صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ضرورت وجود امام در تناقض با غیبت امام در عصر ما

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    انصاف-تعادل-صداقت
    نوشته
    34
    حضور
    1 روز 3 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    112

    ضرورت وجود امام در تناقض با غیبت امام در عصر ما




    سلام بر حق جویان.
    1. ضرورت وجود امام معصوم بعد از پیامبر چیست؟
    2. آیا این ضرورت در تناقض با غیبت امام و محروم شدن مردم از ارتباط مستقیم با راهنما و رهبر نیست؟ مردمان گذشته که رسولانی از خودشان در بینشان بود و حضور امامان را درک می کردند لیاقتشان از ما بیشتر بود؟
    3. قرآن و عترت در کنار هم هدایت کننده انسان هستند از طرفی قرآن را ائمه برای مسلمانان تفسیر می کنند و اگر امامان نبودند تفسیر مسلمانان از قرآن ، احکام عملی و اعتقادات آن ها چیز دیگری بود ، آیا مذهب شیعه با توجه به محروم بودن از سخنان و رفتار حضرت امام عصر هنوز کامل نشده و ناقص است؟

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    ضرورت وجود امام در تناقض با غیبت امام در عصر ما





    کارشناس بحث: استاد اندیشمند
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۳ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی

    انسان با نهاد خدادادی خود بدون هیچگونه تردید درک میکند که هرگز جامعه انسانی متشکلی مانند یک کشور یا یک شهر یا ده یا قبیله و حتی یک خانه که از چند تن انسان تشکیل می یابد، بدون سرپرست و زمامداری که چرخ جامعه را بکار اندازد و اراده او به اراده های جزو حکومت کند، و هر یک از اجزاء جامعه را به وظیفه اجتماعی خود وادارد، نمیتواند به بقاء خود ادامه دهد و در کمترین وقتی اجزاء آن جامعه متلاشی شده وضع عمومیش به هرج و مرج گرفتار خواهد شد.

    شیعه از راه بحث و کنجکاوی در درک فطری بشر و سیره مستمره عقلاء انسان و تعمق در نظر اساسی آئین اسلام که احیاء فطرت میباشد، و روش اجتماعی پیغمبر اکرم، و مطالعه حوادث تأسف آوری که پس از رحلت بوقوع پیوسته، و گرفتاریهائی که دامنگیر اسلام و مسلمین گشته، و به تجزیه و تحلیل در کوتاهی و سهل انگاری حکومتهای اسلامی قرون اولیه هجرت برمیگردد، به این نتیجه میرسد که از ناحیه پیغمبر اکرم (ص) نص کافی در خصوص تعیین امام و جانشین پیغمبر رسیده است آیات و اخبار متواتر قطعی مانند آیه ولایت و حدیث غدیر و حدیث سفینه و حدیث ثقلین و حدیث حق و حدیث منزلت و حدیث دعوت عشیره اقربین و غیر آنها به این معنی دلالت داشته و دارند[1]

    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۲/۰۶/۰۱ در ساعت ۱۹:۰۸
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    برای ضرورت وجود امام هم دلیل عقلی وجود دارد و هم دلیل نقلی.دلایل نقلی به تفصیل در کتب شیعه بحث شده است و پرداختن به هر کدام از آنها مجال بیشتری می طلبد.همچنین برای ضرورت امام دلایل عقلی نیز مطرح شده است که از آنها می توان به این موارد اشاره داشت:

    الف: برهان لطف
    ب: برهان امکان اشرف

    قاعده ی لطف، یکی از قواعد مهم کلامی است که متکلمان عدلیه، بسیاری از مسائل کلامی را بر اساس آن تبیین کرده اند . از دیدگاه متکلمان امامیه، امامت، از مصادیق این قاعده ی کلامی است . آنان، این مطلب را در کتب کلامی خویش مورد تحقیق قرار داده اند .

    شیخ طوسی در این مورد گفته است:

    دلیل بروجوب امامت و رهبری، این است که امامت، در حق واجبات عقلی، لطف است; زیرا، این حقیقت، بر همگان معلوم است که انسان هایی که معصوم نیستند، هر گاه رهبری با کفایت نداشته باشند که معاندان و ستمکاران را تنبیه و تادیب کند و از ضعیفان و مظلومان دفاع کند، شر و فساد در میان آنان گسترش خواهد یافت، ولی هر گاه رهبری با این ویژگی ها داشته باشند، وضعیت آنان برعکس خواهد بود و خیر و صلاح، در آن جامعه گسترش می یابد و شر و فساد محدود می گردد .
    علم به این مطلب، از بدیهیات است که بر هیچ انسان عاقلی پوشیده نیست و هر کس آن را انکار کند، شایسته ی بحث و گفت و گوی علمی نخواهد بود .
    [2]

    فلسفه‏ ي امامت از نظر اماميه‏ را می توان چنین بیان کرد:
    1- حفظ نظام اجتماعي مسلمانان‏
    2- برقراري عدالت اجتماعي‏
    3- تكاليف اجتماعي‏
    4- اجراي حدود الهي‏
    5- امامت و لطف‏
    6- نقل و حفظ شريعت‏
    7- بيان تفاصيل شريعت‏
    ویرایش توسط اندیشمند : ۱۳۹۲/۰۵/۳۰ در ساعت ۲۲:۳۴
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    این اشکال، یکی از معروف ترین شبهاتی است که مخالفان بر عقیده ی شیعه در باب امامت وارد کرده اند . به گمان آنان، اعتقاد به وجوب امامت در هر زمان، از یک سو، و اعتقاد به جواز غیبت امام، از سوی دیگر، دو عقیده ی ناسازگارند، در حالی که یکی از اساسی ترین شرایط درستی یک عقیده، این است که در درون آن، ناسازگاری وجود نداشته باشد . به عبارت دیگر، انسجام و سازگاری، یکی از اساسی ترین شرایط درستی یک نظریه است . با دقت کافی در این مسئله، بی پایگی این شبهه روشن خواهد شد . برای آن که این حقیقت، کاملا، روشن شود، نکاتی را یادآور می شویم:

    1
    - چنین نیست که وجود امام هرچند غایب، به هیچ وجه، در حق مکلفان لطف نباشد، زیرا، اعتقاد به این که امام اگر چه غایب است، ولی از گفتار و رفتار مردم آگاه است و اصولا، غیبت او ، به این صورت نیست که در نقطه ای دور از مردم زندگی کند و از مردم به کلی بی خبر باشد، می تواند نقش مؤثری درگرایش انسان ها به سوی فضیلت و معنویت و دوری از تباهی و معصیت داشته باشد . پس وجود او، به خودی خود، لطف در حق مکلفان است، هر چند تصرف او در امور و رهبری دینی و سیاسی او، در فرض حضور، لطف دیگری است .
    محروم شدن از این لطف، ناشی از سوء رفتار مردم است و به امام یا خداوند متعال، باز نمی گردد .
    محقق طوسی گفته است:

    «وجوده لطف و تصرفه لطف آخر و عدمه منا» . [3]

    2- لطف، در باب امامت، در حقیقت از سه لطف تشکیل می شود:

    الف) لطفی که فعل خداوند است . آن، عبارت است از آفریدن امام و اعطای منصب امامت به او .
    ب) لطفی که فعل امام است . آن، عبارت است از این که امام، منصب امامت را پذیرا شود و برای تحقق بخشیدن به آن، آمادگی داشته باشد .
    ج) لطفی که فعل مکلفان است . آن، این که آنان، امامت امام را پذیرا شوند و از او اطاعت کنند و او را یاری دهند .


    اقسام یاد شده بر هم ترتب دارند; یعنی، تا لطف نخست تحقق نیابد، نوبت به لطف دوم نمی رسد و تا لطف دوم تحقق نیابد، لطف سوم تحقق نخواهد یافت . بر این اساس، از آن جا که لطف سوم، فعل مکلفان است، آن چه به خداوند مربوط می شود، این است اطاعت از امام و یاری دادن او را بر آنان واجب کند . و چون فعل لطف بر خداوند واجب است، پس واجب کردن اطاعت از امام و یاری دادن او، مقتضای لطف خداوند، و واجب است . از طرفی، این تکلیف، بدون این که امام را بیافریند و منصب امامت را به او بدهد، تکلیف مالایطاق است . و این نوع تکلیف کردن، برخداوند محال است . بنابراین، فرض نیافریدن امام; خلاف موازین عدل و حکمت الهی است .
    از طرفی، چنین نیست که بر وجود امام غایب، هیچ گونه اثری از آثار لطف مترتب نباشد، پس نمی توان گفت: «در چنین فرضی، لطف برخداوند واجب نیست .»

    3- اصولا، یکی از آثار حکیمانه ای که بر وجود رهبران الهی، اعم از پیامبر و امام، مترتب است، اتمام حجت بر مکلفان است . ممکن است همه ی مکلفان، نسبت به حجت های الهی بر بشر، معصیت ورزند، ولی این امر باعث نمی شود که آفریدن آن حجت و فرستادن او به سوی مردم، بی فایده و لغو باشد; چرا که اگر خداوند، حجت خود را بر بشر تمام نکند، ممکن است آنان در مقام احتجاج بگویند:

    «پروردگارا! اگر حجت خود را بر ما تمام می کردی، ما راه عبادت و بندگی را برمی گزیدیم » .[4]

    قرآن کریم، درباره ی یکی از اهداف بعثت پیامبران، فرموده است:
    «رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجة بعدالرسل » . [5]


    [1] کتاب شیعه در اسلام،علامه طباطبایی (ره) صفحه 176 تا 180 و 186 تا 189
    [2] الغیبة، ص 4، 5
    [3] کشف المراد، مبحث امامت، ص 491
    [4] طه: 134
    [5] نساء . 165
    برای اطلاع بیشتر ر.ک: امامت در بینش اسلامی ، علی ربانی گلپایگانی ، ص67 الی 132
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    چنین نیست که وجود امام هرچند غایب، به هیچ وجه، در حق مکلفان لطف نباشد، زیرا، اعتقاد به این که امام اگر چه غایب است، ولی از گفتار و رفتار مردم آگاه است و اصولا، غیبت او ، به این صورت نیست که در نقطه ای دور از مردم زندگی کند و از مردم به کلی بی خبر باشد، می تواند نقش مؤثری درگرایش انسان ها به سوی فضیلت و معنویت و دوری از تباهی و معصیت داشته باشد . پس وجود او، به خودی خود، لطف در حق مکلفان است، هر چند تصرف او در امور و رهبری دینی و سیاسی او، در فرض حضور، لطف دیگری است .
    محروم شدن از این لطف، ناشی از سوء رفتار مردم است و به امام یا خداوند متعال، باز نمی گردد
    با سلام و تشكر
    صرف داشتن ضرورت عقلي بر وجود امام آيا كافي است كه ما بدان ايمان داشته باشيم؟ تمام استنادات ما هرچند كه عقلي باشد اما بر اساس نديده هاست
    به هر حال من فكر ميكنم براي اطمينان به تحليل عقل نيز ما بايد شاهد عيني داشته باشيم..
    مثل اين ميماند كه بنده ميگويم براي اعتقاد به اسلام و پيامبر به يك شاهد و آيت عيني لازم دارم و شما براي اثبات شاهد عيني باز مارا به همان اسلام و پيامبر حواله دهيد
    تكليف چيست؟
    راهنمايي بفرماييد

    ویرایش توسط معلق : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۰:۱۰

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    مسائل مذهبی
    نوشته
    326
    حضور
    1 روز 22 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1424



    امام زمان عج وجود دارند و مطابق حدیث مثل خورشید پشت ابرند .........

    ما باید خودمان را به درجه ای برسانیم که از وجود ایشان بهره مند شویم اگرچه اگر دلمان را پاک نگهداریم و با اخلاص باشیم و سختیها را تحمل کنیم

    خود امام زمان عج ما را تنها نمی گذارند یادمان باشد

    ندیدن ایشان با کمکهای ایشان هیچگونه منافاتی ندارد و اصلا کار انسان کریم همین است که امام انجام می دهند اگرجه دیده ایشان فضیلت بزرگی است...

    ویرایش توسط yanoor : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۰:۴۲
    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    به هر حال من فكر ميكنم براي اطمينان به تحليل عقل نيز ما بايد شاهد عيني داشته باشيم..
    اگر این طوره چه طور به خداوند که غیب محض است ایمان می اورید؟
    شهادت عینی و حقانیت حواس تجربی هم حجیتشونو از عقل دارند یعنی عقل است که با معتبر دانستن قیاس شهادت حواس رو درست میدونه (چون بدون قیاس نتیجه گیری از حواس تجربی بی معنی است) پس اون چیزی که ابزار شناخت اصلی است عقل است یا به قول شما تحلیل عقلی نه حواس تجربی مثل چشمو گوشو...

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoorshid نمایش پست ها
    اگر این طوره چه طور به خداوند که غیب محض است ایمان می اورید؟
    شهادت عینی و حقانیت حواس تجربی هم حجیتشونو از عقل دارند یعنی عقل است که با معتبر دانستن قیاس شهادت حواس رو درست میدونه (چون بدون قیاس نتیجه گیری از حواس تجربی بی معنی است) پس اون چیزی که ابزار شناخت اصلی است عقل است یا به قول شما تحلیل عقلی نه حواس تجربی مثل چشمو گوشو...
    1- من از شما سوال ميكنم چرا ايمانها كامل نيست ؟(اگر قضيه به اين روشني است)
    2- رابطه عقل و حس يك طرفه نيست ، قوانين عقلي از امور خارجي و تجربي پديد مي آيند
    3- اگر عقل در مورد ايمان به خدا و معاد كفايت ميكند ارسال انبيا و امام چه معنايي دارد؟ و اگر وجود امام عقلا ضروري است، كجاست امام؟ من نوعي الآن مي خوام ايمان بيارم كجاست فرستاده خدا؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    1- من از شما سوال ميكنم چرا ايمانها كامل نيست ؟(اگر قضيه به اين روشني است)
    2- رابطه عقل و حس يك طرفه نيست ، قوانين عقلي از امور خارجي و تجربي پديد مي آيند
    3- اگر عقل در مورد ايمان به خدا و معاد كفايت ميكند ارسال انبيا و امام چه معنايي دارد؟ و اگر وجود امام عقلا ضروري است، كجاست امام؟ من نوعي الآن مي خوام ايمان بيارم كجاست فرستاده خدا؟
    سوال اولتونو بیشتر توضیح بدین لطفا
    در مورد دومی هم بلعکس است.حجیت تجربه ناشی از حجیت قیاس است که ان هم اثبات درستیش نیازمند عقل است.یعنی ابزار شناخت اصلی عقل است نه تجربه.
    سوال سوم هم راستش ربطش رو متوجه نشدم!عقل اصول دین رو اثبات میکنن و خود اصول دین فروع دین رو اثبات میکنند.
    در ضمن سوال بنده رو جواب ندادید.خدا رو قبول دارید؟مگر خدا غیب مطلق نیست؟مگر خدارو میبینید؟

    ویرایش توسط hoorshid : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ در ساعت ۱۳:۲۱
    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود