صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در قرآن خطاب « یا ایهاالذین امنوا »متوجه چه کسانی می شود ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    در قرآن خطاب « یا ایهاالذین امنوا »متوجه چه کسانی می شود ؟




    سلام

    خطابات قرانی معمولا به چند صورت یا ایهاالذین امنوا و یا
    یا ایهاالناس و ... می باشد
    با توجه به معنی یا ایهاالذین یعنی کسانی که ایمان اورده اند
    که مسلم است با مسلمان ارثی بودن متفاوت است
    بعضی از مشهورترین دستورات دینی نظیر روزه در ایه

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

    از خطاب یا ایهاالذین استفاده کرده است .
    ایا کسانی که هنوز ایمان نیاورده اند و مسلمان ارثی هستند
    روزه نگیرند مرتکب گناه شده اند ؟





    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,523
    حضور
    174 روز 19 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58304



    با نام و یاد دوست






    در قرآن خطاب « یا ایهاالذین امنوا »متوجه چه کسانی می شود ؟






    کارشناس بحث: استاد نور



    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۵/۰۵ در ساعت ۰۷:۵۴ دلیل: تغییر کارشناس پاسخگو

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,852
    حضور
    47 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17967



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    خطابات قرانی معمولا به چند صورت یا ایهاالذین امنوا و یا
    یا ایهاالناس و ... می باشد
    با توجه به معنی یا ایهاالذین یعنی کسانی که ایمان اورده اند
    که مسلم است با مسلمان ارثی بودن متفاوت است
    بعضی از مشهورترین دستورات دینی نظیر روزه در ایه

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

    از خطاب یا ایهاالذین استفاده کرده است .
    ایا کسانی که هنوز ایمان نیاورده اند و مسلمان ارثی هستند
    روزه نگیرند مرتکب گناه شده اند ؟
    با سلام و عرض ادب

    بررسی تفسیری آیه را باید از انجمن قرآن و حدیث پیگیری نمایید،اما به لحاظ شرعی،
    اگر كافر مسلمان شود، واجب نيست روزه ‏هاى وقتى را كه كافر بوده قضا نمايد، ولى اگر مسلمانى كافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزه‏ هاى وقتى را كه كافر بوده بايد قضا نمايد.

    امام خمینی،توضیح المسائل،م1695


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    با سلام و عرض ادب

    بررسی تفسیری آیه را باید از انجمن قرآن و حدیث پیگیری نمایید،اما به لحاظ شرعی،اگر كافر مسلمان شود، واجب نيست روزه ‏هاى وقتى را كه كافر بوده قضا نمايد، ولى اگر مسلمانى كافر شود و دوباره مسلمان گردد، روزه‏ هاى وقتى را كه كافر بوده بايد قضا نمايد.

    امام خمینی،توضیح المسائل،م1695
    با سلام و عرض ادب و احترام

    ممنون از جوابتون ولی بزرگوارجواب شما با سوال من اصلا هم خوانی ندارد
    من تاکیدم روی قسمت یا ایهاالذین امنوا می باشد و تفاوت ان با مسلمان ارثی
    ایا این ایه شامل مسلمانان ارثی هم می شود ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    خطابات قرانی معمولا به چند صورت یا ایهاالذین امنوا و یا
    یا ایهاالناس و ... می باشد
    با توجه به معنی یا ایهاالذین یعنی کسانی که ایمان اورده اند
    که مسلم است با مسلمان ارثی بودن متفاوت است
    بعضی از مشهورترین دستورات دینی نظیر روزه در ایه

    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

    از خطاب یا ایهاالذین استفاده کرده است .
    ایا کسانی که هنوز ایمان نیاورده اند و مسلمان ارثی هستند
    روزه نگیرند مرتکب گناه شده اند ؟
    خطاب های یا ایها ... شامل چند گروه می شود مثلا..
    یا أَيُّهَا الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ آمِنُوا بِما نَزَّلْنا مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلى أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَما لَعَنّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ كانَ أَمْرُ اللهِ مَفْعُولاً
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذالِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً
    يا أَيُّهَا النّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْراً لَكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللهُ عَليماً حَكيماً
    يا أَيُّهَا الرَّسُولُ لا يَحْزُنْكَ الَّذينَ يُسارِعُونَ فِي الْكُفْرِ
    يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ
    قُلْ يا أَيُّهَا الَّذِينَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلّهِ مِنْ دُونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ
    قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ
    يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ


    در قرآن چیزی نداریم به اسم اینکه مثلا یا ایها الذین اسلموا (ای کسانی که مسلمان شده اید) و هر جا خطاب قران به مومنین است شامل تمام کسانی که مسلمان هستند یعنی خدا و رسول و قرآن را قبول دارند می شود و اگر از دستور تخلف کنند مرتکب گناه می شوند و فرقی بین دین ارثی و غیر ارثی نیست.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    از خطاب یا ایهاالذین استفاده کرده است .
    ایا کسانی که هنوز ایمان نیاورده اند و مسلمان ارثی هستند
    روزه نگیرند مرتکب گناه شده اند ؟
    سلام
    در آیه ای همه انسانها را به بندگی و اطاعت فرا می خواند :
    یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم
    لذا همه انسانها از آن جهت که انسان اند ملزم به اطلاعت و بندگی هستند
    پس با واسطه این فرمان همه مکلف به تکالیف الهی می باشند
    اما از آنجا که اهل ایمان و باور شایسته خطاب الهی در خصوص فرمان الهی اند چه اینکه داوطلب بندگی و اطاعتند
    تکالیف شرعی را در خطاب به ایشان تعیین فرمود
    لذا توجه خطاب به ایشان آنرا از دوش دیگران بر نمی دارد
    و هوالله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    در قرآن چیزی نداریم به اسم اینکه مثلا یا ایها الذین اسلموا (ای کسانی که مسلمان شده اید) و هر جا خطاب قران به مومنین است شامل تمام کسانی که مسلمان هستند یعنی خدا و رسول و قرآن را قبول دارند می شود و اگر از دستور تخلف کنند مرتکب گناه می شوند و فرقی بین دین ارثی و غیر ارثی نیست.
    سلام

    باتوجه به ایه زیر بین اسلام اوردن و ایمان اوردن تفاوت است

    قَالَتِ الْأَعْرَابُ ءَامَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَ لَاكِن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْايمَانُ فىِ قُلُوبِكُمْ وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (حجرات/14)

    عربهاى باديه‏ نشين گفتند: «ايمان آورده‏ ايم» بگو: «شما ايمان نياورده‏ ايد، ولى بگوييد اسلام آورده‏ ايم، امّا هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت كنيد، چيزى از پاداش كارهاى شما را فروگذار نمى‏ كند، خداوند، آمرزنده مهربان است.»

    البته با توجه به این ایه کسانی که اسلام اورده اند اگر از خدا و رسول اطاعت کنند پاداش اعمالشان را خواهند گرفت

    حال سوال این است فرض کنید انسانی در 20 یا 30 سالگی ایمان بیاورد و قبل از ان فقط مسلمان ارثی بوده است
    ایا باید نمازها و روزهای قبل از این دوران رابخواند ؟
    چون چنین فردی در قیامت می تواند ادعا کند با توجه به فرمان خدا در ان دوران من ایمان نداشتم
    و فرمان خدا شامل حال من نمی شده است






    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    باتوجه به ایه زیر بین اسلام اوردن و ایمان اوردن تفاوت است

    قَالَتِ الْأَعْرَابُ ءَامَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَ لَاكِن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْايمَانُ فىِ قُلُوبِكُمْ وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيًْا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (حجرات/14)

    عربهاى باديه‏ نشين گفتند: «ايمان آورده‏ ايم» بگو: «شما ايمان نياورده‏ ايد، ولى بگوييد اسلام آورده‏ ايم، امّا هنوز ايمان وارد قلب شما نشده است! و اگر از خدا و رسولش اطاعت كنيد، چيزى از پاداش كارهاى شما را فروگذار نمى‏ كند، خداوند، آمرزنده مهربان است.»
    سلام
    در اینکه بین مسلمانان از لحاظ ایمان تفاوت هست شکی نیست اما ایمان شرط وجوب دستورات دینی برای او نیست هر کسی که مسلمان باشد بر او واجب است که دستورات خدا و رسول را اطاعت کند همانطور که در این آیه به مسلمانان می گوید اگر اطاعت کنید از خدا و رسول ... وَ إِن تُطِيعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا يَلِتْكمُ مِّنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْ


    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    حال سوال این است فرض کنید انسانی در 20 یا 30 سالگی ایمان بیاورد و قبل از ان فقط مسلمان ارثی بوده است
    ایا باید نمازها و روزهای قبل از این دوران رابخواند ؟
    اگر از مرجع تقلید این سوال را بپرسی می گوید اگر در آن مدت نماز نخوانده باید آن را قضا کند و اگر نماز می خوانده که هیچ
    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    چون چنین فردی در قیامت می تواند ادعا کند با توجه به فرمان خدا در ان دوران من ایمان نداشتم
    و فرمان خدا شامل حال من نمی شده است
    خیر هیچ کس نمی تواند ادعا کند چون که
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    در آیه ای همه انسانها را به بندگی و اطاعت فرا می خواند :
    یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم
    لذا همه انسانها از آن جهت که انسان اند ملزم به اطلاعت و بندگی هستند
    پس با واسطه این فرمان همه مکلف به تکالیف الهی می باشند
    اما از آنجا که اهل ایمان و باور شایسته خطاب الهی در خصوص فرمان الهی اند چه اینکه داوطلب بندگی و اطاعتند
    تکالیف شرعی را در خطاب به ایشان تعیین فرمود
    لذا توجه خطاب به ایشان آنرا از دوش دیگران بر نمی دارد
    و هوالله الموفق


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    خیر هیچ کس نمی تواند ادعا کند چون که
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    در آیه ای همه انسانها را به بندگی و اطاعت فرا می خواند :
    یا ایها الناس اعبدوا ربکم الذی خلقکم
    لذا همه انسانها از آن جهت که انسان اند ملزم به اطلاعت و بندگی هستند
    پس با واسطه این فرمان همه مکلف به تکالیف الهی می باشند
    اما از آنجا که اهل ایمان و باور شایسته خطاب الهی در خصوص فرمان الهی اند چه اینکه داوطلب بندگی و اطاعتند
    تکالیف شرعی را در خطاب به ایشان تعیین فرمود
    لذا توجه خطاب به ایشان آنرا از دوش دیگران بر نمی دارد
    و هوالله الموفق
    سلام

    این استدلال شما شامل دور است

    یعنی کسانی که ایمان نیاورده اند را می گویید با توجه به ایه دیگری از قران باید واجبات را انجام دهند
    خوب کسی که ایمان نیاورده به قران و ان ایه دیگر هم ایمان ندارد
    چطور به چیزی که ایمان ندارد رجوع کند ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    این استدلال شما شامل دور است

    یعنی کسانی که ایمان نیاورده اند را می گویید با توجه به ایه دیگری از قران باید واجبات را انجام دهند
    خوب کسی که ایمان نیاورده به قران و ان ایه دیگر هم ایمان ندارد
    چطور به چیزی که ایمان ندارد رجوع کند ؟
    سلام
    اثبات تکلیف به پذیرش آن نیست بلکه به صدور فرمان از ناحیه کسی است که شایستگی آنرا دارد
    و اینجا فرمان صادر شده است
    چه کافر بپذیرد و چه نپذیرد
    البته انجام تکلیف در مواردی ممتنع است که نیازمند قصد واراده و ایمان باشد اما جایی که نیاز به قصد ندارد کافر هم میتواند التزام عملی داشته باشد البته این در جایی است که کافر بنوعی در تحت حاکمیت دین و اهل ایمان باشد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود