صفحه 1 از 23 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی از معتقدین به وحدت وجود و منکرین کثرت؟!!

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741

    شاد سوالاتی از معتقدین به وحدت وجود و منکرین کثرت؟!!




    سلام

    امام باقر فرمودند إِذَا حَدَّثْتُكُمْ بِشَيْ‏ءٍ فَاسْأَلُونِي مِنْ كِتَابِ اللَّه‏ هر گاه به شما از چيزى باز گفتم از كتاب خدا مرا بپرسيد (يعنى دليل آن را از قرآن بخواهيد)

    حالا شما معتقدین به وحدت وجود قویترین آیه ای که در این رابطه است را به ما نشان دهید تا ببینیم!! اگر هم آیه ای ندارید قویترین حدیث در این رابطه چیست؟؟

    و الله الهادی

    ویرایش توسط ask : ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ در ساعت ۱۸:۵۹

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    حالا شما معتقدین به وحدت وجود قویترین آیه ای که در این رابطه است را به شما نشان دهید تا ببینیم!! اگر هم آیه ای ندارید قویترین حدیث در این رابطه چیست؟؟
    اگر ميشه درخواست خودتان را شفاف و صريح بپرسيد بنده متوجه نشدم كه منظورتان چيست؟

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیمس
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    حالا شما معتقدین به وحدت وجود قویترین آیه ای که در این رابطه است را به شما نشان دهید تا ببینیم!! اگر هم آیه ای ندارید قویترین حدیث در این رابطه چیست؟؟
    وحدت وجود دو نوع است:وحدت شخصیه و وحدت تشکیکی.وقتی می گوییم وحدت وجود،عموماً منظور ما وحدت شخصیه است.به معنی این که همه چیز یکی است و هیچ کثرتی نیست.اما این ادعای عرفاست.فلاسفه معمولاً به وحدت تشکیکی معتقدند.
    شکی نیست در این که وحدت شخصیه،چیزی مانند کفر و شرک است.
    اما وحدت تشکیکی به این معناست که مفهوم وجود،مشترک معنوی است.یعنی وقتی می گوییم زید،وجود دارد و وقتی می گوییم احمد،وجود دارد مفهوم وجود در هر دوی این جملات یکی است.این مسئله دلیل عقلی هم دارد.اما در عین حال مصادیق وجود یکی نیستند.یعنی کثرتی هست.هیچ چیزی مساوی با چیز دیگری نیست.هر چیزی متفاوت با دیگری است.این کثرت باز دو نوع است.کثرت در وجود و کثرت در ماهیت.
    کثرت در وجود یعنی یکی خالق است،یکی مخلوق،یکی علت است،یکی معلول.یکی ممکن الوجود است،یکی واجب الوجود.این ها همه نشانگر کثرت در وجود اند.
    کثرت در ماهیت یعنی یکی انسان است،یکی حیوان،یکی درخت است و ... .این ها مربوط به ماهیات و چیستی ها هستند.

    وحدت تشکیکی،یک مسئله عقلی است و هیچ منافاتی با توحید ندارد.وحدت تشکیکی یعنی وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت.
    اما وحدت شخصی،نه تنها دلیل عقلی خاصی برای آن نیست که دلایلی در رد آن با استفاده از فلسفه هم هست.اما عموماً اصل کثرت را بدیهی می دانند.یعنی عقل سلیم در وهله اول می پذیرد که کثرتی در کار است و همه چیز یکی نیست.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  7. صلوات ها 11


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط kheymegahabalfazl نمایش پست ها
    اگر ميشه درخواست خودتان را شفاف و صريح بپرسيد بنده متوجه نشدم كه منظورتان چيست؟
    سلام
    اشتباه تایپی بود
    العاقل‏ يكفيه‏ الإشارة


    نقل قول نوشته اصلی توسط Albus نمایش پست ها
    وحدت وجود دو نوع است
    سلام
    با تشکر از پاسختان
    منظور من این نوع وحدت وجود مورد نظر شیخ حسن زاده آملی است و از آیات و روایات اثباتش را می خواهم:
    جناب شیخ حسن زاده آملی در این باره می گوید : « ‌او همان یگانه‏ای است که همه اشیا می‏باشد » تعلیقات کشف المراد،ص463
    « در جهان چیزی جز ذات حق نیست، هر چه هست اوست و جلوه او، حقیقتا در عالم هستی غیر او چیزی موجود نیست. هستی او غیری باقی نگذاشته است » در محضر استاد حسن زاده آملی،ص۱۷ـ 18
    «‌ ذات بارى … هم علت است و هم معلول » ممد الهمم،ص493
    « رساله وحدت از دیدگاه عارف و حكیم از ابن‏عربى نقل مى‏كند : إن الحق المنزه هو الخلق المشبه - همانا خداوندِ منزه، همان خلق تشبیه شده و داراى همانند است » . وحدت از دیدگاه عارف و حكیم ، حسن زاده، حسن 76


    دلایل روایی و قرآنی و یا حداقل عقلی برای این موارد ارایه دهید
    با تشکر


  9. صلوات ها 5


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط Albus نمایش پست ها
    شکی نیست در این که وحدت شخصیه،چیزی مانند کفر و شرک است
    سلام
    بله در این شکی نیست و قطعا این نوع کفر و شرک است اما برخی متاسفانه این را هم قبول دارند.
    و الله الهادی


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    سلام
    با تشکر از پاسختان
    منظور من این نوع وحدت وجود مورد نظر شیخ حسن زاده آملی است و از آیات و روایات اثباتش را می خواهم:
    جناب شیخ حسن زاده آملی در این باره می گوید : « ‌او همان یگانه‏ای است که همه اشیا می‏باشد » تعلیقات کشف المراد،ص463
    « در جهان چیزی جز ذات حق نیست، هر چه هست اوست و جلوه او، حقیقتا در عالم هستی غیر او چیزی موجود نیست. هستی او غیری باقی نگذاشته است » در محضر استاد حسن زاده آملی،ص۱۷ـ 18
    «‌ ذات بارى … هم علت است و هم معلول » ممد الهمم،ص493
    « رساله وحدت از دیدگاه عارف و حكیم از ابن‏عربى نقل مى‏كند : إن الحق المنزه هو الخلق المشبه - همانا خداوندِ منزه، همان خلق تشبیه شده و داراى همانند است » . وحدت از دیدگاه عارف و حكیم ، حسن زاده، حسن 76


    دلایل روایی و قرآنی و یا حداقل عقلی برای این موارد ارایه دهید
    با تشکر
    این عین وحدت شخصیه است.هیچ دلیلی بر صحت و درستی آن که نیست هیچ،دلایل متعددی برای رد آن است.چه از نظر عقل چه از نظر آیات و روایات،این وحدت شخصیه رد می شود.ولی اگر از نظر عقل برایشان دلیل بیاوریم،می گویند پای استدلالیان چوبین بود.
    به هیچ وجه حقیر به وحدت شخصیه قائل نیستم و این را معادل کفر و شرک می دانم.اما به یک چیز دقت کنید.اگر این منابع را خودتان به عینه دیده اید که هیچ.یعنی اگر مطمئن هستید و خودتان دیده اید که شیخ حسن زاده در تعلیقه اش بر کشف المراد این را نوشته،پس ایشان به وحدت شخصیه معتقدند.اما اگر فی المثل این ها را از سایت دیگری نقل می کنید،مواظب باشید.به هر حال تحریف ممکن است.اما اگر ایشان واقعاً اینجور گفته اند،باید برائت جست از ایشان.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  13. صلوات ها 3


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط Albus نمایش پست ها
    اما اگر فی المثل این ها را از سایت دیگری نقل می کنید،مواظب باشید.به هر حال تحریف ممکن است.اما اگر ایشان واقعاً اینجور گفته اند،باید برائت جست از ایشان.
    سلام

    کاربر حامد وقتی این سخنان را برایشان زدم گفتند تمام این ها حساب و کتاب دارد و صحیح است!!!! و به من گفتند یک تاپیک بزنید تا جواب بدهیم!!!! من هم منتظر جواب ایشان هستم!!

    و الله الهادی


  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام

    در پاسخ به سخن ابن عربی:
    از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) روايت شده است كه فرمودند: كسى كه خداوند را به مخلوقاتش تشبيه كند، او را نشناخته است و كسى كه گناه بندگانش را به او نسبت بدهد، او را به عدالت توصيف نكرده است.
    توحید شیخ صدوق (ره)،باب التوحيد و نفي التشبيه‏ (باب دوم)،روایت10


    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    کاربر حامد وقتی این سخنان را برایشان زدم گفتند تمام این ها حساب و کتاب دارد و صحیح است!!!! و به من گفتند یک تاپیک بزنید تا جواب بدهیم!!!! من هم منتظر جواب ایشان هستم!!
    من هم منتظر می مانم مثل شما تا ببینم دلیلشان چیست.ولی یک خواهشی که دارم،تمایز قائل شویم بین دیدگاه فلسفه و عرفان.در این موضوع دیدگاه فلسفه به نظر حقیر مطابق با آیات و روایات و ضد عرفان است.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمنن الرحیم
    با سلام و خداقوت

    نقل قول نوشته اصلی توسط ask نمایش پست ها
    جناب شیخ حسن زاده آملی در این باره می گوید : « ‌او همان یگانه‏ای است که همه اشیا می‏باشد » تعلیقات کشف المراد،ص463
    این متن ص 463 کتاب مورد نظر است
    اینجانب خیلی تو این بحثها وارد نیستم ولی،دوستان لطفاً ببینید آیا جمله مورد نظر در این صفحه هست یا نه؟

    كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد (مع التعليقات)، ص: 463
    الذاتي و الغيري فهذا الكلام تتمة المسألة الرابعة و الثلاثين و العجب أن الشارح شرحه على هذا النهج القويم و لكن جعله اوّل المسألة الخامسة و الثلاثين في خواص الواجب. و الحق ان قوله الآتي و يستحيل صدق الذاتي على المركب اوّل المسألة في خواص الواجب كما في الشوارق.
    قوله: صدق أحد الجزءين. 61/ 13

    اي احد الجزءين من القضية المنفصلة.

    و قوله: و يستحيل صدق الذاتي على المركب. 61/ 15

    البحث عن خواص الواجب اى لوازم وجوب الوجود لأن الوجود و الحق و الواجب و جوهر الجواهر و حقيقة الحقائق و نظائرها بمعنى واحد كما أومأنا إليه فالمفاهيم متعددة و العين واحدة.

    قوله: هذه خاصية ثالثة للواجب ظاهرة. 62/ 5

    باتفاق النسخ كلّها و المراد بالواجب هو الواجب الذاتي كما هو ظاهر.

    قوله: و إلّا لكان ممكنا. 62/ 10

    متعلق بالجميع اي لكل واحد من الاحكام التي هي خواص الواجب. أي يستحيل صدق الذاتي على المركب و الا لكان ممكنا و هكذا في الخاصّتين بعدها.

    قوله: و تقريره أن نقول لو كان وجود الخ‏ 62/ 12

    الكلام في أن واجب الوجود انيّة محضة فالحري بالتوحيد أن تعلم أن الوجود يساوق الحق و الحق سبحانه هو الوجود الواجب و ما سواه مرزوق بهذا الرزق و لولاه لما كان ما كان. قال مولانا سيد الساجدين عليه السلام في الدعاء الثاني و الخمسين من الصحيفة: «أو كيف يستطيع أن يهرب منك من لا حياة له إلا برزقك». و الممكن في حدوثه و بقائه مفتاق بهذا الرزق و بدونه لا اسم له و لا رسم، و حيث انه تعالى وجود صمدي فهو الواحد الجميع اي هو الاوّل و الآخر و الظاهر و الباطن.

    قوله: و الوجود المعلوم. 63/ 1

    يعني مفهوم الوجود المطلق العامّ، و الخاصّ به هو الوجود الواجب.
    با تشکر

  19. صلوات ها 3


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    با سلام
    آیا قائلین به وحدت وجود می توانند این موارد را ثابت کنند؟؟
    یکی بودن خالق و مخلوقو صوفیه را کنار پیامبران قرار دادن

    إن الحق المنزه هو الخلق المشبه. [۱]


    فإنّه على صورته خلقه، بل هو عین هویته وحقیقته و لهذا ما عثر أحد من الحکماء و العلماء على معرفة النفس و حقیقتها إلّا الإلهیون من الرسل و الصوفیة. [۲]


    اصلا ما ممکن الوجودی نداریم و خالق و مخلوق یکی است


    چون به دقت بنگری آن‎‌چه در دار وجود است وجوب است و بحث در امکان برای سرگرمی است! [۳]
    تعیّن بر دو وجه متصور است یا بر سبیل تقابل، و یا بر سبیل احاطه که از آن تعبیر به احاطه شمولی نیز می‌‏کنند، و امر امتیاز از این دو وجه بدر نیست… تعیّن واجب تعالی از قبیل قسم دوم است زیرا که در مقابل او چیزی نیست، و او در مقابل چیزی نیست تا تمیّز تقابلی داشته باشد… خلاصه مطلب این که… تعیّن و تمیّز متمیّز محیط و شامل به مادونش، چون تمیّز کل از آن حیث است که کل است… و نسبت حقیقة ‏الحقایق با ماسوای مفروض چنین است. [۴]تمثیلی که به عنوان تقریب در تشکیک اهل تحقیق توان گفت آب دریا و شکن‏های اوست که شکن‏ها [امواج] مظاهر آبند و جز آب نیستند و تفاوت در عظم و صغر امواج است. [۵]

    هرچه دیده می شود خداست و مخلوقات همه وهم است (نفی خلقت)آن چه دیده می‏شود همان حق است؛ و خلق، وهم و خیال می‏باشد. [۷]
    همچنین ایشان درممدّ الهمم، ص ۲۳۷ می گویند:خلاصه غرض این که نسبت خلق به حق از نسبت ظِل به شخص لطیف‏تر و عالى‏تر و دقیق‏تر است زیرا که ظِل چیزى است و شخص چیز دیگر، اما موج که خلق است عین همان حقیقت دریاست. زیرا حقیقت دریا آب است.
    مقصود اثبات این نکته است که عالَم همه خیال است. پس ما سوى الله ظِل اللّه‏ اند.»








    عقل اول چیزی جز ذات خدا نیست!
    در تعلیقات کشف المراد نیز وجود عقلی که در پندار فیلسوفان صادرشده و پدیدآمده از ذات احدیّت است، چیزی غیر از وجود خداوند دانسته نشده و در این باره آمده است:
    و ما قالوه من أنّ العقل یعقل ذاته… فلیس عقلا مبائناً و موجوداً متمایزاً عن فاعله سبحانه. [۱۱]
    جمع متناقضین و محدود کردن خدا

    ایشان بر اساس نفی هر موجودیّتی جز خدا و ظهور و تجلی او در هر صورت و شکلی، با تعبیرِ متناقضِ “تشبیه در عین تنزیه و تنزیه در عین تشبیه” صریحاً به تشبیه خداوند گرفتار شده اند، با این که تشبیه به هیچ تأویلی قابل پذیرش نیست و با اصول مسلم عقل و شرع تباین روشن و آشکار دارد.
    رساله انه الحق می نویسد:
    (اعلم ان التنزیه عند اهل الحقائق فی الجناب الالهی عین التحدید و التقیید والمنزّه اما جاهل واما صاحب سوء ادب)

    «بدان که تنزیه درباره خداوند به اعتقاد اهل تحقیق، عین تحدید و تقیید و در بند کشیدن ذات خداوند است، و کسی که او را متعالی و منزه بداند یا جاهل و نادان است و یا بی ادب».۱۲
    البته از اینگونه جملات ومبانی در کتب ایشان واهل عرفان وفلسفه فراوان یافت می شودکه هدف بیان مختصری از این مبانی بودودراین مجال نمی گنجد. (به نقل از برهان نیوز)



    [۱] – فصوص الحکم، ۳۰، ۷۸؛ وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، حسن زاده، ۱۳۶۲ش، ۷۶، به نقل از ابن‌عربی؛ اسفار،۲/۸۸٫
    [۲] – فصوص الحکم، ۱۲۵؛ با شرح و ترجمه ممد الهمم، حسن زاده آملی، ۳۱۱٫

    [۳] . حسن زاده آملی، حسن، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ۱۰۷٫

    [۴] . وحدت از دیدگاه عارف و حکیم”، حسن زاده، حسن.

    [۵] . حسن زاده، حسن رساله “انه الحق”، ۵۰ سال ۱۳۷۳٫

    [۶] . انه الحق”، حسن زاده، حسن ۶۸، به نقل از رساله شعرانی.

    [۷] . الحق هو المشهود، والخلق موهوم. شرح فصوص الحکم، ۷۱۵٫

    [۸] . نور علی نور …” حسن زاده، حسن ۹۶، ۱۳۷۶ ش.
    ۹-محسن غرویان؛ در محضر استاد، ۸
    ۱۰-حسن حسن زاده آملی؛ رساله انه الحق، ۱۰۱-۱۰۲
    ۱۱-حسن حسن زاده آملى؛ تعلیقات کشف المراد، ۵۰۷



    ۱۲-رساله انه الحق؛ حسن حسن زاده آملی، ۴۲، به نقل از فصوص الحکم ابن عربی،

    ویرایش توسط ask : ۱۳۹۲/۰۴/۲۴ در ساعت ۲۰:۱۸

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 23 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 10

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود