقیه آورده «و کان رسول الله صلی الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: «اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه» (من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 100)

    رسول الله(صلی الله علیه و آله) هنگامی که رویت هلال رمضان می‌فرمود، رو به قبله می‌نمود و دست‌های مبارکش را بلند می‌کرد. و می‌گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان به امن و امان، و سلامتی و اسلام، و تندرستی شایان تشکر، و روزی فراخ، و بر طرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزی کن ما را روزه و قیام برای عبادت، و تلاوت قرآن در این ماه، و او را برای ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما.


    دعای امام علی(ع) هنگام رؤیت هلال رمضان

    امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) می‌فرماید: آنگاه که دیدی هلال (ماه رمضان) را فلا تبرح، خشم نگیر و عصبانی نشو، و «قل اللهم انی اسالک خیر هذا الشهر، و فتحه و نوره، و نصره،و برکته، و طهوره، و رزقه، و اسئلک خیر ما فیه و خیر ما بعده، و اعوذ بک من شر ما فیه و ما بعده، اللهم ادخله علینا بالامن و الایمان، و السلامة و الاسلام، و البرکة و التقوی، و التوفیق لما تحب و ترضی» (من لا یحضره الفقیه، ص 100) و بگو بار پروردگارا خیر و خوبی در این ماه را از تو می‌خواهم و همچنین فتح و پیروزی (بر شیطان) و نورانیت، و یاری (بر روزه‌داری) و برکت و طهارت، و روزی این ماه را از تو می‌طلبم، و از تو خیر آنچه در این ماه هست و بعد از ماه مسئلت می‌نمایم، و به تو پناه می‌آورم از شر و بدی آنچه در این ماه می‌باشد، و آنچه بعد از آن است، بار پروردگارا این ماه را با امن و امان و ایمان به تو و سلامت نفس و نعمت اسلام، و برکت و تقوی و توفیق یافتن به آنچه تو دوست می‌داری و راضی می‌گردی بر ما وارد گردان (که همه اوصاف شایسته را در این ماه داشته باشیم).


    براساس احادیث متعدد از پیامبر اسلام وعترت پاکش ،مسلمانان موظفند با دیدن هلال ماه،ماه قمری را آغاز نمایند.همچنین چندین روایت از آن بزرگواران نقل شده است که ماه قمری(شهر)30 روزه یا 29 روزه است.(به عنوان نمونه می توانید به کتاب وسائل الشیعه ج7 ص 182 و در کتب اهل سنت به کتاب التاج الجامع للاصول ج2 ص52 الباب الثالث مراجعه نمایید)

    با وجود این روایات صریح و روشن،راه بر هر گونه قرار داد انسانی برای تعیین آغاز ماههای قمری که با دیده شدن هلال ارتباطی نداشته باشد بسته می شود.در بین کشورهای اسلامی، ‌فقط لیبی است که به رویت هلال کاری ندارد و یک قراردادی دارند که طبق آن عمل می‌کنند. ولی در اغلب کشورهای اسلامی با رویت هلال اول ماه‌شان مشخص می‌شود.

    فقهای اهل‌سنت در عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج هنوز پایبند به رؤیت عینی هستند، در حالی که فقهای ترکیه، سوریه، لبنان و مصر بر محاسبات نجومی تکیه می‌کنند و آنان به این باورند که دو ماه پشت سر هم نمی‌تواند بیست و نه روزه باشد و دو سال پشت سر هم ماه رمضان نباید بیست و نه روز باشد. در میان فقهای شیعه هم، اکثریت با کسانی است که به رؤیت عینی معتقدند. آن‌ها پیشاپیش به مردم اعلام می‌کنند که هرکس هلال را دید به آنان گزارش دهد و سپس بر پایه شهادت این افراد، فرارسیدن ماه رمضان یا پایان آن را اعلام می‌کنند. بخشی از مسلمانان اهل‌سنت هرکجا که باشند افق مکه را ملاک قرار می‌دهند و بر پایه آن ماه رمضان را آغاز می‌کنند و به پایان می‌برند.

    پرسش:

    حکم استفاده از تلسکوپ برای رؤیت هلال در بین مسلمین به چه صورت است؟

    پاسخ:

    «مشهور» در میان مراجع این است که رؤیت هلال، باید با چشم غیر مسلّح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت مشاهده با تلسکوپ شده اند.

    طبق نظر رهبری وآيت الله فاضل لنکرانی:

    رویت ماه به وسیله چشم مسلح وتلسکوپ ویا وسایل نجومی اعتبار دارد.

    همه چیز درباره رویت هلال ماه رمضان
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  20. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود