صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    الله
    نوشته
    63
    حضور
    4 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176

    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن




    بعضی جاها اشاره ای به کشتن شده که تا حدی برام سوال شده.
    مثلا خدا در سوره نسا آیه 89 میفرمایند :


    • دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می روند شما نيز کافر شويد تا، برابر گرديد پس با هيچ يک از آنان دوستی مکنيد تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند و اگر سر باز زدند در هر جا که آنها را بيابيد بگيريد و بکشيد و هيچ يک از آنها را به دوستی و ياری برمگزينيد


    بنده انسان هایی رو سراغ دارم که به خدا اعتقاد ندارن و نه به هیچ پیغمبر دیگر و هر کاری در این دنیا بخوان میکنن.
    باید او را به قتل برسانم؟
    آخه خوده خدا گفته در این آیه.

    یا مثلا در سوره توبه آیه 5 :


    • و چون ماههای حرام به پايان رسيد ، هر جا که مشرکان را يافتيد بکشيد و، بگيريد و به حبس افکنيد و در همه جا به کمينشان نشينيد اما اگر توبه کردند و نماز خواندند و زکات دادند ، از آنها دست برداريد ، زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.

    اینجا هم دوباره خدا گفته هر جا مشرک گیر آوردید بکشید!
    ما باید چکار کنیم؟
    آیا این ها اجبار نیست؟
    اینکه اگر کسی ایمان نیاره را باید کشت؟
    خب این چه اختیاریه؟
    پس چطور است که خدا به حضرت محمد میگه تو فقط هشدار بده و هیچ اجباری بر آنان برای قبول این مطالب نیست؟


  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,495
    حضور
    174 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58273





    با نام و یاد دوست






    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن





    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza_i7 نمایش پست ها
    بعضی جاها اشاره ای به کشتن شده که تا حدی برام سوال شده.
    مثلا خدا در سوره نسا آیه 89 میفرمایند :


    • دوست دارند همچنان که خود به راه کفر می روند شما نيز کافر شويد تا، برابر گرديد پس با هيچ يک از آنان دوستی مکنيد تا آنگاه که در راه خدا مهاجرت کنند و اگر سر باز زدند در هر جا که آنها را بيابيد بگيريد و بکشيد و هيچ يک از آنها را به دوستی و ياری برمگزينيد


    بنده انسان هایی رو سراغ دارم که به خدا اعتقاد ندارن و نه به هیچ پیغمبر دیگر و هر کاری در این دنیا بخوان میکنن.
    باید او را به قتل برسانم؟
    آخه خوده خدا گفته در این آیه.

    یا مثلا در سوره توبه آیه 5 :


    • و چون ماههای حرام به پايان رسيد ، هر جا که مشرکان را يافتيد بکشيد و، بگيريد و به حبس افکنيد و در همه جا به کمينشان نشينيد اما اگر توبه کردند و نماز خواندند و زکات دادند ، از آنها دست برداريد ، زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.

    اینجا هم دوباره خدا گفته هر جا مشرک گیر آوردید بکشید!
    ما باید چکار کنیم؟
    آیا این ها اجبار نیست؟
    اینکه اگر کسی ایمان نیاره را باید کشت؟
    خب این چه اختیاریه؟
    پس چطور است که خدا به حضرت محمد میگه تو فقط هشدار بده و هیچ اجباری بر آنان برای قبول این مطالب نیست؟


    «وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتىَ‏ يهَاجِرُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ لَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا»
    آنان آرزو مى‏ كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوى يكديگر باشيد. بنا بر اين، از آنها دوستانى انتخاب نكنيد، مگر اينكه (توبه كنند، و) در راه خدا هجرت نمايند. هر گاه از اين كار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضدّ شما ادامه دهند،) هر جا آنها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد! و از ميان آنها، دوست و يار و ياورى اختيار نكنيد!. (نساء، 89)


    «فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشهُرُ الحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُواْ لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُاْ الزَّكَوةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
    (امّا) وقتى ماه‏ هاى حرام پايان گرفت، مشركان را هر جا يافتيد به قتل برسانيد و آنها را اسير سازيد و محاصره كنيد و در هر كمينگاه، بر سر راه آنها بنشينيد! هر گاه توبه كنند، و نماز را برپا دارند، و زكات را بپردازند، آنها را رها سازيد زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است! (توبه، 5)


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. حکم قتال و جنگ با مشرکان به خاطر عقیده آنها نبوده بلکه به خاطر نقض صلحنامه حدیبیه و تبدیل حالت صلح به حالت جنگی بوده است. لذا این با آزادی عقیده منافاتی ندارد.

    2. با توجه به آیات ابتدایی سوره توبه، روشن می شود که تا آیه 13 این سوره، مربوط به نقض عهد و پیمان شکنی مشرکان است.

    3. کسی که حجت بر او تمام است و عقیده باطل دارد محکوم است، ولی این دلیل نمی شود که ما با او وارد جنگ شویم.

    4. چنین ادعایی که آیات جهاد و قتال، در مورد همه مشرکان و در همه زمان ها است و دستور جنگ و کشتار با دیگران را به صورت کلی و عمومی داده، ادعایی ناصحیح است.

    شأن نزول، نوع بیان و شواهد موجود در خود آیات، قرائن خارجی، سیره معصومین علیهم السلام و ... نیز شاهد بر این مطلب است.

    5. اگر کسی اسلام را قبول ندارد، اسلام با او جنگ و دشمنی ندارد مگر این که او اقدام به دشمنی و جنگ بر علیه مسلمانان نماید.

    6. اسلام با آزادی عقیده مشکلی ندارد کما این که پیامبر صلی الله علیه وآله، با مشرکان مکه پیمان صلح حدیبیه را بستند.

    7. با مطالعه تاریخ زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و نیز سیره معصومین علیهم السلام، روشن می شود که اصلا این گونه نبوده که تا با مشرکی برخورد کردند حکم قتل یا جنگ با او را بدهند. هیچ فقیهی هم چنین حکمی نمی دهد.

    لذا چنین نسبت دادنی به قرآن و اسلام، بی اساس است و جایی ندارد.


    بنابر این:

    حکم قتال و جنگ، با مشرکانی بوده که نقض عهد و پیمان نموده وکمر به دشمنی و نابودی اسلام بسته و در این زمینه از هیچ اقدامی فرو گذار نمی کردند.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ در ساعت ۱۷:۴۰
    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 13


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    الله
    نوشته
    63
    حضور
    4 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    خیلی ممنون بابت پاسخ ...

    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتىَ‏ يهَاجِرُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ لَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا»
    آنان آرزو مى‏ كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوى يكديگر باشيد. بنا بر اين، از آنها دوستانى انتخاب نكنيد، مگر اينكه (توبه كنند، و) در راه خدا هجرت نمايند. هر گاه از اين كار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضدّ شما ادامه دهند،) هر جا آنها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد! و از ميان آنها، دوست و يار و ياورى اختيار نكنيد!. (نساء، 89)
    این جملات درون پرانتز را از کجا آوردید؟
    میشه راجع به پیمان شکنی کافران و مشرکان بیشتر بگید تا کامل متوجه بشوم؟


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza_i7 نمایش پست ها

    این جملات درون پرانتز را از کجا آوردید؟

    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می کنم

    این جملات به نوعی توضیح و شرح است که مفسر برای این که حوزه بیشتری از مطالب را به مخاطب انتقال دهد، در بین ترجمه می آورد.

    معمولا ترجمه هایی که به نوعی تفسیری هستند و فقط به ترجمه تحت الفظی اکتفا نمی شود، چنین هستند.

    این ترجمه قرآن کریم از آیت الله مکارم شیرازی است.



    میشه راجع به پیمان شکنی کافران و مشرکان بیشتر بگید تا کامل متوجه بشوم؟
    آن چه مربوط به آیات ابتدایی سوره توبه و حکم مبارزه و جهاد با مشرکان است را عرض می کنم:

    صلح حدیبیه، صلح بسیار مهمی است، از این جهت که این صلح نه تنها مشکله حدیبیه را حل کرد، بلکه نزاع اساسی دائر در میان قریش و مسلمین را که از ابتداء دعوت اسلامی شروع شده بود پایان داد، زیرا یکی از مهمترین مواد پیمان صلح برقرار شدن آتش بس میان دو طرف، و پایان دادن حالت جنگ برای مدت ده سال بود.

    در همان زمان، دو قبیله خزاعه و بنی بکر که همیشه با هم دشمنی داشتند، هر کدام هم پیمان یکی از طرفین صلح شدند یعنی قبیله خزاعه با مسلمانان متحد شد و قبیله بنی بکر با مشرکان.

    در همان زمان صلح، قبیله بنی بکر ـ که با مشرکان متحد بوده ـ با پشتیبانی و همکاری مشرکان (پخش اسلحه و ابزار جنگ)، به قبیله خزاعه شبیخون زده و بیش از 20 نفر از آنها را کشتند.

    قبیله خزاعه هم که متحد و هم پیمان مسلمانان بوده و این اتحاد در زمان صلح حدیبیه برقرار شده و همه از آن مطلع و آگاه بودند.

    لذا این نقض پیمان از طرف مشرکان بوده و خود آنها هم می دانستند که نقض پیمان محسوب می شود ولی دیگر نتوانستند دخالت خود را مخفی کنند.


    نکته:

    شروع جنگ های صدر اسلام، با نقض پیمان و یا شروع جنگ از طرف مقابل و یا توطئه اهل کتاب با مشرکان و منافقان، بر علیه مسلمانان بوده است.

    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza_i7 نمایش پست ها
    و چون ماههای حرام به پايان رسيد ، هر جا که مشرکان را يافتيد بکشيد و، بگيريد و به حبس افکنيد و در همه جا به کمينشان نشينيد اما اگر توبه کردند و نماز خواندند و زکات دادند ، از آنها دست برداريد ، زيرا خدا آمرزنده و مهربان است.


    اینجا هم دوباره خدا گفته هر جا مشرک گیر آوردید بکشید!
    ما باید چکار کنیم؟
    آیا این ها اجبار نیست؟
    اینکه اگر کسی ایمان نیاره را باید کشت؟
    خب این چه اختیاریه؟
    پس چطور است که خدا به حضرت محمد میگه تو فقط هشدار بده و هیچ اجباری بر آنان برای قبول این مطالب نیست؟
    سلام
    این مساله از امور اجتماعی است و در حوزه اختیارات حاکم و ولی است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    الله
    نوشته
    63
    حضور
    4 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza_i7 نمایش پست ها
    «وَدُّواْ لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُواْ فَتَكُونُونَ سَوَاءً فَلَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتىَ‏ يهَاجِرُواْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَ لَا تَتَّخِذُواْ مِنهُمْ وَلِيًّا وَ لَا نَصِيرًا»
    آنان آرزو مى‏ كنند كه شما هم مانند ايشان كافر شويد، و مساوى يكديگر باشيد. بنا بر اين، از آنها دوستانى انتخاب نكنيد، مگر اينكه (توبه كنند، و) در راه خدا هجرت نمايند. هر گاه از اين كار سر باز زنند، (و به اقدام بر ضدّ شما ادامه دهند،) هر جا آنها را يافتيد، اسير كنيد! و (در صورت احساس خطر) به قتل برسانيد! و از ميان آنها، دوست و يار و ياورى اختيار نكنيد!. (نساء، 89)
    در سوره نسا آیه 89 اونجا که میگه از میان کافران دوست انتخاب نکنیم ولی اگر توبه کردند بعد میتونیم به عنوان دوست انتخابشون کنیم و اگر این کار رو نکردند هر یافتیمشون باید کشتشون!یعنی کسی که توبه نکنه باید تو همین دنیا مجازاتش کنیم؟!
    بنده هیچ وقت اینکار رو نمیکنم و میدونم چه میگویید ولی راجع به این آیه (نسا آیه 89) یکم بیشتر توضیح دهید!
    تا قدرت پاسخ دهی خوب به افراد منتقد رو داشته باشم

    چرا لازم است که اون جملات درون پرانتز را در میان ترجمه بیاوریم؟
    چگونه این رو برای دیگران توجیح کنم؟

    بابت پاسخ ها خیلی ممنون
    ویرایش توسط reza_i7 : ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ در ساعت ۱۱:۴۵

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    علاقه
    الله
    نوشته
    63
    حضور
    4 روز 22 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    176



    دوستان جوابم رو پیدا کردم(در مورد آیه 89 سوره نسا) فهمیدم که منظورش از کافرین همان کسانی است که طرفداری از دشمنان اسلام کرده اند...
    گفتم شاید کسی جوابش رو خواست میزارمش این جا :

    (آيه 88)
    شأن نزول-
    مطابق نقل جمعى از مفسران از ابن عباس، عده‏اى از مردم مكه ظاهرا مسلمان شده بودند، ولى در واقع در صف منافقان قرار داشتند، به همين دليل حاضر به مهاجرت به مدينه نشدند، اما سر انجام مجبور شدند از مكه خارج شوند (و شايد هم به خاطر موقعيت ويژه‏اى كه داشتند براى هدف جاسوسى اين عمل را انجام دادند).
    مسلمانان از جريان آگاه شدند، ولى به زودى در باره چگونگى برخورد با اين جمع در ميان مسلمين اختلاف افتاد، عده‏اى معتقد بودند كه بايد اين عده را طرد كرد، زيرا در واقع پشتيبان دشمنان اسلامند، ولى بعضى از افراد ظاهربين و ساده دل با اين طرح مخالفت كردند و گفتند: عجبا! ما چگونه با كسانى كه گواهى به توحيد و نبوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله داده‏اند بجنگيم؟ برگزيده تفسير نمونه، ج‏1، ص: 432
    آيه نازل شد و دسته دوم را در برابر اين اشتباه ملامت و سپس راهنمايى كرد.
    تفسير:
    با توجه به شأن نزول بالا پيوند اين آيه و آيات بعد از آن با آياتى كه قبلا در باره منافقان بود كاملا روشن است.
    در آغاز آيه مى‏فرمايد: «چرا در مورد منافقان دو دسته شده‏ايد و هر كدام طورى قضاوت مى‏كنيد» (فَما لَكُمْ فِي الْمُنافِقِينَ فِئَتَيْنِ).
    سپس مى‏فرمايد: «اين عده از منافقان به خاطر اعمال زشت و ننگينى كه انجام داده‏اند خداوند توفيق و حمايت خويش را از آنها برداشته و افكارشان را به كلى واژگونه كرده، همانند كسى كه به جاى ايستادن به روى پا، با سر بايستد» (وَ اللَّهُ أَرْكَسَهُمْ بِما كَسَبُوا).
    و در پايان آيه خطاب به افراد ساده‏دلى كه حمايت از اين دسته منافقان مى‏نمودند كرده، مى‏فرمايد: «آيا شما مى‏خواهيد كسانى را كه خدا بر اثر اعمال زشتشان از هدايت محروم ساخته هدايت كنيد در حالى كه هر كس را خداوند گمراه كند راهى براى او نخواهى يافت» (أَ تُرِيدُونَ أَنْ تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ وَ مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا).
    زيرا، اين يك سنت فناناپذير الهى است كه اثر اعمال هيچ كس از او جدا نمى‏شود چگونه مى‏توانيد انتظار داشته باشيد افرادى كه فكرشان آلوده و قلبشان مملوّ از نفاق و عملشان حمايت از دشمنان خداست مشمول هدايت شوند؟ اين يك انتظار بى‏دليل و نابجاست!
    (آيه 89)- در تعقيب آيه قبل در باره منافقانى كه بعضى از مسلمانان ساده‏دل به حمايت از آنها برخاسته و از آنها شفاعت مى‏كردند و قرآن بيگانگى آنها را از اسلام بيان داشت در اين آيه مى‏فرمايد: تاريكى درون آنها به قدرى است كه نه تنها خودشان كافرند، بلكه «دوست مى‏دارند كه شما هم همانند آنان كافر شويد و مساوى يكديگر گرديد» (وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَما كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَواءً).
    بنابراين، آنها از كافران عادى نيز بدترند زيرا كفار معمولى دزد و غارتگر عقايد ديگران نيستند اما اينها هستند، و فعاليتهاى پى‏گيرى براى تخريب عقايد ديگران دارند. برگزيده تفسير نمونه، ج‏1، ص: 433
    اكنون كه آنها چنين هستند «هرگز نبايد شما مسلمانان، دوستانى از ميان آنها انتخاب كنيد» (فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِياءَ).
    «مگر اين كه (در كار خود تجديد نظر كنند و دست از نفاق و تخريب بردارند و نشانه آن اين است كه از مركز كفر و نفاق به مركز اسلام) در راه خدا مهاجرت نمايند» (حَتَّى يُهاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ).
    «اما اگر آنها حاضر به مهاجرت نشدند (بدانيد كه دست از كفر و نفاق خود برنداشته‏اند و اظهار اسلام آنها فقط به خاطر اغراض جاسوسى و تخريبى است) و در اين صورت مى‏توانيد هر جا بر آنها دست يافتيد، آنها را اسير كنيد و يا در صورت لزوم به قتل برسانيد» (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ).
    و در پايان آيه بار ديگر تأكيد مى‏كند كه «هيچ گاه دوست و يار و ياورى از ميان آنها انتخاب نكنيد» (وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً).
    نجات يك جامعه زنده كه در مسير يك انقلاب اصلاحى گام بر مى‏دارد، از چنگال دشمنان دوست‏نما و جاسوسان خطرناك، راهى جز اين شدت عمل ندارد.
    (آيه 90)
    شأن نزول:
    از روايات مختلفى كه در شأن نزول آيه وارد شده چنين استفاده مى‏شود كه: دو قبيله در ميان قبايل عرب به نام «بنى ضمره» و «اشجع» وجود داشتند كه قبيله اول با مسلمانان پيمان ترك تعرض بسته بودند و طايفه اشجع نيز با بنى ضمره هم پيمان بودند.
    بعضى از مسلمانان از قدرت طايفه بنى ضمره و پيمان شكنى آنها بيمناك بودند، لذا به پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد كردند كه پيش از آن كه آنها حمله را آغاز كنند مسلمانان به آنها حمله‏ور شوند.
    پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «نه، هرگز چنين كارى نكنيد، زيرا آنها در ميان تمام طوايف عرب نسبت به پدر و مادر خود نيكوكارترند، و از همه نسبت به اقوام و بستگان مهربانتر، و به عهد و پيمان خود از همه پايبندترند»! پس از مدتى مسلمانان باخبر شدند كه طايفه اشجع به سركردگى «مسعود بن رجيله» كه هفتصد نفر بودند به نزديكى مدينه آمده‏اند، پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نمايندگانى نزد برگزيده تفسير نمونه، ج‏1، ص: 434
    آنها فرستاد تا از هدف مسافرتشان مطلع گردد، آنها اظهار داشتند: ما از يك طرف توانايى مبارزه با دشمنان شما را نداريم، چون عدد ما كم است، و نه قدرت و تمايل به مبارزه با شما داريم، زيرا محل ما به شما نزديك است لذا آمده‏ايم با شما پيمان ترك تعرّض ببنديم.
    در اين هنگام آيه نازل شد و دستورهاى لازم را در اين زمينه به مسلمانان داد.
    منبع : http://qurangloss.blogfa.com/page/nesa-51-100.aspx

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط reza_i7 نمایش پست ها
    در سوره نسا آیه 89 اونجا که میگه از میان کافران دوست انتخاب نکنیم ولی اگر توبه کردند بعد میتونیم به عنوان دوست انتخابشون کنیم و اگر این کار رو نکردند هر یافتیمشون باید کشتشون!یعنی کسی که توبه نکنه باید تو همین دنیا مجازاتش کنیم؟!
    بنده هیچ وقت اینکار رو نمیکنم و میدونم چه میگویید ولی راجع به این آیه (نسا آیه 89) یکم بیشتر توضیح دهید!
    تا قدرت پاسخ دهی خوب به افراد منتقد رو داشته باشم

    چرا لازم است که اون جملات درون پرانتز را در میان ترجمه بیاوریم؟
    چگونه این رو برای دیگران توجیح کنم؟

    بابت پاسخ ها خیلی ممنون

    با سلام و درود

    1. همان طور که عرض کردم، آن عبارات را مترجم که مفسر هم هست، داخل ترجمه و در پرانتز قرار می دهد تا مشخص باشد که از متن اصلی جدا است، و در عین حال بتواند مفهوم بهتر و بیشتری از آیه را به مخاطب انتقال دهد.

    2. هیچ کس اجازه ندارد با دیدن مشرک و کافر ـ ولو توبه نکرده باشد ـ او را بکشد و یا تعرضی به او داشته باشد.

    اسلام هیچگاه چنین اجازه ای نداده است.

    این آیات ناظر به مشرکان خاص و در زمان خاصی بوده و اگر بخواهیم از آن ها قانون کلی استخراج کنیم باید از طرف معصوم چنین بیانی آمده باشد، در حالی که چنین چیزی نداریم.

    لذا نمی توان از این آیه قانونی کلی برداشت کرد و هر جا مشرکی را دید، متعرض او شد.

    توجه داشته باشید که کافر اقسامی دارد و اسلام فقط با کافر حربی می جنگد یعنی کسی که کمر به دشمنی با اسلام بسته و دست به اسلحه برده و می خواهد با مسلمانان بجنگد و یا اقدام نموده است.

    لذا اسلام با کافران دیگر مانند کافر ذمی و کافر معاهد، هیچ مشکلی ندارد و تعرض به آن ها جایز نیست.


    بنابر این:

    آیه ناظر به مشرکان خاصی بوده و نمی توان از این آیه یک قانون کلی استخراج کرد. قانونی و همیشگی کردن این آیات، نیاز به اجازه معصوم دارد، که معصوم چنین اجازه ای نفرموده است.

    گفته نشود که پس آیه دیگر کارایی ندارد و به همان زمان خاص اختصاص داشته است، خیر؛ امام زمان علیه السلام می توانند طبق این آیه، قانون کلی و عمومی وضع کنند در مبارزه همیشگی با کفار، لذا آیه کارایی خود را دارد، ولی ما بدون پشتوانه و بدون اجازه معصوم، چنین اجازه ای نداریم.

    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط saeedsaeedi1 نمایش پست ها
    و چه قصاب خانه‌یی است این دنیای بشریت
    با سلام و درود

    سخن در باره آیات قرآن و حکم اسلام در برخورد با مشرکان است.

    لذا نوع رفتار و برخورد انسان ها با دیگران ـ ولو از مسلمانان ـ مد نظر نیست و نمی توان آن را به دین و قرآن نسبت داد.

    سخن بر روی حکم خداوند و دستور اسلام است. لذا این رفتارها را نمی توان به حساب اسلام و دین الهی نوشت.

    دامان قرآن و اسلام، مبرّای از این ها است.

    شبهه در مورد کشتن کافران در قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  21. صلوات


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود