جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خسیس بودن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    4
    حضور
    1 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    خسیس بودن




    سلام
    یکی از خصوصیت های بد من خسیسی است که به شدت ناراحت این موضوع هستم.
    برای درمان خسیسی چه راه کار هایی را پیشنهاد میدهید.
    با تشکر

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    خسیس بودن





    کارشناس بحث: استاد سینا


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    یکی از خصوصیاتی که در آموزه های اسلام به ما سفارش شده سخاوته. در واقع میشه گفت سخاوت حد میانه ی بخل وخسیسی و اسراف وتبذیر هست.
    به ما سفارش شده که در حد تعادل باشیم نه افراط و تفریط .

    والبته اون نیرویی که ما را در حال تعادل نگه میداره نیروی عقله.چرا که نیروی عقل میتونه خیر وخوبی سخاوت وعوارض بخل وخساست را به انسان گوشزدکنه وهمین امر ما را در دفع این رذیله ی اخلاقی کمک میکنه.

    همیشه عمل ما بازتاب نگاهمون هست هرجا نگاه زیبا باشه عمل هم زیبا میشه هرجا نگاه دقیق باشه عمل هم دقیقه وهرجا نگاه ما به مسائل نازیبا باشه عمل هم طبیعتا زشته.
    اگر کمی نگاهمون را عوض کنیم وبا بینش توحیدی به همه چی نگاه کنیم می بینیم مالک اصلی خداست وما امانت دار خدائیم حالا همین خدای خوب دستورش اینه که نه اسراف کنیم ونه بخل بورزیم پس چقدر زیباست که پیشنهاد مالک اصلی را خوب گوش کنیم وازش تبعیت کنیم .لازمه باور کنیم که راه رسیدن به سعادت تبعیت از دستورات خداست.

    اگه عمیق بخواهیم ریشه یابی کنیم ریشه ی بخل برمیگرده به ضعف شناخت خدا وباور به خدا.

    در كتاب «فقه الرضا» آمده است:

    «ايّاكُمْ وَ البُخْلَ فَانَّهَا عَاهَةٌ لاتَكُونُ في حُرٍّ وَ لا مُؤمِنٍ انَّها خِلافُ الايمانِ؛

    از بخل بپرهيزيد؛ زيرا «بخل» آفتى است كه در انسان آزاده و با ايمان هرگز نخواهد بود، «بخل» خلاف ايمان است».

    بحارالانوار، جلد 75، صفحه 346.


    از این روایت میتونیم بفهمیم که گاهی ضعف عقیده وایمان ما را به بخل میکشونه.اگه انسان یقین داشته باشه که خداوند ریشه ی تمام خیرات وبرکتهاست وبه وعده های الهی ایمان واقعی داشته باشه میتونه درک کنه که وقتی خداوند پاداش چندین برابری واسه انفاق در نظر میگیره این یه وعده ی حتمی هست اون موقع با این باوروایمان، انسان راحت تر میبخشه پس لازمه این باور را در خودمون تقویت کنیم بارها وبارها به خودمون متذکر بشیم وبه یاد بیاریم تا در وجودمون ملکه بشه.

    امام اميرمؤمنان على عليه السلام مى‏ فرمايند:

    «البُخْلُ بِالمَوجُودِ سُوءُ الظَنِّ بِالمَعْبُودِ؛

    بخل ورزيدن نسبت به آنچه انسان دارد، به خاطر سوء ظن به خداست.

    غررالحکم و درر الکلم،ص459



    پس لازمه گمان خوب نسبت به خدا داشته باشیم تا این گمان مانع بخل ورزیدنمون بشه.



    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۳

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    وقتی به نعمتهایی که خداوند به ما بخشیده خوب نگاه کنیم می بینیم که خیلی از اون نعمتها از حد نیاز ما بیشترهستند وهمین امر میتونه یه دلیلی باشه برای این که دیگران را هم در این نعمتها سهیم بدونیم.این نوع نگاه هم میتونه عامل کمک کننده ای باشه در تشویق ما به بخشش ودوری از بخل.

    بعضی وقتها بعضی آدمها فکر می کنن بخل راه ووسیله ی رسیدن به بی نیازیه یعنی از طریق بخل ورزیدن قصد دارند مالشون را از دست ندن فکر میکنند بخشش وانفاق، مالشون را کم میکنه اینم یکی دیگه از دلایل بخله پس راهش اینه که این نوع افکار را ازخودمون دور کنیم وبه یقین برسیم که با انفاق مالمون کم نمیشه وبا بخل هم زیاد نمیشه.

    درمان رذائل اخلاقی هم علمیه وهم عملی.یعنی هم باید عوارض وآثار سوء رذیله را بدونیم وهم عملا بسم الله بگیم برای اقدام.

    باید هم نسبت به عوارض وعذابهای بخل آگاه باشیم وهم نسبت به آثار وثواب اخروی سخاوت.

    لازمه عوارض بخل را بدونیم تا با یه حساب دو دوتا چهارتا، تا ته خط بریم.

    آدم بخیل آرامش نداره.

    در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده است:

    «اقَلُّ النّاسِ راحَةً الْبَخيلُ؛ آرامش و آسايش بخيل از تمام مردم كمتر است».


    (من‏ لایحضره‏الفقیه، ج‏4، ص‏394)


    بخل باعث بدنامی و لعن و نفرین مردم میشه


    اميرمؤمنان على عليه السلام فرمودند: «بِالْبُخْلِ تَكْثُرُ المَسَبَّةَ؛ به خاطر بخل، بدگويى و دشنام مردم زياد مى‏ شود».

    میزان الحکمه ج 1 ص 505


    بخل آبروی انسان را میبره.

    الإمامُ الرِّضا عليه السلام می فرمایند :

    البُخلُ يُمَزِّقُ العِرْضَ بخل آبروی انسان را بر باد می دهد.

    میزان الحکمه ج1 ص505 .

    رَسُولُ اللَهِ صَلَّى اللَهُ عَلَيْهِ وَ ءَالِهِ وَ سَلَّمَ می فرمایند:

    إنَّ السَّخَآءَ شَجَرَةٌ مِنْ أَشْجَارِ الْجَنَّةِ، لَهَا أَغْصَانٌ مُتَدَلِّيَةٌ فِى الدُّنْيَا؛ فَمَنْ كَانَ سَخِيًّا تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا، فَسَاقَهُ ذَلِكَ الْغُصْنُ إلَى الْجَنَّةِ.
    وَ الْبُخْلُ شَجَرَةٌ مِنْ أَشْجَارِ النَّارِ، لَهَا أَغْصَانٌ مُتَدَلِّيَةٌ فِى الدُّنْيَا؛ فَمَنْ كَانَ بَخِيلًا تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا، فَسَاقَهُ ذَلِكَ‏
    « حضرت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم می فرمایند: سخاوت درختى است از درختان بهشت كه شاخه‏هائى دارد كه همه در دنيا آويزان شده‏اند؛ و بنابراين هر كس با سخاوت باشد، خود را به شاخه اى از شاخه هايش آويزان كرده است، و آن شاخه او را بسوى بهشت مى‏كشد.
    و بخل درختى است از درخت‏هاى آتش كه شاخه‏هائى دارد كه همه در دنيا آويزان شده‏اند؛ و هر كس بخيل باشد خود را به شاخه اى از شاخه هايش آويزان كرده است، و آن شاخه او را بسوى آتش خواهد كشيد.»

    «أمالى» طوسى، جزء 17، طبع سنگى، ص 302

    بخل عوارض وآثار سوء مادی ومعنوی دیگه ای هم داره که در کلام معصومین علیهم السلام اومده وما با توجه به اونها میتونیم از زشتی این رذیله ی اخلاقی باخبر بشیم.


  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوندن
    نوشته
    2,888
    حضور
    56 روز 18 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    253
    صلوات
    19647



    روان شناسان خساست را یک نوع مشکل «روانی» می دانند چون معتقدند افراد مبتلا به این اختلال روحی- روانی در همه رفتارهایشان دچار خست و امساک هستند؛
    حتی در ابراز احساسات و نشان دادن محبتشان به همسر، فرزندان و اقوام نزدیک.
    با دوستان و آشنایان قطع رابطه نکنید؛ این راه چاره نیست.
    با حفظ تعادل در رفت و آمدها این مشکل به تدریج برطرف خواهد شد.

    ویرایش توسط مهر... : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ در ساعت ۱۶:۰۵

    خسیس بودن

    پدرم تنها کسیه که باعث میشه بدون شک باورکنم که فرشته ها هم میتونن مرد باشن..

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب خوندن
    نوشته
    2,888
    حضور
    56 روز 18 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    253
    صلوات
    19647



    امام رضا (ع) فرمود: ثروت، انباشته نمی‌گردد مگر با یكی از پنج خصلت: بخیل بودن، آرزوی طول و دراز داشتن، حریص بر دنیا بودن، قطع صله رحم كردن، آخرت را فدای دنیا كردن.

    خسیس بودن

    پدرم تنها کسیه که باعث میشه بدون شک باورکنم که فرشته ها هم میتونن مرد باشن..

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    یکی از نشونه های آدم بخیل اینه که دائما عذر وبهونه میاره تا چیزی نبخشه.خوب کافیه وقتی دارید عذر می تراشید یه لحظه فقط یه لحظه فکر کنید ووجدانتون را حاکم وهمون لحظه بر خلاف پیشنهاد نفستون عمل کنید.وبه عذر وبهانه های نفس گوش ندید.هرچی میگه برخلافش عمل کنید.البته این کار نیاز به تمرین داره ولی با استمرار شدنیه.

    بعضی وقتها به بسته های پیشنهادی شیطان زود گوش میدیم .لازمه بدونیم واسه هر پیشنهاد نفس، یه پیشنهاد دیگه ای هم وجود داره که حداقل میتونیم بهش فکر کنیم.

    پس عجولانه به پیشنهادات شیطان جواب مثبت ندیم


    البته بخل درجات ومراتبی داره که از کم شروع میشه تا مراتب سخت وخطرناک.والبته نوع بخل هم متفاوته گاهی در امور مادیه وگاهی معنوی.

    رسول خدا صلى الله عليه و آله مى‏فرمايند:
    «الرِّجَالُ ارْبَعَةٌ سَخىٌ وَ كَريمٌ وَ بَخيلٌ وَ لَئيمٌ، فَالسَّخىُ الذّي يَأْكُلُ وَ يُعْطِىَ و الكَريمُ الّذى لايَأْكُلُ وَ يُعطِىُ وَ البَخيلُ الّذى يَأكُلُ و لايُعطِىُ وَ اللّئيمُ الّذى لايَأكُلُ و لايُعطِىُ؛

    افراد چهار دسته هستند: بعضى سخى هستند و بعضى كريم و بعضى بخيل و بعضى لئيم؛ سخى كسى است كه از اموالش هم خود استفاده مى‏كند و هم به ديگران مى‏ بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‏ خورد و به ديگران مى‏ بخشد و بخيل كسى است كه (فقط) خودش مصرف مى‏ كند و به ديگران نمى ‏بخشد و لئيم كسى است كه نه خودش مى‏خورد و نه به ديگران مى‏ بخشد».

    بحار الانوار،ج 68،ص‏356.

    براى درمان بيماريهاى اخلاقى همانند بيماريهاى جسمانى بايد به سراغ ريشه ‏هارفت؛ زيرا تا ريشه‏ ها نخشكند، بيمارى همچنان وجود داره.
    انگیزه های بخل هم متعدد هست پس لازم با یه سرچ در وجود خودمون انگیزه ی بخیل بودنمون را پیدا کنیم وبعد دنبال رفعش باشیم. ممکنه ریشه ی بخل علاقه به شهوات دنیایی باشه پس اینجا لازمه با دنیاخواهی مبارزه کنیم.یعنی پول ومال را برای خودمون جمع می کنیم تا از طریق اونها به لذات دنیایی برسیم خوب اینجا لازمه برای تعدیل شهوات دنیایی اقدام کنیم.

    گاهی بخلمون به خاطر آرزوهاى بلندهست اینجا هم لازمه به ناپايدارى دنيا و قطع آمال و آرزوها توجه کنیم .

    گاهی هم به خاطر، عشق و علاقه به فرزندان و ثروت اندوزى براى آينده اونهاست؛ در حالى كه لازمه بدونیم خداوند روزى اونها را تضمين كرده.

    برای بخشش به دیگران لازمه از کم شروع کنیم وهر بار میزان بخشش خود به دیگران را اضافه کنیم وبا صبوری واستمرار به دنبال ملکه کردن این صفت در وجود خودمون باشیم.


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    83
    حضور
    6 روز 3 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    548



    حدیث: پیامبر صلّی الله علیه و آله: خداوند خرج کردن را دوست دارد و با سخت خرج کردن دشمن است. پس انقاق و اطعام کن و به ثروت اندوزی مپرداز که کسب ثروت تو را به سختی می‌اندازد
    انشاءالله که در خسیس نبودن موفق باشید

    تا کی دل من چشم به در داشته باشد؟ """ ای کاش کسی از تو خبر داشته باشد

    آن باد که آغشته به بوی نفس توست """ از کوچه ما کاش گذر داشته باشد . . .


  17. صلوات ها 6


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131

    جمع بندی




    سوال:
    یکی از خصوصیت های بد من خسیسی است که به شدت ناراحت این موضوع هستم.
    برای درمان خسیسی چه راه کار هایی را پیشنهاد میدهید.


    پاسخ:

    یکی از خصوصیاتی که در آموزه های اسلام به ما سفارش شده سخاوته. در واقع میشه گفت سخاوت حد میانه ی بخل وخسیسی و اسراف وتبذیر هست.
    همیشه عمل ما بازتاب نگاهمون هست هرجا نگاه زیبا باشه عمل هم زیبا میشه هرجا نگاه دقیق باشه عمل هم دقیقه وهرجا نگاه ما به مسائل نازیبا باشه عمل هم طبیعتا زشته.
    اگر کمی نگاهمون را عوض کنیم وبا بینش توحیدی به همه چی نگاه کنیم می بینیم مالک اصلی خداست وما امانت دار خدائیم حالا همین خدای خوب دستورش اینه که نه اسراف کنیم ونه بخل بورزیم پس چقدر زیباست که پیشنهاد مالک اصلی را خوب گوش کنیم وازش تبعیت کنیم .لازمه باور کنیم که راه رسیدن به سعادت تبعیت از دستورات خداست.

    اگه عمیق بخواهیم ریشه یابی کنیم ریشه ی بخل برمیگرده به ضعف شناخت خدا وباور به خدا.گاهی ضعف عقیده وایمان ما را به بخل میکشونه.اگه انسان یقین داشته باشه که خداوند ریشه ی تمام خیرات وبرکتهاست وبه وعده های الهی ایمان واقعی داشته باشه میتونه درک کنه که وقتی خداوند پاداش چندین برابری واسه انفاق در نظر میگیره این یه وعده ی حتمی هست اون موقع با این باوروایمان، انسان راحت تر میبخشه پس لازمه این باور را در خودمون تقویت کنیم بارها وبارها به خودمون متذکر بشیم وبه یاد بیاریم تا در وجودمون ملکه بشه.

    امام اميرمؤمنان على (عليه السلام) مى‏ فرمايند:
    «البُخْلُ بِالمَوجُودِ سُوءُ الظَنِّ بِالمَعْبُودِ؛
    بخل ورزيدن نسبت به آنچه انسان دارد، به خاطر سوء ظن به خداست.(1)


    پس لازمه گمان خوب نسبت به خدا داشته باشیم تا این گمان مانع بخل ورزیدنمون بشه.

    بعضی وقتها بعضی آدمها فکر می کنن بخل راه ووسیله ی رسیدن به بی نیازیه یعنی از طریق بخل ورزیدن قصد دارند مالشون را از دست ندن فکر میکنند بخشش وانفاق، مالشون را کم میکنه اینم یکی دیگه از دلایل بخله پس راهش اینه که این نوع افکار را ازخودمون دور کنیم وبه یقین برسیم که با انفاق مالمون کم نمیشه وبا بخل هم زیاد نمیشه.

    درمان رذائل اخلاقی هم علمیه وهم عملی.یعنی هم باید عوارض وآثار سوء رذیله را بدونیم وهم عملا بسم الله بگیم برای اقدام.

    باید هم نسبت به عوارض وعذابهای بخل آگاه باشیم وهم نسبت به آثار وثواب اخروی سخاوت.

    لازمه عوارض بخل را بدونیم تا با یه حساب دو دوتا چهارتا، تا ته خط بریم.

    آدم بخیل آرامش نداره.

    در حديثى از رسول خدا (صلى الله عليه و آله) نقل شده است:

    «اقَلُّ النّاسِ راحَةً الْبَخيلُ؛ آرامش و آسايش بخيل از تمام مردم كمتر است».(2)

    بخل باعث بدنامی و لعن و نفرین مردم میشه
    اميرمؤمنان على (عليه السلام) فرمودند: «بِالْبُخْلِ تَكْثُرُ المَسَبَّةَ؛ به خاطر بخل، بدگويى و دشنام مردم زياد مى‏ شود».(3)


    بخل آبروی انسان را میبره.
    الإمامُ الرِّضا (عليه السلام) می فرمایند :
    البُخلُ يُمَزِّقُ العِرْضَ بخل آبروی انسان را بر باد می دهد.(4)


    یکی از نشونه های آدم بخیل اینه که دائما عذر وبهونه میاره تا چیزی نبخشه.خوب کافیه وقتی دارید عذر می تراشید یه لحظه فقط یه لحظه فکر کنید و وجدانتون را حاکم وهمون لحظه بر خلاف پیشنهاد نفستون عمل کنید.وبه عذر وبهانه های نفس گوش ندید.هرچی میگه برخلافش عمل کنید.البته این کار نیاز به تمرین داره ولی با استمرار شدنیه.

    البته بخل درجات ومراتبی داره که از کم شروع میشه تا مراتب سخت وخطرناک.والبته نوع بخل هم متفاوته گاهی در امور مادیه وگاهی معنوی.

    رسول خدا (صلى الله عليه و آله) مى‏فرمايند:
    «الرِّجَالُ ارْبَعَةٌ سَخىٌ وَ كَريمٌ وَ بَخيلٌ وَ لَئيمٌ، فَالسَّخىُ الذّي يَأْكُلُ وَ يُعْطِىَ و الكَريمُ الّذى لايَأْكُلُ وَ يُعطِىُ وَ البَخيلُ الّذى يَأكُلُ و لايُعطِىُ وَ اللّئيمُ الّذى لايَأكُلُ و لايُعطِىُ؛

    افراد چهار دسته هستند: بعضى سخى هستند و بعضى كريم و بعضى بخيل و بعضى لئيم؛ سخى كسى است كه از اموالش هم خود استفاده مى‏كند و هم به ديگران مى‏ بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‏ خورد و به ديگران مى‏ بخشد و بخيل كسى است كه (فقط) خودش مصرف مى‏ كند و به ديگران نمى ‏بخشد و لئيم كسى است كه نه خودش مى‏خورد و نه به ديگران مى‏ بخشد».(5)



    ممکنه ریشه ی بخل علاقه به شهوات دنیایی باشه پس اینجا لازمه با دنیاخواهی مبارزه کنیم.یعنی پول ومال را برای خودمون جمع می کنیم تا از طریق اونها به لذات دنیایی برسیم خوب اینجا لازمه برای تعدیل شهوات دنیایی اقدام کنیم.

    گاهی بخلمون به خاطر آرزوهاى بلندهست اینجا هم لازمه به ناپايدارى دنيا و قطع آمال و آرزوها توجه کنیم .
    گاهی هم به خاطر، عشق و علاقه به فرزندان و ثروت اندوزى براى آينده اونهاست؛ در حالى كه لازمه بدونیم خداوند روزى اونها را تضمين كرده.
    برای بخشش به دیگران لازمه از کم شروع کنیم وهر بار میزان بخشش خود به دیگران را اضافه کنیم وبا صبوری واستمرار به دنبال ملکه کردن این صفت در وجود خودمون باشیم.

    منابع:
    1.غررالحکم و درر الکلم،ص459
    2.(من‏ لایحضره‏الفقیه، ج‏4، ص‏394)
    3.میزان الحکمه ج 1 ص 505
    4.میزان الحکمه ج1 ص505 .
    5.بحار الانوار،ج 68،ص‏356.



    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۶/۰۱/۱۹ در ساعت ۱۰:۱۴

  19. صلوات ها 6


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود