صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پاسخ من به تحدی قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    توحید
    نوشته
    45
    حضور
    1 روز 22 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    70

    اشاره پاسخ من به تحدی قرآن




    من خیلی سعی کردم تا با دلایلی که در کتاب ها مثل امی بودن پیامبر و اعجاز علمی قرآن بود خودم را توجیح کنم اما نشد در واقع دلیل اصلی وحی بودن که در اوایل قرآن وجود دارد تحدی است.
    با این که رشته ام علوم کامپیوتر است و بعد از کنکور سراسری لای کتاب عربی رو هم باز نکردم توانستم چند خطی در پاسخ به تحدی قرآن بنویسم:
    «ابتدا اکتشاف دین الحق من دین الاقربین(1)
    فاستخدم عقلک فی هذه السبیل(2)
    إن هذا نهج هو الصحیح(3)»

    البته فکر کنم اشکال نحوی داشته باشه.

    معنی:
    «به دنبال دین حق گشتن را از دین اطرافیانت شروع کن(1)
    پس در این راه عقلت را به کار گیر(2)
    قطعا این راه صحیح است(3)»

    تفسیر:
    خط اول می گوید هنگامی که می خواهی به دنبال دین حق و درست بگردی از دین اطرافیانت این جستوجو را آغاز کن این امر خودش دو علت دارد:
    1- هر کس از دین اطرافیانش بهتر می تواند اطلاعات کسب کند مثلا ما که در یک سرزمین شیعه به دنیا آمده ایم و اطرافیان ما شیعه هستند به راحتی می توانیم سوال هایمان را از اطرافیانمان بپرسیم اما به این راحتی نمی توانیم از آیین سیک ها یا هندو ها اطلاعات کسب کنیم. بنابراین خیلی راحت تر می توانیم بفهمیم دین اطرافیانمان حق است یا باطل.
    2- این اکتشاف و جستوجو به دنبال دین حق مستلزم خالی کردن ذهن از تعصب و عقاید بی پایه و اساس است حالا فرض کنید ما این جستوجو به دنبال دین حق را از دینی به غیر از دین اطرافیانش شروع کنیم اما بعد از بررسی چند دین به این نتیجه برسیم که دین اطرافیانمان درست بوده زمانی گذشته و ما مجبور بودیم بدون عقاید دینی در یک جامعه ی دینی زندگی کنیم و متحمل سختی شویم در صورتی که اگر از دین اطرافیانمان شروع می کردیم متحمل زحمت کمتری می شدیم.
    پس خط اول می گوید این اکتشاف و بررسی را از اطرافتان شروع کنید تا کمتر متحمل سختی شوید.
    خط دوم می گوید که در راه پیدا کردن دین حق از عقلت استفاده کن.
    خط سوم هم می گوید این روش قطعا روش درستی است.
    شما بگید فرقش با قرآن چیه واقعا اگه چند تا خطی که من نوشتم بعد یا قبل از سوره ی کوثر وجود داشت کسی چیزی می فهمید!؟ چه بسا تفاسیر و حاشیه ها بر آن می نوشتند!؟

    با سوره ای مثل کوثر چه فرقی داره:
    «بسم الله الرحمن الرحیم
    انا أعطیناک الکوثر(1)
    فصل لربک وانحر(2)
    ان شانئک هو الابتر(3)
    معنی از شیخ حسین انصاریان:
    «بی تردید ما به تو خیر فراوان عطا کردیم(1)
    پس برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کن(2)
    یقینا" دشمن تو خود بدون نسل و تبار است(3)»
    ضمنا" توضیحات اضافی که داخل معانی بود حذف کردم!

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167




    با نام الله





    پاسخ من به تحدی قرآن





    کارشناس بحث: استاد یاسین



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,068
    حضور
    36 روز 15 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام


    قرآن از جهات مختلف دارای وجوه اعجاز می باشد مثلا: 1- قرآن حاوى يك سلسله علمى است كه از موقع نزول تا زمان فعلى سابقه نداشته‏اند 2- اخبار غيبى آن از گذشته و حال و آينده 3- امى بودن پيامبرى كه آنرا آورده است 4- دست نخوردگى آن ميباشد 5- خبر دادن از افكار و نيات مردم 6- زيبائى اسلوب و أدبيات آن است 7- جذابيت آن ميباشد 8- كسى نتوانسته و نخواهد توانست نظير آن حتى يك سوره آنرا بياورد 9- متناقض نبودن آن ميباشد 10- فطرى بودن قوانين آن است- براى تفصيلات كامل به دائرة المعارف جوهرى زاده و كتاب: راه سعادت مرحوم شعرانى رجوع شود-[1]



    حالا این فرمایش شما دارای کدام یک از وجوه اعجاز می باشد؟!

    بله شما یک عبارتی ذکر کردین که دارای معنی می باشد، اما آیا هر عبارت دارای معنی معجزه است؟! مثلا آیا عبارت شما داری زیبایی خاص موسیقیایی هست؟





    [1] - تفسیر آسان،ج1،ص60.






    پاسخ من به تحدی قرآن
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    سلام

    سوال هم من داشتم

    قران که کتاب خدا هست و برای همه مردم در همه زمانها می باشد
    چرا این همه استعاره و صنایع ادبی دارد ؟ مگر شعر است ؟ که حتی خودش گفته است که شعر نیست
    چرا ایات متشابه ؟ که این همه بحث و جدل در طول سالها براش وجود داشته باشه؟
    و حتی باعث انحراف عده ای بشه ؟
    خوب مگر قران نمی خواسته پیامشو به ساده ترین صورت به مردم برسونه ؟
    لزوم ایات متشابه برای چیست؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma313 نمایش پست ها
    «ابتدا اکتشاف دین الحق من دین الاقربین(1)
    فاستخدم عقلک فی هذه السبیل(2)
    إن هذا نهج هو الصحیح(3)»
    سلام
    یک بچه عرب هم بهتر این حرف میزند
    پس همه اعراب بگویند ما با قرآن تحدی کردیم؟
    بزرگان ادبیات عرب در مقام قرآن خضوع کرده اند برادر من
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 18


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    قران که کتاب خدا هست و برای همه مردم در همه زمانها می باشد
    چرا این همه استعاره و صنایع ادبی دارد ؟ مگر شعر است ؟ که حتی خودش گفته است که شعر نیست
    چرا ایات متشابه ؟ که این همه بحث و جدل در طول سالها براش وجود داشته باشه؟
    و حتی باعث انحراف عده ای بشه ؟
    خوب مگر قران نمی خواسته پیامشو به ساده ترین صورت به مردم برسونه ؟
    لزوم ایات متشابه برای چیست؟
    سلام
    قرآن تشبیه و استعاره ندارد
    حقیقت زیباترو برتر از آن است که تشبیه و استعاره بخواهد آنرا بیاراید
    و اما آیات متشابه برای اهلش متشابه نیست
    راسخون در علم آیات متشابه را محکم می یابند
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    قرآن تشبیه و استعاره ندارد
    حقیقت زیباترو برتر از آن است که تشبیه و استعاره بخواهد آنرا بیاراید
    و اما آیات متشابه برای اهلش متشابه نیست
    راسخون در علم آیات متشابه را محکم می یابند
    والله الموفق

    مگر قران برای همه نیست ؟ چرا باید یک قسمتش برای اهلش نوشته شود
    تا باعث انحراف دیگران شود
    اگر راسخون در علم این ایات را محکم می یابند چرا الان این همه اختلاف برای ان وجو ددارد ؟
    چرا امام که راسخ در علم هست این ایات و کامل روشن نکرد ؟
    تازه برای همین راسخون در علم هرکسی تعریفی داره ؟ و نزاعها فراوان
    چرا ایات مشابه از غیر مشابه تمایز داده نشد ؟
    چرا این همه معما ؟



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط بی نظیر نمایش پست ها
    مگر قران برای همه نیست ؟ چرا باید یک قسمتش برای اهلش نوشته شود
    تا باعث انحراف دیگران شود
    اگر راسخون در علم این ایات را محکم می یابند چرا الان این همه اختلاف برای ان وجو ددارد ؟
    چرا امام که راسخ در علم هست این ایات و کامل روشن نکرد ؟
    تازه برای همین راسخون در علم هرکسی تعریفی داره ؟ و نزاعها فراوان
    چرا ایات مشابه از غیر مشابه تمایز داده نشد ؟
    چرا این همه معما ؟
    سلام
    اختلاف در معارف قرآن ناشی از عدم پذیرش فرمان قرآن در خصوص مرجعیت اهل بیت علیهم السلام است . چیزی که در روایت مورد قبول تمام فرق اسلامی هم بر آن تاکید شده است : انی تارک فیکم الثقلین ...
    وگرنه ممکن است آدم کم سواد هم از قرآن به اندازه یک با سواد نداند و باعث اختلافشان شود .
    مهم این است که مفسر رسمی و میزان فهم معرفی شود که شده است حال : گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست ؟
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 14


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    189
    حضور
    3 روز 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    820



    نقل قول نوشته اصلی توسط ma313 نمایش پست ها
    «ابتدا اکتشاف دین الحق من دین الاقربین(1)
    فاستخدم عقلک فی هذه السبیل(2)
    إن هذا نهج هو الصحیح(3)»

    البته فکر کنم اشکال نحوی داشته باشه.

    معنی:
    «به دنبال دین حق گشتن را از دین اطرافیانت شروع کن(1)
    پس در این راه عقلت را به کار گیر(2)
    قطعا این راه صحیح است(3)»

    سلام
    خودتون انصاف به خرج بدید
    این سه خطی که شما نوشتید اصلا قابل مقایسه با آیات سوره کوثر نیست، چه از نظر معنا چه از جهت لفظ!
    مثلا «ابتدا اکتشاف دین» یا «فاستخدم عقلک » به نظر من عبارات طولانی با معانی سطحیه و هیچ عمقی نداره. یک بار دیگه تفسیر سوره کوثر و شأن نزولش رو بخونید متوجه می شید که در همین سوره کوتاه چه معانی عمیقی نهفته ست. در ضمن خوش آهنگی که در همه آیات قرآن احساس می شه، در عبارات شما وجود نداره. همینطور ایجاز و خلاصه گویی؛ اینکه با بیان کوتاهترین عبارات، معانی عمیق و بلند رو منتقل کنید
    و قطعا اگر این عبارات شما قبل یا بعد از سوره کوثر قرار می گرفت حتی یک فارسی زبان مثل من که اطلاعات کمی از ادبیات عرب داره هم متوجه می شد که اینها عبارات قرآن نیستن...

    ویرایش توسط نسیم رضوان : ۱۳۹۲/۰۴/۱۸ در ساعت ۱۸:۴۸
    بنده مؤمن را به هر سو گردانم برایش خیر است.
    پس باید به قضاء من راضی باشد و بر بلای من صبر کند و نعمت هایم را سپاس گذارد تا او را نزد خود از صدیقین ثبت کنم.
    حدیث قدسی

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    مهم این است که مفسر رسمی و میزان فهم معرفی شود که شده است حال : گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست ؟
    والله الموفق
    خوب همین مفسران رسمی هم که کار روشن سازی ایات را تمام نکرده اند
    پس معلوم می شود غیر از اینها باید مفسران دیگری هم باشند

    وگرنه بخش زیادی از ایات بدون استفاده باقی خواهد ماند

    من حتی در تفسیر بعضی ایات دیده ام که تنها به تفسیر امام اکتفا نشده است مثلا خود طبرسی یک تفسیری داده
    و در ضمن ان گفته تفسیر امام هم چنین هست
    و اینجا یک شبهه ایجاد می شود چرا با وجود تفسیر امام تفسیرهای دیگری هم امده است ؟
    مگر نمی گویین مفسر اصلی امام هست
    البته الان وقت ندارم بعدا می توانم نمونه های ان را هم بنویسم

    البته این اشکالات را نه از باب ردئ قران که از باب شبهه مطرح می کنم

    حتی امام که مفسر قران هست ایات مشابه را از غیر مشابه جدا نکرده است ؟
    و در تشابه ایات هم مورد اختلاف هست



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 16 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود