صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907

    فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟




    با سلام

    سئوالی برام پیش اومده ، میگم تکلیف فرزندان زنان سیده که شوهرانشون سید نیستن چیه بالاخره جزء سیدها محسوب میشن یا نه ؟

    اگه بله پس چرا الان بهشون نمیگیم سید(درصورتی که اگه باباهاشون سید بودن بهشون بچه سید میگفتیم)؟

    اگه خیر پس فرزندان حضرت فاطمه که از ناحیه ایشان به پیامبر منصوب میشدند چه ؟ نکنه بخاطر حضرت علی (علیه السلام) بهشون سید میگن؟


    لطفا علاوه بر نظر کاربرهای محترم حتما کارشناس جوابم را بدهند.
    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ در ساعت ۲۲:۴۳
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    هنر
    نوشته
    200
    حضور
    4 روز 10 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    23
    صلوات
    1249



    آره برای منم سواله چون یه بار شنیدم میگن پنج شنبه ها این افراد که مادرشان سید هستند ،سیدن ولی دلیل منطقی نیست مگه نسب از پدر نیست؟
    برای خوشحالی
    امام زمان

    گناه
    نکنیم


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    164
    حضور
    2 روز 2 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    629



    به نام خدا
    سلام

    ظاهراً سید نیستند

    اوون یک مورد هم ( حضرت فاطمه ی زهرا -سلام الله علیها-)
    استثنا هست.

    ضمناً بعضی از سادات به بنی هاشم می رسند نه حضرت فاطمه ی زهرا -سلام الله علیها-.
    مثلاً به محمد ابن حنفیه می رسند.
    Nothing will stop us

    Try to be a part of the solution, not a part of the problem.

    اللهم عجل لولیک الفرج

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    349
    حضور
    4 روز 9 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    81
    صلوات
    986



    وسلام نامی از نامهای خداست.
    عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه ی دوستان.

    فک کنم جوابتون رو تو این دوتا وب سایت پیدا کنید.




    پایگاه اطلاع رسانی حوزه
    http://www.hawzah.net/fa/question/questionview/62620


    پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران
    http://h-fatemeh-tehran.womenhc.com/...&c=1&tb=1&pb=1

    لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    با تازیانه مـــــــــــــــــــادر ما را چرا زدند.

    با ثامن الائمه جــــــــــــــواد الائمه گفت.
    چگونه مرگ یک مادر چهل تن متهم دارد.

    الهمــــــــ عجلــــــ لولیکــــ الفرجـــ (عج)

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟





    کارشناس بحث: استاد مقداد

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    با سلام

    سئوالی برام پیش اومده ، میگم تکلیف فرزندان زنان سیده که شوهرانشون سید نیستن چیه بالاخره جزء سیدها محسوب میشن یا نه ؟

    اگه بله پس چرا الان بهشون نمیگیم سید(درصورتی که اگه باباهاشون سید بودن بهشون بچه سید میگفتیم)؟

    اگه خیر پس فرزندان حضرت فاطمه که از ناحیه ایشان به پیامبر منصوب میشدند چه ؟ نکنه بخاطر حضرت علی (علیه السلام) بهشون سید میگن؟


    لطفا علاوه بر نظر کاربرهای محترم حتما کارشناس جوابم را بدهند.
    با عرض سلام و ادب و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما

    سيد به معناي آقا و اطاعت شده، رئيس و بزرگ آمده است. سيادت عنواني است اعتباري، نه تكويني و عنواني است براي مردان و زناني كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مي‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مي‏شود.(1)

    اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بني هاشم مي‏گويند. برخي از اينان به عموهاي پيامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه مي‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموي پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بني عباس مي‏گويند، سيد محسوب مي‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاي طالب و عقيل و جعفر طيار و علي(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند. پيامبر اسلام از جهت پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) چون در كودكي از دنيا رفتند، نسلي ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاي حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان علي(ع) سيد بودند.

    اگر کسی مادرش سید فاطمی باشد او نیز در زمره اولاد پیامبر (ص) قرار می گیرد، ولی به فتوای اکثر فقیهان احکام ویژه سیادت و یا برخی از آن، به او بار نمی شود. برخی از علماء کسانی را که مادرشان سید باشد را سید می دانند و حتی مستحق خمس میدانند مانند: مرحوم سید مرتضی‏رضوان الله تعالی علیه که فتوا داده است که اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏هاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق می‏گیرد و بعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفته‏اند.

    اما معروف بین امامیه آنست که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.ولی از نظر محرمیت فرقی بین سیدهای از طریق پدری یا مادر؛با انبیای اعظام وائمه اطهار ومانند آن که ارتباط نسبی از طرف مادر دارند نیست ومساله محرمیت‏یکسان است .

    مناسب است متن پرسش و پاسخی در این رابطه از محضر مراجع را خدمت شما عرض کنم:

    آیا کسانی که مادر آنان سید است از سادات و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب می شوند و احکام سیادت را دارند ؟

    حضرت آیت الله خامنه ای :

    منتسبین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است .

    حضرت آیت الله فاضل لنکرانی :

    احکام فقهی(خمس) سید را ندارند اما از ذریه رسول الله محسوب می شوند .

    حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :

    از فرزندان آن حضرت محسوب می شوند

    ولی احکام خاص(خمس) منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند .

    حضرت آیت الله سیستانی :

    سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند .

    حضرت آیت الله مکارم شیرازی :

    حکم سید را دارند ولی خمس نمی توانند بگیرند و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند اما شرافت سیادت دارند..

    حضرت آیت الله بهجت :

    ذریه محسوب میشوند ولی احکام سیادت را ندارند .

    حضرت آیت الله تبریزی :

    موضوع خمس مربوط به کسیست که هاشمی یعنی منسوب به جناب هاشم از جانب پدر باشد .درمحرمیتشان شکی نیست.

    حضرت امام خمینی ره در پاسخ به سؤالی در این زمینه فرموده اند :

    :"گرچه منتسبین به پیامبر اكرم «صلى الله علیه و آله» از طرف مادر هم از اولاد رسول اكرم «صلى الله علیه و آله» محسوب می ‏شوند، ولى ملاك ترتب آثار و احكام شرعى سیادت، انتساب از طرف پدر است."

    بنابراین کسانی که مادرشان سیده می باشد،احترام سادات را دارند،فقط احکام خاص سادات در مورد آنها جاری نمی شود.


    پی نوشت:

    (۱) . ابن حجر، ابناء الغمر، ج 1، ص 39 .
    فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  13. صلوات ها 10


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    189
    حضور
    3 روز 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    820



    سلام
    مادر پدر من سید هستن، پس با اوصافی که ذکر شد پدر من به نوعی سید محسوب میشن ولی احکام سادات بر ایشون مترتب نیست
    سوال من اینه که آیا من هم از طریق پدرم سید هستم؟ اگر جواب مثبت است فرزند من چطور؟ یعنی فرزند من هم از طرف مادر، که من باشم، به سادات منسوب می شود؟
    خلاصه اینکه میتونم امیدوارم باشم از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله هستم؟....
    بنده مؤمن را به هر سو گردانم برایش خیر است.
    پس باید به قضاء من راضی باشد و بر بلای من صبر کند و نعمت هایم را سپاس گذارد تا او را نزد خود از صدیقین ثبت کنم.
    حدیث قدسی

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط نسیم رضوان نمایش پست ها
    سلام
    مادر پدر من سید هستن، پس با اوصافی که ذکر شد پدر من به نوعی سید محسوب میشن ولی احکام سادات بر ایشون مترتب نیست
    سوال من اینه که آیا من هم از طریق پدرم سید هستم؟ اگر جواب مثبت است فرزند من چطور؟ یعنی فرزند من هم از طرف مادر، که من باشم، به سادات منسوب می شود؟
    خلاصه اینکه میتونم امیدوارم باشم از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله هستم؟....
    با عرض سلام و ادب

    انشاءالله که اینگونه خواهد بود.
    فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    متشکرم جناب مقداد بخاطر پاسخ خوبتون.

    میتونم دلیل اینکه چرا بعضی فقها متولدین مادران سید را سید محسوب نمی کنند که البته بنا به انچه امامیه گفته بپرسم . دلیلشان چه بوده؟
    ویرایش توسط همره : ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۱:۰۲
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط همره نمایش پست ها
    متشکرم جناب مقداد بخاطر پاسخ خوبتون.

    میتونم دلیل اینکه چرا بعضی فقها متولدین مادران سید را سید محسوب نمی کنند که البته بنا به انچه امامیه گفته بپرسم . دلیلشان چه بوده؟


    با عرض سلام و ادب

    ضمن عرض پوزش بخاطر تأخیر بوجود آمده در پاسخ به سوال شما،باید عرض کنم از جمله دلایلی که برخی از بزرگان بدان تمسک کرده و قائل شده اند که سیادت از طرف مادر منتقل نمی شود این است که،این بزرگان در این رابطه که آیا فرزند دختر،فرزند انسان محسوب می شود یا خیر،بحث دارند.از جمله دلایلشان این است که:


    الف عرف:
    «علامه حلّی» (726ه··· ) در کتاب خمس بعد از ذکر قول مشهور، می گوید: «سید مرتضی علم الهدی (355 436ه··· .ق) معتقد است نوه های دختری (ابن البنت) فرزندان حقیقی محسوب می شوند پس وقف بر اولاد فاطمه، فرزندان دختری وی را نیز شامل است». ولی علامه قول مشهور (نوه های دختری فرزند حقیقی نیست) را ترجیح می دهد: «والاقرب الاول (المشهور)، لنا انه انمایصدق الانتساب حقیقة اذا کان من جهة الاب عرفا فلایقال تمیمی الا لمن انتسب الی تمیم بالاب و لاحارثی الا لمن انتسب الی حارث بالاب ویؤیده قول الشاعر: بنونا بنو ابنائنا و بناتن بنوهن ابناء الرجال الاباعد اقرب، قول مشهور است، زیرا انتساب حقیقی عرفا زمانی صدق می کند که از جهت پدر باشد؛ تمیمی گفته نمی شود مگربه کسی از ناحیه پدر به (قبیله) تمیم منتسب باشد و حارثی گفته نمی شود مگر به کسی که از طرف پدر به (قبیله) حارث منتسب باشد و این گفته شاعر این حرف را تأیید می کند: فرزندان ما، فرزندان پسران ما هستند، و فرزندان دختران ما، فرزندان مردان بیگانه اند». این عرف کدام عرف است؟ جز همان عرف اعراب پیش از اسلام که قبلاً ترسیم کردیم؟ به همان شعر مشهور عرب استدلال می شود و این عرف چنان ریشه دار است که بر ظواهر قرآن ترجیح داده می شود. شهید ثانی (965ه··· .ق) در «مسالک الافهام» بعد از ذکر استدلالهای کسانی که معتقدند از دیدگاه قرآن نوه های دختری فرزند حقیقی هستند می گوید: «وهذه توجیهات حسنة الا ان الدلیل قد قام ایضاعلی ان اولاد البنات لیسوا اولادا حقیقة لثبوت ذلک فی اللغة و العرف وصحة السلب الذی هو علامة المجاز. این توجیهات خوب اند جز اینکه، دلیلی نیز داریم مبنی بر اینکه فرزندان دختر، فرزندان حقیقی نیستند. این امر در لغت و عرف ثابت شده و صحت سلب فرزندی از نوه های دختر، نشانه مجاز بودن اطلاق فرزند بدیشان می باشد». ملاحظه می شود، با اینکه «شهید» استدلالهای طرفداران دو تباری به آیات قرآنی را تحسین می کند ولی نمی تواند خود را از چنبره عرف فارغ سازد، لذا دلیل عرفی را بر دلیل قرآنی مقدم می دارد و صحت سلب را دلیل مجاز می داند. صحت سلب یعنی اینکه شخص می تواند به نوه های دختری خویش بگوید اینها فرزندان من نیستند بلکه فرزندان فلانی (جد پدری) هستند، همچنان که شاعر عرب می گوید: «فرزندان دختران ما (نوه های دختری) فرزندان مردان بیگانه اند» و این صحت سلب که یک دلیل عرفی است، نشان می دهد آنجا هم که به نوه های دختری، فرزند اطلاق می شود به صورت مجاز است، نه حقیقت.

    ب حدیث مرسله حماد:

    «عن العبدالصالح ابی الحسن الاول(ع): و من کانت امه من بنی هاشم و ابوه من سائر قریش فان الصدقات تحل له ولیس له من الخمس شی ء فانِ اللّه یقول: ادعوهم لابائهم(احزاب،6)».این مرسله به آیه استشهاد می کند، یعنی خداوند می فرماید: آنها را بانام پدرانشان بخوانید، پس فرزند مال پدر و منسوب به پدر است نه مادر.

    مفاد این مرسله این است که کسی که مادرش از بنی هاشم و پدرش از سایر قریش باشد از خمس بهره ای ندارد زیرا خدا می فرماید: آنها را به نام پدرانشان بخوانید. (احزاب، 6)

    اما این حدیث قابل نقد است چرا که:

    ولاً اآیه ربطی به پدرتباری ندارد.این آیه در باره لغو فرزند خواندگی است. با نام پدرانشان بخوانید، یعنی به دیگر مردان منتسب نکنید، بلکه به پدر خونی شان منتسب نمایید. پس در این آیه پدر در مقابل دیگر مردان است نه در مقابل مادر.

    ثانیاً مرسله و از نظر سند ضعیف است و نمی تواند با روایات دیگر معارض باشد. ثالثا اگر سند را خدشه نکنیم، نوبت به تعارض می رسد. در این صورت طبق قواعد اصول به قرآن عرضه می شود که قرآن منتسب امی (عیسی) را ذریه می شمارد. رابعاً حکم فقهی خمس ملازمه ای با تبار ندارد، همچنان که عده ای قائلند، ممکن است بگوییم نوه های دختری فرزند هستند و از حیث نسب متصل می باشند ولی از خمس بهره مند نیستند. پس این حدیث، پدرتباری در اسلام را ثابت نمی کند. خامساً اینکه مولی صالح مازندرانی (1080ه··· ) می گوید برفرض صحت صدور روایت از امام کاظم(ع) حمل آن بر تقیه ممکن است. به خصوص اینکه مضمون روایت موافق نظریه حاکم وقت یعنی هارون الرشید می باشد و هارون تلاش زیادی در ترویج پدرتباری به عمل می آورد. و امام کاظم(ع) تحت نظر وی قرار داشت.
    فرزندان زنان سیده که همسرشان سید نیست، سید هستند یا خیر؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود