صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ولد الزنا به بهشت داخل نمی‌شود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    32
    حضور
    1 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    151

    اشاره آیا ولد الزنا به بهشت داخل نمی‌شود؟




    هيثمي در مجمع الزوايد (6/257) نقل مي كند كه: ابوهريره روايت كرده از رسول الله (ص) كه: «لا يدخل ولد الزنا الجنه و لا شي ءمن نسله، الي سبعه آباء = داخل نمي شود ولدالزنا به بهشت، و نه كسي از نسل او، تا هفت پدر!»

    نيز در همين كتاب (6/258) از ابوموسي روايت مي كند از پيامبر اكرم (ص) فرمودند: «لا يبغي علي الناس الا ولد بغي، و الا من غيه عرق منه = مردم آزاري نمي كند مگر ولدالزنا، يا كسي كه رگي از حرام زادگي در او باشد!».

    عظيم آبادي در عون المعبود (10/359) حديث متواتر و مشهور پيامبر اكرم (ص) را نقل نموده: «ولد الزنا شر الثلاثه = زنا زاده، بدترين سه نفر است» (يعني از ميان پدر و مادر و فرزند، فرزندي كه حرام باشد از پدر و مادر زناكار خود بدتر است)
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۹/۱۵ در ساعت ۲۱:۴۷

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست




    آیا ولد الزنا به بهشت داخل نمی‌شود؟







    کارشناس بحث: استاد صدرا


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620




    با سلام و عرض ادب

    1) باید توجه داشت که در افرادی که ثمره زنا هستند، هر چند زمینه و بستر انحراف وجود دارد؛ اما این امر فی نفسه علت تامه برای انحراف فرد نخواهد بود، و این امر به تنهایی باعث آن نخواهد بود که شخص قدرت بر انتخاب را نداشته و جبرا در مسیر شقاوت قرار گیرد، که چنین فرضی با عمومیت امتحان و مکلف بودن عباد در تعارض است؛ زیرا امتحان در مورد کسی است که قدرت بر انتخاب خیر و شر را داشته؛ نه این که مجبور به ارتکاب شر بوده باشد. علاوه بر این که عقاب نمودن شخص مجبور امری قبیح خواهد بود. بنابراین ولد زنا نیز مکلف است و او قدرت بر حرکت در صراط مستقیم را خواهد داشت و او تنها مسؤول عمل خویش خواهد بود؛ نه مسؤول عمل والدین؛ همچنان که قرآن می‌فرماید:
    «ولا تزر وازرة وزر أخرى» (1) و هيچ بار بردارى بار (گناه) ديگرى را بر نمى‏‌دارد. و از آن جا که پاداش الهی برای مطیعین بوده، و موانع پیش رو در مورد ولد زنا، بیش از دیگران بوده؛ تبعا خود مستلزم پاداش بیشتری خواهد بود؛ نه این که خداوند بنده مطیعی را به جرم این که وی نا خواسته ثمره ی زنا بوده را از ورود به بهشت منع نماید، که این امر با هیچ ملاک عقلی و شرعی‌ای سازگاری نداشته و با عدالت الهی نیز در سر ستیز است.
    2) وجود این اخبار که اسناد آن عامی هستند و همگی در زمره اخبار آحادی هستند که از طریق افراد غیر موثق نقل شده‌اند نمی‌تواند به تنهایی امری را در این موضوع ثابت نماید؛ علاوه بر تعارض با ادله عقلی و نقلی؛ از این رو، صاحبان کتاب‌های حدیثی که احکام روایات را نیز بیان نموده‌اند، حکم به ضعف چنین اخباری داده‌اند. (2)
    3) در باره خبر اول هیثمی، وی خود حکم به ضعف روایت نموده است: «و عن أبي هريرة قال قال رسول الله (صلى الله عليه و آله) لا يدخل ولد الزنا الجنة و لا شئ من نسله إلى سبعة آباء. رواه الطبراني في الأوسط و فيه الحسين بن إدريس وهو ضعيف» (3) عن أبي هريرة قال قال رسول الله لا يدخل ولد الزنا الجنة ولا شئ من نسله إلا سبعة آباء * لم يرو هذا الحديث عن إبراهيم إلا عمرو» یعنی عمرو تنها راوی روایت کننده این روایت است. و در رتبه او شاهد و متابعی وجود ندارد.
    با توجه به مطالب فوق متن این حدیث مورد پذیرش نیست ولو اینکه فرضا با اصح اسناد نیز نقل شود.
    4) در مورد روایت دوم : «لا يبغي على الناس إلا ولد بغى وإلا من فيه عرق منه» می‌گوئیم: هیثمی بعد از نقل روایت می گوید: که رجال این حدیث رجال صحیح ند، به جز ابوالولید. از جهت سندی می توان ضعف این روایت را اصلاح نمود، واز جهت متن نیز متن آن قابل توجیه است، از این رو، نمی‌توان حکم به وضع آن داد.
    5) درباره روایت سوم می‌گوئیم: حدیث به صورت مشروط نیز نقل شده است: «ولد الزنا شر الثلاثة إذا عمل بعمل أبويه» (4)؛ یعنی زنازاده بدترین سه نفر است در صورتی که او نیز همانند والدین خود عمل کند؛ زیرا وی در این صورت زنا زاده‌ای است که زناکار نیز هست؛ از این رو، این روایت با این زیاده از جهت متن دارای اشکال نیست؛ هرچند که سند آن ضعیف است.
    6) بررسی اسناد این روایات به این که اثبات موضوع بودن آنها شود احتیاج به تتبع بیشتری دارد.



    منابع:

    1.
    فاطر: 35/ 18.
    2.
    این روایات اگر هم مجعول نباشند به واسطه ی تعارض با ادله دیگر قابل پذیرش نیستند و علم به صدور آنها حاصل نمی‌گردد؛ علاوه بر این که ممکن است این اخبار دارای اصلی بوده‌اند که دچار تحریف شده‌اند.
    3.
    هیثمی، علی، مجمع الزوائد، ج 6، ص 257.
    4.
    مناوی، محمد، فیض القدیر، ج 6، ص 472.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۵/۱۰/۰۱ در ساعت ۱۷:۱۴
    آیا ولد الزنا به بهشت داخل نمی‌شود؟
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    سلام در احادیثی دیگر آمده که مثلا کسی حضرت علی را دوست نداشته باشد ولد الزنا است
    یا شراكت شيطان در نطفه دشمن حضرت علی بیان شده و امثال این احادیث
    آیا برفرض صحیح بودن سند چنان احادیثی ،قابل قبول هستند؟
    آیا حتما ولد الزنا دشمن علی است و کسی که دشمن علی باشد حرامزاده است؟


  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    2
    حضور
    1 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4



    نقل قول نوشته اصلی توسط vivaziba نمایش پست ها
    سلام در احادیثی دیگر آمده که مثلا کسی حضرت علی را دوست نداشته باشد ولد الزنا است
    یا شراكت شيطان در نطفه دشمن حضرت علی بیان شده و امثال این احادیث
    آیا برفرض صحیح بودن سند چنان احادیثی ،قابل قبول هستند؟
    آیا حتما ولد الزنا دشمن علی است و کسی که دشمن علی باشد حرامزاده است؟
    دکتر عصام عماد یک وهابی شیعه شده صراحتا اظهار می کند که در زمان وهابی بودن رسما دشمن امیرالمومنین امام علی ع بود و بعد از تشرف به تشیع افتخار می کند که جزو محبان و دوستداران آن امام همام شده است.
    آیا می توان گفت در زمان دشمنی با امام علی ع ایشان حرامزاده بودند و حالا حلال زاده شده اند ؟

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    40
    حضور
    1 روز 18 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22



    دوستان اگر واقعا دنبال هدایت هستید به قول امام علی ع علیکم بالقرآن
    روایات مثل قوطی عطاری می مانند هرچیزی که بخواهی دارند. اصلا عقلی نیست به سخنی که در صحت و سقم آن شک است رجوع کنید.
    قرآن خیلی دقیق از جزیی ترین تا کلی ترین ها را بیان کرده و به خاطر همین است که می فرماید تبیان لکل شی
    پس:
    اگر دنبال هدایت هستید این احادیث که اکثرا جعلی هستند را به فراموشی بسپارید و به سوی قرآن بروید.


    تعصب! "... هر چیزی را نفهمیده انکار کردن، رویه دیگر همان تعصبی است که در عوام‌ي سراغ داریم که خیلی چیزها را نفهمیده، باور دارند..." مرحوم دكتر علي شريعتي

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma44 نمایش پست ها
    قرآن خیلی دقیق از جزیی ترین تا کلی ترین ها را بیان کرده و به خاطر همین است که می فرماید تبیان لکل شی
    سلام
    شما می توانید به من بگید که قرآن همه چیز داره و روایات به قول شما قوطی عطاری است چطور ما زکات بدهیم؟ چقدر زکات بدهیم؟ از کجای قرآن برای ما این را بیان می کنی؟


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ma44 نمایش پست ها
    دوستان اگر واقعا دنبال هدایت هستید به قول امام علی ع علیکم بالقرآن
    روایات مثل قوطی عطاری می مانند هرچیزی که بخواهی دارند. اصلا عقلی نیست به سخنی که در صحت و سقم آن شک است رجوع کنید.
    قرآن خیلی دقیق از جزیی ترین تا کلی ترین ها را بیان کرده و به خاطر همین است که می فرماید تبیان لکل شی
    پس:
    اگر دنبال هدایت هستید این احادیث که اکثرا جعلی هستند را به فراموشی بسپارید و به سوی قرآن بروید.
    قرآن تبیان لکل شیء است.ما هم قبول داریم.اما خود این کتاب شریف که همه چیز را تبیین می کند،تبیین کرده که برای تبیین و تشخیص بعضی امور رجوع کنید به معصوم (ع).بنابراین رجوع به احادیث و روایات منافاتی ندارد با تبیان لکل شیء بودن قرآن.بلکه رجوع به معصوم (ع) داخل در تبیان بودن قرآن است و یکی از تبیین های قرآن محسوب می شود.
    حالا شما به سوال جناب ask جواب بدید.کیفیت و کمیت پرداخت زکات را برای ما بیاورید.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کالباس،سوسیس،خیار
    نوشته
    315
    حضور
    28 روز 2 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    497



    شايد منظورشون این بود که به هر حدیثی نباید رجوع شود
    حتی بعضی از احادیث صحیح!!
    نظر من هم همین است

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    40
    حضور
    1 روز 18 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22



    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    شما می توانید به من بگید که قرآن همه چیز داره و روایات به قول شما قوطی عطاری است چطور ما زکات بدهیم؟ چقدر زکات بدهیم؟ از کجای قرآن برای ما این را بیان می کنی؟

    لَقَدْ کانَ فی‏ قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ ما کانَ حَدیثاً یُفْتَرى‏ وَ لکِنْ تَصْدیقَ الَّذی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ تَفْصیلَ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ
    111 يوسف


    خداوند هرآنچه لازم بوده تفصيل داده است. مگر مي شود زكاتي كه هم پاي نماز به كرار در قرآن آمده است معلوم نباشد و براي شرح آن به كلام غير خدا رجوع كرد.
    لذا جهت اينكه بحث زكات در قرآن مشخص شود پيشنهاد مي شود تاپيكي ايجاد كنيد تا مفصلا بررسي كنيم زيرا به احتمال زياد اگر بخواهيم اين مبحث را اينجا باز كنيم مثل بقيه تاپيك ها به عنوان عدم ارتباط با موضوع تاپيك حذف مي شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط بن موسی نمایش پست ها
    قرآن تبیان لکل شیء است.ما هم قبول داریم.اما خود این کتاب شریف که همه چیز را تبیین می کند،تبیین کرده که برای تبیین و تشخیص بعضی امور رجوع کنید به معصوم (ع).بنابراین رجوع به احادیث و روایات منافاتی ندارد با تبیان لکل شیء بودن قرآن.بلکه رجوع به معصوم (ع) داخل در تبیان بودن قرآن است و یکی از تبیین های قرآن محسوب می شود.
    روايات بايد بر قرآن عرضه شوند.

    ویرایش توسط ma44 : ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ در ساعت ۰۰:۰۲

    تعصب! "... هر چیزی را نفهمیده انکار کردن، رویه دیگر همان تعصبی است که در عوام‌ي سراغ داریم که خیلی چیزها را نفهمیده، باور دارند..." مرحوم دكتر علي شريعتي

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۰/۰۸, ۱۳:۰۰ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود