جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا با توجه به صریح قران کریم روزه اهل سنت صحیح است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    ثقلین : ذوالقرنین
    نوشته
    1,610
    حضور
    25 روز 16 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    36
    صلوات
    3100

    ایا با توجه به صریح قران کریم روزه اهل سنت صحیح است




    أُحِلَّ لَكُمْ لَیلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَیكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ یبَینُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ«البقرة/187»
    در شبهای روزه همخوابگی با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان برای شما لباسی هستند و شمابرای آنان لباسی هستید خدا می‏دانست که شما با خودتان ناراستی می‏کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهای ماه رمضان می‏توانید] با آنان همخوابگی کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالی که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏حدود احکام الهی پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را برای مردم بیان می‏کند باشد که پروا پیشه کنند


    سلام
    با توجه به صریح آیه 187 سوره مبارکه البقره روزه از زمان جدائی سفیدی از سیاهی شب اغاز و تا شروع شب ادامه باید داشته باشد یعنی دقیقاً مطابق همان که علمای شیعه فتوی میدهند در حالی که میبینیم اهل تسنن انرا از طلوع افتاب تا غروب ان فتوی میدهند در حالی که در ایه هیچ بحثی در مورد افتاب نیست ؟

    خدایا مرا آن ده که آن به

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله





    ایا با توجه به صریح قران کریم روزه اهل سنت صحیح است





    کارشناس: استاد اسراء



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,787
    حضور
    6 روز 22 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9230



    نقل قول نوشته اصلی توسط فتا 1 نمایش پست ها
    أُحِلَّ لَكُمْ لَیلَةَ الصِّیامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَائِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَیكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى یتَبَینَ لَكُمُ الْخَیطُ الْأَبْیضُ مِنَ الْخَیطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ یبَینُ اللَّهُ آیاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ«البقرة/187»
    در شبهای روزه همخوابگی با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان برای شما لباسی هستند و شمابرای آنان لباسی هستید خدا می‏دانست که شما با خودتان ناراستی می‏کردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهای ماه رمضان می‏توانید] با آنان همخوابگی کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالی که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏حدود احکام الهی پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را برای مردم بیان می‏کند باشد که پروا پیشه کنند


    سلام
    با توجه به صریح آیه 187 سوره مبارکه البقره روزه از زمان جدائی سفیدی از سیاهی شب اغاز و تا شروع شب ادامه باید داشته باشد یعنی دقیقاً مطابق همان که علمای شیعه فتوی میدهند در حالی که میبینیم اهل تسنن انرا از طلوع افتاب تا غروب ان فتوی میدهند در حالی که در ایه هیچ بحثی در مورد افتاب نیست ؟
    پاسخ شما را در دو مقام باید داد :
    1: در مقام استدلال فقهی : در این مقام سخن شما صحیح است و استدلال شیعه درست و اهل سنت نادرست است
    2: در مقام حکم فقهی روزه ی اهل سنت:اگر اهل سنت بر خلاف فتوای فقهایشان و طبق فتوای شیعه روزه بگیرند روزه ی انها باطل است و مثلا اگر شیعه شدند باید ان روزه ها را که در زمان سنی بودنشان طبق مسلک شیعه گرفتند قضا کنند.
    ویرایش توسط اسراء : ۱۳۹۲/۰۴/۲۵ در ساعت ۰۰:۵۵

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    سلام،
    مسئله اختلاف در تعیین زمان شب است؛ که با غروب خورشید آغاز می‌شود (بنا بر نظر اهل سنت) یا با ناپدید شدن سرخی سمت مشرق (بنابر نظر بسیاری از فقهاء شیعه).
    بعضی از فقهاء شیعه هم شب را از زمان غروب آفتاب می‌دانند.
    در آیه هر چند سخنی از خورشید نیست سخنی از سرخی سمت مشرق هم نیست.


    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    از این گذشته افزودن یا کاستن دستور قرآنی با احادیث(تحت نام تفسیر، تبیین، تخصیص، تقیید و ...)، شیوه‌ای است رایج.

    نمونه را حکم قرآنی تازیانه زدن زناکار که با روایات به سنگسار تبدیل شده است به دعوی اینکه آن حکم تازیانه مخصوص غیرمحصن بوده است. حال آنکه حکم قرآن مطلق است، بلکه اشاره به قسم خوردن همسر علیه فرد متهم
    (که در آیات بعدی آمده) دلالت دارد بر اینکه فرد همسردار هم مدنظر است.
    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ در ساعت ۱۵:۵۳

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها
    سلام،
    مسئله اختلاف در تعیین زمان شب است؛ که با غروب خورشید آغاز می‌شود (بنا بر نظر اهل سنت) یا با ناپدید شدن سرخی سمت مشرق (بنابر نظر بسیاری از فقهاء شیعه).
    بعضی از فقهاء شیعه هم شب را از زمان غروب آفتاب می‌دانند.
    در آیه هر چند سخنی از خورشید نیست سخنی از سرخی سمت مشرق هم نیست.
    بسمه تعالی دوست عزیز سلام علیکم صراحت آیه بر ((الی الیل))است که صراحت بر شب دارد نه چیز دیگر زیرا با غروب قرص خورشید تنها غروب است و نه شب و پس از دقایقی چند شب آغاز می شود و خداوند در دو آیه((قبل الغروب))سوره ق آیه 39 و ((قبل غروبها))سوره طه آیه 130 لفظ غروب را آورده که برای تعیین پایان وقت نماز عصر است و حال آنکه خداوند از لفظ لیل در آیه روزه استفاده کرده و این خود نشان تفاوت غروب خورشید و آغاز شب است (برای اطلاع بیشتر به کتاب توضیح المسائل آیت الله صادقی تهرانی نشر شکرانه رجوع کنید)با تشکر و السلام علی عبادالله الصالحین

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    علاقه
    تصفیه آنچه به عنوان دین و مذهب به ما معرفی شده است.
    نوشته
    309
    حضور
    14 روز 6 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    664



    نقل قول نوشته اصلی توسط اسلام قرآنی نمایش پست ها
    زیرا با غروب قرص خورشید تنها غروب است و نه شب و پس از دقایقی چند شب آغاز می شود
    سلام از من،
    بنده به رسالهٔ آقای صادقی مراجعه کردم؛ ایشان این نکته را نیز علاوه بر آنچه شما فرمودید اضافه کرده‌اند:
    پر روشن است که با پنهان شدن قرص خورشید هنوز روز است و هنگامی شب آغاز می‌شود که آغاز پردهٔ سیاهی شب که تاریکی کم‌رنگ است در محل غروب خورشید فرا رسد.
    و اختلاف دقیقاً بر سر همین نکته‌ای است که به نظر ایشان پر روشن بوده ولی به نظر من نیست ــ به شهادت آیات قرآنی‌ای که ذکر خواهم کرد .

    ۱. روشن است که در قرآن یوم به دو بخش نهار و لیل تقسیم شده است؛ اما اگر فرمایش ایشان درست باشد و منظور از لیل دقایقی بعد از غروب خورشید باشد آنگاه ما سه چیز خواهیم داشت: نهار (که در آن خورشید هست.) لیل (که پس از سیاهی آسمان است.) و یک چیزی هم این وسط که نه لیل است و نه نهار!

    ۲. فرمایش ایشان علاوه بر دلیل یاد شده با بسیاری از آیات قران ناسازگار است؛ مثل آن آیاتی که می‌فرماید لیل را در نهار و نهار را در لیل فرومی‌برد؛ مثلاً
    تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ (آل عمران، ۲۷)
    که شبیه آن یا با قدری اختلاف لفظی در آیات بسیار دیگر هم آمده است: حج:۶۱، لقمان: ۲۹، یس:۳۷، حدید:۶ و همچنین:

    چرا که اگر سخن ایشان درست می‌بود نمی‌شد گفت که روز در شب فرو می‌رود بلکه باید گفت در این حالت واسطه فرو می‌رود.

    و همچنین این آیات

    زمر،۵:
    يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ
    اعراف،۵۴: يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا
    فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
    که می‌گویند شب روز را می‌پوشاند که با آن توضیح ایشان و وجود حالت واسطه میان شب و روز ناسازگار است.
    (در مورد آیهٔ سورهٔ اعراف «یطلبه حثیثاً» می‌تواند خود دلیل مضاعفی بر نادرستی سخنشان باشد.)

    و نیز این آیه
    فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
    که نشان می‌دهد روز و شب پشت‌سر هم می‌آیند.

    (البته توجه دارید که در استدلال من این مسلم گرفته شده که «نهار» زمانی است که خورشید هست؛ یعنی بعد از غروب خورشید و پیش از تاریکی آسمان اگر هم لیل نباشد دست‌کم مسلم است که دیگر نهار نیست.)
    با آرزوی توفیق

    ویرایش توسط فرهنگ : ۱۳۹۳/۰۳/۱۵ در ساعت ۱۰:۵۱

    مُنِيبِينَ إِلَيْهِ وَاتَّقُوهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ؛ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ.
    الروم: ۳۱ و ۳۲

    به سويش توبه بريد و از او پروا بداريد و نماز را برپا كنيد و از مشركان مباشيد: از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند؛ هر حزبى بدانچه پيش آن‌هاست دلخوش شدند.

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    قرآن و تاریخ اسلام
    نوشته
    58
    حضور
    4 روز 14 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    117



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهنگ نمایش پست ها

    سلام از من،
    بنده به رسالهٔ آقای صادقی مراجعه کردم؛ ایشان این نکته را نیز علاوه بر آنچه شما فرمودید اضافه کرده‌اند:

    و اختلاف دقیقاً بر سر همین نکته‌ای است که به نظر ایشان پر روشن بوده ولی به نظر من نیست ــ به شهادت آیات قرآنی‌ای که ذکر خواهم کرد .

    ۱. روشن است که در قرآن یوم به دو بخش نهار و لیل تقسیم شده است؛ اما اگر فرمایش ایشان درست باشد و منظور از لیل دقایقی بعد از غروب خورشید باشد آنگاه ما سه چیز خواهیم داشت: نهار (که در آن خورشید هست.) لیل (که پس از سیاهی آسمان است.) و یک چیزی هم این وسط که نه لیل است و نه نهار!

    ۲. فرمایش ایشان علاوه بر دلیل یاد شده با بسیاری از آیات قران ناسازگار است؛ مثل آن آیاتی که می‌فرماید لیل را در نهار و نهار را در لیل فرومی‌برد؛ مثلاً
    تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ (آل عمران، ۲۷)
    که شبیه آن یا با قدری اختلاف لفظی در آیات بسیار دیگر هم آمده است: حج:۶۱، لقمان: ۲۹، یس:۳۷، حدید:۶ و همچنین:

    چرا که اگر سخن ایشان درست می‌بود نمی‌شد گفت که روز در شب فرو می‌رود بلکه باید گفت در این حالت واسطه فرو می‌رود.

    و همچنین این آیات

    زمر،۵:
    يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ
    اعراف،۵۴: يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ يَطْلُبُهُ حَثِيثًا
    فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
    که می‌گویند شب روز را می‌پوشاند که با آن توضیح ایشان و وجود حالت واسطه میان شب و روز ناسازگار است.
    (در مورد آیهٔ سورهٔ اعراف «یطلبه حثیثاً» می‌تواند خود دلیل مضاعفی بر نادرستی سخنشان باشد.)

    و نیز این آیه
    فرقان،۶۱: وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً
    که نشان می‌دهد روز و شب پشت‌سر هم می‌آیند.

    (البته توجه دارید که در استدلال من این مسلم گرفته شده که «نهار» زمانی است که خورشید هست؛ یعنی بعد از غروب خورشید و پیش از تاریکی آسمان اگر هم لیل نباشد دست‌کم مسلم است که دیگر نهار نیست.)
    با آرزوی توفیق
    بسمه تعالی برادر گرامی سلام علیکم از تلاش و ادب شما در این بحث ممنونم اولا آیت الله صادقی تهرانی مفسر کبیر قرآن هستند و قرآن را با قرآن تفسیر میکنند پس مشخصا این آیات را دیده و سپس اینگونه نتیجه گرفته اند(در این باره میتوانید به بیش از 100 کتابی که ایشان بر مبنای قرآن در علوم مختلف اسلامی نوشته اند نشر شکرانه مراجعه کنید)اما درباره آیات:همانطور که نوشتید اگر فرمایش آقای صادقی را بپذیریم لیل و نهار و چیزی مابین این دو خواهیم داشت خوب از اذان صبح تا طلوع آفتاب را چه بنامیم؟آیا شب است پس چرا به آن نماز صبح میگوییم؟و آیا روز است پس چرا تاریک است و خورشید طلوع نکرده؟در بین علمای شیعه هم درباره نماز صبح اختلاف است که آیا از نماز های شب است یا روز؟بلند بخوانیم یا آرام؟(شیخ بهایی در کتاب مفتاح الفلاح این مطلب را آورده و بحث کرده)از طرفی فرمایش ایشان با آیاتی که شما آوردید و آیات دیگر قرآن اختلافی ندارد آن آیات درباره جابجایی روز و شب است و خداوند در این آیات از تغییر روز و شب سخن میگوید نه اینکه بلافاصله و بدون هیچ زمانی روز شب شود و شب روز و حال آنکه وجود چند دقیقه در این بین خللی در اینکه روز در شب فرو میرود و شب در روز پدید نمی آورد و خود این قضیه نشان از نظم جهان و حرکت زمان و عدم سکون هستی است.از طرفی حالت میانه ای وجود ندارد چون آن هنگام که خورشید غروب کرد هنوز هوا روشن است و تاریکی ولو به میزان اندک در هوا و آسمان وجود ندارد پس ما نمیتوانیم بگوییم شب شده است و اگر تفسیر شما از آیات را بپذیریم آن فاصله زمانی بین فجر صادق(اذان صبح)تا طلوع آفتاب را چه بنامیم؟با وجود آنکه آن فاصله بسیار بیشتر از فاصله غروب خورشید تا شب شدن و آغاز تاریکی است.در کل آیات مورد استدلال شما آیاتی است که کلیات شب و روز را بیان میکند نه جزییات را و حال آنکه خداوند در آیاتی دیگر آن جزییات را برشمرده(که در کامنت قبل درباره وقت اذان عصر گفتم)و از طرفی خداوند در آیه 130 سوره طه وقت نماز عصر و مغرب را از هم تفکیک کرده و با آورده (غروبها) و (انای الیل)صریحا بین غروب خورشید و آغاز شب تفاوت فاصله قرار داده و امیر المومنین در نامه 52 نهج البلاغه درباره اوقات نماز به همین موضوع اشاره میکند که نماز مغرب را زمانی بخوانید که روزه دار میتواند افطار کند با تشکر و السلام علی عباد الله الصالحین

  17. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود