صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عدم اطلاع همسر و ایجاد فرزند در نکاح موقت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567

    عدم اطلاع همسر و ایجاد فرزند در نکاح موقت




    با سلام خدمت تمام دوستان
    اول عرض کنم که بنده مقلد آییت ا.. مکارم هستم و مواردی که عرض میکنم طبق فتاوای ایشون هست.
    تاپیک زیر بسته شده بنابراین مجبور شدم تاپیک دیگری باز کنم
    سوالی در مورد ازدواج موقت
    بنده اصل تعدد زوجات و اختیار کردن خانم دیگری به عنوان همسر در مقوله ازدواج موقت در عین حالی که همسر دیگری داریم رو قبول دارم اما دوتا سوال دارم
    1- چرا اسلام این اجازه رو میده که بدون اطلاع همسر اول ، همسر دیگری اختیار کنیم در حالی که بدون شک همسر اول اگر متوجه این امر بشه دلش شدیدا میشکنه و به مرد خودش بی اعتماد میشه در حالی که اگر این مساله با اطلاع همسر اول و اینکه مثلا بنده نیاز به همسر دیگری دارم باشه اون موقع خیلی بهتر نمیبود؟
    2-در ازدواج موقت میشود که نطفه منعقد شود و فرزندی به وجود آید حالا سوالم اینه که تکلیف فرزند دقیقا چه میشود در حالی که همونطور که مطلع هستید میشود ازدواج را در دفتری یا جایی ثبت نکرد پس مثلا پدر فرزند میتونه ادعا کنه که این فرزند مال اونیست و راهی هم برای اثباتش نیست.بهتر نبود که اسلام معقوله انعقاد نطفه رو اجازه نمیداد و فقط نزدیکی رو اجازه میداد؟

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    عدم اطلاع همسر و ایجاد فرزند در نکاح موقت





    کارشناس بحث: استاد اندیشمند

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما بزرگوار

    در دين اسلام خاصيتي وجود دارد كه آن خاصيت با تفقه روشن ميشود يعني در دستورات اين دين ظاهرهايي هست و باطن هايي و يكي از مسائلي كه از صدر اسلام در ميان مسلمين مطرح بوده اين است كه در اين دين حكمي كه تعبّدي محض باشد يعني خالي از هر مصلحت و حكمتي و صرفا يك دستور اختراعي محض باشد وجود ندارد، البته ما بايد به هر دستوري كه ثابت شد از ناحيه دين است عمل كنيم خواه، اين كه حكمتش را فهميده باشيم يا نفهميده باشيم ولي از ناحيه خود دين تعبّد محض وجود ندارد. يعني هيچ دستوري كه خالي از حكمت و مصلحت باشد وجود ندارد. و لذا علما ميگويند: بين حكم عقل و حكم شرع هميشه تلازم هست يعني هر چه در دين حكم به لزوم آن بكند عقل هم حكم ميكند و اگر عقل يك مصلحتي را به صورت يقيني و قطعي كشف كرد،بايد حكم كند كه حتما اسلام دستورش همين است و اسلام ديني است كه مصالح مردم را بلاتكليف نمي گذارد و نيز حساب اهمّ و مهم را ميكند و ميگويد در موقع لزوم، آن چيزي را كه اهميت كمتري دارد فداي چيزي كه اهميت بيشتري دارد بكند[1]

    از خصوصيت هاي دين مقدس اسلام اين است كه هميشه روي حاجت هاي ثابت انسان، مهر ثابت زده است اما حاجت هاي متغير انسان را تابع حاجت هاي ثابت قرار داده است[2]: و به تعبير علامه طباطبايي(ره) اسلام مبناي جامعه انساني را بر اساس حيات عقلي بنا نهاده است نه حيات احساسي و لذا آنچه در اسلام و قوانين اجتماعي آن مورد عمل است، صلاح عقلي انسان است نه آن چه كه احساسات و عواطف اقتضاء ميكند. و البته اين به معني كشتن عواطف و احساسات و باطل كردن حكم مواهب الهي و غرايز طبيعي انسان نيست.[3]


    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    اینگونه نیست که اسلام ازدواج موقت را در صورتی اجازه بدهد که همسر اول از ماجرا اطلاع نداشته باشد بلکه مرد می تواند با اطلاع همسر اول مبادرت به ازدواج کند.همچنین دلیلی که آورده اید قابل قبول نیست زیرا شما فرض بر این گرفته اید که همسر اول اگر از جریان خبر دشته باشد بهتر است در حالیکه اگر همسر شما از این ازدواج ناراحت باشد چه او در جریان باشد چه نباشد باز هم این ازدواج تاثیر خود را خواهد گذاشت و دانستن یا ندانستن او تاثیری در دیدگاه او نخواهد داشت.چه بسا گفتن به او از برخی جهات تاثیر بدتری هم بگذارد.

    فرزندی هم که از ازدواج موقت حاصل می شود فرزند شرعی و قانونی می باشد و هم اکنون نیز می توان برای این فرزند شناسنامه گرفت.بر فرض هم که ثبت نشود باز هم ارتباطی به حکم اسلام ندارد زیرا امور دفتری و... اموری هستند که مربوط به قانون حکومت است و احکام اسلام تابع قوانین حکومتی نیست که مثلا چون اجازه ثبت دفتری نمیدهند پس اسلام بگوید فرزند دار نشوند و اگر هم اجازه بدهند اسلام بگوید مانعی ندارد که دارای فرزند باشید.

    این استثناها نیز همیشه پیش می آید که یکی ادعا کند که فرزند از او نیست هر چند در این زمان این سخن را نمی توان زد زیرا از لحاظ علمی به راحتی می توان مدعای طرف را بررسی کنند و اگر بگویید در قدیم علم اینگونه پیشرفت نداشته است در جواب گفته می شود که در قدیم این احتمال در ازدواج دائم نیز ممکن بود رخ بدهد.


    [1] ر.ك مطهري، مرتضي، اسلام و مقتضيات زمان، تهران، صدرا، 1373، چاپ نهم، ج 1، ص 245 ـ 254.
    [2] همان، ص 218.
    [3] طباطبايي، سيد محمد حسين، تفسير الميزان، قم، اسماعيليان، چاپ پنجم، 1371، ص 184.


    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    تشکر از پاسخ گوییتون.
    سوال بنده یه جمله است ، چرا نباید همسر اول مطلع باشد که شوهرش میخواهد زن دیگری اختیار کند؟
    خداییش خود شما با این جمله مخالفید ؟" اگر مردی بخواهد همسر دوم اختیار کند اگربشیند و با زنش صحبت کند که به فلان دلیل میخواهم اختیار کنم فرقی با اینکه بعدا همسر از جایی دیگه و وقتی شوهره رفته یه زن دیگه گرفته ، بفهمد ، این دو با هم فرق ندارند؟بدون شک اگر بفهمد شما نیاز به همسر دوم دارید قبول میکند اما اگر همین نیاز وجود داشته باشد اما بدون اطلاع او همسر دیگری اختیار کنید بدون شک قلب یک زن شکسته میشود" دقیقا مثل داستان حضرت ابراهیم و ساره
    مورد فرزند هم برای من سوال است که شما میگید حکومت اجازه ثبت دفتری نمیدهد در حالی که خود اسلام اجازه میدهد ثبت دفتری نباشد(استفتائ از دفتر ایت الله مکارم) در حالی که به نظرتان بهتر نبود اصلا اسلام میگفت آقا جون اگر خواستید بچه دار شوید اما حتما جایی ثبت کنید که شما دو نفر روزی با هم مزدوج بودید تا بعدا بچه بلاتکلیف نشود؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    تشکر از پاسخ گوییتون.
    سوال بنده یه جمله است ، چرا نباید همسر اول مطلع باشد که شوهرش میخواهد زن دیگری اختیار کند؟
    خداییش خود شما با این جمله مخالفید ؟" اگر مردی بخواهد همسر دوم اختیار کند اگربشیند و با زنش صحبت کند که به فلان دلیل میخواهم اختیار کنم فرقی با اینکه بعدا همسر از جایی دیگه و وقتی شوهره رفته یه زن دیگه گرفته ، بفهمد ، این دو با هم فرق ندارند؟بدون شک اگر بفهمد شما نیاز به همسر دوم دارید قبول میکند اما اگر همین نیاز وجود داشته باشد اما بدون اطلاع او همسر دیگری اختیار کنید بدون شک قلب یک زن شکسته میشود" دقیقا مثل داستان حضرت ابراهیم و ساره
    مورد فرزند هم برای من سوال است که شما میگید حکومت اجازه ثبت دفتری نمیدهد در حالی که خود اسلام اجازه میدهد ثبت دفتری نباشد(استفتائ از دفتر ایت الله مکارم) در حالی که به نظرتان بهتر نبود اصلا اسلام میگفت آقا جون اگر خواستید بچه دار شوید اما حتما جایی ثبت کنید که شما دو نفر روزی با هم مزدوج بودید تا بعدا بچه بلاتکلیف نشود؟
    با سلام خدمت شما

    دوست عزیز چه کسی گفته نباید همسر اول مطلع شود؟به نظر متن پاسخ را دقیق نخوندید.هیچ عیب و ایرادی ندارد کسی که قصد ازدواج دارد با خانم خود در میان بگذارد و اشکالی که به شما وارد شد اشکال به دلیل شما بود نه اشکال به در میان گذاشتن موضوع با همسر!

    مورد دوم نیز که در مورد ثبت محضری گفته اید از کجای متن بالا در می آید؟کجا گفته شده است ثبت نشود؟نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه بر فرض هم اگر ثبت محضری نشود زن و شوهر می توانند به صورت دیگری مانند امضاء چند شاهد عادل ثبت کنند.

    موفق باشید
    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    تشکر از شما کارشناس عزیز
    من متاسفانه مجدد نتوانستم منظورم را برسانم
    منظورم اینه علت اینکه ما میتوانیم بدون اطلاع همسر اول همسر دیگری اختیار کنیم.چرا اطلاع همسسر اول نباید اجبازی باشه(به همون علت های پست 5 که گفتم)
    یا علت اینکه ما میتوانیم ثبت محضری نداشته باشیم چیست.چرا ثبت محضری نباید اجباری باشه(به همون علت های پست 5)
    در واقع به نظر تمام افراد عاقل ، این دو مورد واقعا لازم است به همون علت هایی که در پست 5 گفتم اما اسلام اون ها رو اختیاری قرار داده

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    تشکر از شما کارشناس عزیز
    من متاسفانه مجدد نتوانستم منظورم را برسانم
    منظورم اینه علت اینکه ما میتوانیم بدون اطلاع همسر اول همسر دیگری اختیار کنیم.چرا اطلاع همسسر اول نباید اجبازی باشه(به همون علت های پست 5 که گفتم)
    یا علت اینکه ما میتوانیم ثبت محضری نداشته باشیم چیست.چرا ثبت محضری نباید اجباری باشه(به همون علت های پست 5)
    در واقع به نظر تمام افراد عاقل ، این دو مورد واقعا لازم است به همون علت هایی که در پست 5 گفتم اما اسلام اون ها رو اختیاری قرار داده
    سلام دوست عزیز.در مورد اطلاع و اجازه همسر اول بنظر بنده شما خیلی خوشبینانه نگاه میکنید! اکثر خانمها همچین چیزی رو نمیپذیرن حتی اگه اگه همسرشون دلایل متعددی برای این کار داشته باشه!(البته این رفتار خانمهارو تائید نمیکنم،ولی متاسفانه وجود داره دیگه!)بنا بر این اگر اطلاع همسر اول الزامی میشد قطعا" خیلی از زندگی ها از هم میپاشید و این وسط پچه های اون خانواده آسیب میدیدند!
    در مورد اجباری بودن ثبت هم به این فکر کنید که شاید یک خانومی نخواد ازدواج موقتش ثبت بشه! شاید دوست نداشته باشه که یه زمانی این ازدواج از طرف مرد قابل اثبات باشه( حالا به هر دلیلی)اونوقت اگه اجباری بود به ضرر خانومها نبود؟! ضمن اینکه هیچ کس نمیتونه خانومی رو مجبور به ازدواج موقت کنه اونم بدون ثبت! اگه یه خانومی میخواد ازدواج موقت داشته باشه و دوست داره ثبت بشه خوب شرط ثبت شدن بذاره اگه مرد قبول نکرد خانوم هم به ازدواج رضایت نده!! علت اینکه تو اینجور مسائل خانمها متضرر میشن نقص حکم شرعی نیست بلکه بدون فکر واحساسی تصمیم گرفتن خانمهاست!
    معرفت دُر گرانیست به هر کس ندهندش

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    892
    حضور
    16 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1567



    نقل قول نوشته اصلی توسط نجوا 63 نمایش پست ها
    سلام دوست عزیز.در مورد اطلاع و اجازه همسر اول بنظر بنده شما خیلی خوشبینانه نگاه میکنید! اکثر خانمها همچین چیزی رو نمیپذیرن حتی اگه اگه همسرشون دلایل متعددی برای این کار داشته باشه!(البته این رفتار خانمهارو تائید نمیکنم،ولی متاسفانه وجود داره دیگه!)بنا بر این اگر اطلاع همسر اول الزامی میشد قطعا" خیلی از زندگی ها از هم میپاشید و این وسط پچه های اون خانواده آسیب میدیدند!
    در مورد اجباری بودن ثبت هم به این فکر کنید که شاید یک خانومی نخواد ازدواج موقتش ثبت بشه! شاید دوست نداشته باشه که یه زمانی این ازدواج از طرف مرد قابل اثبات باشه( حالا به هر دلیلی)اونوقت اگه اجباری بود به ضرر خانومها نبود؟! ضمن اینکه هیچ کس نمیتونه خانومی رو مجبور به ازدواج موقت کنه اونم بدون ثبت! اگه یه خانومی میخواد ازدواج موقت داشته باشه و دوست داره ثبت بشه خوب شرط ثبت شدن بذاره اگه مرد قبول نکرد خانوم هم به ازدواج رضایت نده!! علت اینکه تو اینجور مسائل خانمها متضرر میشن نقص حکم شرعی نیست بلکه بدون فکر واحساسی تصمیم گرفتن خانمهاست!
    حرفتون در مورد اطلاع همسر اول دقیقا درسته و اکثریت نمیپذریند اما مطمئن باشید اگر مرد واقعا مجور به انجام ازدواج دیگری باشه و حالا بدون اطلاع همسر این کارو انجام بده ، بدون شک همسر اول روزی متوجه امر خواهد شد و حالا کدومش باعث میشه زندگی بیشتر از هم بپاشه؟گرفتن همسر با اطلاع یا بدون اطلاع؟
    در مورد ثبت محضری هم حرفتون دقیقا صحیحه و اکثریت میخواند که مردم متوجه این ازدواج نشند اما فرض بفرمایید دو نفر بدون ثبت محضری ازدواجی انجام دادند(یعنی میخواند کسی از مردم غریبه یا بقیه متوجه این ازدواج نشه)اگر این وسط فرزندی به وجود اومد پس بدون شک هردوی اون ها انکار خواهند کرد که ازدواجی داشتند.حالا تکلیف چیه؟

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    61
    حضور
    11 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    254



    نقل قول نوشته اصلی توسط muiacir نمایش پست ها
    حرفتون در مورد اطلاع همسر اول دقیقا درسته و اکثریت نمیپذریند اما مطمئن باشید اگر مرد واقعا مجور به انجام ازدواج دیگری باشه و حالا بدون اطلاع همسر این کارو انجام بده ، بدون شک همسر اول روزی متوجه امر خواهد شد و حالا کدومش باعث میشه زندگی بیشتر از هم بپاشه؟گرفتن همسر با اطلاع یا بدون اطلاع؟
    در مورد ثبت محضری هم حرفتون دقیقا صحیحه و اکثریت میخواند که مردم متوجه این ازدواج نشند اما فرض بفرمایید دو نفر بدون ثبت محضری ازدواجی انجام دادند(یعنی میخواند کسی از مردم غریبه یا بقیه متوجه این ازدواج نشه)اگر این وسط فرزندی به وجود اومد پس بدون شک هردوی اون ها انکار خواهند کرد که ازدواجی داشتند.حالا تکلیف چیه؟
    ببینید من هم عرض کردم که نحوه برخورد خانمها تو اینجور موارد اشتباههو ای کاش همه خانمها این ظرفیت رو داشتن که اگر همسرشون با یه دلیل موجه ومنطقی تصمیم به ازدواج مجدد گرفت درست برخورد کنن.ولی وقتی این ظرفیت نیست خب مردها هم به این فکر میکنن نگن بهتره شاید هیچوقت نفهمه همسرشون!
    در مورد ثبت ازدواج هم بهر حال زن نمیتونه ادعا کنه که بچه مال اون نیست بهر حال تو شکم اونه دیگه!!!!!و اگه مرد ادعا کنه مال من نیست خب به مدد پیشرفت علم این قضیه به سادگی قابل حله.
    اما بااین حال من خودم اعتقادم اینه که اگه خانومی شرایط ازدواج دائم براش نیست و نیاز داره که ازدواج کنه بهتره که ثبت بشه .اگرم خانومی شرایط ازدواج دائم داره بهتره اصلا" دنبال ازدواج موقت نره.
    معرفت دُر گرانیست به هر کس ندهندش

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۱:۰۱ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود