جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    1
    حضور
    15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

    ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟




    آیا اعتماد به بزرگان دینی بخشی از باور دینی اسلام است؟ در این مقاله اینگونه ادعا شده است که اعتماد بخشی از دین نبوده و می توان دینداری کامل و مومنی راستین بود بدون آنکه به بزرگان دینی اعتماد کرد. ممنون می شوم اگر نظر خود را درباره این مقاله بنویسید:
    http://simpleislam.weebly.com/trust.html


  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,511
    حضور
    174 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58279



    با نام و یاد دوست






    ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟





    کارشناس بحث: استاد کریم

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    نقل قول نوشته اصلی توسط safard.dushantappeh نمایش پست ها
    آیا اعتماد به بزرگان دینی بخشی از باور دینی اسلام است؟ در این مقاله اینگونه ادعا شده است که اعتماد بخشی از دین نبوده و می توان دینداری کامل و مومنی راستین بود بدون آنکه به بزرگان دینی اعتماد کرد. ممنون می شوم اگر نظر خود را درباره این مقاله بنویسید:
    متاسفانه در این مقاله که در واع کپی وبرگردان بعضی علماء قرون گذشته کلام جدید غرب مانند کی یرکه گارد می باشد بخشی از آموزه های دینی غیر منطقی جلوه داده شده است وجایگاه بزرگان در اسلام درست تبیین نشده است. ارزشی که اسلام برای علم ومنطق قائل است در هیچ مکتب ودینی وجود ندارد.
    خداوند می فرماید: لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اؤلئک کان عنه مسئولا(اسراء/36)آنچه را که به آن علم نداری از آن پیروی نکن چون گوش وچشم وقلب همه مورد پرسش قرار خواهند گرفت.
    اسلام پیروان خود به پیروی از علم ونه عالم سفارش می کند ودر مقابل اگر سفارش علماء را کرده است عالمی است که عالمل به علم خود بوده وعلمش از سرچشمه درست باشد والا پیروی از هر عالمی صرفا به خاطر اینکه عالم است جایز نمی باشد . یا ایها الذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون(صف/2)خداوند عتاب می کند بر مومنان که چرا به علمی که عمل نمی کنند سفار می کنند.
    آنچه که در اسلام سفارش شده است پیروی از علماء ربانی است ونه هر عالمی وامام حسن عسگری علیه السلام می فرماید:فأما من کان الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لامر مولاه فللعوام أن یقلدوه(احتجاج طبرسی،ج2،ص458)فقیهی که نگهدارنده نفس خود وحافظ دین ومخالف هوایش باشد ومطیع امر مولای خود باشد بر عوام است که از او تقلید کنند.
    مسلما فقیهی که چنین صفاتی داشته باشد بدون دلیل ومنطق سخن نمی گوید. متاسفانه نویسنده این مقاله چنان نوشته است که هر کسی عنوان عالم داشته باشد می توان از او تقلید وپیروی کرد .این خلاف نصوص دینی ما وذهنیتی است که بدون تحیق وبررسی این نویسنده از دیگران گرفته است.
    مساله مهمترااین است که در اسلام بالاخص شیعه همه مراجع وفقهاء در رساله خود بیان داشته اند که در اصول دین نمی توان تقلید کرد وباید مجتهد بود وتقلید فقط در فروع دین است آنهم برای کسی که مجتهد باشد وراه مجتهد شدن هم برای کسی بسته نیست وبلکه سفارش هم شده است .ولی خوب کسی که به هر دلیلی مجتهد نشده سفارش به تقلید از مجتهد جامع الشرایط شده است. والبته اساس دین هم عقاید است که مسلمان خود باید در آن صاحب نظر ومحقق باشد.
    نکته بعدی اینکه ایشان براهین دینی را در اثبات عقاید وبالاخص توحید غیر برهانی معرفی کرده است که این هم وام گرفته از امثال هیوم قرن 17میلادی است وفله ای حرف زدن کار زیاد سختی نیست واگر هنرش را دارند اثبات کنند که غیر برهانی است وبنده اگر مجالش باشد حاضر هستم روی تک تک این براهین بحث کنم ولی توصیه برای مطالعه بیشتر به کتاب براهین اثبات خدا از آیة الله جوادی آملی که نظرات همین حضرات علماء غرب را بررسی کرده است مراجعه کنید.
    تهمتی هم به جناب ابن سینا زده اند که معاد از نظر من برهانی ندارد که واقع این طور نیست بلکه ایشان در مورد معاد جسمانی این سخن را گفته اند نه کل بحث معاد ومعاد جسمانی بحثی از دهها بحث مربوط به معاد است که البته سایر علماء مانند خواجه طوسی وعلامه حلی در کشف المراد وجوادی آملی در جلد 5تفسیر موضوعی در این مورد بحث کرده اند که می توانید کراجعه کنید.
    خلاصه اینکه اعتماد بر علماء دارای شرایطی است که بیان شد واین اعتماد فقط در فروع دین است که همه مجتهد نیستند وشامل عقاید نمی شود. والبته این اعتقاد درون دینی هم نیست چون رجوع به متخصص هر فن وعلمی امری عقلایی ومورد قبول همه متخصصان در هر زمینه است. همانطور که برای بیماری به پزشک وبرای امور عمرانی به مهندس مربوطه مراجعه می کنیم در فقه هم به متخصص آن که مراجع هستند مراجعه می کنیم.
    ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    مجلس امام حسین(ع)، مطالعه، ورزش، خانواده.
    نوشته
    2,695
    حضور
    41 روز 1 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7505



    جمع بندی:
    ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟
    سوال: نقش وجایگاه علما در اسلام چیست؟ آیا اسلام برپایه اطمینان به علماء پایه ریزی شده است؟
    جواب: ارزشی که اسلام برای علم ومنطق قائل است در هیچ مکتب ودینی وجود ندارد.خداوند متعال می فرماید:
    لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اؤلئک کان عنه مسئولا(اسراء/36)،
    آنچه را که به آن علم نداری از آن پیروی نکن چون گوش وچشم وقلب همه مورد پرسش قرار خواهند گرفت.
    اسلام پیروان خود به پیروی از علم ونه عالم سفارش می کند ودر مقابل اگر سفارش علماء را کرده است عالمی است که عالمل به علم خود بوده وعلمش از سرچشمه درست باشد والا پیروی از هر عالمی صرفا به خاطر اینکه عالم است جایز نمی باشد .
    یا ایها الذین آمنوا لم تقولون مالا تفعلون(صف/2)،
    خداوند عتاب می کند بر مومنان که چرا به علمی که عمل نمی کنند سفار می کنند.

    سوال: از کدام علماء باید پیروی کرد؟
    جواب: آنچه که در اسلام سفارش شده است پیروی از علماء ربانی است ونه هر عالمی وامام حسن عسگری علیه السلام می فرماید:
    فأما من کان الفقهاء صائنا لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه مطیعا لامر مولاه فللعوام أن یقلدوه
    (احتجاج طبرسی، ج2، ص458)،فقیهی که نگهدارنده نفس خود وحافظ دین ومخالف هوایش باشد ومطیع امر مولای خود باشد بر عوام است که از او تقلید کنند.
    مسلما فقیهی که چنین صفاتی داشته باشد بدون دلیل ومنطق سخن نمی گوید. متاسفانه نویسنده این مقاله چنان نوشته است که هر کسی عنوان عالم داشته باشد می توان از او تقلید وپیروی کرد .

    سوال: آیا در تمام معارف دینی می توان از علماء ربانی تقلید کرد؟
    جواب: خیر: در اسلام بالاخص شیعه همه مراجع وفقهاء در رساله خود بیان داشته اند که در اصول دین نمی توان تقلید کرد وباید مجتهد بود وتقلید فقط در فروع دین است آنهم برای کسی که مجتهد باشد وراه مجتهد شدن هم برای کسی بسته نیست وبلکه سفارش هم شده است .ولی خوب کسی که به هر دلیلی مجتهد نشده سفارش به تقلید از مجتهد جامع الشرایط شده است. والبته اساس دین هم عقاید است که مسلمان خود باید در آن صاحب نظر ومحقق باشد.

    سوال: آیا ابن سینا معاد را امری غیر برهانی وبدون دلیل وصرفا نقلی می داند؟
    جواب: جناب ابن سینا نگفته اند که معاد از نظر من برهانی ندارد که واقع این طور نیست بلکه ایشان در مورد معاد جسمانی این سخن را گفته اند نه کل بحث معاد ومعاد جسمانی بحثی از دهها بحث مربوط به معاد است که البته سایر علماء مانند خواجه طوسی وعلامه حلی در کشف المراد وجوادی آملی در جلد 5تفسیر موضوعی در این مورد بحث کرده اند که می توانید کراجعه کنید.

    خلاصه:
    اعتماد بر علماء دارای شرایطی است که بیان شد واین اعتماد فقط در فروع دین است که همه مجتهد نیستند وشامل عقاید نمی شود. والبته این اعتقاد درون دینی هم نیست چون رجوع به متخصص هر فن وعلمی امری عقلایی ومورد قبول همه متخصصان در هر زمینه است. همانطور که برای بیماری به پزشک وبرای امور عمرانی به مهندس مربوطه مراجعه می کنیم در فقه هم به متخصص آن که مراجع هستند مراجعه می کنیم.





    ویرایش توسط کریم : ۱۳۹۳/۱۲/۰۴ در ساعت ۱۸:۰۲
    ایمان یا اعتماد؛ کدامیک شالوده تفکر دینی است؟
    إنّ الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر
    جامعه ای که در آن فرهنگ نماز باشد. دچار یاس، افسردگی، فساد وروز مره گی نمی شود.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود