جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه نامی الله .. .

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    مباحثه! مجادله !،هندبال! و کیسه بوکسم
    نوشته
    66
    حضور
    1 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    368

    فلسفه نامی الله .. .




    بسم رب الحسین .. .

    گاهی اوقات که میخوایم بعضی عبارات عربی مخصوصا از قرآن رو ترجمه کنیم
    توصیه شده به جای خدا همون کلمه ی الله رو جایگزین کنیم!!!
    خوب جتما میخواید بگید مگه خدا با الله چه فرقی داره؟!!

    اساس دین ما بر این جملست : لا اله الا الله

    خوب تو این جمله دو تا کلمه رو میشه خدا معنی کرد! که میشه = خدایی جز خدا نیست!!!!!!!!
    معنی داشت ؟؟؟؟ حالا اگر الله ترجمه کنیم = خدایی جز الله نیست.

    حالا شد درست!!! بریم سر توضیحات تکمیلی


    الله اسم خاص است ، اما خدا نه!

    مثال بزنم شاید واضح تر بشه : ببینید ممکنه طرف گاو پرست! باشه ، خورشید یا بت پرست ! اون هم به اون چیزی که میپرسته میگه خدا .!

    بعد شوما برو بهش بگو خدایی جز خدا نیست!! (لا اله الا الله) یا بهش بگو کسانی که گفتند پروردگار ما خداست و .. (ان الذین قال ربنا الله ثم ...) خوب به کلمات قرمز توجه کنید!! شاید در ترجمه هر دو خدا معنی بشه! پس چرا گفته شده هرکس بگوید خدای من الله است!!! یا بگوییم خدایی جز الله نیست!

    دقیقا به همین علت که الله اسم خاص برای خدای ماست! یعنی خدای واحد و موجود.
    هرجا بگیم الله تنها ضمیر مرجعش میشه خدای واحدی که مسلیمین نام میبرند (اساس دین بر جمله لا اله الا الله) اما اگر بگید خدا !! خدا اسم خاص نیست!

    به طور خلاصه

    الله = اسم خاص و مختص خدایی که مسلمین میپرستند و نام میبرند . مهم ترین نام از اسامی خدا
    خدا = ممکن است خدای هر کس هر چیزی باشد! و این لفظ خدا در ترجمه میشه هر معبودی تفسیر بشه!


    !!! هشدار !!!
    به علت ریزش خواص جاده انقلاب از محور اصحاب امام مسدود است.
    لطفا از بزرگراه ولایت حرکت کنید!
    با تشکر شهر بهشت

    ==> ((( اقتدار در بیان امام خامنه ای + دانلود ))) <==

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام
    فکر کنم الله اسم اعظم است
    و ترجمه اسم در برگردان ها فکر نکنم صحیح باشد!

    مخصوصا اسم های خاص


    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۲/۰۵/۲۸ در ساعت ۲۰:۵۸
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  5. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    مباحثه! مجادله !،هندبال! و کیسه بوکسم
    نوشته
    66
    حضور
    1 روز 23 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    368



    بسم رب الحسین .. .
    کسی نظری نداره!؟


    !!! هشدار !!!
    به علت ریزش خواص جاده انقلاب از محور اصحاب امام مسدود است.
    لطفا از بزرگراه ولایت حرکت کنید!
    با تشکر شهر بهشت

    ==> ((( اقتدار در بیان امام خامنه ای + دانلود ))) <==

  6. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر (سخت افزار)
    نوشته
    148
    حضور
    3 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1134



    الله برترین نام از نام های ذات مقدسی است که هستی صرف و جامع و مبداء همه کمالات وجودی و منزه از هر نقصی است و چون آن ذات اقدس ‍ جامع همه اسمای حسنی و صفات نیکوست، گفته می شود: الله اسم ذاتی است که جامع همه کمالات است و گرنه اشتمال بر کمالات در معنای این کلمه مأخوذ نیست.

    در زبان عرب و فرهنگ وحی، اله بر هر معبودی که عابدان در پیشگاهش خضوع کنند، اطلاق می شود؛ حق باشد یا باطل: ( لا تتخذوا الهین اثنین ) (سوره نحل، آیه ۵۱) [۱]، (أرأیت من اتخذ الهه هواه ) (سوره فرقان، آیه ۴۳) [۲] (أأنت فعلت هذا بالهتنا ) (سوره انبیاء، آیه ۶۲) [۳]؛ اما الله بر اثر کثرت استعمال، علم (اسم خاص ) ذات مقدس خداوند است که جامع همه صفات جلالی و جمالی است و جز بر او اطلاق نمی شود: هو الله الخالق الباری المصور له الأسماء الحسنی (سوره حشر، آیه ۲۴) [۴] و از این رو لفظ جلاله (الله) موصوف همه اسمای حسنای خداوند از جمله الرحمن و الرحیم قرار می گیرد، ولی خود، صفت هیچ اسمی واقع نمی شود و بر این اساس، گفته می شود: الله اسم ذات و دیگر اسم های خداوند نام های صفات اوست.


    ← الله معنی وصفی دارد
    طبق این برداشت ریشه الله معنی وصفی دارد و در اصل مشتق از وله به معنای تحیر! است چرا که عقل ‌ ها در ذات اقدس او حیران‏ اند و گاه نیز از ریشه الاهة به معنای عبادت دانسته ‏اند و الاله را به معنی معبود که جامع جمیع اوصاف جلالی و کمالی و عاری از هر عیب و نقص وجودی است گرفته ‏اند [۱۳].

    حوزه معنایی واژه جلاله الله


    از ریشه اله معانی متعددی در کتب لغت ذکر شده که از میان آنها معنی اله را می‏ توان یکی از آنها یا تمامی آنها دانست. در ذیل به نمونه‏ ای از این معانی اشاره می ‏شود:

    ← عبادت و پرستش کردن چیزی یا کسی
    اَلَه، یَاله، اُلوهَة، اُلوهیّة: عبادت و پرستش کردن (کسی یا چیزی را).

    ← خدایی گرفتن چیزی یا کسی
    أَلَهَّه، اِتَّخَذَ اِلهاً: (چیزی یا کسی را به) خدایی گرفتن.

    ← آرامش پیدا کردن با کسی
    الهت الی فلان: سَکَنت الیه: آرامش پیدا کردن با کسی اشاره به آیه ۲۸ سوره رعد: الا بذکر الله تطمئن القلوب [۱۴].

    ← روی ‏آوردن به کسی برای حمایت
    با حرف جر الی (اله الی): روی ‏آوردن به کسی برای حمایت. اشاره به آیه ۸۸ سوره مومنون: هو یجیر و لایجار علیه [۱۵].
    مجیر و پناه‏ دهنده مردم، خدای بلند مرتبه است که مردم برای نجات از گمراهی ها به سوی او پناه می‏ آورند، این وجه ‌شبه بین ریشه و مفهوم لفظ الله یافت می‏ شود. مولوی در مثنوی در این‏ باره می ‏گوید:
    معنی الله گفت سیبویه یولهون فی‏الحوائج هم لدیه
    گفت الهنا فی حوائجنا الیک والتمسناها وجدناها لدیک

    ← تحیر و سرگردانی پیرامون چیزی
    اله فی الشی: اذاالتحیر فیه و لم یهتد الیه (تحیر و سرگردانی پیرامون چیزی) [۱۶].
    از آنجا که اندیشه و عقل انسان در فهم ذات الهی - و بلکه صفات او - آنچنان ‏که هست، ضعیف و ناتوان بوده و در آخر همچون شخصی مبهوت، حیران و سرگردان می‏ شود، او را الله نامند. این وجه‌ تسمیه از اشاره‏ ای که علی (ع) در صفات خداوند متعال بیان فرمودند اخذ شده: "الله معناه، المعبود الذی یاله فیه الخلق ویوله الیه والله هوالمستور عن درک الابصار و المحجوب عن الاوهام والخطرات [۱۷]". الله مفهومش معبودی است که خلق در او حیران‏ اند و به او عشق می ‏ورزند، او کسی است که از درک چشم‌ ها مستور و از افکار عقول، محجوب و پنهان است. قسمت اخیر حدیث اشاره به آیه لاتدرکه الابصار و هویدرک الابصار (سوره انعام، آیه ۱۰۳) [۱۸] دارد.


    منبع سایت ویکی فقه

    ویرایش توسط Omid. : ۱۳۹۲/۰۶/۰۲ در ساعت ۱۹:۲۹

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود