صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه: آیا تفاوت رابطه مشروع و نامشروع در چند کلمه عربی است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    882
    حضور
    20 روز 18 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    1
    گالری
    17
    صلوات
    2369

    اشاره شبهه: آیا تفاوت رابطه مشروع و نامشروع در چند کلمه عربی است؟




    سلام. برخی ادعا می کنند که تفاوت بین یک رابطه نامشروع و یک رابطه مشروع بین زن مرد، چند کلمه عربی است، یعنی خطبه عقد. پاسخ این شبهه چیست؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۵/۰۹/۰۵ در ساعت ۲۳:۵۹

    ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش, بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273



    با نام و یاد دوست






    شبهه: آیا تفاوت رابطه مشروع و نامشروع در چند کلمه عربی است؟







    کارشناس بحث: استاد مجید

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. برخی ادعا می کنند که تفاوت بین یک رابطه نامشروع و یک رابطه مشروع بین زن مرد، چند کلمه عربی است، یعنی خطبه عقد. پاسخ این شبهه چیست؟
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    باسلام به شما کاربر گرامی
    اصولا شرع و قانون در صدد ضابطه مند كردن رفتارهاى فردى و اجتماعى هستند و اعتبارات در اين زمينه سنگ بناى وضع قوانين و پياده كردن آن است. در تمامى نظام ها، حقوق بر اساس يك يا چند كلمه و يا يك مهر و امضا بر قرار مى گردد. اصلا فاصله بين كفر و مسلمانى جز چند كلمه شهادتين است؟
    بنابراين نبايستى نقش كلمات و اعتبارات را اندك شمرد. صيغه ازدواج يك نوع عقد است، با همه مشخصات عقدهاى ديگر كه حتى در ضمن آن مى توان شروطى را قرار داد. و قانون نيز از آن حمايت مى كند. آيا اين مسئله با زنا كه يك نوع رابطه بى ضابطه و بدون هيچ معيارى است، برابر است؟ كلمات كه حكايت از منويات دارند، نقشى اساسى در همه روابط فردى و اجتماعى ايفا مى كنند- پذيرش زوجيت به واسطه عقد در حقيقت الزام طرفين به رعايت احكام و ضوابط شرعى و اعلام وفادارى به آن است و اين كم چيزى نيست.
    بنا بر اين آنچه اساس زندگى مشترك است، توافق طرفين است كه از هماهنگى خواست‏ هاى دو طرف حاصل مى ‏شود. اما آيا قصد طرفين از اين پيمان الزام و پايبندى بدان نيست و صرف انتخاب مقطعى و گذرا براى يك زندگى مشترك كافى است؟
    هرگاه دو نفر هم ديگر را براى يك زندگى مشترك انتخاب كنند تا با عشق و علاقه در كنار هم زندگى نمايند، پيمان استوار و هماهنگى آميخته با الزام و پايبندى رخ مى‏دهد كه از آن به تعهد ياد مى‏كنند. منظور از عقد اين است كه اين پيمان و توافق استوار بماند و يك سرى آثارى حقوقى ايجاد بنمايد، نه صرفا يك وعده دوستانه و اخلاقى باشد. براى آغاز زندگى مشترك بايد عهدى استوار بست عهدى كه به مقتضاى آن بتوان حتى حمايت قانون و دادگاه را جلب كرد. اين اراده باطنى و خواست واقعى آنان امرى درونى و نفسانى است و به تنهايى اثر در جهان حقوق ندارد. براى اين كه توافق دو اراده ظاهر شود، به ناچار بايد اعلان شود تا نيت درونى آنان روشن گردد و هنگام بروز اختلاف، بر اساس آن حكم شود.
    خلاصه اين كه پيمان زناشويى به عقد و تعهدى براى تشكيل خانواده و التزام به عشق و وفادارى بدان مى‏باشد لكن آيا همه كسانى كه مدعى عشق و وفادارى هستند، به راستى عاشقند؟ اگر كسى در مقطعى از زمان عاشق باشد چه دليلى و جود دارد كه تا پايان عمر و يا در ادامه زندگى نيز بدان پايبند بماند. مهم‏تر از همه، آيا در زندگى زن و شوهر فقط دوست داشتن آنها نسبت به يكديگر كافى است يا يك سلسله تعهدات و حقوق و وظايفى براى اين نهاد برخاسته از عشق، ضرورى است؟
    براى بيان اين تعهدات و نيز امكان حمايت قانونى از آن در صورتى كه يكى از طرفين عمدا يا ناخواسته قصور ورزد يا تخلف كند بايد اين عشق و وفادارى و انتخاب آگاهانه در قالب واژه‏ها، كه يك وسيله بيان اراده است اعلان شوند واژه‏ها بيانگر اراده واقعى طرفين است با توجه به نوع عقد متفاوتند، البته اين امرى است اعتبارى كه در هر سيستم حقوقى، شكل و قالب خاصى دارد. در شرع مقدس اسلام، پذيرش زوجيت و اعلام انتخاب دو طرف براى زندگى مشترك با عقد ازدواج صورت مى‏گيرد عربى بودن آن نيز، به لحاظ نظم اجتماعى خاصى است. اصولًا بايد توجه داشت كه عقد ازدواج، آثار مهم حقوقى دارد و مانند عقد بيع يا برخى عقود ديگر نيست كه حتى معاملاتى (بده و بستان) و به صورت ساده صورت بگيرد. لذا براى نفوذ حقوقى و شرعى آن برخى محدوديت‏ها يا تشريفات خاصى لحاظ شده است و بدون اين تشريفات نفوذ شرعى و حقوقى نداشته، التزامى نيز به بار نمى‏آورد.
    ثانيا) براى ترتب آثار شرعى و حقوقى تصميم به ازدواج كافى نيست. طرفين تا از طريق عقد ازدواج معتبر دائم يا موقت، با يكديگر پيوند برقرار نكنند، نسبت به همديگر نامحرمند. اين امر تنها مختص پيوند زناشويى نيست، بلكه اگر قصد خريد منزلى را هم داشته باشند قبل از خريد آن منزل و قبل از وقوع معامله آثار خريد و فروش از جمله تخليه مسكن و صورت نمى‏گيرد؟ اين مسأله درباره‏ى پيوند زناشويى به لحاظ ويژگى‏هاى خاص خود تأكيد و تشديد شده است، چون شرافت و حيثيت انسانى، به مراتب ارزشمندتر است و با مال مادى قابل قياس نيست.


  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    229
    حضور
    11 روز 8 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    55
    صلوات
    1311



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. برخی ادعا می کنند که تفاوت بین یک رابطه نامشروع و یک رابطه مشروع بین زن مرد، چند کلمه عربی است، یعنی خطبه عقد. پاسخ این شبهه چیست؟

    سلام دوست من ...
    بحث من برون دینی است ...

    ظاهر مساله این هست که آقا پسر میگه راضی هستم و دختر خانوم هم میگن راضی هستم ... و این دو تا با هم عقد میشن ...
    حال پرسش اینجاست که یه دختر خانوم و آقا پسری که با هم رابطه نامشروع برقرار کردند ... حتما ته دلشون این حرف رو زدن ... پس چه نیازی هست اون رو به زبون بیارن ...
    و به قول شما اصلا فرق رابطه مشروع و نامشروع چی هست

    به نظر من ...
    علتش رو باید در انسان بودن خودمون جستجو کنیم ...
    قضیه به همین راحتی ها هم که شما فکر میکنید نیست ...
    اگر عقد یا صیغه ای صورت بگیره .. حدود مشخص میشه ... و این خیلی چیزه مهمی هست ...

    ممکن هست قصد آقا پسر از رابطه لذت بردن و قصد دختر خانوم ازدواج باشه ... یا برعکس ...

    در رابطه نامشروع خیلی موقع ها همچین مشگل هایی پیش میاد ... دختر خانوم فکر کرده ... آقا پسر میخواد باهاش ازدواج کنه ... در حالیکه قصد آقا پسر چیزه دیگری بوده ... ولی زمانیکه عقد یا صیغه صورت میگیره ... هر دو کسانیکه در این رابطه هستند ... میدونند قصدشون از اون رابطه چی هست ...
    تا کجا میخوان پیش برن و چه حدودی دارند ... در حقیقت همه خواست ها و نیازهای طرفین در ابتدای کار مشخص هست ... و کسی نمیتونه بعدا شاکی بشه که سرم کلاه رفت .
    ویرایش توسط عنکبوت سرخ : ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ در ساعت ۲۱:۱۰

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    268
    حضور
    4 روز 12 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    549



    باسلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. برخی ادعا می کنند که تفاوت بین یک رابطه نامشروع و یک رابطه مشروع بین زن مرد، چند کلمه عربی است، یعنی خطبه عقد. پاسخ این شبهه چیست؟
    شما ازشون بپرسید، پیشنهاد شما برای محرم شدن دو نفر چیست؟ ببینیم پیشنهادی بهتر ازین دارند؟

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط tazkie نمایش پست ها
    سلام. برخی ادعا می کنند که تفاوت بین یک رابطه نامشروع و یک رابطه مشروع بین زن مرد، چند کلمه عربی است، یعنی خطبه عقد. پاسخ این شبهه چیست؟
    با سلام.

    قبولش در دنیای تجربی امروز کمی سخت است. بخصوص که نظریه های جدیدی هم در این باره مطرح شده است که نیت درونی طرفین و تعهد آنها ممکن است برای مشروعیت پیوند کفایت کند [1]. اما فعلاً قول رایج این نیست.

    در مورد سؤال شما شاید مثال زیر مفید باشد:

    گاهی تفاوت دزد با صاحبخانه در این است که صاحبخانه با کلید در را باز می کند و وارد خانه می شود اما دزد از دیوار بالا می رود. هر دو وارد خانه شده اند. چه فرقی می کند؟ فرقش این است که اولی صاحب خانه است و دومی دزد! به همین دلیل است که اگر کسی را ببینند که از دیوار بالا می رود به او شک می کنند دزد باشد. پس وارد شدن مهم نیست. چگونه وارد شدن نیز مهم است.

    موفق باشید.

    __________________________________________________ ___________________
    [1] نمونه ای از این تفکر را می توانید در اینجا ببینید مبنی بر این نقل قول از حضرت امام (ره) که می گوید: «قصد زوجیت موجب حلیت است».





    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ در ساعت ۲۳:۲۸

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام

    به نظر من نباید سخت گرفت ، یعنی خطبه عقد هم نوعی توافق طرفین هست که به گواهی شاهدان می رسه ، اگه ما مسائل دینی رو به زبان امروز مطرح کنیم فکر کنم افراد بیشتری جذب بشن .

    اینطور نیست ؟


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    به نظر من نباید سخت گرفت ، یعنی خطبه عقد هم نوعی توافق طرفین هست که به گواهی شاهدان می رسه ، اگه ما مسائل دینی رو به زبان امروز مطرح کنیم فکر کنم افراد بیشتری جذب بشن .

    اینطور نیست ؟
    سلام.

    بله افراد بیشتری به دین جذب می شوند. اما باید دید که آیا مورد تأیید دین هم هست یا نه که عرض شد ظاهراً خلاف نظر مشهور است. البته برخی فقها عقد به زبانی غیر عربی با همان مفاهیم را جایز می دانند. ولی بطور کلی هر دینی مناسکی هم دارد. مثلاً این که ما در دلمان خدا را تقدیس کنیم اسمش نماز نمی شود. ضمن این که اگر بگوییم جاری شدن صیغه شرعی لازم نیست آرام آرام اهمیت دین هم از بین می رود.

    به نظرم استاد مجید بخوبی به هر دو بعد مناسکی و ماهوی پیوند ازدواج اشاره فرمودند.






  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    دوست عزیز مساله فقط خواست دو طرف نیست ، باید حتما رضایت پدر دختر در کار باشد(مرجع : مکارم) ، باور بفرمایید این طوری از خیلی از فسادهای ناشی از زنا جلوگیری میشی و ضمنا چیزی میشه که بهش میشه گفت ازدواج
    اگر همینجوری دو طرف راضی بشند و با چند کلمه عربی بخواند محرم بشند که مسخره است ، خوب اون چند کلمه رو نمیگند

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    به نظر حقیر:

    در هر دینی، عبادات آن دین را با زبان دینی انجام میدهند،
    در دین اسلام هر عملی میتواند عبادت باشد،

    مثلاً حفظ وحدت برای مسلمین یک عبادت است،
    « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » آل عمران - 103
    بنابراین خوب است که جماعت مسلمان یک عمل عبادی مثل ازدواج را به یک شکل (با یک زبان، با یک آداب و رسوم البته تا حد ممکن) انجام دهند، که وحدتی ایجاد شود.

    در ضمن ازدواج علنی است و تبلیغ یک سنت پسندیده،
    برخلاف روابط نامشروع که اصل آن بر پنهان کاری است،
    و همین پنهان کاری نشان از نادرستی آن دارد.

    یکی از مسایل مهم، مسایل قضایی است،
    با توجه به مسایلی که همه میبینیم، وقوع مشکلات احتمالی بعد از ازدواج(مشروع یا نامشروع) زیاد است
    در روابط نامشروع هیچ شاهد و گواهی نیست،
    ولی در عقد و ازدواج رسمی، شاهد هست و گواه هست.

    در پناه خدا
    ویرایش توسط سلمان14 : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ در ساعت ۰۹:۱۸

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود