صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سلام آیا این شعر از مرحوم شیخ بهایی راشنیده اید ؟! به نظر شما درست است ؟!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    43
    حضور
    1 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    65

    سلام آیا این شعر از مرحوم شیخ بهایی راشنیده اید ؟! به نظر شما درست است ؟!




    همه شب نماز خواندن، همه روزه روزه کردن
    همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن

    ز مدینه تا به کعبه سر و پا برهنه رفتن
    دو لب از برای لبیک به گفته باز کردن

    شب جمعه‌ها نخفتن، به خدای راز گفتن
    ز وجود بی نیازش طلب نیاز کردن

    به مساجد و معابد همه اعتکاف کردن
    ز ملاهی و مناهی همه احتراز کردن

    به حضور قلب ذکر خفی و جلی گرفتن
    طلب گشایش کار ز کارساز کردن

    پی طاعت الهی به زمین جبین نهادن
    گه و گه به آسمان ها سر خود فراز کردن

    به مبانی طریقت به خلوص راه رفتن
    ز مبادی حقیقت گذر از مجاز کردن

    به خدا قسم که هرگز ثمرش چنین نباشد
    که دل شکسته ای را به سرور شاد کردن

    به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد
    که به روی نااميدي در بسته باز کردن

    -------------------------------------------------------
    سلام . از دوستان خواهش میکنم در باره این شعر مرا راهنمایی فرمایند فقط لطف نموده و برای اظهار نظر حتما از احادیث و روایات و نیز آیات کلام الله استفاده نموده تا نظرشان مستند باشد .
    1-آیا واقعا این شعر از مرحوم شیخ بهایی است ؟
    2-آیا به نظر شما آن چند مصراع را که من پررنگ کردم با آیات و احادیث سازگار است ؟!مثلا من اشخاصی را میشناسم که از شاد کردن سایرین خصوصا دردمندان و مستاصل ها ذاتا لذت میبرند و حتی وقتی این دل رحمی آنها برای اطرافیان معلوم میشود بارها مورد سوءاستفاده اشخاص قرار گرفته اند اما بازهم وقتی کسی نزد آنها ابراز ناراحتی میکند و مثلا پولی میخواهد آن پول را برایش تهیه میکنند .اما همینها مثلا اغلب نماز صبحشان قضا میشود یا کاری به نماز اول وقت ندارند و بعضا غیبت هم میکنند و یا جوکهای غیر حلال میشنوند یا میگویند و یکی میگفت سال تا سال قرآن هم نمیخواند چون بلد نیست وحالش را ندارد اما هروقت کسی مشکل داشت بقیه او را برای حل مشکل معرفی میکنند و بارها شنیده ام که اشخاصی میگویند فلانی زندگی مرا نجات داد یا فلانی دل مرا بدون هیچ منتی شاد کرد و کمکم کرد .
    به نظرم این گونه اشخاص چون به واجبات و محرمات اعتنای چندانی ندارند نمیتوانند بیش از کسی مورد رحمت خداوند قرار گیرند که عمری را به دعا و راز و نیاز پرداخته و این با این شعر شیخ بهایی تضاد دارد و از طرفی براساس حدیثی که میفرماید اصل اعمال نماز است و اگر نماز کسی قبول شد سایر اعمال هم قبول میشود و اگر نماز کسی رد شد سایر اعمال هم رد میشود پس نمیتوان آن چند مصرع که پررنگ کرده ام را قبول کرد .
    خب آیا دوستان میتوانند راهنمایی کنند .

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11166



    با نام الله






    سلام آیا این شعر از مرحوم شیخ بهایی راشنیده اید ؟! به نظر شما درست است ؟!





    کارشناس بحث: استاد بصیر


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    1-آیا واقعا این شعر از مرحوم شیخ بهایی است ؟
    باسلام. بلی از شیخ بهائی است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    2-آیا به نظر شما آن چند مصراع را که من پررنگ کردم با آیات و احادیث سازگار است ؟!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    به نظرم این گونه اشخاص چون به واجبات و محرمات اعتنای چندانی ندارند نمیتوانند بیش از کسی مورد رحمت خداوند قرار گیرند که عمری را به دعا و راز و نیاز پرداخته و این با این شعر شیخ بهایی تضاد دارد و از طرفی براساس حدیثی که میفرماید اصل اعمال نماز است و اگر نماز کسی قبول شد سایر اعمال هم قبول میشود و اگر نماز کسی رد شد سایر اعمال هم رد میشود پس نمیتوان آن چند مصرع که پررنگ کرده ام را قبول کرد .
    خب آیا دوستان میتوانند راهنمایی کنند .
    البته منظور شیخ بهائی، از این که خدمت به خلق، بالاترین و بهرتین اعمال باشد، بعد از این است که به سایر واجبات و ترک محرمات پرداخته باشیم به علاوه این که اعتقادات صحیحی هم داشته باشیم. و همچنین، خدمت به خلق را جهت خوش نودی خدا و رضایت او انجام داده باشیم نه برای شفای قلب خودمان. در اینصورت، خدمت به خلق و شاد کردن دلِ مومن، از بالاترین اعمال خواهد شد. که البته باید گفت، همین خدمت به خلق که شیخ بهائی ذکر می کند، خودش یکی از واجبات است، نه همه واجبات یا تنها واجب. اگر کسی اعتقادی به خدا و قیامت و ائمه نداشته باشد، و برای شادی قلب خود یا دیگران، خدمت به مردم بکند، این کار سبب نجات او نخواهد شد.
    اما احادیث در این زمینه:
    عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَا مِنْ عَمَلٍ يَعْمَلُهُ الْمُسْلِمُ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى أَخِيهِ الْمُسْلِمِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ عَلَى أَخِيهِ الْمُسْلِمِ بَاباً مِنَ السُّرُورِ إِلَّا أَدْخَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بَاباً مِنَ السُّرُورِ.(المومن، ص 53)
    امام صادق می فرمایند:
    هیچ عملی نیست که یک مسلمان انجام بدهد که نزد خدا محبوبتر باشد از شاد کردن برادر مسلمان خویش(یعنی برطرف کردن حوائج او) و هیچ مسلمانی نیست که برادر مسلمانش را شاد می کند مگر این که خداوند متعال بابی از سرور در دل او ایجاد می نماید.


    فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْفَرَائِضِ أَفْضَلَ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ.(الفقه المنسوب الی امام الرضا، ص 239)
    هیچ عملی نزد خداوند بعد از انجام واجبات، برتر از ادخال سرور بر مومن نمی باشد.


    مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ.(کافی، ج2، 188)
    خداوند متعال به چیزی بهتر از ادخال سرور بر قلب مومن، عبادت نشده است.


    عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ‏ احْرِصُوا عَلَى قَضَاءِ حَوَائِجِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَيْهِمْ وَ دَفْعِ الْمَكْرُوهِ عَنْهُمْ فَإِنَّهُ لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْأَعْمَالِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بَعْدَ الْإِيمَانِ أَفْضَلَ مِنْ‏ إِدْخَالِ‏ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِين‏.(مستدرک الوسائل، ج 12، ص 403)
    درقضاء حوائج مومنین، و ادخال سرور بر آنها و رفع گرفتاریشان حریص باشید که بعد از ایمان به خدا چیزی با فضیلت تر از ادخال سرور بر قلب مومن نمی باشد.

    و البته باید گفت که بالاترین ادخال سرور بر قلب مومن و رفع گرفتاری او، کمک در رفع گرفتاریهای معنوی و هدایت کردن اوست. از این رو رسول مکرم اسلام (ص) به امیرالمومنین فرمودند:«فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِي يَوْمَ الْخَيْبَرِ لَأَنْ‏ يَهْدِيَ‏ اللَّهُ‏ بِكَ‏ رَجُلًا وَاحِداً خَيْرٌ لَكَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَيْهِ الشَّمْس‏؛ در روز خیبر پیامبر به حضرت علی فرمودند: اگر خدا شخصی واحد را به دست تو هدایت کند(حاجتش را برآورده سازی)، برای تو بهتر است از آنچه که آفتاب بر آن می تابد.(یعنی از دنیا و مافیها ارزشمند تر است)

    روزی حضرت موسی (ع) از خدا سوال کرد خدایا اگر تو بنده بودی و خالقی داشتی، چه می کردی تا دلِ خالقت را بدست بیاوری؟ خدا به موسی خطاب کرد: یا موسی برای شاد کردن خدای خود، تا می توانستم، خدمت به خلقِ او می کردم.








    سلام آیا این شعر از مرحوم شیخ بهایی راشنیده اید ؟! به نظر شما درست است ؟!

  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    به نظرم این گونه اشخاص چون به واجبات و محرمات اعتنای چندانی ندارند نمیتوانند بیش از کسی مورد رحمت خداوند قرار گیرند که عمری را به دعا و راز و نیاز پرداخته و این با این شعر شیخ بهایی تضاد دارد و از طرفی براساس حدیثی که میفرماید اصل اعمال نماز است و اگر نماز کسی قبول شد سایر اعمال هم قبول میشود و اگر نماز کسی رد شد سایر اعمال هم رد میشود پس نمیتوان آن چند مصرع که پررنگ کرده ام را قبول کرد .
    خب آیا دوستان میتوانند راهنمایی کنند .
    سلام
    هرکمالی بطور جداگانه اثر خاص خودش را دارد . نماز اثر خودش را دارد بخشش اثر خودش را . در روایت داریم کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است . یعنی چه ؟ یعنی در این صفت کمالی سخاوت نزدیکتر است . پس هر کمالی حسابش جداست .
    اما اینکه این اعمال از نماز و روزه و ... ارزشمندتر است یا نه بحث جداگانه ای دارد .
    والله الموفق
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 13


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    43
    حضور
    1 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    65



    سلام ممنون از پاسختان .پس اگر در روایت داشته باشیم که کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است پس میتوان نتیجه گرفت که امکان رفتن یک کافر سخاوتمند به بهشت بیش از مومن بخیل است ؟! آیا این نتیجه گیری من صحیح است ؟!
    اگر این نتیجه گیری صحیح باشد پس این افرادی که من گفتم اصلا کافرنیستند فقط در متاسفانه در نماز کاهلند مثلا نماز صبح آنها همیشه قضا میشود و در شنیدن غیبت یا گفتن غیبت هم چندان خوددار نیستند و مسائلی از این قبیل لذا احتمال بهشت رفتن آنها هم زیاد میشود ؟! نمیدانم آیا این نتایجی که گفتم صحیح هست یا نه ؟!
    اگر صحیح باشد پس شعر مرحوم شیخ بهایی هم مطابق با این روایت صحیح از آب درمیاید!
    حالا اگر میتوانید آن روایت و حتی روایاتی مشابه آنرا با سند ذکر بفرمایید .اگر زحمت این کار را بکشید بسیار ممنون خواهم بود و پیشاپیش برای سلامتی شما صلواتی میفرستم
    ویرایش توسط صادق صادق : ۱۳۹۲/۰۵/۰۳ در ساعت ۲۲:۲۵

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    سلام ممنون از پاسختان .پس اگر در روایت داشته باشیم که کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است پس میتوان نتیجه گرفت که امکان رفتن یک کافر سخاوتمند به بهشت بیش از مومن بخیل است ؟! آیا این نتیجه گیری من صحیح است ؟!

    لازم است دقت کنید آنچه در اینگونه روایات مطرح می شود ومورد مقایسه قرار می گیرد کفر وایمان نیست بلکه سخاوت وبخل است ودر واقع ارزش فضیلت سخاوتمندی مطرح می شود ویا در روایتی که مومن ترشرو در کنار کافر خوشرو مقایسه می شود هدف مقایسه کردن کفر وایمان نیست بلکه نوعی ارزشگذاری برای فضیلت خوش خلقیست. بنابراین برای کافر، کفرش جدا مورد محاسبه قرار می گیرد و سخاوت وخوش خلقی اش نیز جدا وبرای مومن نیز ایمانش به طور جداگانه محاسبه خواهد شد وبخل وبد خلقی اش نیز مجزا.


  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    نوشته
    43
    حضور
    1 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    65



    خب این سری از روایات خیلی مهم هستند .توجه بفرمایید که میگوید : کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است
    بعبارتی همانگونه که شما میگویید در روز قیامت برآیند کار محاسبه میشود یا همان جمع جبری مثبتها و منفی ها و براساس این روایات جمع جبری کافر سخاوتمند از مومن بخیل بیشتر است !
    به نظرم ترویج اینگونه روایات در جامعه میتواند به جامعه ای خوش خلق و هم آوا منتج شود .
    داستانی شنیده ام که نمیدانم درست هست یا نه اما میگوید موسی فرعون را هدایت میکرد و فرعون گوش نمیداد و حتی موسی را مسخره میکرد و موسی شکایت نزد خدا برد . خداوند فرمود :فرعون هرروز سفره ای پهن میکند و فقیر و غنی را کنار هم مینشاند و به همه غذا میدهد و مردم هم میخورند و او را دعا میکنند و من کسی را که مردم دعایش میکنند عذاب نمیکنم تا اینکه اطرافیان فرعون به او گفتند طرفداران موسی زیاد شده اند و باید از مخارج کم کنیم و لشکر و دستگاه اطلاعاتی را تقویت کنیم تا طرفداران موسی را از بین ببریم و از اینجا آن سفره جمع شد و بدنبال آن عذاب خداوند هم نازل گردید .(والله اعلم )

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    پس اگر در روایت داشته باشیم که کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است پس میتوان نتیجه گرفت که امکان رفتن یک کافر سخاوتمند به بهشت بیش از مومن بخیل است ؟! آیا این نتیجه گیری من صحیح است ؟!
    با سلام.

    اگر روایت صحیح باشد پاسخ شما به صراحت در خود روایت آمده است. کافر سخاوتمند از مؤمن بخیل به خدا نزدیک تر است یعنی چه؟ عقلاً یعنی کسی که به خدا نزدیک تر است به بهشت نزدیک تر و سزاوارتر است.



  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    کامپیوتر
    نوشته
    70
    حضور
    2 روز 4 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    333



    با تشکر از کارشناس محترم جناب سینا که پاسخگویی مناسبی رو داشتند.
    و همچنین آقای صادق ( که ظاهرا خودشون به تنهایی 2نفر هستن - صادق صادق) که موضوع خوبی رو مطرح کردند
    نترس از باختن،تا ساختن دوباره فاصله ای نیست

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۵
    نوشته
    1,483
    حضور
    25 روز 18 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    2
    گالری
    1
    صلوات
    7713



    [quote=مؤمن;371995]اگر روایت صحیح باشد پاسخ شما به صراحت در خود روایت آمده است. کافر سخاوتمند از مؤمن بخیل به خدا نزدیک تر است یعنی چه؟[/quote]
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    خب این سری از روایات خیلی مهم هستند .توجه بفرمایید که میگوید : کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است
    بعبارتی همانگونه که شما میگویید در روز قیامت برآیند کار محاسبه میشود یا همان جمع جبری مثبتها و منفی ها و براساس این روایات جمع جبری کافر سخاوتمند از مومن بخیل بیشتر است !
    نقل قول نوشته اصلی توسط صادق صادق نمایش پست ها
    پس اگر در روایت داشته باشیم که کافر سخاوتمند از مومن بخیل به خدا نزدیکتر است پس میتوان نتیجه گرفت که امکان رفتن یک کافر سخاوتمند به بهشت بیش از مومن بخیل است ؟! آیا این نتیجه گیری من صحیح است ؟!
    باسلام و احترام
    اولا روایت در باب سخاوت کافر، بدین صورت که دوستان ذکر کردند نیست و کمی تحریف در معنای آن رخ داده است. امام صادق می فرمایند: کافر سخاوتمند به بهشت امیدوارتر است از مومن بخیل.
    كافر سخيّ أرجى‏ إلى‏ الجنّة من مسلم شحيح.(نثر اللئالی، ص 94)
    این گونه روایات، بالابودن ارزش صفت سخاوت را بیان می کنند. یعنی یک انسان کافر، اگر واقعا اهل سخاوت باشد(که صفتی ازصفات الهی است) امید بیشتری به هدایت باید داشته باشد، البته بعد از ایمان به خدا. و الا خود خداوند در قرآن می فرماید همه اعمال به همراه ایمان به خدا ارزشمند و قابل قبول خواهد بود و اگر به اندازه زمین و دو برابر آن در راه خدا بدهند ولی ایمان نداشته باشند، اهل بهشت نخواهند بود. پس داشتن صفت نیکو به تنهایی نجاب بخش نیست، بلکه می تواند امیدِ هدایت را در آن فرد بیشتر کند.
    همچین انسان بخیل به جهنم بیشتر باید امید داشته باشد تا بهشت. چه مومن باشد چه کافر. در روایات ما موجود است که کسی که صفت سخاوت دارد، شعبه ای از ایمان در او وجود دارد و الا بخشش نمی کند، به خاطر این است که انسان سخی باید به بهشت بیشتر امیدوار باشد.
    همچنین مومنی که اهل بخل است در واقع مومن نیست، از این رو امام صادق فرمودند: هیچ مومنی نیست مگر این که سخی باشد. «لایکون مومن الا سخیا»(مصباح الشریعه، ص 82)
    یعنی کسی که سخی نیست مومن نیست. پس نباید بخیل را مومن واقعی دانست.
    همه این سخنان، اهمیت و ارزش صفت سخاوت را بیان می کنند تا حدی که در روایات موجود است، انسان کافر اگر سخی باشد، اگر چه داخل جهنم بشود ولی آتش او را اذیت نمی کند. «لایدخل النار و لو کان کافرا».

    چنان كه حديث است كه: پادشاه كافر عادل، مثل نوشيروان، يا سخى كافر، مثل حاتم، هر چند در جهنّمند امّا به بركت عدالت و جود، از عذاب جهنّم محفوظ هستند.


    سلام آیا این شعر از مرحوم شیخ بهایی راشنیده اید ؟! به نظر شما درست است ؟!

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۸, ۰۸:۰۲ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود