صفحه 1 از 21 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955

    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟




    سلام

    در ایه 78سوره حج می فرماید:
    و در راه خدا جهاد کنید انچنان که حق جهاد است اوشمارا برگزید و در کار دین برای شما رنج و مشقتی قرار نداد
    این همان ایین پدرتان ابراهیم است او شما را پیش از این در کتاب مسلمان نامید تا اینکه پیامبر گواه برشماباشد
    و شما گواه برمردم پس نماز را به پادارید و زکات بدهیدو به خداتمسک جویید که اوست سرپرست شما
    پس چه سرپرست خوب و چه یاور خوبی است

    معنای گواه بودن پیامبر چیست ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟





    کارشناس بحث: استاد میقات


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    در ایه 78سوره حج می فرماید:
    و در راه خدا جهاد کنید انچنان که حق جهاد است اوشمارا برگزید و در کار دین برای شما رنج و مشقتی قرار نداد
    این همان ایین پدرتان ابراهیم است او شما را پیش از این در کتاب مسلمان نامید تا اینکه پیامبر گواه برشماباشد
    و شما گواه برمردم پس نماز را به پادارید و زکات بدهیدو به خداتمسک جویید که اوست سرپرست شما
    پس چه سرپرست خوب و چه یاور خوبی است

    معنای گواه بودن پیامبر چیست ؟

    «وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في‏ هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصيرُ»
    و در راه خدا جهاد كنيد، و حقّ جهادش را ادا نماييد! او شما را برگزيد، و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد از آيين پدرتان ابراهيم پيروى كنيد خداوند شما را در كتابهاى پيشين و در اين كتاب آسمانى «مسلمان» ناميد، تا پيامبر گواه بر شما باشد، و شما گواهان بر مردم! پس نماز را برپا داريد، و زكات را بدهيد، و به خدا تمسّك جوييد، كه او مولا و سرپرست شماست! چه مولاى خوب، و چه ياور شايسته ‏اى! (حج، 77)


    با سلام و درود

    ابتدا به معنای «شاهد بودن» می پردازم. دو معنایی که در این جا مطرح است عبارتند از:

    1. «شهود» به معناى مقياس سنجش و الگو بودن است، يعنى پيامبر صلی الله علیه وآله اسوه و الگوى امت خويش است.

    2. «شهود» به معنای شاهد و گواه بودن است، یعنی پیامبر صلی الله علیه وآله گواه و شاهد بر این است که پیام الهی را به مردم ابلاغ فرموده است.

    با توجه به این که در باره اسوه و الگو بودن پیامبر صلی الله علیه وآله، در آیه دیگری (احزاب، 21) بطور مستقل اشاره شده است و بنای بر تکرار نیست؛ لذا معنای دوم یعنی گواه و شاهد بودن، اولویت و ترجیح دارد.


    بیان تفسیری:

    "شهيد" به معنى شاهد از ماده شهود، به معنى آگاهى توأم با حضور است.

    شاهد بودن پيامبر (ص) بر همه مسلمان ها به معنى آگاهى او از اعمال امت خويش است، و اين با روايات "عرض اعمال" و بعضى از آيات قرآن كه به آن اشاره مى‏ كند كاملا سازگار مى ‏باشد، چرا كه طبق اين روايات اعمال همه امت را در عرض هفته به حضور پيامبر (ص) عرضه مى‏ دارند، و روح پاك او از همه اين ها آگاه و با خبر مى ‏شود، بنا بر اين او شاهد و گواه اين امت است. (تفسير نمونه، ج ‏14، ص 184)

    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    مطلبی دیگر



    این «عَلَيْكمُ‏ْ» اشاره به کیست؟

    دو تفسیر در این جا مطرح شده است:

    1. مراد از «عَلَيْكمُ‏ْ» در این آیه، خطاب به همه مردم است، یعنی پیامبر صلی الله علیه وآله الگو، گواه و شاهد بر مردم است.

    2. تفسیر دیگری نیز مطرح است که روایات متعددی پشتوانه آن است. در این تفسیر، مراد از «عَلَيْكمُ‏ْ» در این آیه، به قرینه ادامه آیه ـ که شاهد بودن بر مردم را اشاره دارد «وَ تَكُونُواْ شهَدَاءَ عَلىَ النَّاسِ» ـ خطاب به افراد خاصی از مردم است یعنی معصومین علیهم السلام.

    کما این که طبق بسیاری از روايات معصومین علیهم السلام گواهان بر اعمال مردمند، از جمله این روایات، روایتی است که در تفسیر همین آیه آمده:

    "فَرَسُولُ اللَّهِ (ص) الشَّهِيدُ عَلَيْنَا بِمَا بَلَّغَنَا عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ نَحْنُ الشُّهَدَاءُ عَلَى النَّاسِ"
    رسول الله(ص) شاهد بر ما است بر آن چه از طرف خداوند به ما ابلاغ فرموده، و ما شاهد بر مردم هستیم. (الكافي، ج ‏1، ص 190، ح 2 و 4)

    روایتی دیگر:

    "نَحْنُ حُجَجُ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ وَ خُلَفَاؤُهُ فِي عِبَادِهِ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَى سِرِّهِ وَ نَحْنُ كَلِمَةُ التَّقْوَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ نَحْنُ شُهَدَاءُ اللَّهِ وَ أَعْلَامُهُ فِي بَرِيَّتِهِ"
    ما حجت هاى خدا در ميان خلق، جانشین او در میان بندگان، امانت دار بر اسرار، کلمه تقوا و ریسمان محکم، و شاهدان او و نشانه ‏هايش در ميان مردم هستیم. (كمال الدين وتمام النعمة، ج ‏1، ص 202، ح 6)

    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 18 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    نکته:



    اشاره کردن به امت و اراده کردن افراد خاصی از آن ها، در آیات دیگر قرآن هم آمده است، مانند آیاتی (بقره، 47 و 122) که فضیلت و برتری بنی اسرائیل بر عالمیان را بیان می کند، ولی روشن است که معنای آن ها این نیست که تک تک بنی اسرائیل بر عالمیان برتری دارند، بلکه به خاطر وجود بعضی از آن ها است که با بودن آن ها، بنی اسرائیل برتر دانسته شده است.

    به بیان علمی، وصف بعض را به کل نسبت داده است چرا که آن بعض از آن کل، و در بین آن ها هستند.

    در این جا هم همین گونه است و اشاره به افراد خاصی از امت اسلام دارد یعنی معصومین علیهم السلام.

    بنابر این، شاهد بودن امت اسلام ـ که در این آیه و در آیه 143 بقره اشاره شده ـ به این معنا است كه در اين امت كسانى هستند كه شاهد بر مردمند و حضرت رسول صلی الله علیه وآله نیز شاهد بر آنان است.

    __________
    (ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏1، ص 485؛ تفسير نمونه، ج ‏14، ص 184)

    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام

    از این آیات و آیات دیگر قرآن چنین دانسته می شود که حجت الهی هر زمان شاهد بر مردم است . نمونه دیگری از این سنت الهی در آیه ذیل بیان شده است :

    [سوره المائدة ]
    ما قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ ما أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ وَ
    كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ (117)
    ترجمه:
    117- من به آنها چيزى جز آنچه مرا مامور به آن ساختى نگفتم، به آنها گفتم: خداوندى را بپرستيد كه پروردگار من و پروردگار شما است، و
    تا آن زمان كه ميان آنها بودم مراقب و گواه آنان بودم، و هنگامى كه مرا از ميانشان برگرفتى تو خود مراقب آنها بودى، و تو گواه بر هر چيز هستى.

    در روایات هم بر اینکه ائمه معصومین ع در زمان خود و ولی عصر در این زمان شاهد بر اعمال ماست به بیانات مختلف تاکید شده است .
    این شاهد بودن حجت الهی اقتضای باغبانی گلستان جامعه بشری است .
    همانطور که یک باغبان از احوال باغ خود آگاه است و برای رشد و نمو آنها و رسیدگی به اوضاعشان مدام به آنها سر می زند و آنها را مشاهده می کند
    حجت هر زمان هم مدام رشد و نمو گیاهان گلستان انسانی را تحت نظر دارد و هرکاری که برای ادامه این روند رشد لازم باشد انجام می دهد
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    19
    حضور
    10 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    61



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    سلام

    در ایه 78سوره حج می فرماید:
    و در راه خدا جهاد کنید انچنان که حق جهاد است اوشمارا برگزید و در کار دین برای شما رنج و مشقتی قرار نداد
    این همان ایین پدرتان ابراهیم است او شما را پیش از این در کتاب مسلمان نامید تا اینکه پیامبر گواه برشماباشد
    و شما گواه برمردم پس نماز را به پادارید و زکات بدهیدو به خداتمسک جویید که اوست سرپرست شما
    پس چه سرپرست خوب و چه یاور خوبی است

    معنای گواه بودن پیامبر چیست ؟
    پاسخ : در ابتدا باید گفت مسله شاهد وگواه بودن پیامبر وجانیشنان او در آموزه های دینی بسیار مطرح شده روشن تر از آیه یاد شده این آیه ی مبارکه است که فرمود :
    «و یوم نبعث فی کل امة شهیداً علیهم من انفسهم و جئنا بک شهیداً علی هولاء؛(1)
    روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم». شبیه همین مضمون در سوره نساء آیه 41 آمده است. بر اساس این گونه آیات، پیامبران و جانشینان آن ها شاهد و ناظر عملکرد امت‌‌های ‌شان هستند که در روز قیامت در پیشگاه عدل الهی شهادت می‌دهند.
    پیامبر اعظم(ص) به عنوان شاهد و ناظر بر انبیای پیشین و امت‌‌های آنان و امت خود است. جمعی از مفسران احتمال داده‌اند که کلمه «هولاء» اشاره به گواهان امت‌‌های پیشین است، یعنی ای پیامبر اسلام! تو را گواه همه‌گواهان و انبیای گذشته قرار خواهیم داد.
    در پار‌ه­ای از روایات به همین تفسیر اشاره شده است، بنابراین مفهوم آیه چنین خواهد شد که هر پیامبری در حال زندگی و مرگ از طریق مشاهده باطنی و روحانی، ناظر بر احوال امت خویش خواهد بود. روح پاک پیامبر اسلام ناظر بر همة ‌امت‌‌های پیشین و امت خویش می‌باشد. (2)
    در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(ع) فرمود: «تعرض الأعمال یوم الخمیس علی رسول‌الله و علی الائمة؛(3) روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(ع) عرضه می‌شود».
    در روایت دیگر آمده: «فی کل قرن منهم امام منا شاهد علیهم و محمد(ص) شاهد علینا؛(4)
    در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است». در توقیعی مبارک از حضرت مهدی(ع) آمده:
    «فإنّا یحیط علمنا بآنبائکم، و لا یعزب عنّآ شی من أخبارکم و معرفتنا بالزلل الذی اصابکم؛(5)
    به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».
    عارف بصیر و حکیم ژرف‌نگر امام خمینی با الهام و استناد به این گونه روایات گفته است:
    «ببینید که تحت مراقبت هستید. نامه اعمال ما می‌رود. پیش امام زمان(عج) هفته ای دو دفعه به حسب روایات. نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان، امام زمان ناراضی شود». (6)
    پی‌نوشت‌ها:
    1. نحل(16) آیه 89.
    2. تفسیر نمونه، ج3، ص 434، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران 1379ش.
    3. بحارالانوار، ج23، باب 20، حدیث 38، ص 345، نشر دارالاحیاء، بیروت ـ 1403ق.
    4. همان، حدیث 47، ص 347.
    5. همان، ج53، باب 31، توقیع7، ص 175.
    6. صحیفه امام، ج8، ص 391، نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ـ 1383ش.

  15. صلوات ها 7


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    ابتدا به معنای «شاهد بودن» می پردازم. دو معنایی که در این جا مطرح است عبارتند از:

    1. «شهود» به معناى مقياس سنجش و الگو بودن است، يعنى پيامبر صلی الله علیه وآله اسوه و الگوى امت خويش است.

    2. «شهود» به معنای شاهد و گواه بودن است، یعنی پیامبر صلی الله علیه وآله گواه و شاهد بر این است که پیام الهی را به مردم ابلاغ فرموده است.

    با توجه به این که در باره اسوه و الگو بودن پیامبر صلی الله علیه وآله، در آیه دیگری (احزاب، 21) بطور مستقل اشاره شده است و بنای بر تکرار نیست؛ لذا معنای دوم یعنی گواه و شاهد بودن، اولویت و ترجیح دارد.
    سلام

    و تشکر

    اینکه فرمودین چون در ایه ای دیگر از قران درباره الگو بودن پیامبر سخن گفته و لذا اینجا مراد معنای دیگر یعنی گواه بودن است
    به نظر منطقی نمی اید زیرا موارد تکراری بسیار در قران دیده می شود
    و از جهت تاکید و اهمیت موضوع می باشد

    حال اگر همین معنی الگو بودن را در نظر بگیریم ایه بدرستی و بدون هیچ ابهامی معنی می شود
    و دیگر لازم نیست به برای اینکه قسمتهای دیگه رو معنی کنیم به روایات رجوع کنیم




    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    و در راه خدا جهاد كنيد، و حقّ جهادش را ادا نماييد! او شما را برگزيد، و در دين (اسلام) كار سنگين و سختى بر شما قرار ندارد از آيين پدرتان ابراهيم پيروى كنيد خداوند شما را در كتابهاى پيشين و در اين كتاب آسمانى «مسلمان» ناميد، تا پيامبر الگو بر شما باشد، و شما الگوی بر مردم! پس نماز را برپا داريد، و زكات را بدهيد، و به خدا تمسّك جوييد، كه او مولا و سرپرست شماست! چه مولاى خوب، و چه ياور شايسته ‏اى! (حج، 77)
    الگو بودن پیامبر در ابتدا که مشخص است و الگو بودن دوم اشاره به الگو بودن مسلما نانی که در ابتدای ایه وصفش را می کند
    بر بقیه مردم

    از نظر حقیر البته (ادعایی ندارم )سوئ تفاهم نشود
    تمام است حال برویم به نقد دیگر مطالبی که فرمودین

    اینکه در قران یک کلمه معانی مختلفی دارد به نظر من ما باید بهترین و سازگارترین معنی را با توجه به کل ایه انتخاب کنیم
    و لزومی ندارد تمام معانی را بخواهیم یکجورایی با هزار تا روایت و اما اگر لحاظ کنیم




    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    "شهيد" به معنى شاهد از ماده شهود، به معنى آگاهى توأم با حضور است.

    شاهد بودن پيامبر (ص) بر همه مسلمان ها به معنى آگاهى او از اعمال امت خويش است، و اين با روايات "عرض اعمال" و بعضى از آيات قرآن كه به آن اشاره مى‏ كند كاملا سازگار مى ‏باشد، چرا كه طبق اين روايات اعمال همه امت را در عرض هفته به حضور پيامبر (ص) عرضه مى‏ دارند، و روح پاك او از همه اين ها آگاه و با خبر مى ‏شود، بنا بر اين او شاهد و گواه اين امت است. (تفسير نمونه، ج ‏14، ص 184)
    سلام

    گمان نمی کنم پیامبر حتی در دوران زندگی مبارکشون بر تمام اعمال امت خویش اگاه بوده است مثلات پیامبر در خانه خویش
    از اینکه دیگران درخانه های خود چه انجام می دهند چگونه خبر داشته است ؟ و این با جنبه بشری بودن پیامبر
    همخوانی ندارد چه برسد بعد مرگ حضرت
    و این گونه تعبیرات مفسرین برای عرضه ایات به روایات است و در ادامه برای اینکه باز این معنی از گواه را بتوانید
    القا کنید ناگزیر به این می شوید که در قسمتهایی دیگر از ایه دست برده تا بتوانید انها را هم با روایات جور کنید



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    20
    حضور
    5 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    76















    شاهد بودن پیامبر بر ما به چه معناست؟
    پاسخ:
    خدای متعال در آیات قرآن پیامبرش را شاهد بر امت خواند که به دو آیه از جمله آیه مرتبط با پرسش اشاره می شود:
    1."وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتي‏ كُنْتَ عَلَيْها إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبيرَةً إِلاَّ عَلَى الَّذينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضيعَ إيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحيمٌ"(1)
    آرى چنين است كه شما را بهترين امّتها گردانيديم تا بر مردمان گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد. و آن قبله‏اى را كه رو به روى آن مى‏ايستادى دگرگون نكرديم، جز بدان سبب كه آنان را كه از پيامبر پيروى مى‏كنند از آنان كه مخالفت مى‏ورزند بازشناسيم. هر چند كه اين امر جز بر هدايت‏يافتگان دشوار مى‏نمود. خدا ايمان شما را تباه نمى‏كند، او بر مردمان مهربان و بخشاينده است.
    2." وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ وَ في‏ هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصيرُ" (2)
    در راه خداوند چنان كه بايد جهاد كنيد. او شما را برگزيد. و براي تان در دين هيچ تنگنايى پديد نياورد. كيش پدرتان ابراهيم است. او پيش از اين و در اين شما را مسلمان ناميد. تا پيامبر بر شما گواه باشد و شما بر ديگر مردم گواه باشيد. پس نماز بگزاريد و زكات بدهيد و به خدا توسل جوييد. اوست مولاى شما. چه مولايى نيكو و چه ياورى نيكو.
    بعد از جستجو در تفاسیر مختلف به نظر می رسد تفسیر المیزان بهترین تحلیل را در این باره که معنای گواه بودن پیامبر و نیز و شهادت چیست،ارائه کرده است:
    علامه طباطبایی به بهانه آیه اول، این تحلیل را بیان کرده است معناى صحيح"شهادت" در آيات قرآنى، تحمل (ديدن) حقائق اعمال مردم است:
    شهادت مورد نظر آيه ...
    عبارت است از تحمل- ديدن- حقايق اعمال، كه مردم در دنيا انجام مى‏دهند، چه آن حقيقت سعادت باشد چه شقاوت چه رد، و چه قبول، چه انقياد، و چه تمرد.
    و سپس در روز قيامت بر طبق آنچه ديده شهادت دهد، روزى كه خداى تعالى از هر چيز استشهاد مى‏كند، حتى از اعضاء بدن انسان شهادت مى‏گيرد، روزى كه رسول مى‏گويد: "يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً، پروردگارا امت من اين قرآن را متروك گذاشتند"
    و معلوم است كه چنين مقام كريمى شان همه امت نيست، چون كرامت خاصه‏اي است براى اولياء طاهرين از ايشان، ...
    پس مراد از شهيد بودن امت، اين است كه شهداء نامبرده و داراى آن خصوصيات، در اين امت هستند، هم چنان كه در قضيه تفضيل بنى اسرائيل بر عالميان معنايش اينست كه افرادى كه بر همه عالميان برترى دارند، در اين امتند، نه اينكه تك تك بنى اسرائيليان بر عالميان برترند، بلكه وصف بعض را به كل نسبت داده، براى اينكه اين بعض در آن كل هستند، و از آن جمعيتند، پس شهيد بودن امت اسلام به همين معناست، كه در اين امت كسانى هستند كه شاهد بر مردم باشند، و رسول، شاهد بر آنان باشد.(3)
    علامه تفسیر و تحلیل آیه مورد سوال را به آیه143 سوره بقره که تفصیل آن بیان شد، ارجاع می دهند.(4)
    و اما در سایر تفاسیر نیز مطالبی در این باره بیان شده است که به یک نمونه از تفسیر نمونه اشاره می کنیم:
    تعبير به" گواه بودن" امت اسلامى بر مردم جهان، و همچنين" گواه بودن" پيامبر صلوات الله علیه نسبت به مسلمانان، ممكن است اشاره به اسوه و الگو بودن، بوده باشد، چرا كه گواهان و شاهدان را هميشه از ميان افراد نمونه انتخاب مى‏كنند
    يعنى شما با داشتن اين عقائد و تعليمات، امتى نمونه هستيد همانطور كه پيامبر در ميان شما يك فرد نمونه است.
    شما با عمل و برنامه خود گواهى مى‏دهيد كه يك انسان مى‏تواند هم مرد دين باشد و هم مرد دنيا، در عين اجتماعى بودن، جنبه‏هاى معنوى و روحانى خود را كاملا حفظ كند، شما با اين عقاید و برنامه‏ها گواهى مى‏دهيد كه دين و علم، دنيا و آخرت، نه تنها تضادى با هم ندارند، بلكه يكى در خدمت ديگرى است.(5) .
    پی نوشت ها:
    1. سوره بقره،آیه 143
    2. سوره حج،آیه 78
    3. علامه طباطبایی تفسیر المیزان، ترجمه فارسی ج‏1، ص 485
    4.همان، ج‏14، ص 5834.
    5. آیت الله مکارم شیرازی، تفسير نمونه، ج‏1، ص 484


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 21 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود