جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حدیث ضعیف می تواند متواتر باشد؟؟! آیا احادیث تحریف قرآن متواتر است؟؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741

    پرسش آیا حدیث ضعیف می تواند متواتر باشد؟؟! آیا احادیث تحریف قرآن متواتر است؟؟




    سلام
    شبهه:
    "شبهه ای که مطرح است این است که احادیث تحریف قرآن بر فرض قبول ضعف تمامی احادیث به قدری زیاد است که به تواتر رسیده است البته تواتر معنوی و نه لفظی!
    برای مثال در کتاب فصل الخطاب بیش از 1000 حدیث در باب تحریف قرآن جمع آوری شده و این تعداد به اندازه ای هست که بتوان گفت این روایات متواتر معنوی است.
    همچنین علامه مجلسی هم در مرآه العقول می گوید عندي‏ أن‏ الأخبار في هذا الباب متواترة معنى‏ در نزد من احادیث در باب تحریف قرآن به حد تواتر معنوی رسیده!
    بنا بر این چون احادیث تحریف به حد تواتر رسیده نیاز به بررسی سندی ندارد!!!!!!!!!!!!!!"

    سوال:
    آیا درست است که احادیث تحریف قرآن متواتر است و تعریف احادیث متواتر چیست؟
    با تشکر

    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ در ساعت ۰۳:۳۰

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295



    با نام و یاد دوست






    آیا حدیث ضعیف می تواند متواتر باشد؟؟! آیا احادیث تحریف قرآن متواتر است؟؟





    کارشناس بحث: استاد صدیقین

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572

    جمع‌بندی




    سؤال:
    آیا درست است که احادیث تحریف قرآن، متواتر هستند و تعریف احادیث متواتر چیست؟


    پاسخ:

    بسیاری از روایات تحریف یا از حیث سندی ضعیف هستند و یا این که بر تفسیر آیه (و نه تحریف آیات) دلالت دارند. روایات صحیح بسیاری که به رجوع به قرآن در هنگام فتنه‌ها و عرضه داشتن روایات بر آیات کریمه قرآن دلالت دارد، به خوبی بر عدم تحریف قرآن دلالت دارد. چه معنا دارد که پیامبر اکرم (صلی الله علیهو و آله) در احادیث بسیار ـ و از جمله در حدیث متواتر ثقلین ـ قرآن را به عنوان ثقل اکبری که همواره راه راست را نشان می‌دهد و از ضلالت و گمراهی نجات می دهد، در کنار عترت طاهره، به عنوان تنها ریسمان نجات بخش معرفی نماید و دوری از آن را عین گمراهی معرفی نماید، اما در روایات دیگر بفرمایند که آن نجات بخش، تحریف شده و ـ نعوذ بالله ـ گمراه‌کننده شده است؟! این قصه یک بام و دو هواست!
    در بحث عدم اعتبار روایات تحریف، پاسخ‌ها و کتاب‌های زیادی نوشته شده، اما به نظرم یکی از پاسخ‌های خوب و کوتاه به این مسأله، اینست که «لازمه حجیت روایات تحریف، عدم حجیت آنهاست»! یعنی اگر کسی بخواهد این روایات را حجت بداند و با آنها تحریف قرآن را ثابت کند، در نهایت خود نیز به عدم حجیت این روایات می‌رسد، زیرا با اثبات تحریف قرآن (بنا به نقل این احادیث)، (العیاذ بالله) نبوت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز باطل می‌شود زیرا معجزه باقی ایشان همین قرآن فعلی است. (العیاذ بالله) با باطل شدن نبوت ایشان، سخنان ایشان هم بی‌اعتبار خواهد بود. (العیاذ بالله) با بی‌اعتباری سخنان ایشان، سخنان اوصیاء و جانشینان ایشان ـ که از جمله آن‌ها، همین روایات مورد بحث است ـ هم بی‌اعتبار خواهد بود! پس از اعتبار این روایات، عدم اعتبار آن‌ها لازم می آید! این را می‌گویند، برهان خلف.
    پس استدلال کننده نمی‌تواند با استناد و استدلال به اعتبار این روایات، تحریف کتاب را اثبات کند چون در نهایت به بی اعتباری این دسته از روایات می‌رسد! یعنی هم باید فرض کند که این روایات اعتبار دارد و هم باید فرض کند که اعتبار ندارد! این تناقض است! پس معلوم می‌شود این روایات از اساس اعتباری ندارند. اگر هم به تعداد قابل توجهی نقل شده، به علت داعی و انگیزه قوی‌ای بوده که دشمنان قرآن داشته اند زیرا وقتی نتوانستند با قرآن هم‌آوردی کنند، مکر و حیله خودشان را از این راه نشان دادند و گمان کردند با هیاهو و سر و صدا می‌توانند این دورغ را در دل اهل ایمان راست نشان دهند و دلشان را بلرزانند، اما، «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ» (1).
    به طور کلی، روايات نقل شده درباره تحريف قرآن را می‌‎توان به دو بخش تقسيم كرد:
    1. رواياتی كه یا سندي ضعيف دارند يا مرسله و يا مقطوع السند كه این دسته از روایات غير معتبر هستند و شامل گروه عمده و غالب روايات تحریف است.
    2. رواياتی كه از ثقات معتبر نقل شده­ است كه اين بخش از روايات هم قابل تقسم به دو گروه است: گروه اول: منافاتي با رواياتي كه بر عدم تحريف قرآن دلالت دارند نداشته و با آن‌ها قابل جمع هستند. گروه دوم: رواياتي هستند كه با روايات گويای عدم تحريف قابل جمع نيستند كه اين دسته از روايات بسيار كم هستند و به حد تواتر نمی‌رسند. (2)
    علامه طباطبایی (قدس سره) در «المیزان»، بحث کامل و جامعی درباره عدم تحریف قرآن دارند و استناد به روایات نقل شده در باب تحریف را به خوبی پاسخ می‌دهند؛ دوستانی که به این مبحث علاقه‌مند هستند، به «الميزان، ج ‏12، ص 104 به بعد» رجوع فرمایند.


    منابع:
    1.
    آل عمران: 2/ 54.
    2. http://www.andisheqom.com/Files/faq....190&urlId=1042
    نیز برای اطلاعات بیشتر مطالعه فرمایید: http://quran.porsemani.ir/content/%D...B1%D9%8A%D9%81

    ویرایش توسط همکار تدوین : ۱۳۹۴/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۴:۴۵ دلیل: ویرایش ویراستار جمع‌بندی‌ها

  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. آیا این مورد هم حق تالیف و چاپ محسوب میشه؟؟
    توسط binammm در انجمن حقوق چاپ، تأليف و...
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۵/۱۳, ۱۳:۱۹
  2. چرا شیعیان به حدیث ثقلین عمل نمی کنند؟؟!!
    توسط عمر فاروق در انجمن شیعه شناسی
    پاسخ: 79
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۴, ۱۹:۳۹
  3. روزه مستحبی و روزه قضا باهم ؟؟
    توسط H a n a در انجمن متفرقه
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۱, ۱۴:۰۲
  4. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۳۰, ۱۸:۴۸
  5. ساخت فلزیاب چه حکمی داره؟؟
    توسط maedeh-r در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۴/۰۳, ۱۸:۵۳ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود