صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ




    يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ
    آل عمران 44 :


    سلام
    چرا درین آیه سجده بر رکوع مقدم گردیده و این راکعین چه کسانی بوده اند که حضرت مریم پس از اصطفاء و برتری بر زنان عالم میبایستی در معیت انان رکوع نماید
    ؟



    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 16 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58289



    با نام و یاد دوست






    َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ





    کارشناس بحث: استاد میقات
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۱:۴۴

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ
    آل عمران 44 :


    سلام
    چرا درین آیه سجده بر رکوع مقدم گردیده و این راکعین چه کسانی بوده اند که حضرت مریم پس از اصطفاء و برتری بر زنان عالم میبایستی در معیت انان رکوع نماید
    ؟




    «يا مَرْيَمُ اقْنُتي‏ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدي وَ ارْكَعي‏ مَعَ الرَّاكِعينَ»
    اى مريم! (به شكرانه اين نعمت) براى پروردگار خود، خضوع كن و سجده بجا آور! و با ركوع‏ كنندگان، ركوع كن.‏ (آل عمران، 43)


    با سلام و درود

    "واو" برای جمع و برای عطف است، نه برای بیان ترتیب؛ لذا در آیه شریفه به معنای مقدم بودن سجده بر رکوع نیست. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 746)

    ـ رکوع کن با رکوع کنندگان؛ در این زمینه مفسران وجوهی را بیان کرده اند:

    1. ممکن است مراد از آن، شرکت در نماز جماعت باشد؛ یا این که به رکوع کنندگان بپیوند، يعنى همان طور كه ديگر بندگان خالص خدا براى او ركوع بجا مى‏ آورند، تو نيز ركوع كن. (تفسير نمونه، ج ‏2، ص 543؛ أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 196)

    2. مراد آیه این نیست که همراه آن ها به جماعت نماز بخوان بلکه می فرماید چزو رکوع کنندگان باش. (مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏2، ص 746)

    3. مراد از «راكعين» انبياء و اوليایى هستند كه در بيت المقدس مشغول عبادت بودند. (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏3، ص 196)


    َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    در برخی تفاسیر اهل سنت، چنین احتمالاتی هم ذکر شده:

    مقدم شدن سجده بر رکوع، یا به خاطر این است که در شریعت آن ها این گونه بوده است یعنی در نمازشان سجده مقدم بر رکوع بوده؛ یا اشاره به این است که نماز کسانی که در نمازشان رکوع نیست، نماز نیست (چنین نمازی صحیح نیست) لذا با کسانی که در نمازشان رکوع است نماز بگذار. (ر.ک: أنوار التنزيل و أسرار التأويل، بیضاوی، ج ‏2، ص 16)

    احتمال دارد در آن زمان گروهی بوده اند که در نمازشان قیام و سجده بوده ولی رکوع نبوده است، و گروهی بوده اند که در نمازشان رکوع هم بوده است، لذا آیه دستور می دهد، با کسانی که در نماز رکوع دارند نماز بگذار، نه با کسانی که در نمازشان رکوع نیست. (الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، زمخشری، ج ‏1، ص 362)

    َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    51
    حضور
    1 روز 12 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    54



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    در برخی تفاسیر اهل سنت، چنین احتمالاتی هم ذکر شده:

    مقدم شدن سجده بر رکوع، یا به خاطر این است که در شریعت آن ها این گونه بوده است یعنی در نمازشان سجده مقدم بر رکوع بوده؛ یا اشاره به این است که نماز کسانی که در نمازشان رکوع نیست، نماز نیست (چنین نمازی صحیح نیست) لذا با کسانی که در نمازشان رکوع است نماز بگذار. (ر.ک: أنوار التنزيل و أسرار التأويل، بیضاوی، ج ‏2، ص 16)

    احتمال دارد در آن زمان گروهی بوده اند که در نمازشان قیام و سجده بوده ولی رکوع نبوده است، و گروهی بوده اند که در نمازشان رکوع هم بوده است، لذا آیه دستور می دهد، با کسانی که در نماز رکوع دارند نماز بگذار، نه با کسانی که در نمازشان رکوع نیست. (الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، زمخشری، ج ‏1، ص 362)
    به نظر مي رسد معناي قنوت و ركوع و سجود در قرآن كريم با معناي اصطلاحي عصر ما كاملا متفاوت باشد مثلا در جريان حضرت يوسف مي فرمايد:
    إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لي‏ ساجِدينَ (4)
    فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ
    (29)
    فرشتگان كه اعضاي طبيعي شبيه انسان ندارند تا بخواهند به اين شكل سجده كنند . ماه و ستاره و خورشيد نيز داراي اعضاي انساني نيستند تا بتوانند به اين شكل سجده كنند.

    يا در آيه: قالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعْجَتِكَ إِلى‏ نِعاجِهِ وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغي‏ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ قَليلٌ ما هُمْ وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَناب(34 ص) خَرّاً و خُرُوراً يعني از بالا به پائين افتاد، به صورت به زمين افتاد. حال چگونه متصور است كه حضرت داود با صورت بر روي زمين باشد و همزمان ركوع هم كرده باشد. پس ركوع به اين معناي اصطلاحي شما نيست .
    قنوت نيز به همين صورت است : قنوت يعني دوام طاعت ولى راغب دوام طاعت مع الخضوع گفته است در مجمع البيان فرموده: اصل آن بمعنى دوام است سپس بمعنى طاعت، نماز، طول قيام، دعا و سكوت‏. أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْل


  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    يَا مَرْيَمُ اقْنُتِي لِرَبِّكِ وَاسْجُدِي وَارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ
    آل عمران 44 :

    سلام
    چرا درین آیه سجده بر رکوع مقدم گردیده و این راکعین چه کسانی بوده اند که حضرت مریم پس از اصطفاء و برتری بر زنان عالم میبایستی در معیت انان رکوع نماید ؟
    سلام
    اینجا قنوت به معنای خضوع است و نه قنوت معروف در نماز
    لذا آیه در بر دارنده مراتب خضوع می باشد
    اول قنوت که خضوع قلبی و درونی است و اعلی مرتبه است
    بعد ظهور آن در سجده است که بالاترین مرتبه خضوع در مقام ظاهر محسوب می شود
    و بعد رکوع که مرتبه نازلتری است
    و چه زیباست که اورا به قیام امر نمی کند
    و اما راکعین همان کاملین در عبودیت خدا هستند که چون اینان از زمره مردان اند فرمود با راکعین رکوع کن و نفرمود با راکعات
    والله الموفق

    ویرایش توسط حامد : ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ در ساعت ۰۶:۱۲
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام

    و اما راکعین همان کاملین در عبودیت خدا هستند که چون اینان از زمره مردان اند فرمود با راکعین رکوع کن و نفرمود با راکعات
    والله الموفق
    سلام


    در قرآن و کلام عرب وقتی ضمیر به جمعی از مردان و زنان برمیگرده به صورت مذکر آورده میشه

    پس از این که ضمیر بصورت مذکر بیاید نمیتوان نتیجه گرفت که مردها کامل درعبودیتند

    شاید به ظاهر در میان انسانهای معمولی مردان در عبودیت خدا کاملتر از زنان باشند اما این ترازوی اعمال هست که میتواند مشخص کند که کدام مرد یا زنی در عبادت بر هم فضیلت دارند

    معیار سنجش‌ اعمال‌ هر امتی‌ پیامبر و صالحان‌ آن‌ امت‌اند و معیار سنجش‌ اعمال‌ مسلمین‌ پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و امیرالمؤ‌منین علی علیه السلام و اولاد طاهرین‌ ایشان علیهم‌السلام هستند به‌ این‌ معنا که‌ نماز علی (ع) را در یک‌ کفه ترازو می‌گذارند و نماز ما را در کفه دیگر و با آن‌ می‌سنجندو...

    احتمال بدید که ثواب نماز و روزه بعضی از خانمها حتی بیشتر از ثواب نماز و روزه علما باشه.

    ضمنا عبادت تنها منحصر به نماز خواندن و روزه گرفتن نمیشه. امام خمینی رحمه الله علیه به دخترشون گفتند من حاضرم همه عبادتهامو به شما بدم و درعوض این ثواب تربیت بچه شما به من داده بشه

    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۷:۲۴
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

  15. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط .امین. نمایش پست ها
    سلام


    در قرآن و کلام عرب وقتی ضمیر به جمعی از مردان و زنان برمیگرده به صورت مذکر آورده میشه

    پس از این که ضمیر بصورت مذکر بیاید نمیتوان نتیجه گرفت که مردها کامل درعبودیتند شاید بتوان گفت از این جهت مذکر آمده که به انبیایی برمیگشته که در بیت المقدس نماز میخواندند.

    شاید به ظاهر در میان انسانهای معمولی مردان در عبودیت خدا کاملتر از زنان باشند اما این ترازوی اعمال هست که میتواند مشخص کند که کدام مرد یا زنی در عبادت بر هم فضیلت دارند

    معیار سنجش‌ اعمال‌ هر امتی‌ پیامبر و صالحان‌ آن‌ امت‌اند و معیار سنجش‌ اعمال‌ مسلمین‌ پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و امیرالمؤ‌منین علی علیه السلام و اولاد طاهرین‌ ایشان علیهم‌السلام هستند به‌ این‌ معنا که‌ نماز علی (ع) را در یک‌ کفه ترازو می‌گذارند و نماز ما را در کفه دیگر و با آن‌ می‌سنجندو...

    احتمال بدید که ثواب نماز و روزه بعضی از خانمها حتی بیشتر از ثواب نماز و روزه علما باشه.

    ضمنا عبادت تنها منحصر به نماز خواندن و روزه گرفتن نمیشه. امام خمینی رحمه الله علیه به دخترشون گفتند من حاضرم همه عبادتهامو به شما بدم و درعوض این ثواب تربیت بچه شما به من داده بشه
    سلام
    مسابقه اولیاء در عرصه روشنی است که بزرگ و کوچکش مشخص است
    اگر مریم عذری انقدر شایسته است که رزق بهشتی بخورد
    آنقدر هم شایسته است که بداند کاملان عالم کیانند که باید به تبع آنها رکوع نماید
    و اما ظاهر لفظ غیر از این را نمی رساند که کاملین در این معنا از مردانند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  16. صلوات ها 5


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط آزاد انديش نمایش پست ها
    به نظر مي رسد معناي قنوت و ركوع و سجود در قرآن كريم با معناي اصطلاحي عصر ما كاملا متفاوت باشد مثلا در جريان حضرت يوسف مي فرمايد:
    إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لي‏ ساجِدينَ (4)
    فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي‏ فَقَعُوا لَهُ ساجِدينَ
    (29)
    فرشتگان كه اعضاي طبيعي شبيه انسان ندارند تا بخواهند به اين شكل سجده كنند . ماه و ستاره و خورشيد نيز داراي اعضاي انساني نيستند تا بتوانند به اين شكل سجده كنند.

    يا در آيه: قالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤالِ نَعْجَتِكَ إِلى‏ نِعاجِهِ وَ إِنَّ كَثيراً مِنَ الْخُلَطاءِ لَيَبْغي‏ بَعْضُهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ قَليلٌ ما هُمْ وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَناب(34 ص) خَرّاً و خُرُوراً يعني از بالا به پائين افتاد، به صورت به زمين افتاد. حال چگونه متصور است كه حضرت داود با صورت بر روي زمين باشد و همزمان ركوع هم كرده باشد. پس ركوع به اين معناي اصطلاحي شما نيست .
    قنوت نيز به همين صورت است : قنوت يعني دوام طاعت ولى راغب دوام طاعت مع الخضوع گفته است در مجمع البيان فرموده: اصل آن بمعنى دوام است سپس بمعنى طاعت، نماز، طول قيام، دعا و سكوت‏. أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْل

    با سلام و درود

    تعابیر رکوع و سجود و قنوت در قرآن معمولا برای بیان تواضع و خضوع و دوام اطاعت است.

    البته این گونه نیست که هیچ آیه ای اشاره به رکوع نماز نباشد، کما این که آیه ذیل ـ که در شأن حضرت علی علیه السلام نازل شده است ـ مربوط به رکوع نماز است:

    «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ»
    سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آنها كه ايمان آورده‏ اند همانها كه نماز را برپا مى‏ دارند، و در حال ركوع، زكات مى ‏دهند. (مائده، 55)

    َارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  18. صلوات ها 5


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    2,599
    حضور
    54 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6491



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام

    و اما ظاهر لفظ غیر از این را نمی رساند که کاملین در این معنا از مردانند
    والله الموفق

    در اینکه در این آیه منظور از از راکعین کاملین مرد هست ایرادی نیست

    اما شما با چه دلیلی کاملین در عبودیت خدا را ( نه در این آیه ) الزاما مرد میدانید؟

    شاید برای حضرت مریم سلام الله علیها این استثناء بوده باشد که پشت سر انسان کامل نماز جماعت بخوانند اما اینکه کاملین فقط میتوانند مرد باشند چنین نیست.
    ویرایش توسط Serat : ۱۳۹۲/۰۵/۰۹ در ساعت ۱۷:۲۲
    امام خامنه ای: زیر پرچم امیرالمومنین دشمن و دوست آنچنان واضح نبودند. دشمن همان حرفهایی را میزد که دوست میزند...
    آگاهی خود را بالا ببرید. نقش نخبگان و خواص اینست که این بصیرت را نه فقط در خودشان بلکه در دیگران هم بوجود بیاورند. رسا بگویید روشن بگویید، مبین بگویید آنچه را که میفهمید. سعی هم بکنید آنچه را که فهمیده اید درست باشد.

صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۱۰, ۱۳:۳۶
  2. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۱۰, ۲۲:۴۱
  3. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۲۷, ۱۸:۲۹
  4. پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۰۵, ۱۶:۳۱

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود