جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    SayedHeydari@chmail.ir
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    224

    راهنما ▪۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝▪




    بسم الله الرّحمن الرّحیم
    سلام بر شما

    موضوعی با عنوان هر روز یک حدیث ساخته شده و هر روز با قرآن (یا هر روز با یک آیه) هم لازم بود .

    هر کاربری که (زودتراز بقیه) آیه را قرار می دهد به این نکات توجه کند :

    1- تفسیر روان و قابل فهم برای عموم باشد .
    از تفاسیری مانند تفسیر نور یا تفسیر نمونه یا نکته های تفسیر المیزان و ... استفاده شود .


    2- از اندازه فونت بزرگ برای نوشتن استفاده شود . (یعنی به راحتی خوانده شود)

    3- از رنگ ها هم (برای خوانایی بهتر) استفاده شود . (مانند اینکه با یک نگاه موضوع از متن و متن از منبع و ... جدا شود یعنی رنگ ها متفاوت باشند و همه یکدست نباشد)

    ترجیحا یک آیه باشد .

    با تشکر از ...
    ویرایش توسط SayedHeydari : ۱۳۹۲/۰۵/۱۱ در ساعت ۰۹:۰۶
    پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! ... (40:60)

    و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!(2:186)

    ... او را بخوانید، در حالی که دین (خود) را برای او خالص گردانید ... (7:29)

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    SayedHeydari@chmail.ir
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    224

    مطلب سوره حمد (1) آیه 1 (با نام و یاد خدا)




    ۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝

    ترجمه :
    به نام خداوند بخشنده‏ى مهربان‏

    نکته ها :
    «بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم» سر آغاز كتاب الهى است. «بسم‏اللَّه» نه تنها در ابتداى قرآن، بلكه در آغاز تمام كتاب‏هاى آسمانى بوده است. در سر لوحه‏ى كار و عمل همه‏ى انبیا «بسم‏اللَّه» قرار داشت. وقتى كشتى حضرت نوح در میان امواج طوفان به راه افتاد، نوح علیه السلام به یاران خود گفت: سوار شوید كه «بسم‏اللَّه مجراها و مرساها» یعنى حركت و توقّف این كشتى با نام خداست. حضرت سلیمان‏علیه السلام نیز وقتى ملكه سبا را به ایمان فراخواند، دعوتنامه خود را با جمله‏ى «بسم‏اللَّه الرّحمن الرّحیم» آغاز نمود.



    بر زبان آوردن «بسم‏اللَّه» در شروع هر كارى سفارش شده است؛ در خوردن و خوابیدن ونوشتن، سوارشدن بر مركب ومسافرت وبسیارى كارهاى دیگر. حتّى اگر حیوانى بدون نام خدا ذبح شود، مصرف گوشت آن حرام است و این رمز آن است كه خوراك انسان‏هاى هدف‏دار و موحّد نیز باید جهت الهى داشته باشد.


    در حدیث مى‏خوانیم: «بسم‏اللَّه» را فراموش نكن، حتّى در نوشتن یك بیت شعر. و روایاتى در پاداش كسى كه اوّلین بار «بسم‏اللَّه» را به كودك یاد بدهد، وارد شده است.

    سؤال: چرا در شروع هر كارى «بسم‏اللَّه» سفارش شده است؟
    پاسخ: «بسم‏اللَّه» آرم ونشانه‏ى مسلمانى است وباید همه كارهاى او رنگ الهى داشته باشد. همان گونه كه محصولات و كالاهاى ساخت یك كارخانه، آرم و علامت آن كارخانه را دارد؛ خواه به صورت جزیى باشد یا كلّى. مثلاً یك كارخانه چینى سازى، علامت خود را روى تمام ظروف مى‏زند، خواه ظرف‏هاى بزرگ باشد یا ظرف‏هاى كوچك. یا اینكه پرچم هر كشورى هم بر فراز ادارات و مدارس و پادگان‏هاى آن كشور است و هم بر فراز كشتى‏هاى آن كشور در دریاها، و هم بر روى میز ادارى كارمندان.

    پیام ها :
    «بسم ‏اللَّه‏ الرّحمن الرّحیم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است.

    شاید آوردن كلمه رحمان و رحیم در آغاز كتاب، نشانه این باشد كه قرآن جلوه‏اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرینش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحیم»

    رفتن صفحه اصلی برای مشاهده کل متن

    ویرایش توسط SayedHeydari : ۱۳۹۲/۰۵/۱۱ در ساعت ۰۹:۱۰
    پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! ... (40:60)

    و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!(2:186)

    ... او را بخوانید، در حالی که دین (خود) را برای او خالص گردانید ... (7:29)

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    SayedHeydari@chmail.ir
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    224

    تعجب سوره یوسف (12) آیه 8 (حسادت مرز می شکند)




    ۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝
    ترجمه :
    آنگاه كه (برادران او) گفتند: همانا یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدرمان از ما كه گروهى نیرومند هستیم محبوب‏ترند. همانا پدرمان (در این علاقه به آن دو) در گمراهى روشنى است.

    نکته ها :

    افرادى در جامعه، به جاى آنكه خود را بالا ببرند، بزرگان را پایین مى‏آورند. چون خود محبوب نیستند، محبوب‏ها را مى‏شكنند.


    گاهى علاقه زیاد، سبب دردسر مى‏شود؛ یعقوب، یوسف را خیلى دوست داشت و همین امر موجب حسادت برادران و افكندن یوسف در چاه شد. چنانكه علاقه زلیخا به یوسف، به زندانى شدن یوسف انجامید.


    پیام ها :
    1- حسادت موجب مى‏گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش كرده و با كودكان كینه توزى كنند. (با توجّه به اینكه یوسف كوچك‏تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) «لیوسف... احبّ الى ابینا»*

    2- اگر
    فرزندان احساس تبعیض كنند، آتش حسادت در میان آنان شعله‏ور مى‏شود. «احبّ الى ابینا منّا»

    3- عشق وعلاقه به محبوب شدن، در نهاد هر انسانى وجود دارد.
    انسان‏ها از كم‏توجّهى و بى‏مهرى به خود، رنج مى‏برند. «احبّ الى ابینا»

    4- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «احبّ الى ابینا منّا» (برادران مى‏گفتند: یوسف محبوب‏تر است، یعنى ما نیز محبوب هستیم)*

    5-
    زور وقدرت، محبّت نمى‏آورد.(برادران قدرت داشتند، ولى محبوب نبودند) «لیوسف... احبّ... و نحن عصبة»

    6- گروه‏گرایى، اگر بدون رهبرى صحیح و خداپسندانه باشد، عوامل سقوط را سریعتر فراهم مى‏كند. («و نحن عصبة» نشان انسجام است، ولى انسجامى رها وبدون رهبرى صحیح)*

    7-
    انسان براى ارتكاب خطا و گناه، اوّل خود را توجیه و كار خود را تئوریزه مى‏كند. (برادران هم خود را متّحد و قوى مى‏دانند، «و نحن عصبة» و هم پدر را منحرف، «انّ ابانا لفى ضلال» و با این دلیل، حسادت خود را توجیه مى‏كنند.)*

    8-
    جوانان نوعاً خود را عقل كل دانسته و به نظرات پدران كمتر اهمیّت مى‏دهند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*

    9-
    احساس قدرت و نیرومندى، عقل را كور مى‏كند. «نحن عصبة انّ ابانا لفى ضلال مبین»*

    10-
    خودخواهان عوامل ناكامى را به جاى آن كه در خود جستجو كنند به دیگران نسبت مى‏دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین» (به جاى آنكه بگویند ما حسودیم، گفتند: پدر ما منحرف است)*

    11-
    حسادت، مرز نبوّت واُبوّت (پیامبرى وپدرى) را نیز مى‏شكند و فرزندان به پیامبرى كه پدرشان است، نسبت انحراف و بى‏عدالتى مى‏دهند. «انّ ابانا لفى ضلال مبین»

    برای خواندن کامل پیام های زیبای این آیه اینجا کلیک نمایید .
    ویرایش توسط SayedHeydari : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۸:۲۶
    پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! ... (40:60)

    و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!(2:186)

    ... او را بخوانید، در حالی که دین (خود) را برای او خالص گردانید ... (7:29)

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    SayedHeydari@chmail.ir
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 8 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    224

    راهنما سوره یوسف (8) آیه 9 (فکر خطرناک -> کار خطرناک)




    ۝۞۝۞ هر روز با قرآن (آیه با تفسیر روان) ۞۝۞۝

    ترجمه :
    (برادران به یكدیگر گفتند) یوسف را بكشید یا او را به سرزمینى دور بیافكنید تا توجّه پدرتان مخصوص شما شود و پس از انجام طرح (با توبه) گروهى شایسته باشید.

    نکته ها :
    انسان در برخورد با نعمت، چهار حالت دارد: حسادت، بُخل، ایثار، غبطه. اگر پیش خود گفت: حال كه ما فلان نعمت را نداریم، دیگران هم نداشته باشند، حسادت است. اگر گفت: فقط ما برخوردار از این نعمت باشیم ولى دیگران نه، این بُخل است. اگر گفت: دیگران از نعمت برخوردار باشند، اگر چه به قیمتى كه ما محروم باشیم، این ایثار است. اگر گفت: حالا كه دیگران از نعمت برخوردارند، اى كاش ما هم بهره‏مند مى‏شدیم، این غبطه است.


    امام باقرعلیه السّلام فرمودند: من گاهى به بعضى از فرزندانم محبّت مى‏كنم و آنها را روى زانوانم مى‏نشانم در حالى كه استحقاق این همه محبّت را ندارند، تا مبادا علیه سایر فرزندانم حسادت بورزند و ماجراى یوسف تكرار شود.

    پیام ها :
    1- فكر خطرناك، انسان را به كار خطرناك مى‏كشاند. «لیوسف... احبّ... اقتلوا»

    2-احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان، آنها را تا حدّ برادركشى سوق مى‏دهد. (گرچه شدّت علاقه‏ى پدر به یوسف بى دلیل نبود، بلكه به خاطر كمالات او بود، ولى برادران احساس تبعیض كردند و خیال كردند علاقه‏ى بى‏دلیل است و همین احساس، آنان را به توطئه وادار كرد) «احبّ الى ابینا... اقتلوا»*

    3- از منظر كوته نظران، حذف فیزیكى رقیب بهترین راه است. «اقتلوا یوسف»*

    4- حسودان گمان مى‏كنند كه: از دل برود هر آنچه از دیده برفت. «اقتلوا یوسف... یخل لكم وجه ابیكم» (برادران گمان مى‏كردند اگر پدر یوسف را نبیند، از فكر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فكرش در ما متمركز خواهد شد)*

    5- حسود خیال مى‏كند با نابود كردن دیگران، نعمت‏ها براى او مى‏شود. «اقتلوا ... یخل لكم وجه ابیكم »

    6- شیطان با وعده‏ى توبه در آینده، راه گناهامروز را باز مى‏كند. «و تكونوا من بعده قوماً صالحین »

    7-علم وآگاهى، همیشه عامل دورى از انحراف نیست. برادران با آنكه قتل یا تبعید یوسف را بد مى‏دانستند؛ «تكونوا من بعده قوماً صالحین» امّا اقدام كردند.

    8- سخن ازتوبه قبل از انجام گناه، فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یكدیگر مى‏گفتند: شما یوسف را نابود كنید بعد با توبه از افراد صالح مى‏شویم) «تكونوا من بعده قوماً صالحین»*

    9- انسان، خواهان محبوبیّت است و كمبود محبّت مایه‏ى بزرگ‏ترین خطرات و انحرافات است. «یخل لكم وجه ابیكم»



    ویرایش توسط SayedHeydari : ۱۳۹۲/۰۵/۱۴ در ساعت ۲۲:۲۶
    پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانید تا (دعای) شما را بپذیرم! ... (40:60)

    و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!(2:186)

    ... او را بخوانید، در حالی که دین (خود) را برای او خالص گردانید ... (7:29)

  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود