جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دعانویــــــــــس!!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    علاقه
    آب
    نوشته
    1
    حضور
    47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5

    مطلب دعانویــــــــــس!!!!




    سلام دوستان عزیز.وقت بخیر
    من راجع به افرادی که اصطلاحا "دعا نویس " بهشون گفته میشه سوال داشتم

    یکی از دوستان من هروقت تو مسئله ای گیر میکنه میره پیش دعا نویس
    مثلا یکی از موارد این بود که داییش رو دکترا می خواستن عمل کنن بخاطر کبدش و رفت پیش اونو موضوع رو گفت . و اونم گفت حالش خوبه و نیازی به عمل نیست و نسخه یکسری داروهای سنتی و اعمال خاصی میده!
    آیا مراجعه به این افراد نوعی شرک خفی محسوب میشه؟هرچند دوستم فرد معتقدیه و میگه اینا وسیله ان و این شرک نیست
    البته این هم بگم به ازای سوالایی که میپرسه پول هم میگیره ولی تاالان خیلی حرفاش درست بود!حتی واسه خود من هم که رفته بود درست می گفت!مردم هم زیاد میان پیشش !یه پیرمرده!
    ولی من بازم ته قلبم شک دارم؟؟؟

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام و یاد دوست






    دعانویــــــــــس!!!!





    کارشناس بحث: استاد اندیشمند
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۰:۱۹ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما کاربر گرامی

    طبق تجربه اشخاص مختلف به نظر میرسد برخی از دعا نویسان در این زمینه خبره هستند ولی انسان باید متوجه این مطلب باشد که سراغ هر دعانویسی نرود زیرا کسانی که به این امور آشنا نیستند از این راه کاسبی برای خود راه انداخته اند و یا برخی از راه های غیر شرعی اقدام به دعانویسی می کنند. در متون دینی ما ادعیه ای ذکر شده که برای مشکلات موثر می باشد و خوب است انسان برای حل مشکلات خود از این ادعیه نیز بهره بگیرد.

    اما سوال اصلی شما که در مورد شرک خفی بودن مراجعه به دعانویس سوال فرمودید:

    "شرک"، در لغت به معنای نصیب قرار دادن، و درهم آمیخته شدن دو شریک است[1] و در اصطلاح قرآنی، در مقابل حنفیت به کار برده می شود و مراد از شرک، شریک و مثل و مانند قراردادن برای خداوند متعال است. حنیف، به معناى تمایل پیدا کردن از گمراهى به درستى و راستى است، و از آن جا که پیروان توحید خالص، از شرک روى گردان شده و به این اصل اساسى متمایل مى‏شوند، به آنها حنیف گفته مى‏شود و نیز به همین دلیل، یکى از معانى حنیف، مستقیم و صاف است".[2]مرتبه ‏ای از شرک که با توحید و اسلام شخصی قابل توجه جمع است ؛ یعنی، موجب خروج او از حوزه اسلام و مسلمانی نمی‏شود، شرک خفی نامیده می‏شود.[3] روشن است كه اين مرتبه از شرك عبادي چندان آشكار نيست و شرك خفي ناميده مي شود و يا انساني كه در برخي مقاطع حيات خويش براسباب و علل طبيعي اعتماد مي ورزد به گره گشايي استقلالي آنها ايمان دارد، شخصي كه در مقابل طاغوت سر تسليم فرود مي آورد و... دچار شرك خفي هستند و قرآن كريم و روايات گناه و ريا را شرك دانسته اند [4]



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    خداوند تبارک تعالی در قرآن می فرماید:

    «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُونَ»[5]
    «و بیشتر آنان به خدا ایمان نیاوردند مگر آنکه مشرک باشند»

    ايمان تنها اين نيست كه انسان اعتقاد به وجود خدا داشته باشد بلكه يك موحد خالص كسى است كه غير از خدا، معبودى به هيچ صورت در دل و جان او نباشد، گفتارش براى خدا، اعمالش براى خدا، و هر كارش ‍ براى او انجام پذيرد، قانونى جز قانون خدا را به رسميت نشناسد، و طوق بندگى غير او را بر گردن ننهد و فرمان هاى الهى را خواه مطابق تمايلاتش باشد يا نه ، از جان و دل بپذيرد، و بر سر دو راهي هاى خدا و هوى ، همواره خدا را مقدم بشمرد، اين است ايمان خالص ، از هر گونه شرك : شرك در عقيده ، شرك در سخن و شرك در عمل .

    و راستى اگر بخواهيم حساب دقيقى در اين زمينه بكنيم ، موحدان راستين و خالص و واقعى ، بسيار كمند!

    به همين دليل در روايات اسلامى مى خوانيم كه امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
    ((شرك در اعمال انسان مخفيتر است از حركت مورچه )).

    از امام باقر (عليه السلام ) در تفسير آيه فوق نقل شده كه فرمود:
    منظور از اين آيه شرك در اطاعت است نه شرك عبادت ، و گناهانى كه مردم مرتكب مى شوند، شرك اطاعت است ، چرا كه در آن اطاعت شيطان مى كنند و به خاطر اين عمل براى خدا شريكى در اطاعت قائل مى شوند.[6]

    امام صادق
    (عليه السلام ) درباره این آیه می فرماید:

    «که انسان بگوید اگر فلانی نبود من از بین می رفتم و اگر فلانی نبود چنین و چنان می شدم و اگر فلانی نبود خانواده ام نابود می شد، مگر نمی بینی که او با این حرف ها در ملک خدا برایش شریکی قائل شده که روزیش می دهد و از او دفاع و دفع گرفتاری می کند؟ راوی می گوید: عرض کردم پس بگوید: اگر خداوند به واسطه فلانی بر من منت نمی نهاد از بین می رفتم؟ فرمود: آری، اشکالی ندارد». [7]



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    رجوع به دعانویس نیز اگر به این نیت باشد که آنها نیز مانند سایر وسایل همه چیز خود را از خداوند دارند و جز به اراده خداوند این ادعیه تاثیری ندارد شرک محسوب نمی شود اما اگر برای این ادعیه یا دعانویس تاثیری استقلالی قائل باشند در آن صورت شرک محسوب می شود.




    [1] مجمع البحرین، ج 5، ص 274؛ العین، ج 5، ص 293.
    [2] حنیف از ماده حنف ( بر وزن هدف ) به معنى تمایل پیدا کردن از گمراهى به درستى و راستى است، در حالى که جنف، عکس آن است؛ یعنى از راستى به کجى گرائیدن، و از آن جا که پیروان توحید خالص، از شرک، روى گردان شده و به این اصل اساسى متمایل مى‏شوند، به آنها حنیف گفته مى‏شود. و نیز به همین دلیل، یکى از معانى حنیف، مستقیم و صاف است. و از این جا روشن مى‏شود، تفسیرهایى که مفسران براى کلمه حنیف کرده‏اند، مانند حج خانه خدا، پیروى از حق، پیروى ابراهیم (ع) و اخلاص عمل، همگى به همان معناى کلى و جامع، بازگشت مى‏کند و اینها هر یک، مصداقى از آن است. تفسیر نمونه، ج 2، ص 605.به نقل از سایت اسلام کوئیست
    [3] علامه طباطبایی، المیزان، ج ۱۱، ص ۲۷۶
    [4] یوسف 106
    [5] ترجمه بدايه المعارف، محسن خرازي، ترجمه: مرتضي متقي نژاد، ص 84
    [6] تفسیرنمونه ذیل آیه 106 سوره یوسف
    [7] تفسیر العیاشی، ج 2،ص 200، حدیث96
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۰/۲۶, ۱۱:۱۷ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود