صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مبانی مشروعیت انقلاب

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    مبانی مشروعیت انقلاب




    مبانی مشروعیت انقلاب پیش درآمد

    مشروعیت در اصطلاح علم سیاست، به معنی قانونی بودن و حقانیت نظام سیاسی حاكم بر جامعه است كه نتیجه آن، توجیه عقلی اطاعت مردم از زمامداران و اعمال قدرت زمامداران بر مردم است.[1] در كنار این واژه، اصطلاح مقبولیت مطرح می شود؛ مقبولیت به معنی آن است كه حكومت را شهروندان بپذیرند و رضایت به اِعمال قدرت زمامداران بدهند. در نظام های سیاسی غیر دینی، مشروعیت و مقبولیت مصداق واحدی پیدا می كند و هر حكومت مقبولی، خود به خود مشروع هم شمرده می شود، ولی در اندیشه سیاسی اسلام، مقبولیت شرط لازم برای تحقق عینی مشروعیت است، ولی شرط كافی برای آن، شمرده نمی شود. ممكن است، زمامداری از حقانیت كامل برخوردار باشد، ولی بنا به عوامل یا موانعی، مقبولیت نداشته باشد و مورد اطاعت افراد جامعه قرار نگیرد. صرف مقبولیت یك نظام سیاسی از دیدگاه اسلام كافی نیست تا حقانیت و مشروعیت آن را تأمین كند.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    آن چه برای فرد و جامعه مسلمان ملاك و میزان مشروعیت شمرده می شود، انطباق شیوه استقرار و حكمرانی نظام سیاسی و شرایط زمامداران با اصول، ارزش ها و احكام اسلام است. بلاشك مسلمان بودن هر فرد مسلمان، ایجاب می كند كه كلیه رفتار ها و تصمیمات خرد و كلان خود را با چارچوب شریعت اسلام منطبق سازد و عرصه مسائل سیاسی و حكومتی نیز خارج از این اصل كلی نمی باشد. اصول و مبانی قانونی حكومت نیز مادامی كه در چارچوب احكام شریعت باشد، معتبر است، و الا صرف قانونی بودن برای لزوم تبعیت از حكومت كافی نیست، البته در شرایط اضطراری، احكام ثانوی وظیفه مكلف را مشخص می كند.

    اما درباره انقلاب، آیا مشروعیت و مقبولیت، اساساً موضوعیتی دارد یا نه؟ یكی از ویژگی های اصلی انقلاب، پشتوانه مردمی و تكیه گاه توده ای آن است. بنابر این هنگامی كه در جامعه ای انقلاب رخ دهد، خود به خود به معنی مقبولیت آن است. اگر توده مردم یك جامعه با پذیرفتن خطر ها و زیان های احتمالی، حاضر به قیام و حركت سیاسی علیه نظام حاكم شدند، این بهترین دلیل مقبولیت این حركت است، اما از نظر مشروعیت، آیا از دیدگاه اسلامی، صرف مقبولیت یك حركت انقلابی در جامعه، مشروعیت آن را هم تأمین می كند؟ بالعكس آیا در صورتی كه قیام علیه یك حكومت نامشروع مقبولیت عمومی پیدا نكرده باشد، در این صورت می تواند مشروع شمرده شود؟

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    بدیهی است، بحث درباره تحقق عینی انقلاب نیست، كما این كه درباره حكومت ها هم، تحقق عینی حكومت و استقرار آن، الزاماً به مشروعیت دینی نیازی ندارد. استقرار و دوام حكومت های استبدادی و وابسته ـ كه هیچ مشروعیت شرعی ندارد ـ گواه این امر است. مشروعیت در این بحث، یك امر اعتباری است نه حقیقی. مشروعیت از دیدگاه یك فرد یا جامعه مسلمان انطباق رفتار حاكم با چارچوب كتاب و سنت و برخورداری از حجت شرعی است. هنگامی كه گفته می شود، ربا نامشروع است، به این معنی نیست كه در روابط اقتصادی بین بخش ها و آحاد جامعه وجود ندارد یا این كه نمی تواند وجود داشته باشد، بلكه بدین معنی است كه پرداخت و اخذ ربا برای یك مسلمان مجاز نیست و در صورتی كه مرتكب شود، حجت شرعی برای عمل خود ندارد، به اقتضای مسلمانی عمل نكرده و مرتكب گناه شده است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    اكنون بحث در این است كه آیا هر انقلابی كه شكل بگیرد، مشاركت یك فرد مسلمان در آن، شرعاً مجاز است؟ جامعه اسلامی در چه شرایطی و با چه ضوابطی به خیزش و حركت انقلابی می تواند دست بزند؟ این كه قدرت در ایجاد و استقرار حكومت نقش مهمتری دارد، ولی برای استمرار آن، اهمیت مشروعیت بیش تر است،[3] به چه معنی است؟ اگر منظور تحقق عینی است در هر دو «قدرت»، نقش اصلی را دارد، ولی اگر مراد از مشروعیت اعتبار و حجت شرعی است، چه فرقی بین مرحله ایجاد و استقرار حكومت ـ یعنی همان فرایند انقلاب كه به این نتیجه منتهی می شود ـ با مرحله استمرار آن وجود دارد؟! آیا می توان پذیرفت كه قدرتی از راه نامشروع كسب شود، ولی پس از احراز آن، استمرارش مشروع تلقی گردد؟ البته همان طور كه قبلاً اشاره شد، شرایط استثنایی و اضطراری حكم علی حده ای دارد كه احكام ثانویه شرعی آن را تعیین می كند. در این باره در مباحث بعدی توضیح بیش تری خواهیم داد.


    مشروع بودن انقلاب، اساساً شرط لازم برای یك انقلاب اسلامی است و برای تبیین مبانی این مشروعیت باید با رویكردی فقهی به این مسأله نگریست، به این علت كه عنوان انقلاب ـ به معنی متداول آن ـ یك عنوان مستحدث است و سابقه ای در زمان نزول وحی و حضور ائمه معصومین ـ علیه السلام ـ نداشته است، بنابر این باید بررسی شود كه با استناد به كدام ادله و انطباق این موضوع با كدام عنوان از عناوین موضوعات مطرح در مباحث فقهی، جواز انقلاب را می توان ثابت كرد؟
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    فرض بر این است كه شرایطی در یك جامعه اسلامی پدیدار شده كه احكام الاهی اجرا نمی شود، زمامداران به فساد و تباهی و سوء استفاده از قدرت روی آورده اند، حكومت در اختیار نااهلان قرار گرفته، حقوق مردم تضییع می شود، استبداد و خفقان و وابستگی به كانون های استكباری قدرت، جامعه را تهدید می كند و... آیا چنین شرایطی به تنهایی برای اقدام انقلابی كافی است؟ اقدام انقلابی در چه شرایطی و موضوع چه حكمی از احكام خمسه تكلیفیه است؟ ثبوتاً می توان گفت، گاهی اقدام انقلابی، واجب است و گاهی حرام. عناوین سه گانه دیگر ـ استحباب و اباحه و كراهت ـ در این جا موردی ندارد، زیرا اقدام انقلابی، مستلزم پذیرفتن ضرر و زیان ـ به خود یا بخشی از جامعه ـ است و تنها در صورت وجود مصلحت ملزمه ای كه مقتضی حكم وجوب است، می توان آن را جایز شمرد، اما از نظر اثباتی در مقام استدلال برای جواز یا حرمت انقلاب، به چه ادله شرعیه ای می توان تمسك جست؟
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    در این مورد نظریات مختلفی مطرح شده كه قبل از بیان و نقد و بررسی آن، ارائه نكاتی لازم به نظر می رسد؛

    1. بدیهی است كه در شرایط عادی و در صورت جریان ارزش ها و احكام اسلامی در نظام سیاسی و مدیریت یك جامعه اساساً زمینه و ضرورتی برای اقدام انقلابی و قیام همگانی علیه حكومت، فراهم نخواهد شد، زیرا محور و مدار حاكمیت اسلامی قسط و عدل است كه خود به خود مانع شكل گیری شرایط بروز و ظهور انقلاب در جامعه می شود. اساس و مبنای تكوین و تشریع، از دیدگاه مبانی بینشی اسلام، عدل است، «بالعدل قامت السماوات والارض».[4] در نظام حكومتی اسلام هم، شرط مهم مشروعیت زمامداران، عدالت آنان است. همچنین نظارت عمومی مردمی بر جریان امور در جامعه اسلامی ـ در قالب دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منكر ـ و وجوب حضور اجتماعی مردم و به خصوص عالمان و نخبگان در جریان امور از عناصر ذاتی اسلام و فرهنگ دینی است و این ها همه از عواملی است كه روند صحیح حركت حاكمیت جامعه اسلامی را تضمین می كند و جایی برای نارضایتی فراگیر و عمیق و خشم توده مردم علیه حكومت باقی نمی گذارد. همین ساز و كارها، مواردی را كه خلاف عدل و انصاف باشد ـ قبل از این كه به مراحل حاد تقابل مردم و حكومت بینجامد ـ به مسیر حق و عدل باز می گرداند. فراتر از آن، گسترش و تعمیق بینش، اخلاق و فرهنگ اسلامی و توحیدی در جامعه، رابطه حكومت و مردم را به رابطه ای معنوی و برادرانه تبدیل می كند و از نوع رابطه حاكم و محكوم به رابطه امام و امت تغییر می دهد. در چنین جامعه ای، رهبران و زمامداران جامعه، بیش از توده مردم دغدغه اجرای عدالت و تأمین حقوق مردم را دارند و پیشگیری از ظلم و گسترش قسط و عدل را وظیفه اصلی خود می شمارند و همواره در رفع كاستی ها و مشكلات می كوشند و خود بزرگترین حامی محرومان و ضعفا در برابر اغنیا و قدرتمندان می باشند. قطعاً در چنین شرایطی، ضرورت و زمینه ای برای انقلاب باقی نمی ماند.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    2. در یك جامعه مسلمان، هنگامی شرایط و زمینه های انقلاب فراهم می شود كه رفتار اجتماعی جامعه و به خصوص نخبگان و خواص ـ‌ كه دامنه تأثیر گذاری و نقش آفرینی آنان بسیار قوی تر و گسترده تر از توده مردم است ـ دستخوش انحراف و عدول از موازین و معیار های الهی شده، لااقل در مقطعی از حیات اجتماعی آن جامعه، قصور، غفلت و تقصیر در عمل به وظایف اجتماعی اسلامی، بر اقشار جامعه سایه افكنده، همین امر، زمینه را برای انحراف عمیق زمامداران یا نفوذ طیف ها و عناصر قدرت طلب و بی اعتقاد به اسلام و احكام الهی فراهم كرده باشد.

    در این شرایط، رفاع زدگی و دنیا طلبی به جای انصاف و عدالت می نشیند و مصلحت اندیشی های شخصی و گروهی جایگزین مصلحت حقیقی جامعه می شود و رهبران و زمامداران جامعه، جانب زبور مردان و اصحاب ثروت و مكنت را می گیرند و توده ی ضفیف بنده ی خود می پندازد.[5]

    در نتیجه، همین فاصله روند حكومت از معیار ها و موازین اسلامی و شكاف طبقاتی برخاسته از تبعیض و ستم، جامعه را به سوی نارضایتی و قیام، سوق می دهد و زمینه حركت های انقلابی را فراهم می سازد. عامل شكل گیری این شرایط در یك جامعه مسلمان، هرگز در توطئه ها و تلاش های استعمارگرانه قدرت های خارجی یا قدرت طلبی و زورگویی حاكمان و زمامداران جامعه، خلاصه نمی شود، بلكه علاوه بر این ها و مهم تر از آن، غفلت، تسامح و انحراف نخبگان فكری و فرهنگی جامعه است كه موجب دگرگونی در نظام ارزشی جامعه و عقبگرد فرهنگی توده مردم می گردد و بستر را برای ستم پذیری و انفعال جامعه فراهم می سازد.[6]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940




    [1]. مصطفی كواكبیان: مبانی مشروعیت در نظام ولایت فقیه, صص 10 و 9.
    [2]. مصطفی كواكبیان: مبانی مشروعیت در نظام ولایت فقیه, ص 51 به بعد.
    [3]. محمد باقر حشمت زاده: مسائل اساسی علم سیاست, ص 57.
    [4]. مرتضی مطهری: عدل الاهی, ص 60, به نقل از: تفسیر صافی: ذیل آیه 7 سوره الرحمن.
    [5]. ر.ك: نهج البلاغه, نامه 62.
    [6]. الاترون ان الحق لا یعمل به و ان الباطل یتناهی عنه؟... سید محمد حسین تهرانی: لمعات الحسینی, ص 36 به نقل از: منابع متعدد, و نیز:‌صنفان من هذه الامه اذا صلحا صلحت امتی و اذا فسدا فسدت امتی ... الفقهاء و الامراء؛ شیخ صدوق:‌خصال, ص 377.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    مبانی مشروعیت انقلاب روند این انحراف، البته كه تدریجی است و غالباً ناخود آگاه، اما زمانی كه بنا به علل و عوامل خاص خود، نخبگان و رهبران فكری جامعه به خود آیند و به بیداری توده ها بپردازند و پرده های غفلت یا تغافل و سستی و تسامح را كنار زنند و در صدد برگرداندن مسیر جامعه به سوی صلاح و فلاح برآیند، زمینه های حركت ها و نهضت های اجتماعی فراهم می شود.

    3. آیا این حركت ها و نهضت های اجتماعی همواره می تواند در قالب انقلاب تحقق یابد؟ پاسخ به این پرسش، نظریاتی را كه در باب مشروعیت یا وجوب انقلاب از دیدگاه اسلام مطرح شده، به چالش می كشد و میزان درستی آن را روشن خواهد ساخت. تأملی در مبانی و اصول جامعه شناسی انقلاب ها و نیز مبانی و احكام اجتماعی اسلام، پاسخ منفی این پرسش را آشكار می سازد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    از دیدگاه جامعه شناسی، هرگونه نارضایتی از وضع موجود، الزاماً منجر به انقلاب نمی شود، بلكه با توجه با اصل كلی تناسب بین هزینه ها و نتایج ـ كه در رفتار افراد و جوامع بشری جریان دارد و اصلی عقلی و عقلایی به شمار می آید ـ در صورتی كه كاستن از فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب با كم ترین هزینه امكان پذیر باشد، هرگز شیوه ها و راهكارهای پرهزینه، مورد استفاده قرار نمی گیرد. علاوه بر آن كه شكل گیری انگیزه های انقلابی برای دست زدن به اقدامات پرخطر و درد سر آفرین در سطح عامه جامعه، كاملاً به میزان فاصله وضع موجود با وضع مطلوب بستگی دارد و تا هنگامی كه ذهنیت عمومی جامعه از راهكار های كم هزینه كاستن از این فاصله كاملاً مأیوس نشود، هیچ گاه به راه های پرهزینه نمی اندیشد.[1]

    از آن جا كه یك انقلاب، مستلزم سرمایه گذاری های عظیم انسانی، معنوی و مالی است و به خاطر مقابله شدید نظام حاكم علیه اقدامات انقلابیون و تلاش انقلابیون برای سست كردن بنیاد های نظم سیاسی حاكم، غالباً با تخریب، كشتار، ركود اقتصادی، توقف تلاش های اجتماعی و فرهنگی، پیامد های روانی و معنوی منفی و عوارض اجتماعی بسیار همراه است، بنابر این گرایش فطری و عقلایی جوامع بشری به راهكارهای انقلابی برای استقرار نظام مطلوب و یا حداقل كاستن از فاصله وضع موجود با نظام مطلوب، به طور طبیعی و در شرایط معمولی بسیار پایین است و برای افزایش آن، شرایطی لازم است كه همه عناصر و عوامل آن، در اختیار مخالفان نظام حاكم قرار ندارد.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود