جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت علی(ع) اول و آخر و ظاهر و باطن است؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741

    آیا حضرت علی(ع) اول و آخر و ظاهر و باطن است؟




    خواهشا ترجمه این احادیث و معنی و مفهوم آن را بیان کنید.

    آیا این احادیث توسط غالیان درست شده و یا همان فضایلی است که پیامبر است که می ترسم اگر فضایل علی را بیان کنم همچون عیسی درباره او غلو کنند؟

    المناقب (للعلوي) / الكتاب العتيق، ص: 114

    عن أبي محمّد الحسن بن عبد اللّه الأطروش الكوفي، قال: حدّثنا أبو عبد اللّه جعفر بن محمّد البلخی قال: حدّثني أحمد بن محمّد بن خالد البرقي، قال: حدّثني عبد الرحمن بن أبي نجران‏[1]، عن عاصم بن حميد[2]، عن أبي حمزة الثمالي رضى اللّه عنه، عن الإمام الباقر عليه السّلام، قال: قال أمير المؤمنين صلّى اللّه عليه: إنّ اللّه عزّ و جلّ واحد أحد تفرّد في وحدانيّته، ثمّ تكلّم بكلمة صارت نورا، ثمّ خلقني من ذلك النور، ثمّ تكلّم بكلمة أخرى فصارت روحا فأسكنه في ذلك النور، فأنا روح اللّه عزّ و جلّ و كلمته، فما زلت في ظلّ عرشه حيث لا شمس و لا قمر و لا سماء و لا هواء و لا أرض و لا ماء، و لا ليل و لا نهار، و لا ملك و لا جنّ و لا إنس، و إنّ اللّه قد أخذ ميثاقي مع ميثاقه في الذرّ الأوّل، و إنّ لي الكرّة بعد الكرّة، و الرجعة بعد الرجعة، و أنا صاحب الكرّات و الرجعات، و صاحب الآيات و الدلالات و العجائب و النقمات، و أنا قرن من حديد، و أنا أبدا جديد، و أنا عبد اللّه و خليفة اللّه، و أنا أمين اللّه و خازنه، و أنا عيبة سرّه و حجابه و رحمته و صراطه و ميزانه.

    و أنا الحاشر إلى اللّه، و أنا كلمة اللّه، و أنا عين اللّه الناظرة، و أنا يد اللّه القادرة[3]، و أنا قوّة اللّه الغالبة، و أنا غلبته القاهرة، و أنا الصراط المستقيم و أنا النبأ العظيم، و أنا اسم اللّه العليّ و مثله الأعلى، و أنا صاحب الجنّة و النار.أسكن أهل الجنّة بالجنّة، و أسكن أهل النار بالنار، و إليّ روح‏[1] أهل الجنّة، و إليّ عذاب أهل النار، و إليّ مرجع الخلق جميعا، و إياب الخلائق إليّ بعد الفناء، و إليّ حساب الخلق جميعا.

    أنا الأوّل‏ و أنا الآخر، و أنا الظاهر و أنا الباطن، و أنا بكلّ شي‏ء عليم، و أنا الشاهد، و أنا الحاضر، و أنا الغائب، و أنا الحجّة على أهل السماوات و الأرض، و أنا الذي احتجّ اللّه تعالى بي عليكم في ابتداء خلقكم، و أنا الذي علمت المنايا و البلايا و الوصايا و فصل الخطاب، و أنا صاحب العصا و الميسم‏[2] و الخاتم، و أنا الذي أجريت السحاب و الرعد و البرق، و جعلت النور و الظلمة، و أجريت الرياح و البحار و النجوم و الشمس و القمر.

    و أنا الذي أهلكت عادا و ثمود و أصحاب الرسّ و قرونا بين ذلك كثيرا، و أنا الذي أذللت الجبّارين و المتكبّرين‏[3]، و أنا صاحب مدين و مهلك فرعون و منجي موسى بن عمران، و أنا الذي أرسلت الطوفان على قوم نوح، و أنا الذي أحصيت كلّ شي‏ء عددا، و أنا فعّال لما أريد، و أحكم ما أشاء بحول اللّه تعالى و قوّته، و لا حول و لا قوّة إلّا باللّه العليّ العظيم، و أنا مع هذا كلّه عبد من عباد اللّه عزّ و جلّ.

    يا معشر الناس‏[4]، سلوني قبل أن تفقدوني، ثمّ نزل صلّى اللّه عليه عن المنبر و انصرف‏[5].




    [1] ( 1) في« أ» نزوع).

    [2] ( 2) الميسم: بكسر الميم، اسم الآلة التي يكوى بها، و جمعه مياسم و مواسم.( انظر مجمع البحرين 4: 502).

    [3] ( 3) في« ث»« م» المنكرين).

    [4] ( 4) قوله يا معشر الناس) لم يرد في« ث»« م».

    [5] ( 5) أورده الحسن بن سليمان الحلّي عن كتاب الواحدة لابن أبي جمهور في مختصر البصائر بعين. السند: 130/ 2 و عنه في بحار الأنوار 53: 46/ 20 و الإيقاظ من الهجعة: 364/ 120، و أورده الأسترآبادي في تأويل الآيات 1: 116/ 30، إلى قوله عليه السّلام: و سوف ينصرونني، و عنه في بحار الأنوار 26: 291/ 51 و مدينة المعاجز 3: 106/ 768.
    و في تفسير البرهان 1: 646/ 4: عن سعد بن عبد اللّه، قطعة منه في جواهر المطالب في فضائل عليّ بن أبي طالب عليه السّلام لفخر الدين الطريحي عن كتاب الواحدة،( ضمن ميراث مكتوب شيعة) 9: 133/ 87.






    [1] ( 1) عبد الرحمن بن أبي نجران: هو التميمي مولى، كوفي، روى عن الإمام الرضا عليه السّلام، و روى أبوه عن الإمام الصادق عليه السّلام، ثقة، ثقة، معتمدا على ما يرويه، عدّه البرقي و الشيخ من أصحاب الإمام الرضا و الجواد عليهما السّلام.
    انظر: رجال النجاشي: 235/ 622، رجال البرقي: 54 و 57، رجال الطوسي: 380/ 9 و 403/ 7.

    [2] ( 2) عاصم بن حميد الحناط الحنفي أبو الفضل، مولى، كوفي، ثقة، عين، صدوق، روى عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، و قال الكشي: هو مولى بني حنيفة، مات بالكوفة.
    انظر: رجال النجاشي: 301/ 821، رجال البرقي: 45، رجال الشيخ: 262/ 651، رجال الكشي:
    367/ 682، معجم رجال الحديث 10: 197.

    [3] ( 3) في« ث»« م» القاهرة).








  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,569
    حضور
    175 روز 16 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58356



    با نام و یاد دوست






    آیا حضرت علی(ع)  اول و آخر و ظاهر و باطن است؟





    کارشناس بحث: استاد پیام

  4. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    سلام "شرح وترجمه کامل این خطبه درآدرس ذیل آمده مراجه نمایید.http://www.ghadeer.org/nahj/kh_albian/269-0005.htm
    بعنوان نمونه بخشی از آن:
    وقال (عليه السلام ): انا (ذلك الكتاب لاريب فيه هدى للمتقين ).

    بدان - ايدك الله و ايانا - كه سوره فاتحه از قرآن عزيز به منزله تعين اول است و باقى سور قرآنى تفصيل آن تعيين اول است و در اخبار آمده كه جميع قرآن در فاتحه است اكنون مى فرمايد: - (عليه السلام ) - كه متحقق در اول مراتب تفصيل كلام الهى منم ، همچنانكه در اول مراتب تفصيل علمى و وجودى ، پس : ((ذلك الكتاب لا ريب فيه ))، كه اول تفصيل مندرجات كلمه مجمل (الم ) است منم ، همچنانكه در اجمال نقطه تحت الباء منم و خبر داده ام به راسخان كه ((العلم نقطه )) پس ريب در من محال است كه كتاب الله ناطقم و ((هدى للمتقين )) وصف من است كه ((بك يهتدى المهتدون )) در شاءن من بر زبان حق ترجمان وحى بنيان حضرت مصطفوى - (صلى الله عليه و آله و سلم ) - جارى شده ، پس كتاب جامع اسماء الهى و كمال كونى ) هم من حيث الحقيقة و هم من حيث التشخيص ‍ منم ، كه آيات الهى و كمال كونى از نسخه من منظور اهل ايمان و ايقانست و الله اعلم .



  5. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    http://library.tebyan.net/newindex.aspx?PARENTIDوترجمه منظوم به آدرس فوق.
    - قال علي بن ابيطالب انا مورق الاشجار



    • منم آنكس كه در خزان و بهارچون ز لطفم نسيم مي‌بويد
    • شاخ اشجار ميكنم پربارسبزه‌ها زان نسيم مي‌رويد

    19- انا مونع الثمار



    • منم آنكس كه كه ميوه الوانشكل هر يك مخالف خوش و خور
    • گردد از من پديد در بستانطعم هر يك بلذت ديگر

    20- انا مفجر الانهار وانا مطرد الانهار



    • منم آنكس كه گاه جوش و خروشاز براي اساس كار جهان
    • چشم‌هاي روان زمن زد جوشكرده‌ام آب جويبار روان

    21- (و من كلامه ع) انا داح الارضين



    • منم از روي داد و دانش و دينتا مقرر شود قرار شراب
    • گستراننده تمام زمينخاك را نقش بسته‌ام بر آب

    22- انا سماك السموات



    • نور حق چون بر آسمان تابيدنظر من بر آن چنان افتاد
    • اين بلندي ز پرتو من ديدكين18 بلندي گرفت از بنياد

    23- انا الذي عندي فصل الخطاب



    • آنچه حق را جدا زباطل كردكشف شد بر ضمير من مطلق
    • ذهن من آن خطاب حاصل كردفرق كردم رسوم باطل و حق

    24- (قال علي ع) اناقسيم الجنه و النار



    • منم از حكم ايزد داداراهل جنت ز من نديم نعيم
    • بر خلايق قسيم جنت و نارو اهل دوزخ زمن مقيم حجيم

    25- انا ترجمان وحي الله



    • منم آنكس كه از ره تفسيرتا بدانستگي وجه سخن
    • شرح وحي خدا كنم تقريرسر وحدانيت كنم روشن

    26- انا معصوم عندالله



    • منم از فسق و زندقه محرومچون كه در من نبود سهو وخطا
    • منم از حضرت خدا معصومپاك ومعصوم آفريد خدا

    27- انا خازن علم الله



    • من كه كان مروت و حلممسينه من چو علم را وطن است
    • معدن لطف و خازن علمممخزن علم حق بدست من است

    28- انا حجة الله علي من في السماء فوق الارضين



    • حجت حق منم ز روي يقينهر كه او حجت مرا نشنود19
    • بر همه خلق و آسمان و زمينلاجرم گم كند ره مقصود

    29- انا دابة الارض



    • منم از كاملي رونده ارضپيش حي قديم بنده منم
    • حجتم گشته بر خلايق فرضبر بساط زمين رونده منم

    30- انا الراجفة



    • منم آنكس كه از صلابت مناز نهيبم چون حارث شرزه
    • لرزه افتاد بر تن دشمنتن اعدا هميشه در لرزه

    31- انا الرادفة



    • منم از بحر علم بي‌پاياندرگه بزم و رزم پاينده
    • كارفرماي كار فرمايانپيش بين وز پس در آينده

    32- انا الصيحة بالحق يوم الخروج الذي لايكتم20 حلق السموات والارض



    • منم اندر خروج بانگ الحقكه بر آن خلق آسمان و زمين
    • روز آخر بقول حق مطلقهيچ پوشيده‌يي نباشد اين

    33- انا الساعه التي كان لمن كذب بهاسعيرا



    • آن قيامت منم كه در پرسشهر كه او زين حكايت آرد شك34- انا ذالك الكتاب لاريب فيهكه در او شك و شبهه نيست نخستاهل نار است يا اولي الابصار
    • خلق در سوزشند وآمرزشلايق دوزخ است و نار و دركمنم از نزد حق كتاب درستهر كه بر من نمي‌كند اقرار

    35- انا الاسماء الحسني التي امرالله بها ان يدعي21



    • منم افضل ترين نام خداكه بآن نام خوانده اش همه كس
    • كه خدا امر كرده است ورارازق رزق و داندش22 همه كس

    36- انا النور الذي اقتبس منه موسي و هدي



    • منم آن نور حق بارض و سمانور من چون در او سرايت كرد
    • كه ا زاو گشت مقتبس موسيگشت موسي و پس هدايت كرد

    37- انا هادم القصور



    • منم آنكس كه در ره ايماندر خيبر ز بيخ بركندم
    • قصر كفار شد زمن و يرانزلزله در سلاسل افكندم

    38- انا مخرج المؤمنين من القبور



    • من برآرم بقدرت بيچونهر يكي را ز فعل كردن خويش
    • مؤمنان را زقبرها بيرونبرهانم بجاه و مسكن خويش

    39- انا المتكلم بكل لغة في الدنيا



    • در جهان يكلمون23 پويمبه زباني كه مي‌كنند سخن
    • كه سخن را بهر لغت گويمزان لغت واقف است خاطر من

    40- انا صاحب نوح و منجيه



    • منم آنكس كه يار نوح شدمهمت من شدش چه حاجب24
    • نيز در كشتيش فتوح شدمخاص تا زتشويق آب يافت خلاص

    41- انا صاحب الايوب المتبلي و شافيه



    • روشن است اينكه مدتي ايوبمن نديمش شدم در آن حرمان
    • مبتلا بود25 و در بلا معيوبتا خلاصي بيافت از كرمان

    42- انا صاحب يونس و منجيه


  6. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8533



    واما درسند آن وصحت روایت دلیل بررد زیاد است ازجمله
    وأمّا ما يخص المقام فنقول :
    أولاً : لقد نسب للسيد الخوئي (قدس سره) في خصوص خطبة البيان كون ألفاظها ركيكة .. وأنها ليست بعربية فصيحة .. وأنّها مخالفة للسان أهل البيت (عليهم السلام) .. وهو كلام إنّما يتم عند أهل الفن خاصة .. وفيه مجالٌ للرّد والإبرام .. خصوصاً مع كون حديثنا صعب مستصعب .. وقولهم (عليهم السلام) : ردّوه إلينا .. كما ويخشى من تعميمه في مواطن أخرى من غير من هو أهل لذلك.
    که برای مطالعه بشتر به آددرس زیل مراجعه نمایید.http://www.aqaed.com/faq/871/
    گرچه در توجیه وفهم صحیح معانی روایت آدرس اولین پست مناسب است.


    ویرایش توسط پیام : ۱۳۹۲/۰۵/۲۲ در ساعت ۱۱:۱۷

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود