صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ▐ 493 فتوای جدید رهبر معظم انقلاب ▐

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634

    ▐ 493 فتوای جدید رهبر معظم انقلاب ▐






    به نام خدا



    ▐  493 فتوای جدید رهبر معظم انقلاب     ▐


    به گزارش مشرق،تازه‌ترین فتواهای آیت الله العظمی خامنه‌ای مقام معظم رهبری مرجع تقلید شیعیان جهان که حاوی مهمترین مسائل مبتلابه روز مردم و موضوعاتی همچون استفاده از ماهواره، تجارت الکترونیکی، معامله با شرکت‌هاى صهیونیستى، بهائیت، احضار روح، زمین مصادره‌ای، اضافه‌کاری، موسیقی و... و همچنین موضوعات سنتی می‌باشد، منتشر شد. این فتاوی اخیراً به‌صورت پراکنده در سایت مقام معظم رهبری منتشر شده که تسنیم آن را یک‌جا تقدیم خوانندگان عزیز کرده است.

    تمام فتوا ها به صورت یک فایل پی دی اف در پیوست قرار داده شده است. هر بار ، بخش هایی از فتوا ها در تاپیک قرار میگیرد.






    فایل های پیوست شده فایل های پیوست شده
    ویرایش توسط .:MOBAREZ:. : ۱۳۹۲/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۵:۱۱ دلیل: اصلاح فایل پیوست


  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634





    احکام تقليد



    يادگيرى احکام

    1. اگر شخصى بر اثر نياموختن احكام، مرتكب حرام يا ترك واجب شود، گناهكار است.

    اعمال عامى بدون تقليد


    2. اگر اعمال شخصى که اهل تقليد نبوده است موافق احتياط يا مطابق واقع يا فتواى مجتهدى باشد كه وظيفه‌اش تقليد از او مى‌‌باشد، محكوم به صحّت است.

    جاهل قاصر و مقصّر

    3. جاهل مقصّر کسى است که متوجه جهل خود بوده و راه رفع آن را نيز مى‌‏داند، ولى در آموختن احکام کوتاهى ‏کند. و جاهل قاصر کسى است که متوجه جهل خود نبوده و يا راهى براى رفع آن ندارد.

    معيار تعيين موضوعات احکام

    4. معيار در تعيين موضوعات احکام، تشخيص خود مکلّف و يا اقامه دليل شرعى بر آن، براى او مى‌باشد.

    تكليف مقلدين مقام معظم رهبرى(دام ظله)


    5. كتاب اجوبة الاستفتائات (احكامِ عبادات و معاملات به صورت پرسش و پاسخ)، مناسک حجّ و جزوه‌ راهنماى فتاوا (برخى از مواردى ‏‏‏كه نظر مقام معظم رهبرى(دام‌ظله) با فتاواى حضرت امام خمينى(ره) تفاوت دارد) چاپ شده و در دسترس همگان ‏‏مى‌‏باشد؛ و در مسائلى كه علم به اختلاف فتوا نداريد، مى‌توانيد به رساله حضرت امام(قدّس‌سرّه) مراجعه نموده يا به صورت كتبى يا ‏‏شفاهى ‏و يا از طريق اينترنت استفتا نماييد.‏

    تصدى بيان فتوا

    6. كسى كه در نقل فتوا گرفتار خطا و اشتباه مى‌‌شود، جايز نيست متصدى اين كار شود.

    تقليد اعلم

    7. در صورت تعدد فقهاى جامع‌الشرايط و اختلاف آنان در فتوا، بنا بر احتياط واجب بايد از اعلم تقليد شود.

    تعريف عادل

    8. عادل کسى است که پرهيزگارى او به حدى رسيده باشد که از روى عمد مرتکب گناه نشود.

    عدول به مرجع ديگر

    9. عدول از مجتهد زنده، به ديگرى بنابر احتياط واجب جايز نيست، مگر اينكه اعلم يا محتمل‌الاعلميه باشد.

    تبعيض در تقليد

    10. در صورت وجود چند مجتهد مساوى‌، تبعيض در تقليد مانع ندارد.

    تقليد ابتدايى از ميت

    11. تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت يا بقاء‏ بر تقليد او بايد بر اساس تقليد از مجتهد زنده و به احتياط واجب اعلم باشد.
    12. بنابر احتياط واجب تقليد ابتدائى از مجتهد متوفّى جايز نيست.

    بقاء بر تقليد ميّت

    13. بقاء بر تقليد ميت حتى در مسائلى كه تاكنون مكلف به آنها عمل نكرده، جايز و مجزى است.

    عدول از مجتهد زنده به ميّت

    14. بقاء‏ بر تقليد ميّت تا وقتى که در مسأله‌اى به مجتهد زنده عدول نشده جايز است، ولى پس از عدول، رجوع مجدد به ميّت بنابر احتياط واجب در آن مسأله جايز نيست.

    ویرایش توسط .:MOBAREZ:. : ۱۳۹۲/۰۵/۱۰ در ساعت ۱۵:۰۸


  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    5
    حضور
    2 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25



    ممنون از اطلاع رسانيتون .

  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634




    احکام ولايت فقيه

    ولايت فقيه

    15. ولايت فقيه به معناى حاكميّت مجتهد جامع‌الشرايط در عصر غيبت است و شعبه‌اى است از ولايت ائمه‌ى اطهار (عليهم السلام) كه همان ولايت رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم) مى‌باشد.

    اطاعت از ولىّ فقيه

    16. در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامى و امورى که به عموم مسلمين ارتباط دارد، نظر ولىّ امر مسلمين بايد اطاعت شود. ولى در مسائل فردى محض، هر مکلفى بايد از مرجع تقليد خودش پيروى نمايد.

    عدم اعتقاد به ولايت فقيه

    17. عدم اعتقاد به ولايت مطلقه فقيه، اعم از اين که بر اثر اجتهاد باشد يا تقليد، موجب ارتداد و خروج از اسلام نيست.

    اجراى حدود در زمان غيبت

    18. اجراى حدود در زمان غيبت واجب است، و ولايت بر آن مختص ولىّ امر مسلمين مى‌‌باشد.



  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634





    احکام طهارت

    تطهير فرش با آب لوله‌كشى‌

    19. در تطهير فرش با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله از آن لازم نيست، بلکه بعد از برطرف شدن عين نجاست، به مجرد رسيدن آب به محل نجس و حرکت غساله از جاى خود به وسيله کشيدن دست يا چيز ديگرى بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى‏شود.

    تطهير توسط زمين

    20. كسى كه بر اثر راه رفتن روى زمين، كف پا يا كفش او با نجاستى تماس يافته و نجس شده است، هرگاه تقريباً به قدر 10 قدم روى زمين خشك و پاك راه برود كف پا يا ته كفشى كه نجس شده است پاك مى‌شود، مشروط به اينكه عين نجاست برطرف شده باشد.

    مطهر نبودن آسفالت

    21. زمين‌ آسفالت و يا آغشته به قير، پاک کننده کف پا يا ته کفش نيست.

    تطهير توسط آفتاب

    22. تابيدن آفتاب باعث طهارت زمين و همه اشياء غير منقول از قبيل ساختمان و چيزهايى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و مانند آن مى‏شود، به شرطى که عين نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در موقع تابش آفتاب، ‏تر باشند و به وسيله آفتاب خشک شوند.

    داروى الكل‌دار

    23. اگر انسان بداند الکلى که در دارو به‌کار رفته است از نوع خوراکى بوده و در اصل مايع و مسکر بوده است، بنابر احتياط آن دارو نجس است و اگر نمى‌‌داند، پاک است.

    بقاء رنگ خون

    24. اگر بعد از شستن لباس آلوده به خون، عين خون نباشد و فقط رنگ آن باقى مانده باشد، پاک است.

    خون تخم‌مرغ

    25. لكه خون در تخم‌مرغ پاك است، ولى خوردنش حرام است.

    خون منجمد شده در دهان

    26. غذايى كه با خون منجمد شده در لثه تماس يافته، پاك است و خوردنش اشکال ندارد.

    پوستهاى كوچك

    27. به طور كلّى پوست‌هاى كوچك بدن كه موقع افتادنشان رسيده، اگرچه آنها را بكنند پاك است ولى بنابر احتياط واجب بايد از پوستى كه وقت افتادنش نرسيده و آن را كنده‌اند اجتناب كنند.

    فضله پرندگان

    28. فضله پرندگان ـ چه حلال گوشت باشند و چه حرام گوشت ـ پاك است.

    اهل كتاب

    29. اهل كتاب ذاتاً پاك هستند.

    گوشت‌هاى وارداتى از کشورهاى غيراسلامى

    30. گوشتى كه از كشورهاى غيراسلامى وارد مى‌‌شود اگر تذكيه شرعى آن احراز نشود، خوردن آن حرام است ولى از نظر طهارت، اگر يقين به عدم تذكيه آن نباشد، پاك است.

    اطلاع دادن از نجس

    31. اگر مهمان يكى از اثاثيه‌هاى ميزبانش را نجس كند اطلاع دادن به او در غير از خوردنى و آشاميدنى و ظرف‌هاى غذا لازم نيست.

    افتادن اشياء مقدس در چاه توالت

    32. اگر مثلاً آياتى از قرآن يا حرزى که محتوى قرآن است در چاه توالت افتاد فقط براى کسى که برايش شرعاً ثابت شده است، رفتن به آن دستشويى جايز نيست و بايد صبر کند تا يقين کند حرز پوسيده شده و از بين رفته است و اما براى آنان که نمى‌دانند، تکليفى نيست و کسى که حرز را انداخته لازم نيست به ديگران بگويد و اگر عسر و حرج است لازم نيست چاه را تخليه کنند.

    وسواس

    33. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست اصل بر طهارت و پاكى اشياء است؛ يعنى در هر موردى كه ‏كمترين ترديدى در نجس شدن ‏چيزى حاصل شد، حكم به عدم نجاست مى‌شود.‏
    كسانى كه داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى ‏گفته مى‌شود) حتى اگر گاهى ‏يقين به نجاست هم پيدا كردند بايد حكم به عدم نجاست كنند، مگر در مواردى كه ‏نجس شدن يك شىء را با چشمان خود ببينند به طورى كه ‏اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند يقين به سرايت ‏نجاست كند فقط در اين موارد بايد حكم به نجاست كنند. استمرار اجراى اين حكم در مورد ‏افراد مزبور تا ‏زمانى است كه اين حساسيت به طور كلى از بين برود.‏‏

    ویرایش توسط .:MOBAREZ:. : ۱۳۹۲/۰۵/۱۱ در ساعت ۱۷:۴۶


  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634





    احکام وضو

    دفعات شستن اعضاى وضو

    34. شستن صورت و دست‌ها بار اول واجب است و بار دوم جايز و بيش از آن غيرمشروع است. تعيين كننده‌ى بار اول يا دوم يا بيشتر، قصد وضو گيرنده است، يعنى مى‌تواند به قصد بار اول، چند مرتبه آب به روى صورت بريزد.

    وضوى ارتماسى

    35. در وضوى ارتماسى در مورد دست‌ها بايد قصد شستن وضوئى آنها هنگام خارج کردن آنها از آب باشد، تا بتوان از اين طريق، مسح را با آب وضو انجام داد.

    مسح سر

    36. مسح سر بنا بر احتياط بايد با دست راست انجام شود، ولى کشيدن مسح از بالا به پايين لازم نيست.

    مسح بر موى مصنوعى

    37. اگر موى كاشته شده، قابل برداشتن نبوده و يا ازاله‌ى آن مستلزم حرج و مشقّت باشد و با وجود موها، امكان مسح بر پوست سر نباشد، مسح روى همان موها، كافى است.

    جهل نسبت به مقدار مسح پا

    38. شخصى كه بر اثر جهل به مسأله، مسح پا را تا برآمدگى روى پا مى‌‌كشيده، اعمالش نسبت به گذشته محکوم به صحّت است ولى بعد از اين تا مفصل ساق، مسح نمايد.

    زخم محل مسح

    39. شخصى كه محل مسح او زخم است اگر نتواند دستِ تر بر آن بکشد بايد تيمم کند. ولى اگر بتواند پارچه‏اى روى زخم قرار دهد و بر آن دست بکشد، احتياط آن است که علاوه بر تيمم، وضو نيز با چنين مسحى انجام دهد.

    مانعيّت چربى بدن

    40. چربى‌‌هاى طبيعى در پوست صورت و موها مانع وضو نيست، مگر به قدرى زياد باشد که مانع رسيدن آب به پوست و مو گردد.

    مانع نبودن اثر خالكوبى‌

    41. اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحيح است.

    حرج در رفع حاجب

    42. براى غسل و وضو اگر رفع حاجب حرجى باشد، حكم جبيره مترتب است.

    وضو قبل از وقت نماز

    43. وضو گرفتن براى نماز واجب، اگر نزديک داخل شدن وقت نماز باشد، اشکال ندارد.

    قدرت نداشتن بر حفظ وضو

    44. كسى كه پى در پى از او باد خارج مى‌‌شود، در صورتى كه نتواند وضوى خود را تا آخر نماز حفظ کند و تجديد وضو در اثناء نماز برايش خيلى دشوار باشد، كافى است براى هر نماز يک وضو بگيرد.

    وضو با آب‌هاى خنك داخل مسجدالحرام

    45. صحت وضو با آب‌هاى خنك مسجدالحرام و اطراف آن كه به آشاميدن اختصاص داده‌اند، با شك در اباحه آن براى وضو محل اشكال بلكه منع است.

    نوشتن كلمات مقدسه بدون طهارت

    46. براى نوشتن آيات شريفه و اسامى مقدسه طهارت لازم نيست، ولى براى مسّ آنها طهارت لازم است.

    مسّ خط بريل

    47. اگر قرآن كريم و اسماء طاهره با خط بريل نوشته شود چنانچه نقاط برجسته، علامت حروف باشد، مسّ آنها بدون طهارت جايز است، ولى اگر در نظر عرف آگاه، نوعى خط محسوب شود در مسّ آنها رعايت احتياط لازم است.

    مسّ «بسمه تعالى»

    48. مسّ «بسمه تعالى» حكم مسّ لفظ جلاله را ندارد.

    مسّ همزه و چند نقطه (ا...)

    49. مسّ همزه و چند نقطه (ا...) كه به جاى لفظ جلاله نوشته مى‌شود حكم مسّ لفظ جلاله را ندارد.

    مسّ آرم جمهورى اسلامى

    50. اگر آرم جمهورى اسلامى در نظر عرف، اسم جلاله محسوب شود، مسّ آن بدون طهارت جايز نيست.



  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634




    احکام غسل

    جنابت زن بدون مقاربت

    51. اگر زن بدون مقاربت به اوج لذّت برسد و در آن حال از او رطوبتى خارج شود آن رطوبت منى بوده و موجب جنابت مى‌گردد ولى ساير ترشحات پاك مى‌باشد و در صورت شك نيز حكم جنابت را ندارد.

    رطوبت مشکوک در مردان

    52. رطوبتى كه در خواب يا بيدارى از مرد خارج مى‌‌شود اگر همراه با شهوت و جستن و سست شدن بدن باشد، حكم منى را دارد ولى اگر حتى يكى از اين علائم را نداشته باشد و يا مورد شك باشد، حكم منى را ندارد مگر آنكه از راه ديگرى يقين به منى بودن آن پيدا كند.

    خواندن سوره‌هاى عزائم در حالت جنابت

    53. خواندن آياتى كه سجده واجب دارند، بر جنب حرام است ولى خواندن ساير آيات از اين سوره‏ها اشکال ندارد.

    عبادت با غسل باطل

    54. كسى كه غسل را مدتى باطل انجام مى‌‌داده مثلاً رعايت ترتيب را نمى‌‌كرده تمام نمازهايى كه در حال حدث اكبر خوانده بايد قضا كند ولى چنانچه معتقد بوده كه غسلش صحيح است روزه‌هايش محكوم به صحّت مى‌‌باشد.

    حدث اصغر در اثناء غسل

    55. حدث اصغر در اثناى غسل به صحّت‏ غسل ضرر نمى‏رساند و لازم نيست که غسل را از نو شروع کند، ولى چنين غسلى کفايت از وضو براى نماز و ساير اعمال مشروط به طهارت از حدث اصغر نمى‏کند.

    شستن موها در غسل

    56. بنا بر احتياط واجب هنگام غسل بايد تمام موها شسته شود.

    كفايت يك غسل از چند غسل

    57. کسى که غسلهاى متعددى اعم از واجب يا مستحب بر ذمّه او باشد، اگر به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد، کافى است؛ و نيز اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به نيت آن غسل کند، از بقيه غسلها کفايت مى‏کند. اگر چه احتياط اين است که همه آنها را نيّت نمايد.

    جهل به وجوب غسل

    58. كسى كه به خاطر جهل به وجوب غسل، مدتى در حالت جنابت بوده است قضاى نمازهايى كه در حال جنابت خوانده است بر او واجب مى‌‌باشد و نيز قضاى روزه هم در صورتى كه مى‌‌دانسته جنب است ولى جاهل به وجوب غسل براى روزه گرفتن بوده است، بر او واجب است.



    ویرایش توسط .:MOBAREZ:. : ۱۳۹۲/۰۵/۱۳ در ساعت ۱۲:۲۹


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    234
    حضور
    1 روز 6 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    19
    صلوات
    1634





    احکام بانوان

    خون قبل از نُه سالگى دختر

    59. خونى که دختر قبل از نُه سالگى ببيند علامت شرعى بلوغ دختر نيست و حکم حيض را ندارد هرچند صفات آن را داشته باشد.

    خون زن با برداشتن رحم

    60. اگر رحم زنى را در اثر بيمارى و عمل جراحى برداشتند و خون ببيند اگر خون جراحت باشد مثل ساير خون‌هايى است که از جراحت مى‌باشد و در غير اين صورت ممکن است خون حيض و يا استحاضه باشد.

    غسل جنابت در زمان حيض

    61. صحّت‏ غسل جنابت در حال حيض مورد اشکال است.

    استحباب برخى از عبادات در موقع نماز براى حائض

    62. مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نمايد و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگيرد و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در اين وقت تلاوت قرآن مکروه نيست.



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    نقل قول نوشته اصلی توسط .:MOBAREZ:. نمایش پست ها
    . صحّت‏ غسل جنابت در حال حيض مورد اشکال است.
    سلام
    این یعنی چی؟! میشه کارشناس محترم توضیح بدن؟

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,864
    حضور
    47 روز 16 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17989



    نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
    سلام
    این یعنی چی؟! میشه کارشناس محترم توضیح بدن؟
    باسلام و عرض ادب

    یعنی اگر کسی درحال حیض جنب شود(البته دخول و نزدیکی درحال حیض حرام است و مثلا اگر بدون دخول یا حتی بادخول و با حرام جنب شود) به نظر مقام معظم رهبری باید صبرکند وقتی از حیض پاک شد غسل حیض و جنابت را نیت کرده و یکبار عمل غسل را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب،نمی تواند درهمان حال حیض غسل جنابت را انجام دهد و غسل جنابتش درحال حیض صحیح نیست.

    آیه الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،احکام غسل


  21. صلوات ها 7


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود