صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا فقط زنها دچار فراموشی و اشتباه می شوند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    آیا فقط زنها دچار فراموشی و اشتباه می شوند؟




    با سلام.

    در مورد آیه 282 سورۀ بقره که می فرماید «و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر اين حقّ) شاهد بگيريد! و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، انتخاب كنيد! (و اين دو زن، بايد با هم شاهد قرار گيرند،) تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند»

    مگر فراموشي و اشتباه فقط مخصوص زنان است و مردها دچار انحراف و فراموشی اشتباه نمی شوند؟

    با تشکر

    پی نوشت: لطفاً جناب صدیقین به عنوان کارشناس این بحث معرفی شوند.
    ویرایش توسط رایحهٔ بهشت : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ در ساعت ۰۳:۲۸

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165



    با نام الله






    آیا فقط زنها دچار فراموشی و اشتباه می شوند؟





    کارشناس بحث: استاد صدیقین


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    سلام به شما پرسشگر گرامی

    در اين آيه کریمه _كه طولانى ‏ترين آيه قرآن است_ حدود 19 حکم درباره معاملات و داد و ستد بیان شده و مقرراتی بیان شده تا زمینه اختلاف و نزاع معاملی در ميان مردم کاهش یابد. (1)

    «دِين» در این آیه شامل هر گونه بدهكارى مى‏ شود؛ خواه از طريق قرض گرفتن باشد يا معاملات ديگر (مانند اجاره و صلح و خريد و فروش كه يكى از طرفين چيزى را به ذمه بگيرد)، بنابراين آيه مورد بحث شامل عموم بدهى‏ هايى مى‏ شود كه در معاملات وجود دارد (مانند سلف و نسيه)، در عين اينكه قرض را هم شامل مى ‏شود. (2)

    آیه کریمه می فرماید: هنگامى كه بدهى مدت‏ دارى (به خاطر وام يا داد و ستد) به يكديگر پيدا كنيد، آن را بنويسيد... و [برای این کار هم] دو نفر از مردان [عادل] خود را شاهد بگيريد، و اگر دو مرد نبودند، يک مرد و دو زن از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند را انتخاب كنيد. [و اين دو زن بايد با هم شاهد قرار گيرند] تا اگر يكى [از آن دو زن] انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند. (3)

    مطابق آیه کریمه شاهد این حکم باید:

    دو نفر (وَ اسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ)
    مرد بالغ (مِنْ رِجالِكُمْ)
    مسلمان (مِنْ رِجالِكُمْ)

    باشد یا

    اگر دو مرد نباشند [كافى است] يک مرد و دو زن شهادت دهند (فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ)

    گویی مخاطب در اینجا می پرسد: چرا دو زن؟

    پاسخ می دهد:

    تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند (أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‏)
    از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما باشند (مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ) (4)

    آیه کریمه تصریحی ندارد که چرا زمینه انحراف در این مورد در زنان بیشتر است اما ممکن است گفته شود: معمولا زنان در مسایل بازار و اقتصاد، حضور فعالی ندارند و آشنايى آنها با نحوه‏ معاملات كمتر است، چون به طور معمول کار معاملات و بازار را مردان عهده دار هستند و در غالب موارد، طرف دیون و بدهی ها و معاملات هم مردان اند؛ البته این شیوه، هم عُقلایی است و هم با جسم و روحیه مرد سازگاری دارد، به خلاف خانم ها که از نظر جسمی و روحیه ای با بازار و معامله و کار بیرون، تناسب لازم را ندارند. (5)

    از طرف دیگر، خانم ها به خاطر عواطف قوى و روحیات ظریفی که دارند ممكن است در صحنه قضاوت تحت تاثير قرار گیرند و به هنگام ادای شهادت، مسير صحيح را طى نكنند، لذا دو نفر زن باید انتخاب شوند تا اگر يكى از آنها دچار لغزش يا اشتباه شد، دیگری يادآورى نماید. بله، احتمال تحت تاثیر واقع شدن، در باره مردان نيز وجود دارد ولى روشن است که نوع مردان نسبت به نوع زن ها، از جهت احساسی و عواطفی کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند. (6)

    این نکته را هم عرض کنم که اصل پرسش شما به صورت کلی مطرح شده، در حالی که آیه کریمه تنها در بحث شهادت در دیون، این حکم را بیان نموده و مساله امکان انحراف زنان را به جاهای دیگر تعمیم و کلیت نداده است (و به اصطلاح فقهی، مورد آیه، اخص از مدعای فرض شده در پرسش شماست؛ شما ادعایی کلی به نام فراموشکاری زنان را مطرح نموده اید، در حالیکه موضوع آیه، فرعی فقهی و جزئی به نام شهادت برای دیون است و صحبت از امکان انحراف دارد!)

    پی نوشت
    -------------------------
    1- تفسير نمونه، ج‏2، ص 382 و 390
    2- تفسير نمونه، ج‏2، ص 383
    3- ترجمه استاد مکارم
    4- تفسير نمونه، ج‏2، ص 386
    5- طبق حدیث امیر بیان (ع) خانمها مثل گل اند: لا تملک المرأة ما جاوز نفسها، فأن المرأة ریحانة و لیست بقهرمانة (نهج البلاغه/نامه31)
    اموری که خارج از توان زن است را به او مسپار زیرا زن چون گلی ظریف است، نه پیشکار در امور مالی (و وکیل در کارهای اقتصادی و ...). [قهرمانة مؤنث قهرمان است و قهرمان در زبان عربی به معنای پهلوان نیست. بلکه معنایی که ذکر شد در کتب لغت آمده است. منظور حضرت نهی از به خدمت گرفتن زن در امور شخصی و مالی و اداری شوهر و بیگاری کشیدن از اوست.]
    6- تفسير نمونه، ج‏2، ص 387 ؛ تفسير نور، ج‏1، ص 456
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۲:۰۷

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    189
    حضور
    3 روز 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    820



    کاملا درسته! درحقیقت منظور این نیست که زنان دچار فراموشی می شوند بلکه به خاطر اینکه بیشتر از مردان تحت تاثیر احساساتشون هستن احتمال اینکه در اینطور موارد تصمیم اشتباهی بگیرن بیشتر از مردان هست.
    این اصلا نقصی برای یک زن نیست، خلقت زن متفاوت از مرد هست و خداوند حکیم طوری زن و مرد رو خلق کرده که با تفاوت هاشون همدیگه رو کامل کنن. در مرد منطق غالب باشه تا بتونه خانواده و جامعه رو اداره کنه، و در زن احساس غالب باشه تا بتونه همسر و فرزندانش رو با عاطفه زنانه ش به کمال برسونه. و این واقعا زیبایی خلقت خداوند رو نشون میده

    بنده مؤمن را به هر سو گردانم برایش خیر است.
    پس باید به قضاء من راضی باشد و بر بلای من صبر کند و نعمت هایم را سپاس گذارد تا او را نزد خود از صدیقین ثبت کنم.
    حدیث قدسی

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    جناب صدیقین با سپاس از پاسخ شما

    اصل سؤال این است که این مسئله خواه انحراف آیا فقط برای زن رخ می دهد؟

    نیستند مردانی که دچار چنین انحرافاتی و زنانی که دچار آنها نمی شوند؟

    ضمناً آیا وقتی زن ممکن است دچار چنین انحرافی بشود، آیا ممکن نیست زن دوم هم دچار همین انحراف بشود؟

    اگر پاسخ این سه سؤال مشخص شود، فکر می کنم پاسخ بحث نیز روشن شود.

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    جناب صدیقین با سپاس از پاسخ شما

    اصل سؤال این است که این مسئله خواه انحراف آیا فقط برای زن رخ می دهد؟

    نیستند مردانی که دچار چنین انحرافاتی و زنانی که دچار آنها نمی شوند؟

    ضمناً آیا وقتی زن ممکن است دچار چنین انحرافی بشود، آیا ممکن نیست زن دوم هم دچار همین انحراف بشود؟

    اگر پاسخ این سه سؤال مشخص شود، فکر می کنم پاسخ بحث نیز روشن شود.
    با سلام

    دوست بزرگوار قبل از توضیح باید بگویم هیچ جایی قشنگ تر از خداوند کریم در قران کریم به زنان توجه و محبت نداشته،

    1- چه انجایی که زن را مایه ارامش دانست وقتی همه زن را ننگ می دانستند

    2-چه انجا که کسی به مادر اهمیت نمی داد و خداوند اذیت و ازار مادر در حین بارداری وضع حمل و بزرگ کردن کودک را مورد تقدیر خود قرار دادو

    3-چه انجا که خداوند به خون خواهی دختران زنده به گور شده فرمود:بای ذنب قتلت.

    و بسیار موارد دیگر....

    خیلی جالب است بدانید که در تمامی احکام خداوند تمام جوانب روانشناسی و جامعه شناسی و علوم دیگر قرار دارد

    بغیر از احساساتی بودن خانم ها ؛

    زنان بدلیل اینکه خانه داری و بچه داری و کارهای ظریف ذهنشان طوری طراحی شده که با تمرکز بر تمام امور در ان واحد مشغله ذهنی زیادی ممکن است پیدا کند ولی مردان اگر دقت کنید نمی توانند در ان واحد چند کار را انجام دهند و تمرکزشان روی یک مسئله است

    بهمین دلیل فراموشی در زنان بیشتر است (البته در مردان هم است و احتمالش در زنان بیشتر است)

    و این برای زن عیب محسوب نمیشود و همینطور برای مرد مزیت....

    در غیر این صورت عدم تمرکز مردان برای انجام چند امور همزمان یک عیب است که بنا به طراحی ذهنشان عیب محسوب نمیشود.

    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    جناب صدیقین با سپاس از پاسخ شما
    سلام و ممنون از توجه شما

    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    اصل سؤال این است که این مسئله خواه انحراف آیا فقط برای زن رخ می دهد؟ نیستند مردانی که دچار چنین انحرافاتی و زنانی که دچار آنها نمی شوند؟
    این «فقط» را از کجای آیه بدست آوردید؟! در آیه کریمه چنین کلمه ای وجود ندارد! شما پرسیدید چرا آیه کریمه امکان انحراف در زمینه ادای شهادت دیون را تنها درباره زنان مطرح کرده، عرض کردم دلیلش در متن آیه نیامده اما امکان دارد که به خاطر «قوای عاطفی قوی زنان، و نیز آشنایی کمتر اغلب آنها با فضای معاملات و داد و ستد» باشد و این دو مطلب ممکن است برخی از آنها را در مرحله ادای شهادت دیون دچار لغزش نماید لذا از باب محکم کاری فرمود: در این موضوع، شهادت دو زن معادل شهادت یک مرد باشد تا زمینه انحراف کمتر شود (توضیح مطلب در پست 3 گذشت)؛ پس از متن آیه، «انحصار امکان لغزش زنان در موضوع شهادت دیون» فهمیده نمی شود، که اگر اینگونه بود اصلا اصل شهادت زن را هم قبول نمی کرد!

    به سخن دیگر، اگر از نظر قرآن لغزش فقط برای زنان بود، پس باید اصل شهادت آنها (چه دو نفر زن، چه صد نفر زن) رد می شد و مورد قبول واقع نمی شد چون _به قول شما_ همان دومی هم ممکن است دچار لغزش شود، و سومی و چهارمی و به همین ترتیب! اما می بینیم که در موضوع مورد بحث، شهادت دو زن مورد قبول واقع شده و مساوی شهادت یک مرد اعلام شده است، پس معلوم می شود لغزش را مختص زنان ندانسته، چون اگر مختص می دانست شهادتشان را مشروع اعلام نمی کرد!

    حالا می پرسیم چرا شهادت دو زن را مساوی شهادت یک مرد اعلام نمود؟ آیه کریمه می فرماید: أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‏؛ تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند (ترجمه استاد مکارم)؛

    به تعبیر خودمانی: برای محکم کاری! می پرسیم چرا این محکم کاری تنها درباره شهادت زنان مطرح شده؟ در متن آیه پاسخی به این پرسش داده نشده اما ممکن است دو دلیلی که عرض کردم در این مطلب دخیل باشد یعنی: «قوای عاطفی قوی زنان، و نیز آشنایی کمتر اغلب آنها با فضای معاملات و داد و ستد».
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ در ساعت ۱۷:۴۰

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    اصل سؤال این است که این مسئله خواه انحراف آیا فقط برای زن رخ می دهد؟ نیستند مردانی که دچار چنین انحرافاتی و زنانی که دچار آنها نمی شوند؟
    ادامه آیه و نیز آیه بعدی پاسخ شما را می دهد. خدای متعال در ادامه آیه می فرماید: ذلِكُمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَرْتابُوا (بقره/282)؛ اين، در نزد خدا به عدالت نزديكتر، و براى شهادت مستقيم تر، و براى جلوگيرى از ترديد و شك (و نزاع و گفتگو) بهتر مى‏ باشد.

    یعنی این احکامی که برای شما گفتم، زمینه های نزاع و اختلاف را کمتر می کند! اما آیا ممکن است همان مرد شاهد هم در ادای شهادتش دچار لغزش شود؟

    بله، ممکن است لذا در آیه بعد می فرماید:

    وَ لْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَ لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكْتُمْها فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ (بقره/283)
    و از خدايى كه پروردگار اوست بپرهيزد! و شهادت را كتمان نكنيد! و هر كس آن را كتمان كند، قلبش گناهكار است. و خداوند، به آنچه انجام مى ‏دهيد، داناست‏

    پس مرد شاهد، همانند زن شاهد، امکان لغزش دارد، اما امکان لغزش در زن شاهد بیشتر است لذا درباره دیون، شهادت دو زن را معادل شهادت یک مرد اعلام نمود (به توضیحی که عرض شد).
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۷:۲۳

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    وَ الَّذينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّه
    نوشته
    1,268
    حضور
    26 روز 8 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    40
    صلوات
    4572



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلمان ایرانی نمایش پست ها
    ضمناً آیا وقتی زن ممکن است دچار چنین انحرافی بشود، آیا ممکن نیست زن دوم هم دچار همین انحراف بشود؟
    بالاخره جنبه های عقلایی قانون هم باید مراعات شود. برای یک دِین مکتوب، لشکری از آدم ها را که شاهد نمی گیرند! فرمود: دو مرد، یا یک مرد و دو زن؛ درباره شهود فرمود: از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما باشند (مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ)؛ از اين جمله، مساله عادل بودن و مورد اعتماد و اطمينان بودن شهود، استفاده مى‏ شود كه در روايات اسلامى نيز به طور گسترده به آن اشاره شده است. (تفسير نمونه، ج‏2، ص 386)

    این قید عدالت و اعتماد، زمینه انحراف شهود را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد و _با وجود امکان انحراف شهود_ شهادت آنها را عُقلایی و قابل قبول می نماید.

    ضمن اینکه گویی تعبیر متن آیه (یعنی: أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى‏؛ تا اگر يكى انحرافى يافت، ديگرى به او يادآورى كند (ترجمه استاد مکارم) )، به سؤال اصلی شما هم پاسخی اجمالی داده است، و آن اینکه: این امکان انحراف در یک زن به تنهایی وجود دارد اما اگر دو زن با هم شهادت دهند، این امکان انحراف (در حد عُقلایی) از بین می رود.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۲/۰۴/۲۲ در ساعت ۱۷:۲۸

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149



    جناب صدیقین

    با سلام و تشکر،

    مشکل اینجاست که درک اینکه این چه لغزش یا انحرافی است، که با یک زن رخ دادنی است، ولی با زن دیگری که او هم ممکن است به همین لغزش یا انحراف بشود، محکم کاری می شود؟

    آیا چنین انحراف یا لغزشی قابل تصور است؟

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود