صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    صوت قرآن از لبان دلربا
    نوشته
    322
    حضور
    6 روز 15 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    555

    رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء




    با سلام و احترام
    امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) فرمودند: "
    اگر عُمَر متعه (ازدواج موقت) را حرام اعلام نمی کرد، زنا نمی کرد مگر شقی ترین انسان ها"
    امروز در جامعه اسلامی ما این مسأله حرام نیست ولی شرایطی که به وجود آمده انجام این حکم الهی را بسیار بسیار سخت و دور از دسترس نموده است.
    آیا به نظر شما حرمت مسأله ای، و دور از دسترس بودنش فرقی با هم دارند؟
    مانند اینکه یاد گرفتن اسب سواری و تیر اندازی مستحب اکید است ولی انجامش غیر ممکن(لا اقل برای بعضی ها)
    با این تفاوت که بلد نبودن اسب سواری و تیر اندازی آسیبی به زندگی وارد نمی کند، در صورتی که عدم سهل الحصول بودن مسأله ذکر شده آسیب های فراوان و خطرناکی به دنبال دارد.
    حال سؤال بنده: آیا بین شرایط سخت موجود در انجام متعه و فحشاء موجود در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد؟ و اگر پاسخ + است راه حل این مسأله چیست؟

    *.*.* گفته بودم چو بیـایی غـم دل با تو بگـویم *.*.*.*.*.*.*.*.*.*.* چه بگویم که غم از دل برود چون تو بیایی*.*.*

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58301



    با نام و یاد دوست




    رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء







    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    با سلام و احترام
    امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) فرمودند: "
    اگر عُمَر متعه (ازدواج موقت) را حرام اعلام نمی کرد، زنا نمی کرد مگر شقی ترین انسان ها"
    امروز در جامعه اسلامی ما این مسأله حرام نیست ولی شرایطی که به وجود آمده انجام این حکم الهی را بسیار بسیار سخت و دور از دسترس نموده است.
    آیا به نظر شما حرمت مسأله ای، و دور از دسترس بودنش فرقی با هم دارند؟
    مانند اینکه یاد گرفتن اسب سواری و تیر اندازی مستحب اکید است ولی انجامش غیر ممکن(لا اقل برای بعضی ها)
    با این تفاوت که بلد نبودن اسب سواری و تیر اندازی آسیبی به زندگی وارد نمی کند، در صورتی که عدم سهل الحصول بودن مسأله ذکر شده آسیب های فراوان و خطرناکی به دنبال دارد.
    حال سؤال بنده: آیا بین شرایط سخت موجود در انجام متعه و فحشاء موجود در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد؟ و اگر پاسخ + است راه حل این مسأله چیست؟

    «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً»
    و زنانى را كه متعه [ازدواج موقت‏] مى‏كنيد، واجب است مهر آنها را بپردازيد. (نساء، 24)


    با سلام و درود

    در این زمینه نکاتی چند عرض می شود:

    1. ازدواج موقت به مستند آیه قرآن و روایات، جایز و حلال است.

    2. غریزه جنسی یکی از نیرومندترین غرایز انسانی است که بایستی به شیوه ای معقول و مشروع، کنترل شود.

    3. اسلام اولویت را به ازدواج دائم داده است، و ازدواج موقت برای مراتب بعدی و مواقعی است که ازدواج دائم مقدور نیست.

    4. بطور قطع، بین رابطه نامشروع و بین ازدواج موقت، انتخاب شرع با گناه نکردن و ازدواج موقت است.

    5. ازدواج موقت با شهوترانی تفاوت دارد و آن چه که دین آن را اجازه داده است ازدواج موقت است.

    6. اسلام تشویق و توصیه به ازدواج موقت ندارد و بیشتر این تشویق ها به جهت مقابله با آن حرمت و ممنوعیتی بوده که می خواست دستور الهی را تعطیل کند.

    7. باید برای ازدواج موقت ـ خصوصا در حد کلان و پیاده کردن آن در جامعه ـ قوانین و ضوابطی تعیین شود که جلو سوء استفاده را بگیرد.

    8. همان طور که هر عمل مشروعی نباید با گناه و ظلم همراه باشد، ازدواج موقت نیز نباید همراه با گناه و یا ظلم در حق همسر دائمی باشد.

    9. قانون گذار باید همه افراد جامعه را ببیند و به آنها توجه نماید لذا هم باید به حقوق همسر دائم توجه داشته و هم باید به زنان بی سرپرست و نیازهای آنها توجه کند.

    10. این گونه نیست که همه چیز در ازدواج موقت، مسائل جنسی باشد. یکی از مسائلی که در ازدواج موقت مد نظر است، مسائل جنسی است و الا ـ خصوصا در مورد زنان ـ زن با توجه به فطرت و عفافش، بیشتر به سرپرست و کسی که زندگی او را تامین کند نیاز دارد، لذا نباید قضاوت در باره این افراد و یا همه نگاه، نگاه جنسی باشد.

    11. این را هم باید توجه داشت که قدم اول و دوم و ... رعایت تقوا و عفاف و خویشتن داری است. در خیلی از موارد، باید با اهرم تقوا و خویشتن داری، نیروی غریزی شهوت را کنترل و مهار نمود. لذا باید توجه داشت که حلال بودن ازدواج موقت به معنای رها کردن غرایز جنسی نیست.

    12. ایذاء مؤمن و آزار و اذیت او حرام است لذا کسانی که همسر دائم دارند باید متوجه این موضوع باشند که حقوق همسرشان را باید رعایت کنند.



    بنابر این:

    نیاز به نگاه همه جانبه است و باید این موضوع را از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد:

    نیاز به فرهنگ سازی است و باید نگاه به ازدواج موقت را اصلاح نمود.

    نیاز به قانون گذاری است تا به هرج و مرج و به بی بند و باری و یا تضییع حقوق دیگران منجر نشود.

    نیاز به تقویت فضای معنوی در جامعه است و در مقابل بایستی برای زمینه های محرک شهوت جنسی محدودیت قرار داد.

    نیاز به تقویت تقوای فردی است تا بتوان غریزه جنسی را با تقوا و خویشتن داری کنترل نمود و با هر میل و خواهشی منحرف نشد.

    نیاز به زمینه سازی و فراهم نمودن شرائط و امکانات برای ازدواج ساده و آسان است.

    رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    آیا بین شرایط سخت موجود در انجام متعه و فحشاء موجود در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد؟


    بله، بین شیوع فحشاء در جامعه و محدویت برای ازدواج موقت، رابطه است ولی همه رابطه نیست.

    به بیان دیگر این که جلوگیری از ازدواج موقت به شیوع فحشاء دامن می زند، ولی همه علت شیوع فحشاء هم محدود بودن ازدواج موقت نیست بلکه عوامل متعدد دیگری دارد.

    لذا نمی توان گفت شیوع این همه فحشاء، همه به خاطر محدودیت برای ازدواج موقت است.

    رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 14


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    قرآن, اهل بیت,خلاقیت, هنر, فقه, فلسفه
    نوشته
    260
    حضور
    1 روز 12 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    105
    صلوات
    1974



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها


    حال سؤال بنده: آیا بین شرایط سخت موجود در انجام متعه و فحشاء موجود در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد؟ و اگر پاسخ + است راه حل این مسأله چیست؟
    با سلام و عرض ادب و تشکر از استاد میقات و جناب 1az313

    استاد درست فرمودند که علت فحشاء فقط محدودیت در متعه نیست ولی میشه با ترویج صحیح متعه جلوی فحشاء را گرفت.

    همونطور که می دونید جمله شرطیه مفهوم داره ، لذا مفهوم کلام حضرت امیر علیه السلام این میشه:
    اگر عمر ، متعه را حلال اعلام می کرد، فقط شقی ترین افراد، زنا می کرد.


    پس ترویج متعه یکی از بهترین راه های کم کردن فحشا است

    ضمنا خدمت استاد عزیز عرض کنم وقتی چیز سالبه به انتفاء موضوع باشه چطور میشه درباره چگونگیش فرهنگ سازی کرد
    تا وقتی که ماهواره و رایتل و امثالهم از این تکنولوژی ها وارد نشده بود هنوز فرهنگی هم در ضمینه اش وجود نداشت
    وقتی هم انجام متعه از طرف متدینین [به بهانه احتیاط] منتفی شود دیگر حضوری ندارد که بخواهیم فرهنگ سازی کنیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن من عاداهم

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    68



    پس قبول بکنید که خودتون دارید خودتون رو فریب میدید و با این کارها میخواهید وجدانتون رو آروم بکنید من که به حقیقت رسیدم و دیگه تسلیم چند تا حکمی که معلوم نیست درست بودن و غلط بودنش چیه نمیشم اما باید بیشتر فکر بکنیم و بیندیشیم که چه کار میکنیم و به کجا داریم میرسیم

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه،سوال،طبیعت،سَحر و هر چیزی که یاداور مالکو صاحبم باشه
    نوشته
    1,212
    حضور
    15 روز 8 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    46
    آپلود
    1
    گالری
    5
    صلوات
    3259



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1az313 نمایش پست ها
    آیا بین شرایط سخت موجود در انجام متعه و فحشاء موجود در جامعه رابطه مستقیمی وجود دارد؟ و اگر پاسخ + است راه حل این مسأله چیست؟
    میشه بگین منظورتون از سخت بودن شرایط چیه؟قبح عرفیش مد نظرتونه یا چیز دیگه؟...

    ما دلخوش به سلامی هستیم که پاسخ ان واجب است!السلام علیک یا ابا صالح المهدی!
    یا رب!
    ما رو عامل تعجیل ظهور موعودت قرار بده!
    کمک کن تسکین غم هایش باشیم!
    و خنده ی روی لبهاش!
    نه (پناه بر تو!) اشک گوشه ی چشم هاش!


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد صادق نمایش پست ها
    ضمنا خدمت استاد عزیز عرض کنم وقتی چیز سالبه به انتفاء موضوع باشه چطور میشه درباره چگونگیش فرهنگ سازی کرد
    .........
    وقتی انجام متعه از طرف متدینین [به بهانه احتیاط] منتفی شود دیگر حضوری ندارد که بخواهیم فرهنگ سازی کنیم

    با سلام و درود

    فرهنگ سازی در این زمینه یعنی این که هر دو نگاه افراط گرایانه و تفریط گونه به ازدواج موقت را اصلاح نموده و ارزش و جایگاه واقعی ازدواج موقت، به آن داده شود.

    اکنون ازدواج موقت از طرف متدینین با رعایت ضوابط شرعی و عقلی آن، منتفی نیست؛ بله آن چه اکنون بروز دارد و در اذهان جا افتاده، نگاه ناصحیح به ازدواج موقت است که آن را تبدیل به یک روش غیر دینی کرده است.

    لذا وجود نگاه ناصحیح دلیل بر نبود عمل و رفتار صحیح متدینین نیست، فقط رفتار صحیح آن ها در این بازار تبلیغات و ... که حق و باطل و خوب و بد با یکدیگر خلط شده اند، نمود و بروز ندارد.

    فرهنگ سازی یعنی این که فارق از تبلیغات و فضا سازی ها، نگاه عالمانه و صحیح به ازدواج موقت داشت و ببینیم دین و شرع برای آن چه جایگاهی ترسیم کرده است ما نیز همان گونه باشیم، نه آن را بطور کلی نفی نموده، و نه دامن به آن زده و بی حساب و کتاب، ترویج داد و بدان تشویق نمود.

    رابطه شرایط سخت متعه و فحشاء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    religion
    نوشته
    233
    حضور
    7 روز 8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    648



    یه بار این غربی ها (امریکایی بودن) داشتند صحبت می کردند که باید روابط آزاد (روابط خارج از ازدواج رسمی) به شکل یک قرارداد باشد تا تکلیف موالید و مخارج و...... مشخص باشد و این همه فرزند بی پدر دنیا نیاید. بنده گفتم ما همچین چیزی داریم که بهش ازدواج موقت می گن.
    خلاصه این را گفتم که بدونید که عظمت در اسلام ناب هست و ما ایرانیها نه از غربیها بلکه از خودمون به شدت عقب هستیم ! اینم یه جور خودباختگی است دیگه !!

    منم بنده اهل بیت نبی - ستاینده خاک و پای وصی - بر این زادم و هم بر این بگذرم - چنان دان که خاک پی حیدرم - نباشد جز از بی پدر دشمنش - که یزدان به آتش بسوزد تنش *** درود بر فردوسی !

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    فرهنگ سازی در این زمینه یعنی این که هر دو نگاه افراط گرایانه و تفریط گونه به ازدواج موقت را اصلاح نموده و ارزش و جایگاه واقعی ازدواج موقت، به آن داده شود.

    اکنون ازدواج موقت از طرف متدینین با رعایت ضوابط شرعی و عقلی آن، منتفی نیست؛ بله آن چه اکنون بروز دارد و در اذهان جا افتاده، نگاه ناصحیح به ازدواج موقت است که آن را تبدیل به یک روش غیر دینی کرده است.
    با سلام و عرض ادب.

    این که امر پسندیده ای در بین خواص منتفی نباشد به معنای وضعیت مطلوب و متعادل آن نیست.

    حق این است که وقتی ما در زمینه ای تفریط کرده ایم باید مدتی سمت مخالف را ترویج کنیم تا به تعادل برسیم. فرمایش شما در مورد فرهنگ سازی برای زمانی است که در تعادل قرار داریم نه شرایط فعلی. وضع جامعه فعلی ما به نظرم حقیر همان شرایطی را دارد که در احادیث استحباب متعه وجود داشت.

    با تشکر.


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود