صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راهکار قانونی چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053

    راهکار قانونی چیست؟




    درود بر شما

    پیش از طرح پرسش، بخشی از سخنان مرحوم امام را در نوفل لو شاتو، به تاریخ 25 آذر ماه 1357، به نقل از صفحات 244 و 245 از جلد پنجم صحیفه ی نور را ذکر می کنم:

    «چندين ميليون جمعيت، در سرتاسر مملكت با آرامش راه افتادند مرد و زن و بزرگ و كوچك توى خيابانها، و حرفشان اين بوده است كه ما اين شاه را نمى‏خواهيم. ما فرض مى‏كنيم كه شاه خيلى هم مرد صالحى- فرض كنيد- باشد، خيلى هم آدم صحيحى باشد، خيلى هم خدمتگزار به مردم باشد. خوب وقتى مردم يك خدمتگزارى را نخواستند بايد كنار برود. ما فرض مى‏كنيم اينطور كه خير ايشان مصالح مملكت را ملاحظه كرده است، ايشان مى‏خواهد آزادى بدهد، ايشان مى‏خواهد مملكت را مستقل‏كند، ايشان مى‏خواهد مملكت را به تمدن نو برساند، همه اينها را ما فرض مى‏كنيم صحيح، مى‏خواهد يك همچو كارهايى را بكند لكن اهالى مملكت- مى‏خواهند- مى‏گويند ما اين را نمى‏خواهيم كه سلطان ما باشد؛ سرنوشت اهالى مملكت با خودشان است. ما همچو خدمتگزارى را نمى‏خواهيم؛ ايشان بروند كنار، ما خودمان يك خدمتگزار ديگر جايش مى‏گذاريم. ما فرض مى‏كنيم اگر ايشان آن هم بود، آنطور هم بود، مثل سايرِ مثلًا انسانها يك انسانيتى داشت، باز هم اهالى يك مملكت حق داشتند به اينكه بگويند كه ما اين خدمتگزار را، اين آدم بسيار صالح خوب را كه مى‏خواهد مملكت ما را بهشت برين بكند، ما نمى‏خواهيم ايشان بهشت برين كند مملكتمان را! حق ندارند اين را بگويند؟ حقوق بشر اين نيست كه هركسى، هر بشرى حق دارد كه سرنوشت خودش را خودش تعيين كند؟ اينها مى‏خواهند سرنوشت خودشان را خودشان تعيين كنند و اين آقاى خدمتگزار را نمى‏خواهند.»

    اگر روزی مردم، حتی با فرض مشروعیت و خدمتگزاری نظام جمهوری اسلامی، چنین حکومتی را نخواهند، باز هم کلام امام، مطاع است؟ اگر هست، اساساً چه راهکار قانونی برای حصول این امر وجود دارد؟
    با سپاس


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    براساس اصل 24 قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران «نشريات و مطبوعات در بيان مطالب آزادند، مگر آن كه مخل به مبانى اسلام يا حقوق عمومى باشد» بنابراين:
    اولًا) اساساً اسلام از گفت‏وگو و بيان مطالب استقبال مى‏كند در جاى قرآن به تفكر و تدبر در عالم خلقت بحث‏هاى دينى حتى در اصول اوليه اسلامى مثل ايمان به خدا و تأكيد شده است تا چه رسد به اظهار نظر در مورد چگونگى اداره جامعه اين گفت‏وگوها و اظهار نظرها دو حالت دارند:
    الف) به قصد روشن شدن مطلب و دريافت حقيقت از راه بحث و استدلال منطقى در اين صورت هيچ منع قانونى ندارد و از آن در قرآن كريم به جدال احسن تعبير شده است وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ،(1) سيره و رفتار ائمه معصومين (ع) و علماى دينى بر تشويق از استقبال از اين مباحث بوده است از اول انقلاب مباحث گسترده‏اى درباره اثبات ولايت‏فقيه، محدوده اختيارات، ادله عقلى و نقلى آن وجود داشته و كتابهاى متعددى نگاشته شده است مخالفان و موافقان دلايل خود را به تفصيل بيان كرده‏اند.
    ب) اما گاهى شيوه‏ى برخى از اين اظهار نظرها به گونه‏اى كه مخل مبانى اسلام يا حقوق عمومى و نظام جامعه اسلامى مى‏باشد يعنى ديگر از حالت نقد و اظهار نظر علمى خارج شده است و اگر با اهداف سوئى همانند تضعيف نظام، تغذيه رسانه‏هاى بيگانه و اخلال در وحدت و امنيت ملى همراه باشد به منزله توطئه‏اى آشكار در جهت براندازى نظام تلقى مى‏شود و بايد با قاطعيت با آن برخورد شود.
    ثانياً) در صورتى كه موازين فوق رعايت شود هيچ مشكل قانونى نخواهد داشت اما يكسرى محدوديتهاى قانونى به دنبال دارد: طبق قوانين جارى كشور بايد نامزد انتخابات شوراها، رياست جمهورى و به قانون اساسى كه يكى از اصول محورى آن ولايت فقيه است ملتزم و وفادار باشد. طبعاً كسى كه ولايت‏فقيه را نپذيرد فاقد اين شرط تلقى و رد صلاحيت خواهد شد.
    ثالثاً) با توجه به دلايل عقلى و نقلى (آيات و روايات و) متعدد در اثبات ولايت فقيه، نقش مفيد و مؤثر آن در اداره جامعه و تأمين سعادت دنيوى و اخروى افراد جامعه حمايت و جان فشانى بسيارى از فرزانگان و انديشمندان براى دفاع از آن و كسى كه به اين امر مخالفت مى‏ورزد قدرى تفكر كرده، عوامل اين مخالفت را بررسى نمايد كه آيا از روى هواهاى نفسانى است يا دليل و منطق. اگر حالت اول است، خود را اصلاح كند و در صورت دوم، شبهات و دلايل خود را به صورت صحيح مطرح نمايد تا قضيه كاملًا براى او روشن شود،(2).
    پى‏نوشت‏
    (1)) نحل، آيه 125)
    (2)) ر. ك: محمد هادى معرفت، جامعه مدنى ص 111 و دكتر سيد جلال الدين مدنى، حقوق اساسى و نهادهاى سياسى جمهورى اسلامى ايران، ص 77 و عبدالحسين خسرو پناه، جامعه مدنى و حاكميت دينى، ص 177)
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ در ساعت ۲۳:۰۵
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053

    تبیین پرسش




    درود بر زمزم گرامی

    اگرچه نوشته ی شما بسیار قابل استفاده بود، اما گویا پاسخ پرسش دیگری باشد، نه آنچه مطرح شده است.

    اجازه می خواهم مورد سؤال را بیشتر تشریح کنم:

    با فرض صحت تمام فرمایش های حضرتعالی درباب ولایت فقیه، قانون اساسی و ماهیت جمهوری اسلامی و قص علی هذا، اگر مردم به قول امام «بگويند كه ما اين خدمتگزار را، اين آدم بسيار صالح خوب را كه مى‏خواهد مملكت ما رابهشت برين بكند، ما نمى‏خواهيم ايشان بهشت برين كند مملكتمان را»، آیا همچنان بر اساس استدلال امام، حق تعیین سرنوشت برای نسلی که در انتخاب نظام جمهوری اسلامی با تمام اجزای اصلی و فرعی آن اعم از ولایت فقیه و قانون اساسی و امثال ذلک شرکت نداشته اند، معتبر شناخته می شود یا خیر؟
    اگر استدلال امام خمینی پذیرفته می شود، چه راهکاری در قانون فعلی وجود دارد.

    با سپاس


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    احتمالا منظور جناب سياوش بزرگمهر اين باشد
    حكومت اسلامي و ولايت فقيه مبتني بر مقبوليت است يا مشروعيت؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش بزرگمهر نمایش پست ها
    با فرض صحت تمام فرمایش های حضرتعالی درباب ولایت فقیه، قانون اساسی و ماهیت جمهوری اسلامی و قص علی هذا، اگر مردم به قول امام «بگويند كه ما اين خدمتگزار را، اين آدم بسيار صالح خوب را كه مى‏خواهد مملكت ما رابهشت برين بكند، ما نمى‏خواهيم ايشان بهشت برين كند مملكتمان را»، آیا همچنان بر اساس استدلال امام، حق تعیین سرنوشت برای نسلی که در انتخاب نظام جمهوری اسلامی با تمام اجزای اصلی و فرعی آن اعم از ولایت فقیه و قانون اساسی و امثال ذلک شرکت نداشته اند، معتبر شناخته می شود یا خیر؟ اگر استدلال امام خمینی پذیرفته می شود، چه راهکاری در قانون فعلی وجود دارد.


    با سلام

    خواسته هاي جنابعالي را در چند سوال مطرح مي كنم نظرتان چيست؟

    -يعني كه در قانون اصلي را مي اوردند كه هر گاه خواستيد مي توانيد حكومت را عوض كنيد؟ وانها طبق همان اصل نظام را عوض مي كردند؟

    -يعني اگر نظام مقبوليت نداشت چه بايد كرد؟

    -يعني اگر مردم خواستند نظام را عوض كنند چه بايد بكنند؟

    خودتان هم صريح تر مي توانيد مطالباتتان را مطرح كنيد منظورتان چيست؟




  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    درود و تشکر از پاسخگویی و احساس مسؤولیت همه ی دوستان گرامی

    در واقع می توان متن پرسش را اینگونه شرح داد:

    آیا استدلال امام خمینی مبنی بر «محفوظ بودن حق تعیین سرنوشت هر نسل برای خود»، در مورد کلیت نظام جمهوری اسلامی نیز، ولو مشروع و خدوم، پذیرفته می شود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، برای نسلی که متفقاً، به هر دلیل خواهان تغییر ماهیت نظام باشند، چه راهی در قانون پیش بینی شده است؟

    به دیگر سخن، اگر استدلال آقای خمینی پذیرفتنی است، در صورت عدم مقبولیت نظام (اعم از اصل ولایت فقیه یا کل قانون اساسی) نزد اکثریت نسلی که به آن رای نداده اند، راهکاری قانونی برای تغییر وجود دارد؟

    امیدوارم دربیان منظور خود موفق شده باشم

    سپاسگزارم


  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش بزرگمهر نمایش پست ها
    آیا استدلال امام خمینی مبنی بر «محفوظ بودن حق تعیین سرنوشت هر نسل برای خود»، در مورد کلیت نظام جمهوری اسلامی نیز، ولو مشروع و خدوم، پذیرفته می شود؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، برای نسلی که متفقاً، به هر دلیل خواهان تغییر ماهیت نظام باشند، چه راهی در قانون پیش بینی شده است؟ به دیگر سخن، اگر استدلال آقای خمینی پذیرفتنی است، در صورت عدم مقبولیت نظام (اعم از اصل ولایت فقیه یا کل قانون اساسی) نزد اکثریت نسلی که به آن رای نداده اند، راهکاری قانونی برای تغییر وجود دارد؟



    با سلام

    جناب بزرگمهر

    بحث خوبي فرموديد ما مشايهه اين بحث را در ادرس
    http://www.askdin.com/showthread.php?t=2741&p=10634
    داريم مي توانيد در ان تايپك هم مشاركت داشته باشيد


    به نظر بنده و طبق دلايل عقلي مشاركت در هر انتخاباتي لزوما راي به كليت ان نظام است و عدم شركت در انتخابات در هر نظامي به معناي عدم راي به كليت ان نظام است

    با توجه به اين نكته در قانون اساسي هم مناصبي چون خبرگان و رياست جمهوري و نمايندگي مجلس و شوري شهرها در اختيار مردم است و مردم مي توانند با شركت در انتخابات و داخل در ان نظام و با توجه به قانون اساسي ان نظام خواسته هايي داشته باشند و به خواسته هاي مشروع خود برسند

    و كساني كه در حاكميت در انتخابات ان شركت مي كنند يعني كه نظام را قبول دارند و در انتخابات ان شركت مي كنند و عكس اين هم صادق است كساني كه به نظام اعتقادي ندارند در هيچ يك از انتخابات ان شركت نمي كنند و اين يعني عدم اعتقاد به نظام يا حاكميتي.

    به نظر بنده همين انتخابات بالاي 80درصدي نشان از همه پرسي است به نظام زيرا هيچ كس اين ادعا را ندارد كه بنده در انتخاباتي شركت مي كنم تا عليه ان نظام حركتي داشته باشم

    از طرفي اين سوال و درخواست جنابعالي به نظر بنده سوال درستي نيست كه حاكميتي براي تغيير ماهيت خود راهكار قانوني پيش بيني بكند

    به نظر شما اين منطقي است كه نظامي و حكومتي بخواهد براي تغيير خودراهكاري قانوني پيش بيني كند؟ و اصلي براي ان بنويسد؟

    خوب اگر اين طور باشد كه حاگميت نميشود چون هر كسي هركاري عليه نظام و حكومت انجام مي دهد و مي كويد كارم قانوني است اين طور نيست؟

    به نظرم اگر چنين اصلي را پيش بيني مي كردند كار غير منطقي انجام مي دادند

    جنابعالي نظامي را در دنيا سراغ داريد كه عليه خود وبراي تغيير حاكميت خود راهكار قانوني پيش بيني كرده باشد؟؟؟




  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053



    سپاسگزار از پاسخ شما
    آیا استدلال پیش گفته ی امام را در مورد جمهوری اسلامی هم پذیرفته می دانید؟


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط سیاوش بزرگمهر نمایش پست ها
    آیا استدلال پیش گفته ی امام را در مورد جمهوری اسلامی هم پذیرفته می دانید؟

    با سلام

    استدلال امام طبق فرموده ايشان اين است كه :حكومتي هر چند صالح مردم اين فرد يا حكومت را نخواهند و حكومت به زور به ايشان حاكم باشد؟؟؟

    خوب طبق اين فرموده امام عزيز مردم كساني را كه بر ايشان حكومت مي كنند را انتخاب مي كنند و مقبوليت از اصول اساسي حكومت است.

    منظورتان در جمهوري اسلامي يعني كه تطبيق دهيم اين كلام امام را با اين نظام؟؟؟

    مي توان گفت:در تطبيق اين حكومت با جمهوري اسلامي همين طور است.

    خوب اگر مردم حكومت را نخواهند حاكمان نمي توانند حكومت كنند يعني مردم نمي كذارند حاكمان حكومت كنند

    مردمي كه از دست حكومت به تنگ امده باشند قطعا با حكومت همراهي و همكاري نخواهند كرد

    ولي واقعا در حكومت جمهوري اسلامي اين چنين است؟؟ كه مردم نخواهند؟؟؟

    در اين حكومت كه بالاي 80 درصد مردم ان چند ماه پيش در انتخابات شركت كردند و اين شركت اولا را ئ به نظام بود و بعد راي به كانديداي مورد نظر.





  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    182
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1053

    جمع بندی




    درود

    اگر به درستی دریافته باشم، چکیده ی پاسخ به پرسش مطرح شده، این چنین خواهد بود:

    استدلال امام درباب حق تعیین سرنوشت، در مورد نسلهای بعدی که به نظام جمهوری اسلامی رأی نداده اند نیز قابل قبول است و اگر روزی نسلهایی که در زمان استقرار نظام نبوده اند، چنین استدلالی بیاورند، عقلاً از ایشان پذیرفته می شود؛ حتی اگر جمهوری اسلامی را خدوم و مشروع بدانیم.

    حضور نیافتن این افراد در انتخابات یا سایر مظاهر نظام جمهوری اسلامی، تا حدودی مبین عدم تأیید ایشان می تواند باشد. اما فراتر از آن، راهکاری قانونی برای تغییر نظام پیش روی ایشان نیست؛ چراکه عقلاً نظام در راستای حذف خود قانون گذاری نمی کند.

    با سپاس


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود