صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر امام علی علیه السلام در مورد افرادی که با ایشان جنگیدند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,036
    حضور
    59 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3388

    اشاره نظر امام علی علیه السلام در مورد افرادی که با ایشان جنگیدند




    با سلام

    امام علی علیه السلام درباره کسانی که با او در جمل و صفین و نهروان جنگیدند چه نظری داشت؟


    لطفا احادیث زیر را بررسی کنید:




    1-
    عبد الله بن جعفر الحميري في ( قرب الإسناد ) عن ‹ صفحه 83 › هارون بن مسلم ، عن مسعدة بن زياد ، عن جعفر ، عن أبيه ان عليا ( عليه السلام ) لم يكن ينسب أحدا من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق ، ولكنه كان يقول : هم إخواننا بغوا علينا.



    وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 15 - ص 82 - 83

    سند این حدیث:

    نظر امام علی علیه السلام در مورد افرادی که با ایشان جنگیدند




    2-قرب الإسناد (ط - الحديثة) ؛ النص ؛ ص93

    جَعْفَرٌ، عَنْ أَبِيهِ: أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ كَانَ يَقُولُ لِأَهْلِ حَرْبِهِ‏:

    «إِنَّا لَمْ‏ نُقَاتِلْهُمْ‏ عَلَى‏ التَّكْفِيرِ لَهُمْ، وَ لَمْ‏ نُقَاتِلْهُمْ‏ عَلَى‏ التَّكْفِيرِ لَنَا، وَ لَكِنَّا رَأَيْنَا أَنَّا عَلَى حَقٍّ، وَ رَأَوْا أَنَّهُمْ عَلَى حَقٍّ


    حميرى، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد (ط - الحديثة) - قم، چاپ: اول، 1413 ق.





    3-
    من كتاب له عليه السلام كتبه إلى أهل الأمصار يقصُّ فيه ما جرى بينه و بين أهل صفِّين:

    «وكَانَ بَدْءُ أَمْرِنَا أَنَّا الْتَقَيْنَا والْقَوْمُ مِنْ أَهْلِ‏ الشَّام‏، والظَّاهِرُ أَنَّ رَبَّنَا وَاحِدٌ، ونَبِيَّنَا وَاحِدٌ، ودَعْوَتَنَا في الإِسْلامِ وَاحِدَةٌ، ولا نَسْتَزِيدُهُمْ فِي الإِيمَانِ بِاللَّهِ، والتَّصْدِيقِ بِرَسُولِه، ولا يَسْتَزِيدُونَنَا، الأَمْرُ وَاحِدٌ، إلَّا ما اخْتَلَفْنَا فِيهِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ، ونَحْنُ مِنْهُ بَرَاءٌ

    احمدى ميانجى، على، مكاتيب الأئمة عليهم السلام - قم، چاپ: اول، 1426ق.
    مكاتيب الأئمة عليهم السلام ؛ ج‏1 ؛ ص529

    نهج البلاغه ص448


    4- إني أكره لكم أن تكونوا سبابين ولكنكم لو وصفتم أعمالهم وذكرتم حالهم كان أصوب في القول وأبلغ في العذر وقلتم مكان سبكم إياهم: اللهم احقن دماءنا ودماءهم وأصلح ذات بيننا وبينهم
    انظر نهج البلاغة ص323

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۰/۱۱ در ساعت ۱۳:۰۳

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,565
    حضور
    175 روز 14 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58351





    با نام و یاد دوست






    نظر امام علی علیه السلام در مورد افرادی که با ایشان جنگیدند






    کارشناسان بحث: استاد عماد و استاد صدرا

    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۵:۲۱

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    سلام علیکم
    بررسی احادیث این سوال به کارشناسان حدیثی ما مربوط می شود که انشاءالله کارشناسان محترم احادیث را بررسی خواهند کرد

    اما از نظر تاریخی امام علی علی السلام با مخالفان تا حد امکان مدارا می کرد و این روش را در سه جنگ جمل صفین و نهراوان ادامه دادند
    ولی اینکه نظر امام علی علی السلام درباره ایشان از نظر عقیدتی چیست،ایا آنان را منافق یا کافر می دانند یا اینکه مسلمانان به وضوح در تاریخی چیزی نیامده است
    از بعضی عبارات امام در مشخص می شود که مخالفان را باطل می دانستند
    مثلا در جایی درباره قاعدین(کسانیکه امام را حمایت نکردند وبا دشمنان امام هم همکاری نکردند) می فرمایند
    خذلو الحق ولم ينصروا الباطل؛ (1)
    حق را ذلیل کردند و باطل را نیز یاری نکردند
    در اینجا امام علیه السلام از مخالفان خود به باطل یاد می کنند

    در جای دیگر پس از برخورد با خوارج می فرمایند :
    من فتنه را نشاندم و كسى جز من دليرى اين كار را نداشت؛ از آن پس كه موج تاريكى آن برخاسته بود، و گزند آن همه جا را فراگرفته(2)
    روشن است که فتنه خواندن عمل آنان ، فتنه گر دانستن خود آنان نیز می باشد
    اما نمی توان گفت که آنان را کافر می دانسته اند شاهد بر این مطلب آنکه قبل از جنگ نهراوان وقتی خوارج در مسجد حاضر می شدند و حضرت را کافر خطاب می کردند حضرت علیه اسلام به آنان می فرمودند:
    شما را از نماز گزاردن در مساجد باز نمى‏داريم و سهميه بيت‏المال‏تان را قطع نمى‏كنيم و تا زمانى كه دست به شمشير نبرده‏ايد، با شما نمى‏جنگيم. (3)
    وقتی حق آنان از بیت المال قطع نمی شود و آنان از مسجد بیرون انداخته نمی شوند یعنی در دایره اسلام هستند ولو به ظاهر
    پس حضرت علی علیه السلام با مخالفان معامله مسلمان می کرد نه کافر ولی امثال معاویه و ... از نظر تاریخی کفرشان از گزارشاهای دیگر اثبات می شود
    منابع
    1.الشيخ المفيد، الارشاد، ج 1، ص 243؛ تاريخ‏ الطبرى، ج 3، ص 452؛ ابن الاثير، الكامل فى‏ التاريخ، ج 2، ص .303
    2.نهج البلاغه خطبه 93ص 85
    3.ابن الاثير، الكامل فى‏ التاريخ، ج 2، ص 398؛ ابن سليمان الكوفى، محمد، مناقب الامام اميرالمؤمنين على‏بن ابى‏طالب، ج 2، ص 341؛ البلاذرى، احمد، انساب الاشراف، ج 3، ص 126 وتاريخ ابن خلدون، ج 2، ص 609


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,036
    حضور
    59 روز 16 ساعت نامشخص
    دریافت
    111
    آپلود
    0
    گالری
    89
    صلوات
    3388



    با سلام خدمت کارشناس عزیز
    چطور میفرمائید امام علی علیه السلام آنها را باطل میدانست در حالی که در روایات ما با سند صحیح آمده که امام علیه السلام اهل حرب را برادر خود میدانستد و نسبت شرک و نفاق را هم به انها قبول نداشت و میفرمود هم من بر حق بودم و هم آنها!!! دقیقا همان چیزی که اهل سنت میگوید و خطا را از صحابی و عایشه پاک میکند

    عبد الله بن جعفر الحميري في ( قرب الإسناد ) عن ‹ صفحه 83 › هارون بن مسلم ، عن مسعدة بن زياد ، عن جعفر ، عن أبيه ان عليا ( عليه السلام ) لم يكن ينسب أحدا من أهل حربه إلى الشرك ولا إلى النفاق ، ولكنه كان يقول : هم إخواننا بغوا علينا.

    وسائل الشيعة (آل البيت) - الحر العاملي - ج 15 - ص 82 - 83


    این استدلالی است که اهل سنت به دوستی امام علی علیه السلام با اهل حرب مخصوصا با حرب جمل میکنند

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی مع الحق نمایش پست ها
    این استدلالی است که اهل سنت به دوستی امام علی علیه السلام با اهل حرب مخصوصا با حرب جمل میکنند
    سلام عليكم

    برادرم، حقير نيز تحليل هايي در بطن اين روايت در ذهن دارم و انها را خدمت شما ارائه مي دهم انشا الله كه راه گشا باشد

    بزرگوار اين روايت را مي توان از چند جهت به آن نگاه كرد:

    اولا: مي توان حمل بر تقيه نمود زيرا اگر علي ع حكم كفر و ارتداد انها را صادر مي كرد يحتمل مسلمانان قصد جان مخالفين را مي كردند و احتمال كشتن انها بسيار بود لذا مولا براي اينكه از اين خون ريزي حزبي جلوگيري نمايد و خون عايشه و امثال ذالك به گردن حكومت علي ع نيفتد مولا از اجتهاد حكم خودداري نمود همان گونه كه پيغمبر در مقابل آن 12 منافقي كه قصد جانش را داشتند سكوت كرد و مقابل به مثل را به مصالح اسلام نمي ديد و تقيه نمود مولايمان علي نيز بنابر بر فرموده خودشان پيرو سنت بوده و سكوت كردند و از جهتي نيز اين امكان را داشت كه تروريست ها و مخالفين با علي ع، عايشه را بكشند تا از طرفي جبران مافات صفين و نهروان را كرده باشند و ديگر مسلمانان را عليه علي ع بشورانند زيرا علي ع حكم تكفير داده و يقينان خون عايشه به گردن او بوده و مسلمين بر عليه علي ع قيام مي كردند زيرا علت كشتن ام المومنين را از جان مولايمان سيدنا علي مي ديدند

    دوما: خود مولا علي ع در خطبات و نامه هاي مختلف انها را به ناحق بودن دلالت داده است به عنوان مثال خطبه 27 نهج البلاغه كه فرمودند:

    شاميان در باطل خود وحدت دارند، و شما در حق خود متفرقيد.

    سوما: مولايمان به جهت وحدت ميان احزاب و فرقه هاي اسلامي حكم به تكفير را نداند به جهت اين كه باز هم اين مسئله خلاف موج بيداري اسلامي بود لذا در نامه 53 به مالك اشتر فرمود انها أَخٌ لَکَ فِي الدِّينِ هستند و اين استعاره نمي تواند فضيلتي براي انها شمارد زيرا خداوند در ايه 10 سوره احزاب از ما مسلمين به عنوان إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ياد مي كند و اين مسئله اين نيست كه مولا خلاف قان گفته باشد تا بتوان ان را فضيلتي در نظر گرفت و جالب اينجاست كه اتفقا اين نشان از بينش و بصيرت مولايمان علي بود كه آنها را تكفير نكند زيرا خود قران در ادامه همان ايه 10 سوره حجرات مي فرمايد: فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ پس ميان برادرانتان را سازش دهيد، مولايمان نيز كوشيد تا رخ داد هاي موجود را از تشنز وارد شده بر جوامع و حكومت اسلامي را جمع و اصلاح كند و نه اينكه خود عامل
    تشنز و درگيري هايي كه خلاف مصلحت اسلام بود را عامل شد و اين مسئله همان است كه صحه مي گذارد بر جمله قصار رسول خدا فرمود: علي مع القران و القران و مع العلي

    چهارم: نگاه نافذ مولايمان امير المومنين به جريان بعد از جنگ و فرصتي دوباره به محاربيني بود كه قيام سيف كرده بودند، يكي از نامه هاي جامع شناختي علي ع در نهج البلاغه نامه 53 به مالك اشتر مي باشد كه مولا به مالك فرمودند: يادت باشد که اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن ، شاید سحر توبه کرده باشد به همين لحاظ مولا نيز امكان توبه و رجعت عايشه به بلاد اعتقادي اسلامي را مفتوح گذاشت زيرا انچه كه خود عايشه نيز گفته است همين مي باشد

    عائشة :ان الله قد عهد إلي من خرج علي علي فهوکافر في النار،قيل:لم خرجت عليه؟!قالت:أنا نسيت هذا الحديث يوم الجمل حتي ذکرته بالبصرة و أنا استغفر الله.

    عايشه به حديث از پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلمروايت کرد که:همانا خداوند مقرر نمود که هر کس بر علي،خروج کند،کافر و در آتش دوزخ است. (وقتي عايشه اين حديث را بيان کرد به او) گفته شد:چرا تو بر علي خروج کردي؟عايشه گفت:من اين حديث را در جمل فراموش کرده بودم تا آنکه در بصره به يادم آمد و توبه کردم.

    شيخ سليمان قندوزي حنفي در ينابيع المودة،باب مودة الثالثة،ص.294


    پنجما: يادمان نرود كه مولا، علي مع الحق و الحق مع العلي هست و اگر مولا برادري با انها داشت در نتيجه جنگ با انها و قيام سيف با انها باطل بوده و مولا يقينان بابت اين جنگ به ناحق مي بايست ديه پرداخت مي كرده كه چنين نبود در نتيجه كلام نافذ مولا نسبت به برادران فقط به جهت پس لرزه و پيامد هاي بعد از جنگ بوده زيرا حكومت اسلامي نيازمند به ارامش بعد از جنگ بوده

    والسلام و علي من اتبع الهدي



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام

    سوالی داشتم ممنون می شم جواب دهید

    ایا امام علی خوارج و فقط بخاطر عقیدشون کشتند یا دلایل دیگری وجود داشت ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    ایا امام علی خوارج و فقط بخاطر عقیدشون کشتند یا دلایل دیگری وجود داشت ؟
    خواهرم در حكومت مولايمان سيدنا علي با كسي به خاطر عقايد و افكارش نجنگيد بلكه بهتر است همه گان بدانند حتي مولا بري خوارجيون نيز حقوقي از بيت المال همان طور كه براي همه در نظر گرفت براي انها نيز در نظر گرفت و چون خوارج امنيت راه ها را برهم زدند، امنيت جامعه را بر هم زدند و روي به راه زني و دزدي در بين مسير ها اوردند و شروع به جنگ هاي داخلي كردند و با توجه به تذكرات و رفرانوم هاي مولا انها گوششان بدهكار نبود البته اختلافي هست بعضي ها مي گويد از 12 هزار نفر 8 هزار نفر به خيام مولا برگشتند و بعضي ها مي گويند شش هزار نفر بهرحال بخش كثيري توبه نمودند و عده كمي قيام به سيف كردند كه مولا با انها مقابله نمود
    در حكومت علي ع آزاد انديشي و دمراسي بوده و انواع اقوام و مليت ها در ان زمان به راحتي زندگي مي كردند و اگر شما رجوع به تاريخ كنيد درخواهيد يافت كه در زمان خلفاي ديگر بوده كه كسي حق نداشت حتي از سنت رسول خدا بگويد كه اگر مي گفت سرش را مي شكستند و او را پيش بوزينه ها مي فرستادند.
    وحتي زماني كه مولا علي بعد از جمل، عايشه را براي مدينه فرستاد همراه او 40 نفر باديگارد زن نيز گماشت كه باز هم عايشه عايشه مي گفت علي چرا من را با مردان فرستاده است و زماني كه انها به مدينه رسيدند حجاب هاي خود را كنار زدند و گفتند هرگز علي زني را با مرداني جايي نمي فرستد در صورتي كه همه ما زن بوديم

    خواهر بيننظر يادتان باشد اگر مولا كسي با كسي به خاطر عقايدش مي جنگيد در نتيجه بعد از جمل نبايد اماني به عايشه مي داده و همان جا بايد او را مي كشت در صورتي كه مولا امان نامه به عايشه داده و اين مسئله نشان از اين دارد كه مولا با عقايد كسي نمي جنگد بلكه با آن سيوفي مقابله مي كند كه بر عليه اسلام و منافع اسلام تيز شده باشد و از قلاف بيرون كشيده شده باشد

    براي صحت و سقم كلام بنده شما را به نامه 10 مولا به معاويه ارجاع مي دهم كه انشا الله راه گشا باشد:

    َقَدْ دَعَوْتَ إِلَي الْحَرْبِ، فَدَعِ النَّاسَ جَانِباً وَاخْرُجْ إِلَيَّ، وَأَعْفِ الْفَرِيقَينِ مِنَ الْقِتَالِ، لِتَعْلَمَ أيُّنَا الْمَرِينُ عَلَي قَلْبِهِ، وَالْمُغَطَّي عَلَي بَصَرِهِ! فَأَنَا أَبُو حَسَنٍ قَاتِلُ جَدِّکَ وَخَالِکَ وأَخِيکَ شَدْخاً يَوْمَ بَدْرٍ،ذلکَ السَّيْفُ مَعِي، وَبِذلِکَ الْقَلْبِ أَلْقَي عَدُوِّي، مَا اسْتَبْدَلْتُ دِيناً، وَلاَ اسْتَحْدَثْتُ نَبِيّاً، وَإنِّي لَعَلَي الْمِنْهَاجِ الَّذِي تَرَکْتُمُوهُ طَائِعِينَ، وَدَخَلْتُمْ فِيهِ مُکْرَهِينَ.


    پاسخ به تهديد نظامي معاويه! مرا به جنگ خوانده‏اي، اگر راست مي‏گويي مردم را بگذار و به جنگ من بيا، و دو لشکر را از کشتار بازدار، تا بداني پرده تاريک بر دل کدام يک از ما کشيده، و ديده چه کس پوشيده است؟ من ابوالحسن، کشنده جد و دايي و برادر تو در روز نبرد بدر، مي‏باشم که سر آنان را شکافتم، همان شمشير با من است، و با همان قلب با دشمنام ملاقات مي‏کنم، نه بدعتي در دين گذاشته، و نه پيامبر جديدي برگزيده‏ام، من بر همان راه راست الهي قرار دارم که شما با اختيار رها کرده، و با اکراه پذيرفته بوديد.


    ديدد كه ملايمان سيدنا علي آن ها را از اين جنگ كه عامل كشتار مسلمين است باز مي دارد و به معاويه مي فرمايد اگر به دنبال جنگ با من هستي خود بيا و چرا لشكري مي اوري و اگر مي خواهي خود را اثبات كني با من مبارزه كن تا حقانيت بر همه پرده بر دارد




  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    نقل قول نوشته اصلی توسط علی مع الحق نمایش پست ها
    چطور میفرمائید امام علی علیه السلام آنها را باطل میدانست در حالی که در روایات ما با سند صحیح آمده که امام علیه السلام اهل حرب را برادر خود میدانستد و نسبت شرک و نفاق را هم به انها قبول نداشت و میفرمود هم من بر حق بودم و هم آنها!!! دقیقا همان چیزی که اهل سنت میگوید و خطا را از صحابی و عایشه پاک میکند
    جناب علی مع الحق گرامی
    اولا : بنده عرض کردم که احادیث نیاز به بررسی سندی دارد و باید کاشناسان محترم حدیث سایت بررسی نمایند، اما آنچه بنده گفته ام که امام علیه السلام آنان را باطل می دانسته هم در تاریخ و هم در احادیث آمده است ،
    ثانیا : ممکن است احادیث سندا هم درست باشد باید بررسی شود که در مقام تقیه یا به دلایل دیگر امام آنها را فرموده یا نه
    مثلا اگر احیانا حضرت علی علیه السلام می خواستند سران جمل را مشرک بنمامند با موقعیتی که آنان داشتند آیا جامعه بر علیه حضرت علی علیه السلام نمی شد
    پس یاید این احادیث سندا و دلالتا بررسی شود اگر شما حوصله بفرمائید پس از تمام شدن بحث تاریخی دوستان حدیث به بحث سندی آن خواهند پرداخت .
    البته همان طور که بنده عرض کردم و دوست عزیزمان نیز در پست قبلی فرمودند کفر آنان از گزارشهای دیگر اثبات می شود مثل همان حدیث عایشه در پست قبلی

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۴/۲۰ در ساعت ۱۶:۲۱

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    عاشق اباالفضل ع (مريدشم، ديوونشم)
    نوشته
    1,682
    حضور
    57 روز 10 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3272



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    احادیث نیاز به بررسی سندی دارد
    برادرم عماد بنده به تفضيل پاسخ دادم اما به نكته اي كه شما اشاره كرديد خواستم در همان تفضي بگويم اما گفتم به نتيجه برسم بعد چون قبلا من شنيده بودم اين حديث ضعيف هست اما بايد تحقيق كنم و بنده نيز به دنبال نرم افزار درايه النور بودم و وقتي اين اشتباهش را ديدم مردد در خريد ان شدم

    حال ببينيم خدا چه مي خواهد بنده وسعت تحقيقم را بيشتر مي كنم نتيجه را اعلام مي نمايم





  19. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,144
    حضور
    45 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10551



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    ایا امام علی خوارج و فقط بخاطر عقیدشون کشتند یا دلایل دیگری وجود داشت ؟
    نه امام به خاطر عقایدشان با آنان برخورد نکردند بلکه تا می توانستند در مقابل آنان روش مدارا را دنبال می کردند اینان کسانی بودند که در جنگ صفین فریب عمروعاص را خورده و تن به حکمیت دادند ، آنان بر سر همین مسئله از سپاه امام جدا شدند و در مقابل امام قرار گرفتند، ولی حضرت علی علیه السلام تاوقتی آنان قیام مسلحانه نکرده بودند با آنها حداکثر مدارا را می کردند، حتی حقوقشان را از بیت المال قطع نکردند
    خوارج در برابر دیگران به امام علی علیه السلام جسارت و اهانت می کردند، ولی ایشان حلم می ورزیدند.

    مثلا روزی امام علیه السلام بر منبر در حال سخن گفتن بودند که شخصی از وی سؤالی کرد. ایشان فوراً جواب بسیار عالی به او داد و اسباب حیرت و تعجب را برانگیخت و شاید همه تکبیر گفتند. یکی از خوارج آنجا بود و گفت: «قاتله الله ما افقه»؛ خدا بکشد او را چقدر داناست! اصحاب امام(ع) خواستند بر سرش بریزند، فرمود: چکارش دارید، یک فحش به من داد؛ حداکثر این است که فحشی به او بدهید، نه، کاری با او نداشته باشید

    قبل از جنگ نهروان حضرت علی علیه السلام ابتدا به اندرز و ارشاد و اتمام حجت روی آورد , ولی آنان با هلهله و رجز خوانی پاسخ دادند.
    امام علیه السلام حرث بن مره عبدی را جهت مذاکره نزد آنان فرستاد. خوارج نماینده حضرت را از پای درآوردند . (1) یاران از امام خواستند اجازه تیراندازی دهد . حضرت فرمود : دست نگهدارید. خوارج فریاد می زدند : « پیش به سوی بهشت » وقتی حضرت چنین دید , جنگ را آغاز کرد. (2 ) آن بزرگوار پرچمی به ابوایوب انصاری داد و فریاد برآورد , هر که زیر این پرچم پناه آورد در امان است , اگر کسی را نکشته و به هیچ یک از مسلمانان تعرض نکرده باشد , و نیز هر کس به کوفه یا مدائن روی آورد , در امان است و جانش محفوظ خواهد ماند.
    با این اقدام حضرت , حدود 800 نفر از خوارج جدا شدند و به کوفه و مدائن بازگشتند. چهره برجسته این گروه « عروه بن نوفل اشجعی » بود که با 500 سوار به کوفه بازگشت . برخی از نویسندگان سپاه نهروانیان را 400 تن نگاشته اند که با این اقدام امام تنها 1400 تن از آنان باقی ماندند . (3 )

    منابع :
    1. مسعودی : مروج الذهب , ج 2 , ص 400 , ابوالعباس مبرد : الکامل فی اللغه و الادب , ج 2 , ص 134
    2 ـ نویری : نهایه الارب فی فنون الادب , ص 220 , سربازان امام گفتند : یا امیرالمومنین , ما تیرباران کردند فرمان حمله دهید. حضرت در بار سوم که دشمن تیر باران را ادامه داد فرمود : الان طاب القتال احملوا علیهم , اینک پیکار با آنان روااست حمله کنید.
    3. بلعمی : تاریخ نامه طبری , ج 2 , ص 659

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۲

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود