صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشاهده امام در عصر غیبت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    انصاف-تعادل-صداقت
    نوشته
    34
    حضور
    1 روز 3 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    112

    اشاره مشاهده امام در عصر غیبت




    نامه امام دوازدهم شیعیان به نایب چهارم علی بن محمد سمری
    متن روایت:
    حدثنا ابومحمد الحسن بن احمد المکتب قال: کنت بمدینة السلام فی السنة التی توفی فیها الشیخ علی ابن محمد السمری –قدس الله روحه-فحضرته قبل وفاته بایام فاخرج الی الناس توقیعا نسخته:
    «بسم الله الرحمن الرحیم یا على بن محمد السمرى اعظم الله اجرا خوانک فیک، فانک میت ما بینک و بین ستة ایام، فاجمع امرک و لاتوص الى احد فیقوم مقامک بعد وفاتک، فقد وقعت الغیبة التامة فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالى ذکره، و ذلک بعد طول الامد و قسوة القلوب و امتلاء الارض جوراً.و سیأتى الى شیعتى من یدعى
    المشاهدة، الا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفیانى و الصیحة فهو کذاب مفتر، ولا حول ولا قول الا بالله العلى العلى العظیم.»
    ترجمه:
    «اى على بن محمد سمرى خداوند پاداش برادران دينى تو را در مصيبت مرگ تو بزرگ دارد، تو از اكنون تا شش روز ديگر خواهى مرد، پس امر (حساب و كتاب) خود را جمع و جور كن، و درباره نيابت و وكالت به هيچ كس وصيت مكن تا به جاى تو بنشيند؛ زيرا غيبت كامل فرا رسيده است، ديگر تا آن روزى كه خداى تبارك و تعالى بخواهد، ظهورى نخواهد بود و آن پس از مدت درازى خواهد بود كه دل ها را سختى و قساوت فرا گيرد و زمين از ستم و بيداد پر گردد. به زودى از شيعيان من ادعاى مشاهده خواهند كرد، بدان هر كس كه پيش از خروج سفيانى و بر آمدن صيحه و بانگى از آسمان، ادعاى ديدن من را نمايد، دروغگو و تهمت زننده است. قدرت و توانايى از آن خداوند بلند پايه بزرگ است و بس .

    امام زمان (عج) : "
    بدان هر كس كه پيش از خروج سفيانى و بر آمدن صيحه و بانگى از آسمان، ادعاى ديدن من را نمايد، دروغگو و تهمت زننده است."

    چرا عده ای از علمای تشیع ادعا کرده اند که با امام زمان (عج) ملاقات داشته اند؟

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ در ساعت ۰۷:۱۶
    خدایا به هرکه عقل ندادی چه دادی؟!


  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    مشاهده امام در عصر غیبت





    کارشناس بحث: استاد صدرا


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط صور اسرافیل نمایش پست ها
    نامه امام دوازدهم شیعیان به نایب چهارم علی بن محمد سمری
    متن روایت:
    حدثنا ابومحمد الحسن بن احمد المکتب قال: کنت بمدینة السلام فی السنة التی توفی فیها الشیخ علی ابن محمد السمری –قدس الله روحه-فحضرته قبل وفاته بایام فاخرج الی الناس توقیعا نسخته:
    «بسم الله الرحمن الرحیم یا على بن محمد السمرى اعظم الله اجرا خوانک فیک، فانک میت ما بینک و بین ستة ایام، فاجمع امرک و لاتوص الى احد فیقوم مقامک بعد وفاتک، فقد وقعت الغیبة التامة فلا ظهور الا بعد اذن الله تعالى ذکره، و ذلک بعد طول الامد و قسوة القلوب و امتلاء الارض جوراً.و سیأتى الى شیعتى من یدعى
    المشاهدة، الا فمن ادعى المشاهده قبل خروج السفیانى و الصیحة فهو کذاب مفتر، ولا حول ولا قول الا بالله العلى العلى العظیم.»

    «اى على بن محمد سمرى خداوند پاداش برادران دينى تو را در مصيبت مرگ تو بزرگ دارد، تو از اكنون تا شش روز ديگر خواهى مرد، پس امر (حساب و كتاب) خود را جمع و جور كن، و درباره نيابت و وكالت به هيچ كس وصيت مكن تا به جاى تو بنشيند؛ زيرا غيبت كامل فرا رسيده است، ديگر تا آن روزى كه خداى تبارك و تعالى بخواهد، ظهورى نخواهد بود و آن پس از مدت درازى خواهد بود كه دل ها را سختى و قساوت فرا گيرد و زمين از ستم و بيداد پر گردد. به زودى از شيعيان من ادعاى مشاهده خواهند كرد، بدان هر كس كه پيش از خروج سفيانى و بر آمدن صيحه و بانگى از آسمان، ادعاى ديدن من را نمايد، دروغگو و تهمت زننده است. قدرت و توانايى از آن خداوند بلند پايه بزرگ است و بس .

    امام زمان (عج) : "
    بدان هر كس كه پيش از خروج سفيانى و بر آمدن صيحه و بانگى از آسمان، ادعاى ديدن من را نمايد، دروغگو و تهمت زننده است."

    چرا عده ای از علمای تشیع ادعا کرده اند که با امام زمان (عج) ملاقات داشته اند؟

    با سلام و عرض ادب

    برخي در استدلال بر عدم امکان تشرف در عصر غيبت، به توقيع حضرت به علي بن محمّد سمري تمسّک کرده ‏اند، زيرا در ذيل آن چنين آمده است: «ألا فمن ادّعي المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو کذّاب مفترٍ...» ؛ «... آگاه باش! پس هر کس قبل از خروج سفياني و صيحه، ادعاي مشاهده کند پس او بسيار دروغگو و تهمت زننده است».

    این توقیع شریف را مرحوم شیخ صدوق در کتاب :«کمال الدین و تمام النعمة، باب چهل و پنجم»؛ و مرحوم شیخ طوسی در کتاب:«الغیبة، به سند خود از شیخ صدوق»، نقل نموده اند، که از لحاظ سندی خدشه ای بر این روایت وارد نیست و از لحاظ دلالی نیز دلالت بر نفی مطلق دیدار با امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت نخواهد داشت، زیرا:

    1) با عنايت به اينكه علىّ بن محمّد سمرى نيابت خاصّ از آن حضرت داشت، مقصود از «ادعاى ديدار» در اين روايت مطلق ديدار آن‏حضرت نخواهد بود؛ بلكه همانطور كه علّامه مجلسى احتمال داده اند، مراد ادعاى ديدار همراه با نيابت از آن حضرت و آوردن اخبار از جانب ايشان؛ مانند ساير نمايندگان آن حضرت در عصر غيبت صغرى است. [1] خصوصاً به قرينه آنکه در توقيع شريف آمده است: «و زود است که در ميان شيعيانم کساني پيدا شوند که ادعاي مشاهده نمايند».

    2) درتوقيع، ادّعاي مشاهده تکذيب شده و مشاهده عبارت‏ است از ديدن با شناخت، در حالي که مي‏دانيم: غالب ديدارها با شناخت در مرحله اوّل همراه نبوده است.همچنین ممکن است مراد از توقيع مذکور نفي ادعاي اختياري بودن مشاهده و ارتباط باشد؛ يعني اگر کسي مشاهده و ارتباط را به اختيار خود ادعا کند، به اين صورت که هر وقت بخواهد خدمت امام عليه السلام شرفياب مي شود، يا ارتباط پيدا مي کند، کذّاب و مُفتري است و اين ادعاء از احدی در غيبت کبري پذيرفته نخواهد بود.

    3)مرحوم شيخ طوسي‏ با آنکه اين توقيع را نقل نموده، ولي خودش به عموم آن عمل نکرده و قائل به امکان رؤيت براي افراد صالح امّت است. ایشان در کتاب:«الغیبة»، مى نویسند: «ما قطع نداریم که حضرت از تمام اولیاى خود، پنهان باشد، بلکه جایز است که براى بیشتر آنان ظاهر گردد».[2]

    4) همچنین ممکن است که مراد از مشاهده، ديداري باشد که بر آن آثار مترتب گردد. و در حقيقت، حضرت درصدد آن است که ترتّب اثر را از اين ملاقات‏ها و سخن‏هايي که در آنها بوده برطرف نمايد؛ همان گونه که در روايتي مي‏خوانيم: «اگر پنجاه نفر نزد تو قسم بر ضدّ کسي خوردند، ولي آن شخص خلاف آن را گفت، او را تصديق کرده و آن پنجاه نفر را تکذيب کن» اين به معناي عدم ترتّب اثر بر قسم پنجاه نفر است.

    5) روایت مذکور به جهت اینکه خبر واحد است مفيد ظن است، در حالي که قضاياي تشرفات به حدّي است که انسان را به يقين مي‏رساند. به هر حال توقیع شریف نفی کننده مطلق دیداردر عصر غیبت کبری نخواهد بود.

    موفق باشید.

    [1]. لعله محمول على من يدعي المشاهدة مع النيابة و إيصال الأخبار من جانبه إلى الشيعة على مثال السفراء لئلا ينافي الأخبار التي مضت و سيأتي فيمن رآه علیه السلام و الله يعلم. بحار الانوار ، ج،53،ص319.
    [2]. الغیبة، شیخ طوسی، باب علة غیبة الامام عن اولیائه:«لا نقطع على استتاره عن جميع أوليائه ، بل يجوز ( أن يظهر ) لأكثرهم».
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۲/۰۵/۲۲ در ساعت ۲۳:۰۲
    مشاهده امام در عصر غیبت
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214

    دعوت




    نقل قول نوشته اصلی توسط صور اسرافیل نمایش پست ها
    نامه امام دوازدهم شیعیان به نایب چهارم علی بن محمد سمری....چرا عده ای از علمای تشیع ادعا کرده اند که با امام زمان (عج) ملاقات داشته اند؟
    با عرض سلام و خسته نباشید؛ چند نکته مهم هست که لازم به ذکره:

    1- این توقیع، نه مرسل و نه ضعیف است بلکه خبر واحدی است که حجّیّت آن در دانش اصول ثابت شده، آن را شیخ صدوق(ره) مستقیما از ابو محمّد مکتّب که از مشایخ وی بوده نقل کرده و او هم در منزل سمریّ آن را استنساخ نموده.

    2- بزرگانی چون سیّد مرتضی و شیخ طوسی فقط احتمال رؤیت را مطرح کرده اند.
    قضایای تشرّفات هم بیشترشان اینگونه بوده که طرف بعد از جدا شدن از آن حضرت متوجّه شده که گویا این شخص امام زمان(ع) بوده است،
    یعنی در حین مشاهده، ملتفت این موضوع نبوده.
    در بیشتر موارد هم که جریان مشاهده را به بزرگان نسبت داده اند از خود آنها چنین ادّعایی صادر نشده بلکه دیگران مثل خادمان آنها این ادّعا را کرده و این نسبت را به ایشان داده اند؛
    تنها فقط از سیّد جلیل القدر سیّد بن طاووس خودش گفته که صدای آن حضرت را شنیده است.
    و گذشته از همه اینها،
    داستانهای مشاهده در این مورد حجّیّت شرعی ندارند و حائز شرائط حجّیّت نیستند.

    3- روایاتی داریم که بر ناشناخته بودن حضرت صاحب الزمان(ع) در دوران غیبت دلالت دارند مانند روایتی از امام صادق(ع):

    «یَعرف النّاسَ و لا یَعرفونه، کما کان یوسف یَعرف النّاس و هم له منکرون» (غیبة النّعمانیّ)
    (او مردم را می‌شناسد ولی مردم او را نمی‌شناسند، همان طور که حضرت یوسف نیز چنین بود مردم را می‌شناخت در حالی که آنها وی را نمی‌شناختند)

    و مانند این حدیث از امام صادق(ع):
    «صاحبُ هذا الأمر یتردّد بینهم و یمشی فی أسواقهم و یطأ فرشهم و لا یعرفونه حتّی یأذن الله له أن یعرّفهم نفسه کما أذن لیوسف حین قال له أخوته: «أئنّک لأنت یوسف؟ قال أنا یوسف»
    (صاحب این امر در میان مردم رفت و آمد می‌کند و در بازارها و خیابانهایشان راه می‌رود ولی او را نمی‌شناسند تا آنکه خداوند به او اذن دهد تا خود را برایشان بشناساند همچنانکه برای یوسف اذن داد زمانی که برادرانش به او گفتند: آیا جدّاً تو یوسفی؟ فرمود: آری من یوسفم)

    و مانند این روایت از امام رضا(ع) : «لا یُری جسمُه و لا یُسمّی باسمه» (جسمش رؤیت نمی‌گردد و به اسمش خوانده نمی‌شود) (کمال الدّین، 70)

    و مانند این حدیث از امام حسن عسکری(ع):
    «إنّکم لا ترون شخصه و لا یحلّ لکم ذکره باسمه»
    (شما البتّه شخص او را نخواهید دید و برای شما روا نیست که او را با نامش یاد کنید) (الکافی، 1/332)

    4- روایاتی داریم که دلالت میکند بر اینکه آن حضرت در مراسم حج دیده نمیشود:

    امام صادق(ع) فرمودند:
    «للقائم(ع) غیبتان: یشهد فی إحداهما المواسم یری النّاسَ و لا یرونه»
    (قائم آل محمّد(ص) دو غیبت دارد: در یکی، موسم‌های حج را حاضر می‌شود و مردم را می‌بیند ولی مردم او را نمی‌بینند) (الکافی، 1/339)

    5- (این مورد خیلی مهم و شایان توجّه است)
    امتحان شیعیان در دوران غیبت:

    فلسفه غیبت این است که شیعیان حقیقی و خالص از ناخالص ها جدا شوند؛ و برخی روایات نیز گواه این مطلب است:

    الف- امیرالمؤمنین علیه‌السلام خطاب به امام حسین(ع) در خصوص قیام قائم(ع) فرموده اند:

    «و لکن بعدَ غیبةٍ و حیرةٍ، فلا یثبُتُ فیها علی دینِه إلاّ الخلصون المباشرون لروح الیقین» (کمال الدّین، 303)
    (یعنی: این امر بعد از غیبت و حیرتی خواهد بود که در آن دوره جز مخلصانی که با روح یقین مباشر باشند هیچ کس بر دینش ثابت نخواهد ماند.)
    و روایات دیگر نظیر این.
    از این رو دانشمند جلیل القدر، ابن ابی زینب نعمانی در «کتاب الغیبه» فرموده:
    «و محظورٌ علیهم الفحصُ و الکشفُ عن صاحب الغیبة، و المطالبةُ باسمه أو موضعه أو غیابه أو الإشارة بذکره، فضلاً عن المطالبة بمعاینته» (کتاب الغیبة، 160)
    (یعنی: ممنوع است بر شیعیان اینکه از صاحب این غیبت، کنکاش و جستجو کنند و یا در طلب اسم او یا مکان او و غیاب او بر آیند یا به ذکر او اشاره کنند، چه رسد به جستجوی دیدار با او)

    بنابراین
    امکان مشاهده و ارتباط با آن حضرت، با فلسفه غیبت منافات دارد.

       
    اللّهمّ إنّا نشکو إلیک فقد نبیّنا(ص) و غیبة ولیّنا و کثرة عدوّنا و قلّة عددنا و شدّة الفتن بنا و تظاهر الزّمان علینا،
    فأعنّا علی ذلک بفتح منک تعجّله و بضرّ تکشفه و نصر تعزّه و سلطان حقّ تظهره، رحمة منک تجلّلناها و عافیة منک تلبسناها،
    برحمتک یا أرحم الرّاحمین.


  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    44
    حضور
    22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    115



    فرضا هم اگر کسی امام زمان راببیند چه چیزی برای او اثبات می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سپاه شمر امام حسین را دیدند و اصحاب جمل و نهروان امام علی
    کفار قریشه را پیامبر را دیدند و حتی پیامبر با بعضی از ایشان عدا خوردند
    با مامون سال ها امام رضا را دیده و حتی سرجلسات مناطرات ایشان حضور داشته


    مهم رفتار ادم است
    ویرایش توسط majid562 : ۱۳۹۲/۰۵/۲۳ در ساعت ۱۳:۵۹

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid562 نمایش پست ها
    فرضا هم اگر کسی امام زمان راببیند چه چیزی برای او اثبات می شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ...
    البته مشاهده امام عصر در این زمان با مشاهده ائمّه دیگر فرق اساسی داره، چرا؟ مشخّصه،
    چون الآن زمان غیبت کبری است و مشاهده آن حضرت یک امر غیر عادی است،
    بنابراین مشاهده آن حضرت، به عنوان فضیلت برای یک فرد محسوب میشه.
    فلیتأمّل.


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    44
    حضور
    22 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    115



    مگر نه اینکه امام زمان هر سال حج می روند خوب خیلی از مردم ایشان را می بیننند با اینکه در غیبت هستند

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    نقل قول نوشته اصلی توسط majid562 نمایش پست ها
    مگر نه اینکه امام زمان هر سال حج می روند خوب خیلی از مردم ایشان را می بیننند با اینکه در غیبت هستند
    می‌‌بینند ولی نمی‌شناسند

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    1,017
    حضور
    40 روز 6 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    26
    صلوات
    3623



    سلام

    جایی خوندم که به نقل از امام زمان علیه السلام بود (گمان کنم) که گفتند: به دنبال دیدن ما نباشید چون کسی که ببیند کافر می شوید!!

    میشه اساتید بگن چرا؟؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط صور اسرافیل نمایش پست ها
    چرا عده ای از علمای تشیع ادعا کرده اند که با امام زمان (عج) ملاقات داشته اند؟
    سلام.

    بر اساس روایتی که نقل فرمودید اشتباه کرده اند.

    البته بر اساس ظاهر حدیث منظور رؤیت عینی است نه مکاشفه یا رؤیای شبانه.

    موفق باشید.


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود