جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مطهري شهيد از انقلاب ايران مي گويد:

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    مطهري شهيد از انقلاب ايران مي گويد:




    مطهري شهيد به عنوان تئوريسين انقلاب اسلامي از انقلاب اسلامي مي گويد:


    ماهيت اسلامى انقلاب ايران





    اين نهضت ماهيت صد در صد اسلامى پيدا كرده و در تمام اقشار جامعه ما نفوذ كرده است، آنهم چه نفوذى!


    وقتى كه مثلا يك دعوت به تعطيلى، دعوت به اعتصابى از ناحيه رهبران و بالخصوص رهبر بزرگ صادر مى‏شود، در تمام اقشار اين مملكت طنين مى‏افكند، در شهر همان مقدار طنين دارد كه در روستا، در ميان با سواد همان مقدار طنين دارد كه در ميان بى‏سواد، در ميان كارگر همان مقدار طنين دارد كه در ميان كارمند و در ميان كشاورز و در ميان معلم و در ميان طلبه و دانشجو، چون سر و كارش با يك نوع آگاهى ديگرى است كه نامش خدا آگاهى است.


    تذكرات، تذكرات پيامبرانه است؛ همه هدفها را با نورافكن خودآگاهى خدايى مى‏بيند.



    ما هيچ نهضتى از نهضتهاى صدساله اخير و نيز قبلش را و هدفهاى هيچ مصلحى و هيچ قيامى (چه اسلامى و چه غير اسلامى) را نمى‏شناسيم كه بتوانيم نهضت موجود و هدفهايش را با آن مقايسهكنيم.


    تنها نهضتى كه شايد بشود اين نهضت را با آن مقايسه كرد و در واقع نهضت ما بچه و خلف صالح آن نهضت است، نهضت صدر اسلام است مادام كه در تحت رهبرى رسول اكرم يا اميرالمؤمنين على عليه السلام بود


    و يا در دوره‏اى كه همان رهبرى تا حد زيادى حكومت مى‏كرد.




    مجموعه آثاراستاد شهيد مطهرى /ج‏24/ص 110

    ویرایش توسط طاها : ۱۳۸۸/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۲:۰۱

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    هدفهاى اسلامى در بيان على (ع)


    1. بازگشت به اسلام راستين‏

    مى‏گويد هدف اول ما اين است: لِنَرُدَّ الْمَعالِمَ مِنْ دينِكَ. سيد جمال مى‏گفت بازگشت به اسلام راستين كه در واقع ترجمه فارسى همين جمله است.


    سنتهاى اسلامى هر كدام نشانه ‏هاى راه سعادت است، معالم دين است، علامتهاى راه رستگارى است كه با اين علامتها بايد راه سعادت و تكامل را پيمود.


    خدايا! ما مى‏خواهيم اين نشانه‏ها را كه به زمين افتاده و رهروانْ راه را پيدا نمى‏كنند، اسلامِ فراموش‏شده را باز گردانيم


    2. اصلاح چشمگير در شهرها

    وَ نُظْهِرَ الْاصْلاحَ فى بِلادِكَ. خيلى جمله عجيبى است! «نُظْهِرَ» يعنى آشكار كنيم.


    اصلاح نمايان و چشمگير، اصلاحى كه روشن باشد، در شهرهايت به عمل آوريم.
    آنقدر اين اصلاح، اساسى باشد كه [تشخيص آن‏] احتياج به فكر و مطالعه نداشته باشد، علائمش از در و ديوار پيداست؛


    به عبارت ديگر


    -سامان به زندگى مخلوقات تو دادن

    - شكمها را سير كردن،
    -تن‏ها را پوشانيدن،

    -بيماريها را معالجه كردن،
    -جهلها را از ميان بردن،
    -اقدام براى بهبود زندگى مادى مردم،
    -زندگى مادى مردم را سامان دادن.



    ادامه دارد.....

  5. صلوات ها 4


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    ادامه پست قبلي


    -3نجات مظلومان‏

    فَيَأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِكَ. آنجا كه رابطه انسان با انسان رابطه ظالم و
    مظلوم است، رابطه غارتگر و غارت‏شده است، رابطه كسى است كه از ديگرى امنيت و آزادى را سلب كرده است، هدف ما اين است كه مظلومان از شر ظالمان نجات پيدا كنند.

    در آن فرمانى كه به مالك اشتر نوشته است، جمله‏اى دارد كه عين آن در اصول كافى هم هست،

    به او مى‏فرمايد:

    مالك! تو بايد به گونه‏اى حكومت كنى كه مردم تو را به معنى واقعى تأمين ‏كننده امنيت شان و نگهدار هستى و مالشان و دوست عزيز خودشان بدانند نه يك موجودى كه خودش را به صورت يك ابوالهول درآورده و هميشه مى‏خواهد مردم را از خودش بترساند، با عامل ترس مى‏خواهد حكومت كند.

    بعد فرمود: من اين جمله را از پيغمبر «غَيرَ مَرَّةٍ» (يعنى نه يك بار بلكه مكرر) شنيدم كه: لَنْ تُقَدَّسَ امَّةٌ حَتّى‏ يُؤْخَذَ لِلضَّعيفِ حَقُّهُ مِنَ الْقَوِىِّ غَيْرَ مُتَعْتَعٍ

    پيغمبر فرمود:
    هرگز امتى و جامعه‏اى به مقام قداست (مقامى كه قابل تقديس و تمجيد باشد كه بشود گفت اين جامعه جامعه انسانى است) نمى‏رسد مگر آن وقت كه وضع به اين منوال باشد كه ضعيف حقش را از قوى بدون لكنت كلمه بگيرد؛ وقتى ضعيف در مقابل قوى مى‏ايستد لكنتى در بيانش وجود نداشته باشد.


    اين جمله شامل دو مطلب است:

    يكى اين كه مردم به طور كلى روحيه ضعف و زبونى را از خود دور كنند و در مقابل قوى (هر اندازه قوى باشد) شجاعانه بايستند، لكنت به زبانشان نيفتد، ترس نداشته باشند- كه ترس از جنود ابليس است-


    و ديگر اين كه اصلا نظامات اجتماعى بايد طورى باشد كه در مقابل قانون، قوى و ضعيفى وجود نداشته باشد.

    پس على عليه السلام مى‏گويد در برنامه حكومت اسلامى ما «فَيَأْمَنَ الْمَظْلومونَ مِنْ عِبادِكَ» خدايا بندگان ستمديده تو در امنيت قرار گيرند، چنگال ستمگر را قطع كنيم.


    ادامه دارد...


  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود