صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا پیامبر به وحی یا قران تردید داشت ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    اشاره ایا پیامبر به وحی یا قران تردید داشت ؟




    سلام

    در سوره انعام ایه 114 می خوانیم :
    ایا من غیر ان خدایی را که برشما کتاب مشروحی فرستاده داور بگیرم ؟
    درحالی که اهل کتاب می دانند این کتاب بحق از جانب پروردگار تو فرستاده شده
    پس تو از تردید کنندگان نباش

    حال سوال این است :
    چطور اهل کتاب می دانند که این کتاب حق است ولی پیامبر تردید دارد ؟

    با تشکر



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    ایا پیامبر به وحی یا قران تردید داشت ؟





    کارشناس بحث: استاد عمار


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6207



    با سلام و ادب
    در این عبارت مخاطب در حقيقت مردم هستند ولى براى تاكيد و تحكيم مطلب خداوند پيامبر خود را مخاطب مى‏ كند تا ديگران حساب خود را بدانند. و گرنه مسلم است پيامبرى كه از طريق شهود با وحى سر و كار دارد هيچگاه شك و ترديدى به خود راه نمى دهد، چرا كه وحى براى او جنبه حس و عين اليقين دارد.
    تفسير نمونه ج : 5ص :411
    همه انبیای الهی انسان هایی قاطع و جازم و اهل یقین و به دور از هر گونه شک و تردید و دو دلی بده اند . اصولا مسئولیت سنگین و کمر شکن رسالت لایق مردان بزرگی است که هر گز در ادامه راه و رساندن بار نبوت به مقصد و انجام ماموریت الهی هر گز دچار تردید و دو دلی نمی شوند و گر نه این بار در بین راه منزل بر زمین می ماند و خواسته الهی محقق نمی گردد . ولی در عین حال انبیا با همه استواری و جزم و قاطعیت نیازمند دلگرمی و حمایت روحی و پشتیبانی الهی می باشند.
    این لینک از انجمن را هم حتما مطالعه کنید:
    http://www.askdin.com/thread27401.html

    ایا پیامبر به وحی یا قران تردید داشت ؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    در سوره انعام ایه 114 می خوانیم :
    ایا من غیر ان خدایی را که برشما کتاب مشروحی فرستاده داور بگیرم ؟
    درحالی که اهل کتاب می دانند این کتاب بحق از جانب پروردگار تو فرستاده شده
    پس تو از تردید کنندگان نباش

    حال سوال این است :
    چطور اهل کتاب می دانند که این کتاب حق است ولی پیامبر تردید دارد ؟
    سلام
    این خطاب جنبه تحذیری ندارد بلکه جنبه تثبیتی دارد
    بخصوص که درآیات مشابه(بقره 146 و 47 ) پیش از این خطاب می فرماید : الحق من ربک
    لذا سیاق آیه سیاق تثبیت اعتقاد و باور به حقانیت است
    و اما از آیات مشابه چنین دانسته می شود که اهل کتاب با وجود اطلاع از حقانیت پیامبر و کتابش آنرا کتمان می کرده اند لذا خبر دادن از علم آنها به حقانیت قرآن به حسب واقع امر یعنی اطلاع واقعی آنهاست نه به حسب اعترافشان چه اینکه اعتراف نمی کردند
    در حقیقت خدای متعال می خواهد بفرماید :
    اهل کتاب حقانیت نبوت و کتاب تو را می دانند ولی کتمان می کنند و تو می دانی که قرآن و رسالتت حق است پس بواسطه کتمان دروغین آنها از تردید کنندگان مباش
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام

    شما اگر به ایات قبل و بعد این ایه دقت بفرمایید دقیقا مشخص است که خطاب به پیامبر است

    ظاهرا دو گروه از دشمنان پیامبر که یک گروه از انها اهل کتاب می باشند ایات قران را به سخره می گیرند
    و با دروغ و تهمت و سخره گرفتن ایات قران سعی در فریب دیگران دارند

    ظاهرا انها ادعایی و حرفهایی می زنند دال بر اینکه کلمات قران تغییر یافته است

    و چون تعداد انها بیشتر است پیامبر دچار شک و تردید می شود
    و در این حال می گوید : ایا من غیر ان خدایی که برشما کتاب مشروحی فرستاده داور بگیرم
    و پیامبر در حالت شک می گوید ایا من سخنان خدا را واگذار کنم و به سخنان به ظاهر اراسته شما گوش سپارم
    که خداوند در این حالت به پیامبر می فرماید :

    اهل کتاب می دانند که این کتاب بحق از جانب پروردگار توست
    و کلمات پروردگار تو از جهت راستی و عدالت کامل است و کسی نمی تواند انها درا تغییر دهد
    ظاهرا انها ادعای تغییر در کلمات قران داشته اند
    سپس خداوند می گوید در حالی که اهل کتاب می دانند که این قران حق است
    تو چرا تردید می کنی ؟ تو از تردید کنندگان نباش
    و در ایات بعدی خداوند به پیامبر اطمینان می دهد این کلمات از جهت راستی و عدالت کامل و حق است و تغییری در ان نیست
    و سخنان انها فقط از روی ظن و گمان می باشد و حدسهای انان باطل است

    این چیزی است که من از ایات 121 تا 125 سوره انعام متوجه شدم

    و اینجا یک داستان روایت می شود از برخورد پیامبر با کافران
    البته ممکن است من دچار اشتباه شده باشم به هرحال این برداشت من از ایات بود


    و این مغیر سخن شماست که فرمودین خطاب به مردم می باشد
    ویرایش توسط بی نظیر : ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ در ساعت ۲۱:۴۰



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    در حقیقت خدای متعال می خواهد بفرماید :
    اهل کتاب حقانیت نبوت و کتاب تو را می دانند ولی کتمان می کنند و تو می دانی که قرآن و رسالتت حق است پس بواسطه کتمان دروغین آنها از تردید کنندگان مباش
    سلام
    بزرگوار این که همان معنا را می رسند
    یعنی تو بواسطه کتمان دروغین انها به قران شک نکن انها حقانیت کتاب تو را می دانند
    یعنی پیامبر با کتمان ظاهری انها دچار شک و تردید شده است

    در ضمن این یکی از ایاتی هست که نشان می دهد پیامبر از حقیقت دل انها خبر نداشته است
    در ضمن لطف کنین متن بالا را هم اگز زحمتی نیست بخونین
    برای پرهیز از تکرار انها را اینجا ننوشتم



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت
    این حرفها دارد خواننده(و نه پیغمبر) را مخاطب قرار میدهد؟
    اگر قرآن کتاب هدایت است برای متقین«هدی للمتقین»
    چه روشی بهتر از خطاب مستقیم میتواند آنها را بیدار و هدایت کند؟
    منبع: http://www.askdin.com/thread27401.html#post368995
    ویرایش توسط سلمان14 : ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ در ساعت ۲۳:۲۷

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام
    بزرگوار این که همان معنا را می رسند
    یعنی تو بواسطه کتمان دروغین انها به قران شک نکن انها حقانیت کتاب تو را می دانند
    یعنی پیامبر با کتمان ظاهری انها دچار شک و تردید شده است

    در ضمن این یکی از ایاتی هست که نشان می دهد پیامبر از حقیقت دل انها خبر نداشته است
    در ضمن لطف کنین متن بالا را هم اگز زحمتی نیست بخونین
    برای پرهیز از تکرار انها را اینجا ننوشتم
    سلام
    متن را خواندم
    وحی یک تجربه درونی شخصی است و کسی بر آن آگاه نیست لذا از سوی دیگران به راحتی قابل تردید است و
    این تردید افکنی همیشه بوه است حتی با آوردن معجزات متعدد باز هم انبیاء مورد انکار بوده اند
    این کار به دلایل مختلفی بوده است ازجمله :
    1- عدم باور مقام انسانی در ایجاد ارتباط با خدای متعال و سفارت از ناحیه او
    2- در خطر دیدن باورها یا منافع مادی
    و امثال آن .
    جالب اینکه این کلام الهی در تثبیت حقانیت وحی قرآن
    هم اکنون هم حرف روز است چه اینکه حتی در این عصر هم اهل کتاب در انکار نبوت پیامبر اکرم ص و وحی قرآنی و مخدوش کردن شخصیت الهی ایشان سعی زیادی دارند که نمونه هایش را گاه و بیگاه شاهدیم .
    و اما در مورد خطاب به پیامبر ص باید تکرار کنم این بیان تثبیتی است یعنی تو باور داری و شک نمی کنی چه اینکه در سوره نجم فرمود : ما کذب الفواد ما رای . آنچه در آینه دل انبیاء علیهم السلام مشاهده میشود مورد انکارشان قرار نمیگیرد و در مورد آن دچار شک و تردید نمی شوند.
    باز هم این مثال را تکرار میکنم که ممکن شما به یک انسان شایسته بگویی نکند فلان کار ناشایست را بکنی در حالیکه می دانید او آن کار را انجام نداده است و انجام نمی دهد در عین حال از باب تثبیت و تاکید این جمله را بیان می کنید .
    خدای متعال در موضوعات مهم امثال این بیانات را دارد مثلا در سوره حاقه می فماید: لو تقول علینا بعض الاقاویل لاخذنا منه بالمین ثم لقطعنا عنه الوتین فما منکم من احد عنه حاجزین (44تا47) که هشدار در خصوص نسبت دادن ناروای کلامی از سوی پیامبر ص به خداست . خوب این امر هیچوقت اتفاق نیفتاده و نمی افتاد اما خدای متعال برای نشان دادن اهمیت امانتداری در تبلیغ کلام الهی چنین هشداری را مطرح می کند .
    در همین آیه هم هیچ اشاره نمی فرماید که تو اندک شک و تردیدی داری بلکه از باب اهمیت موضوع به شدت از تردید یا هر آنچه که نشانه تردید و مماشات با اهل کتاب است بر حذر می دارد .
    و هوالله الهادی

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    الله و چهارده معصوم و دوستان آن ها
    نوشته
    1,527
    حضور
    75 روز 4 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    4592



    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    در سوره انعام ایه 114 می خوانیم :
    ایا من غیر ان خدایی را که برشما کتاب مشروحی فرستاده داور بگیرم ؟
    درحالی که اهل کتاب می دانند این کتاب بحق از جانب پروردگار تو فرستاده شده
    پس تو از تردید کنندگان نباش

    حال سوال این است :
    چطور اهل کتاب می دانند که این کتاب حق است ولی پیامبر تردید دارد ؟
    تو از تردیدکنندگان نباش،آیا این معنی را می دهد که تو از تردیدکنندگان بوده ای،ولو برای یک لحظه.حال من به تو می گویم تو از تردیدکنندگان نباش؟!
    فرض کنید پدری،پسرش را نصیحت می کند.به او می گوید پسرم،مال حرام را نخور.حرام خواری نکن.آیا این به معنی این است که این پسر پیش از آن حرام خواری کرده؟!
    یا فرض کنید کسی به شما بگوید نمازت را اول وقت بخوان.آیا این به معنی این است که شما پیش از آن نمازت را اول وقت نخوانده ای؟!
    کسی به من بگوید در اسلام استوار باش و بر سر عقیده خودت بمان،آیه به معنی این است که من پیش از این در اسلام استوار نبوده ام و بر سر عقیده ام نمانده ام؟!
    همانطور که جناب حامد گفتند،این قسمت از آیه جنبه تثبیتی دارد نه تحذیری.

    لبیک یا مهدی
    و من الله توفیق
    لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم
    یا لثارت الحسین

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    968
    حضور
    16 روز 10 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1947



    با سلام...بی شک شک و تردید لازمه ی ایمان است(کلا کاری به این موضوع ندارم در کل گفتم)
    ویرایش توسط nothing : ۱۳۹۲/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۳:۵۲

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۲/۱۱/۱۹, ۰۹:۴۹ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود