صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فائده امام غائب؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497

    فائده امام غائب؟




    سلام غیبت امام زمان چه فائده ای دارد؟

    از عقل و نقل (نگویید فائده خورشید پشت ابر)

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست




    فائده امام غائب؟







    کارشناس بحث: استاد رئوف

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۵/۲۵ در ساعت ۲۳:۰۴ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    فایده امام غایب




    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام غیبت امام زمان چه فائده ای دارد؟

    از عقل و نقل (نگویید فائده خورشید پشت ابر)

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    برای پاسخ به سوال شما توجه به چند مطلب حایز اهمیت است:

    - اولين اثري كه بر وجود امام مترتب است، اين كه امام، واسطه فيض الهي بر مخلوقات است و فيض الهي، به واسطه‌ي ايشان بر بندگان نازل مي‌شود.
    امام سجاد(ع)مي‌فرمايد: ما پيشواي مسلمانان هستيم و حُجّت خدا بر همه عالميان و ما سرور مؤمنان مي‌باشيم‌. ما براي اهل زمين امان هستيم‌، همان گونه كه ستارگان براي اهل آسمان‌، امان مي‌باشند; به واسطه ما خداوند آسمان را از اين كه بر زمين فرود ايد حفظ كرده‌، به بركت وجود ما است كه خداوند باران به زمين مي‌فرستد. و رحمت خود را در بين مردم منتشر مي‌كند; اگر وجود ما در روي زمين نبود، زمين‌،اهل خود را در خود فرو مي‌برد، (1)
    بنابراين، امام، واسطه فيض است و به واسطه‌ي او، فيض به عالم هستي مي‌رسد و به واسطه او، عالم وجود باقي است، چه امام ظاهر باشد و چه غايب.

    - اثر بعدی دفع بلاست.روايت معروفي از وجود مقدس پيامبر صادر شده كه «جعل الله النجوم امانا لاهل السماء و جعل اهل بيتي امانا لاهل الارض؛ خداوند قرار داد ستارگان را امان براي اهل آسمان و قرار داد اهل بيت‌ام را امان براي اهل زمين».(2).
    به نظر مي‌آيد مراد از بلا عذاب‌هايي باشد كه به خاطر اعمال ناشايست انسان‌ها بايد نازل مي‌شد، ولي به جهت آنكه وجود مقدس حجت خدا در ميان مردم است، عذاب دفع مي‌شود. خداوند، به پيامبر(ص) مي‌فرمايد: «و ما كان الله ليعذبهم و انت فيهم؛ و خداوند آنان را عذاب نمي‌كند در حالي كه تو در ميانشان هستي».(3)
    از امام باقر(ع) در حديث نسبتاً بلندي نقل شده است كه پيامبر فرمود: ستارگان، امان‌اند براي اهل آسمان و اهل بيت من امان‌اند براي اهل زمين ... به واسطه‌ي آنان، اهل عصيان، مهلت داده‌ مي‌شوند و مورد عقوبت و عذاب واقع نمي‌گردند».(4)

    - مسئله بعدی اميد بخشي است: آدمي به اميد زنده است، اميد به آينده‌اي سبز و روشن كه در آن، اثري از پليدي و تباهي نباشد. انسان، منتظر چنين ايام زيبايي است و بهترين عمل او نيز انتظار فرج و دميدن صبح ظفر است. پيامبر فرمود: «افضل اعمال امتي انتظار الفرج؛ برترين عمل امت من، انتظار فرج است».(5) وجود امامي كه منتظر اذن الهي براي ظهور است، به مردم، دل گرمي مي‌دهد و گام‌هاي آنان را در جاده‌ي انتظار استوار مي‌گرداند.

    - مسئله بعدی هدایت باطنی انسان هاست. در این زمینه علامه طباطبائی چنین می گویند:در بحث امامت روشن شد كه وظیفه امام تنها بیان صورى معارف و راهنمائى ظاهرى مردم نیست و امام چنانكه وظیفه راهنمائى صورى مردم را به عهده دارد همچنان ولایت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه حیات معنوى مردم را تنظیم‏ مى ‏كند و حقایق اعمال را به ‏سوى خدا سوق مى‏ دهد، بدیهى است كه غیبت و حضور جسمانى امام در این باب تاثیرى ندارد و امام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد. (6)

    و این چنین است که این حدیث امام سجاد (ع) فهمیده می شود: : از روزي که خداوند متعال آدم را خلق کرد تا کنون هيچگاه زمين از حجت خدا خالي نبوده است ولي آن حجت گاهي ظاهر و مشهود بوده است و گاهي پنهان و غايب . و زمين تا قيامت از حجت خدا خالي نخواهد ماند . از حضرتش سوال شد : چگونه مردم از امام غايب نفع مي برند ؟ فرمود : همان گونه که از خورشيد پس ابر منتفع مي گردند (7)


    موفق باشید



    1. شيخ صدوق‏، أمالي الصدوق‏،اعلمى‏، بيروت، چاپ پنجم، سال 1400ق، ص186.
    2. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج27،ص 308، ب8
    4. شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعم، قم، مؤسسة نشر إسلامي وابسته به جماعة مدرسين، ج2، ب43، ح12.
    3. انفال/33.
    4. بحار، ج23، ص19، ح14.
    5. كمال الدين، ج2، ب55.
    6. شیعه در اسلام: ص 152.
    7. ينابيع الموده / ج2/ ص 217

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    ثقلین
    نوشته
    990
    حضور
    22 روز 20 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2214



    با عرض سلام.

    این جمله محقّق طوسی -قدّس سرّه القدّوسی- هم بسیار زیباست که در باب امامت گفته:

    «وجودُه لطفٌ، و تصرّفه آخَرُ، و عدَمُهُ منّا»

    یعنی صرف وجود امام -چه حاضر و چه غائب- لطف است، و حضور و تصرّف امام در امور یک لطف دیگری است، و عدم این لطف دوّم هم از خود ما است.

    البته منظور ایشان از لطف، همان است که در علم کلام تعریف شده یعنی هر چیزی که بندگان را به طاعت نزدیک می‌کند و از معصیت دور می‌گرداند طوری که به حدّ اکراه هم نرسد.

    و اینکه گفته: عدمش از ماست، یک توضیحی دارد و آن اینکه:

    منشأ عدم حضور امام ممکن است خارج از این سه حالت نیست: یا منشأش خداوند است یا خود امام و یا از بندگان؛

    ولی خداوند عامل این غیبت نمی‌تواند باشد زیرا خداوند امام را خلق کرده و به مردم هم معرّفی فرموده، و از عطای این لطف فروگذار نشده است،

    خود امام هم نمی‌تواند عامل این غیبت باشد زیرا امام از قبول مسؤولیّت امامت شانه خالی نکرده و با تمام وجود آن را قبول کرده است،

    بنابراین باقی می‌ماند بندگان، آری بندگان خودشان با کردارشان باعث فقدان این لطف شده اند، پس باید خودشان را اصلاح کنند تا مجدّداً آن را در یابند.


  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    خوب چرا امام حاضر نیست؟مثل زمان نبی اکرم و مابقی ائمه معصومین

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    سلام بر شما
    اما در مورد حدیثی که از امام سجاد ذکر کردید(بهتر بود متن عربی را نیز می آوردید) بهتر است احادیث به قرآن عرضه شوند آیه ای مربوط به این موضوع ارائه دهید. با قبول این موضوع باید به این برسیم که آن ها انسان معمولی نبودند و حتی ازپیامبران نیز بالاتر بودند چرا که حضرت محمد(ص) می گوید من هم بشری مثل شما هستم و تنها بر من وحی می شود.
    هنوز واسطه فیض بودن ثابت نشده. اما در موردن امان الارض بودن مطالبی وجود دارد (علاوه بر دلیل بالا) که این مطلب را رد می کند: در احادیث آمده که اگر اهل بیت من بروند عذاب خدا فرود می آید پس تا زمانی که مهدی نرود(چراکه اعتقاد به حضور او در جامعه دارید) عذاب الهی نازل نمی شود آیا در تاریخ عذاب الهی نازل نشده؟ مگر از ابتدا اهل بیت نبودند که زمین به خاطر آنان خلق شد؟ اگر واسطه فیض بودند چگونه عذاب های گوناگون و عقوبت های الهی بربندگان فرود می آمد؟
    در آیه ای که ذکر کردید منظور از حضور حضرت محمد(ص){ در حالي كه تو در ميانشان هستي} حضور فیزیکی و مادی ایشان در جامعه است در حالی که آنچه در توضیحاتتان آوردید مربوط به حضور مادی ائمه در جامعه نیست و با آوردن این آیه مطلب ابتدائی شما که در مورد واسطه فیض بودن و آفریدن جهان به خاطر آنان عملا باطل می شود آیا شما معتقدید که ائمه از آغاز خلقت تا کنون حضور مادی و فیزیکی دارند؟

    در مورد امید بخشی نیز انتظار به هر گشایشی پسندیده است و منحصر به مورد مذکور نیست. گفتید :ولایت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه حیات معنوى مردم را تنظیم‏ مى ‏كند و حقایق اعمال را به ‏سوى خدا سوق مى‏ دهد (بیشتر توضیح دهید) اما در مورد حجت لزومی به وجود امام به صورت یک فرد نیست (حد فاصل بین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص)) چرا که عقل نیز حجت است و سایر نشانه ها هم می توانند حجت باشند، ای کاش بیشتر در مورد این فائده ها توضیح دهید و اینکه بگوییم او مانند خورشید پشت ابر است مثال کاملی در این مورد نیست اگر قرار بود که مانند خورشیدی پشت ابر می بود و در جامعه به رهبری نمی پرداخت یا با دادن فرامین جامعه را هدایت نمی کرد چه نیازی به وجود او است؟اصلا چرا باید بوجود او اعتقاد داشت در حالی که او به عنوان کسی که رهبری جامعه را بر عهده گیرد یا توصیه هایی داشته باشد تنها و تنها به قول شما واسطه فیض است ، چه اشکالی وجود دارد مردم وجود او را نفی کنند و تنها بدانند که روزی مهدی می آید که جهان را پر از عدل و داد می کند؟

    ویرایش توسط PAN : ۱۳۹۲/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۳:۳۲

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    موانع ظهور




    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    خوب چرا امام حاضر نیست؟مثل زمان نبی اکرم و مابقی ائمه معصومین

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    برای ظهور حضرت باید مقدمات ظهور ایشان ایجاد شود. شرایط باید به نحوی باشد که ظهور حضرت به ثمر بنشیند و قیام همراه با پیروزی باشد.
    بحث در مورد شرایط و موانع ظهور، بحث مفصلی است اگر مایل هستید بیشتر در این زمینه بدانید می توانید به بحث های صورت گرفته در سایت مراجعه کنید و در صورتی که مطلب یا سوال جدیدی داشتید، به صورت مجزا مطرح کنید.

    موفق باشید


  15. صلوات ها 9


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,327
    حضور
    28 روز 15 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3965

    مهدویت




    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام بر شما
    اما در مورد حدیثی که از امام سجاد ذکر کردید(بهتر بود متن عربی را نیز می آوردید) بهتر است احادیث به قرآن عرضه شوند آیه ای مربوط به این موضوع ارائه دهید. با قبول این موضوع باید به این برسیم که آن ها انسان معمولی نبودند و حتی ازپیامبران نیز بالاتر بودند چرا که حضرت محمد(ص) می گوید من هم بشری مثل شما هستم و تنها بر من وحی می شود.
    هنوز واسطه فیض بودن ثابت نشده. اما در موردن امان الارض بودن مطالبی وجود دارد (علاوه بر دلیل بالا) که این مطلب را رد می کند: در احادیث آمده که اگر اهل بیت من بروند عذاب خدا فرود می آید پس تا زمانی که مهدی نرود(چراکه اعتقاد به حضور او در جامعه دارید) عذاب الهی نازل نمی شود آیا در تاریخ عذاب الهی نازل نشده؟ مگر از ابتدا اهل بیت نبودند که زمین به خاطر آنان خلق شد؟ اگر واسطه فیض بودند چگونه عذاب های گوناگون و عقوبت های الهی بربندگان فرود می آمد؟
    در آیه ای که ذکر کردید منظور از حضور حضرت محمد(ص){ در حالي كه تو در ميانشان هستي} حضور فیزیکی و مادی ایشان در جامعه است در حالی که آنچه در توضیحاتتان آوردید مربوط به حضور مادی ائمه در جامعه نیست و با آوردن این آیه مطلب ابتدائی شما که در مورد واسطه فیض بودن و آفریدن جهان به خاطر آنان عملا باطل می شود آیا شما معتقدید که ائمه از آغاز خلقت تا کنون حضور مادی و فیزیکی دارند؟

    در مورد امید بخشی نیز انتظار به هر گشایشی پسندیده است و منحصر به مورد مذکور نیست. گفتید :ولایت و رهبرى باطنى اعمال را به عهده دارد و اوست كه حیات معنوى مردم را تنظیم‏ مى ‏كند و حقایق اعمال را به ‏سوى خدا سوق مى‏ دهد (بیشتر توضیح دهید) اما در مورد حجت لزومی به وجود امام به صورت یک فرد نیست (حد فاصل بین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص)) چرا که عقل نیز حجت است و سایر نشانه ها هم می توانند حجت باشند، ای کاش بیشتر در مورد این فائده ها توضیح دهید و اینکه بگوییم او مانند خورشید پشت ابر است مثال کاملی در این مورد نیست اگر قرار بود که مانند خورشیدی پشت ابر می بود و در جامعه به رهبری نمی پرداخت یا با دادن فرامین جامعه را هدایت نمی کرد چه نیازی به وجود او است؟اصلا چرا باید بوجود او اعتقاد داشت در حالی که او به عنوان کسی که رهبری جامعه را بر عهده گیرد یا توصیه هایی داشته باشد تنها و تنها به قول شما واسطه فیض است ، چه اشکالی وجود دارد مردم وجود او را نفی کنند و تنها بدانند که روزی مهدی می آید که جهان را پر از عدل و داد می کند؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در مورد مطالب شما چند نکته عرض می شود:

    -بحث اصلی ما در این مورد است که فواید امام غایب در چیست؟ با توجه به روایات مطالبی بیان شد. یکی از آنها این بود که امام یا ولی خدا واسطه فیض است و دیگری امان بودن ولی خدا برای مردم.
    - در مورد شاهد قرآنی برای واسطه فیض بودن، توجه شما را به آیات سوره قدر و نیز سوره دخان جلب می کنم. در سوره قدر می خوانیم : تنزّل الملائكة و الرّوح فیها بإذن ربهّم من كلّ أمرٍ (1) و نیز در سوره دخان می خوانیم: فیها یفرَق كلّ أمرٍ حكیم (2) در آیه نخست در مورد شب قدر از فعل تنزل استفاده شده است که نشانگر استمرار شب قدر در دوران های دیگر است و نیز در آیه دوم نیز که در مورد شب قدر است، از فعل یفرق استفاده شده است که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد. با توجه به آیات فوق، شب قدر و نزول روح و اتفاقات دیگر آن هر سال تکرار می شوند و هر سال ملائکه الهی و روح، بر ولی الهی نازل می شوند و این مسئله نه تنها اثبات گر وجود امام معصوم اعم از حاضر و غایب است بلکه نشانگر وساطت فیض او بر سایر موجودات است.

    - در مورد عذاب الهی، بنده مدعی نشدم که پیامبر و اهل بیت از ابتدا حضور فیزیکی داشته اند تا هیچ عذاب حتی در اقوام سابق اتفاق نیفتاده باشد. بلکه این مسئله مربوط به مسلمانان است و مربوط به زمان پیامبر و امامان.

    - در مورد امید بخشی توجه به این مطلب لازم است که مسائل بسیاری می تواند امید بخش باشند ولی نباید دو مسئله را خلط کرد. 1 این امید چقدر واقعی است؟ برخی از افراد با خیال پردازی امیدهای واهی برای خود به وجود می آورند، آیا این مسائل قابل مقایسه با مسئله مهدویت است؟ 2 امید اگر واقعی هم باشد، چقدر مهم است به عبارت دیگر امید به چیست؟ ممکن است فردی امید داشته باشد که تیم ملی فوتبال در جام جهانی از گروه خود صعود کند و واقعا هم احتمال وقوع داشته باشد، ولی این امید چقدر مهم است؟ چقدر از مشکلات دنیوی و اخروی و معنوی ما را حل می کند؟ باز هم در اینجا باید بین اموری که امید اساسی ایجاد می کنند و زندگی را معنا می دهند و وعده عدالت جهانی را می دهند با امیدهای دیگر تفاوت قائل شد.

    - عقل تنها در بسیاری از مواقع کافی نبوده است و علاوه بر رسول درونی، نیازمند رسول بیرون نیز هستیم تا هدایت گر انسان ها باشد.

    - مسئله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که، اینکه امام غایب است، مطابق خواسته ایشان نیست، به عبارت دیگر امام در حالت اولیه باید در نزد مردم باشد و به هدایت آنها بپردازد و اگر اکنون چنین نیست، در واقع حالتی غیر عادی است و این حالت غیر عادی باید به حالت عادی بازگردد. به عبارت دیگر نباید فرض کرد که امام تعیین شده است که غایب باشد و حال بپرسیم که چرا غایب است؟ بلکه امام تعیین شده است که در نزد مردم باشد و حال که موانعی از سوی ما وجود دارد و او غایب است، انگشت اتهام به سوی ماست نه امام . ..

    - مسئله دیگر اینکه، اعتقاد پیدا کردن به باورهای دینی ، دل بخواهی نیست و در دایره اراده ما نیست، اموری که در منابع معتبر دینی مطرح شده است و دلایل کافی برای آنها وجود دارد، برای پیروان دین مقبول خواهد بود و این مسائل، اموری نیستند که به خواست انسان ها عوض شود و مهدی موجود و موعود به مهدی موعود تبدیل شود تنها به این دلیل که عده ای چنین خواسته اند.

    - در پایان این نکته را نیز عرض می کنم که برای بررسی بهتر سوال ها، باید از ارائه سلسله سوالها بپرهیزید، اینکه ما 10-15 سوال را ردیف کنیم و همه را یکجا مطرح کنیم، ما را از بحث دقیق به دور می دارد.

    موفق باشید


    1. قدر، 4
    2. دخان 4

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام غیبت امام زمان چه فائده ای دارد؟

    از عقل و نقل (نگویید فائده خورشید پشت ابر)
    با سلام

    فائده اش اينست كه چون شيعه پيرو ثقلين است ما هم بر مسببين اين غيبت لعنت ميفرستيم و بخدا تقرب پيدا ميكنيم !



    اللهم العن
    الرؤساء والقادة والأتباع من الأولين والآخرين، الذين صدوا عن سبيلك اللهم أنزل بهم
    بأسك ونقمتك، فانهم كذبوا على رسولك، وبدلوا نعمتك، وأفسدوا عبادك، وحرفوا كتابك،
    وغيروا سنة نبيك، اللهم العنهم و أتباعهم وأولياءهم وأعوانهم ومحبيهم، واحشرهم
    وأتباعهم إلى جهنم زرقا،...

    ...إن الناس بعد نبي الله صلى
    الله عليه واله ركب الله به سنة من كان قبلكم فغيروا وبدلوا وحرفوا وزادوا في دين
    الله ونقصوا منه، فما من شئ عليه الناس اليوم إلا وهو مجرف عما نزل به الوحي من عند
    الله،...بحار الانوار

    همچنانكه رسول الله (ص) ووصيش بر منافقين لعنت ميفرستادند :


    1648- أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ حَسَّانَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ سَعْدٍ عَنِ الزُّهْرِىِّ عَنِ ابْنِ الْمُسَيَّبِ وَأَبِى سَلَمَةَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ : أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- كَانَ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَدْعُوَ عَلَى أَحَدٍ أَوْ يَدْعُوَ لأَحَدٍ قَنَتَ بَعْدَ الرُّكُوعِ ، فَرُبَّمَا قَالَ إِذَا قَالَ :« سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ ، اللَّهُمَّ أَنْجِ الْوَلِيدَ بْنَ الْوَلِيدِ وَسَلَمَةَ بْنَ هِشَامٍ وَعَيَّاشَ بْنَ أَبِى رَبِيعَةَ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ، اللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى مُضَرَ وَاجْعَلْهَا سِنِينَ كَسِنِى يُوسُفَ ». وَيَجْهَرُ بِذَلِكَ يَقُولُ فِى بَعْضِ صَلاَتِهِ فِى صَلاَةِ الْفَجْرِ :« اللَّهُمَّ الْعَنْ فُلاَناً وَفُلاَناً ». لِحَيَّيْنِ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى (لَيْسَ لَكَ مِنَ الأَمْرِ شَىْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظَالِمُونَ ). تحفة 13109 ، 15133 إتحاف18597 و هَذَا حَدِيثٌ مُتَّفَقٌ عَلَى صِحَّتِهِ

    وبا بررسي احاديث مختلف در اين باب ميبينيم كه موضوع لعن از زبان پيامبر (ص) در زمانهاي متعدد وبر افراد مختلفي صادر شده است كه علت آنهم علم وهشدار پيامبر (ص) به حوادث وفجايعي است كه توسط اين افراد بعد از پيامبر در بين مسليمين رخ ميدهد .





    ویرایش توسط خیر البریه : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۶:۵۷

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    با عرض سلام خدمت شما

    آیه می گوید:
    از آسمانها به‌سوي‌ زمين‌ «براي‌ هر امري» فرود می آیند (برای تدبیر امور و ...)

    اینکه : بر ولی الهی نازل می شوند از کجا بر داشت می شود؟ (اصلا چه لزومی دارد که اموری که فرشتگان تدیر می کنند بر قلب ولی نازل شود؟)
    استمرار این افعال هم به این دلیل است که
    در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست ، كه در آن شب امور سال آينده تا شب قدر سال بعد اندازه گيرى و مقدر مى شود.

    پس اینکه تدبیر امور بر پیامبر و اولیا نازل می شود از آیات مذکور نتیجه نمی شود.


    در مورد اینکه پیامبر و ... در ابتدا حضور فیزیکی نداشتتند و...
    ظاهرا می خواهید بیان کنید چون پیامبر و... در گذشته حضور فیزیکی نداشتند پس نازل شدن بلایا با مطالب گفته شده ناسازگاری ندارد ، در صورتی که گفتید زمین هیچگاه از حجت خدا خالی نیست و زمین و... به خاطر آن ها(ائمه) آفریده شد (اگر واقعا وجود فیزیکی نداشتند که اینها معنا ندارد)
    ...به بركت وجود ما است كه خداوند باران به زمين مي‌فرستد
    آیا در گذشته باران نمی بارید؟
    اینکه بلکه این مسئله مربوط به مسلمانان است و مربوط به زمان پیامبر و امامان.
    پس گذشته را نیز شامل می گردد و همه جهانیان را(آیا آفرینش زمین و نزول باران و ... منحصر به دوره مسلمانان است؟)

    امید به پیروزی آزادی (مشروع) ... همراه با تلاش در این زمینه ها پسندیده است. امید به به قیام منجی هم از این دسته است.(و اعتقاد به قیام منجی لزوما به معنای متولد شدن او از مدت ها قبل نیست )

    در مورد عقل نیز بیان شد که یکی از حجت هاست نه اینکه منحصرا عقل بدون سایر حجت ها نظیر انبیا و قرآن و ...مد نظر باشد.
    در مورد سوالات متوالی نیز شاید حق با شما باشد ولی قصدم دور شدن از بحث نبود (در هر صورت به خاطر پاسخگوییتان متشکرم)

    ما هم بر مسببين اين غيبت لعنت ميفرستيم و بخدا تقرب پيدا ميكنيم !

    تقرب که پیدا می کنید.
    فقط یک سوال اگر او الان یارانی داشت ظهور می کرد یا نه؟
    امثال شما لعنت کنندگان و متقرب به درگاه الهی که کم نیستند.



  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود