صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش اسلام در تكوین و پیروزی انقلاب ایران

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940

    نقش اسلام در تكوین و پیروزی انقلاب ایران




    نقش اسلام در تكوین و پیروزی انقلاب ایران مقدمه

    تحقق انقلاب ایران در سال (1979 م/ 1357 ش) از تحوّلات شگرف محسوب می شود. وقوع این حادثه در سال های پایانی قرن بیستم، بسیاری از نظریه پردازان انقلاب را شگفت زده كرد. اكنون علی رغم گذشت دو دهه، هنوز بسیاری از ابعاد آن برای مردم جهان و حتی مسلمانان این مرز و بوم ناشناخته است.

    آنچه در این مقام حایز اهمیت بوده و این نبشتار در صدد پاسخ و تبیین آن است پاسخ به این سؤال می باشد كه عامل اصلی پیروزی انقلاب در سال 1357 چیست؟ به عبارت دیگر، آیا در میان عواملی كه برای تبیین انقلاب اسلامی بیان می شود، اسلام نقش تعیین كننده ای داشته است؟

    در پاسخ به این سؤال، با توجه به آثار مكتوب در این زمینه، فرضیه های متعددی می توان ذكر كرد. اما فرضیه ای كه نگارنده در این مقال در صدد بررسی و بیان آن می باشد این است كه «اسلام در شكل گیری و تكوین انقلاب نقش اساسی و تعیین كننده داشته است.» منظور از «اسلام» در این مقاله «مكتب تشیع» است كه مذهب رسمی جامعه ایران قلمداد می شود و مشتمل بر جهان بینی و نظام فقهی، حقوقی، سیاسی و اخلاقی خاص خود می باشد. مقصود از «انقلاب» نیز تعریفی است كه استاد شهید مرتضی مطهری؛ از این واژه ارائه می دهند. ایشان در تعریف انقلاب آن را «طغیان و عصیان مردم یك ناحیه و یا یك سرزمین علیه نظام حاكم موجود برای ایجاد نظمی مطلوب» معرفی می كنند.[1]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  2. صلوات


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    با توجه به آنچه گفته شد، به منظور تبیین فرضیه فوق، بحث را در محورهای ذیل پی می گیریم:

    الف) سرشت دین و انقلاب

    گفتگو پیرامون موضوع این نوشتار مبتنی بر یك سلسله فرض هاست؛ از جمله پذیرش این مطلب كه اسلام با سیاست آمیخته است و این دو یكی هستند. مسأله دیگر بحث قلمرو دین است. بحث در این است كه سرشت و ماهیت دین نسبت به تغییرات اجتماعی و انقلاب چیست؟ به دیگر سخن، آیا قلمرو و گستره دین شامل پدیده هایی چون انقلاب نیز می شود؟ و آیا دین مانع انقلاب است یا برانگیزاننده آن؟

    دیدگاه های متعددی پیرامون این مسأله وجود دارد. برخی مذهب را صرفاً برای پاسخگویی به نیازهای روحی و فردی قلمداد می كنند. بر اساس این پندار، دین یك سلسله تعالیم اخلاقی و پند و اندرز است. در این رویكرد، دین نظامی از باورها و ایده های مجزّا و فارغ از موقعیت های اجتماعی و سیاسی جامعه است. این تلقّی بیشتر با آیین تحریف شده مسیحیت و تحوّلات پس از رنسانس، كه منجر به جدایی دین از سیاست شد، منطبق است. اسلام با این نگرش به شدت مخالف می باشد.

    دیدگاه دیگر تحلیل ماركسیستی از دین در این چارچوب قابل ارزیابی است. بر اساس این رویكرد، دین تنها در خدمت برخی از اقشار جامعه می باشد. یكی دیگر از دیدگاه ها نگرش مثبت و خلاّق نسبت به دین است.[2]

    بر اساس این رهیافت، دین كاركردهای مؤثری از خود در عرصه اجتماع باقی می گذارد و دربردارنده راهبردهایی به منظور تأثیرگذاری بر همبستگی و یكپارچگی اجتماعی و تنظیم زندگی انسان در عرصه اجتماع است. بر اساس این دیدگاه، مذهب می تواند میزان خشونت در جریان انقلاب را افزایش دهد. انقلاب فرانسه با هدف جدایی دین از سیاست صورت گرفت. لذا، در تكوین این انقلاب، آیین مسیحیت نقشی نداشت و رهبران این انقلاب نه تنها دخالت مذهب را در امور سیاسی منع می كردند، بلكه بر اساس فرهنگ منتج از تحوّلات پس از عصر نوزایی، مذهب را صرفاً در قلمرو مسائل شخصی قلمداد كردند.[3]

    همچنین در صدد تبیین این مسأله هستیم كه انقلاب اسلامی نقطه مقابل انقلاب فرانسه است. ریشه این انقلاب از اسلام است و با هدف احیای دین و حاكمیت ارزش های دینی در عرصه اجتماع شكل گرفت.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  5. صلوات


  6. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    ب) خطوط كلی اسلام و انقلاب اسلامی

    اسلام مبتنی بر یك نظام ارزشی است. در این نظام ارزشی، ویژگی ها و مشخصه های جامعه سیاسی آرمانی عرضه شده است. رهبران دینی بر اساس نظام ارزشی، شیوه ها و راهكارهای عملی دگرگون سازی جامعه در جهت دستیابی به جامعه آرمانی را ارائه می دهند. اسلام در كارپردازی روش ها و شیوه ها، در مقایسه با سایر مكاتب، ملاك ها و معیارهای ویژه ای دارد كه با آنچه امروزه در جهان متداول است، متفاوت می باشد. حركت در چارچوب اسلام و حاكمیت اخلاق و اینكه اسلام استفاده از هر وسیله در جهت دستیابی به هدف را مجاز نمی شمرد، از خطوط كلی حاكم بر این شیوه هاست.

    قرآن كریم بسیاری از ابعاد نظام آرمانی اسلام را مشخص كرده است. تاریخ سراسر مبارزه شیعه نیز الهام بخش جامعه ایرانی در خلق انقلاب اسلامی بود. ارائه درك صحیح، دقیق و سازنده از تاریخ اسلام و تحوّل، موجب دگرگونی فكر و اندیشه مردم است. به اعتقاد برخی از محققان، محرّك اصلی ایجاد انقلاب در ایران روح حاكم بر تفكر و جهان بینی اسلامی بود. پیش از ایجاد انقلاب جمعی در عرصه اجتماع، انقلاب فردی در درون رخ می دهد.[4] قرآن كریم می فرماید: مردم و جامعه تغییر نمی كنند، مگر آنكه خود افراد یكایك تغییر و تحوّل یابند.[5] از آنجا كه در جهت ایجاد انقلاب در اندیشه، باید در جهان بینی و وضعیت روحی جامعه تحوّل ایجاد شود، از رسالت های مهم پیامبران و رهبران الهی: دگرگونی فكر و اندیشه است.

    نظام اعتقادی اسلام نقش مهمی در موضع گیری انسان در عرصه اجتماع دارد. هر چه اعتقادات و باورهای جامعه از استحكام منطقی بیشتری برخوردار باشد نقش فعّال تری در مواجهه با مشكلات و مصایب ایفا می كند، روح حقیقی توحید نفی فراعنه و طواغیت را در پی دارد و در رویارویی و مبارزه با شرك و ظلم قدرت مقاومت و پایداری می دهد. یكی از نویسندگان معتقد است كه عقاید تشیع به گونه ای است كه عناصر مبارزاتی و نیروی انقلابی به نحو چشمگیری در آن وجود دارد و مقاومت علیه مقتدرترین ظالم ها را توجیه می كند.[6]

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  7. صلوات


  8. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    اعتقاد به حیات اخروی، الهام بخش مبارزه در چارچوب آرمان شهادت طلبی و رسیدن به فوز عظیم و یا پیروزی و اجرای حدود الهی در جهان است. نبوّت و امامت نیز گویای سیره رفتاری و گفتاری رهبران دینی به عنوان اسوه و راهنمای مردم به شمار می رود. زندگی سراسر مبارزه و جهاد ائمّه اطهار: در تاریخ پرافتخار تشیع، درس بزرگی برای پیروان آنان در طول تاریخ است. از این رو، تحوّلات انقلاب در طول تاریخ پس از عصر غیبت ریشه در قیام عاشورا و موضع گیری سیاسی مبارزاتی ائمّه: دارد.

    نظام حقوقی اسلام، ضرورت حاكمیت الهی در جامعه و ایجاد حكومت، عنصر اجتهاد و نهاد مرجعیت، ابوابی چون جهاد، امر به معروف و نهی از منكر نقش مهمی در اتخاذ روش های انقلابی در مواجهه با حكّام غیردینی دارد. در نظام تربیتی اسلام نیز عناصر مهمی برای مواجهه با طواغیت وجود دارد. استاد شهید مطهری؛ معتقد است كه نفی روحیه تمكین و سازش و در مقابل، واجد روحیه پرخاشگری بودن، طرد و انكار از زمینه های مهم عصیان و مقاومت علیه رژیم های ضد دینی به شمار می رود.[7] شعارهای آرمانی اسلام از قبیل آزادی، برابری، برادری و عدالت خواهی از ملاك های مهم نظام تربیتی اسلام است كه با اهداف مشخص، افراد جامعه را در گسستن زنجیرهای اسارت و بردگی یاری می دهد.

    در یك نگرش كلّی كاركردهای مهم ایدئولوژیك دین از سویی، به چالش طلبیدن وضع موجود جامعه و از سوی دیگر، ترسیم آینده ای مطلوب و آرمانی و ارائه راهكارهایی برای حركت از وضع موجود به وضع مطلوب است.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  9. صلوات


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    ج) اسلام زدایی رژیم گذشتهوواكنش نیروهای مذهبی

    در روند شكل گیری انقلاب در ایران، اسلام زدایی رژیم گذشته به مثابه یكی از شاخص های متمایز كننده آن به شمار می رود. بر اساس اندیشه شیعی، حكّام سیاسی، فاقد مشروعیت حكمرانی می باشند. با شكل گیری جنبش ها و نهضت های اصلاح و احیای دینی، طی صد سال اخیر، اسلام از موانع عمده در مقابله با استعمار و استبداد به شمار می رفته است. در عصر حاكمیت پهلوی، این رژیم، كه با مساعدت استعمارگر انگلیس روی كار آمده بود، اسلام زدایی و سنّت ستیزی از اصول ثابت سیاسی اش محسوب می شد. محورهای عمده اسلام زدایی رژیم گذشته را می توان در موضوع های ذیل برشمرد:

    1ـ ملی گرایی

    از آنجا كه دین در جامعه عامل همبستگی به شمار می رفت و با امیال رژیم گذشته سازگار نبود، لذا، درصدد برآمد با تأكید بر ملی گرایی (ناسیونالیسم)، آرمان دیگری را كه در همبستگی ملی، كاركردهایی مشابه دین اسلام ایفا می كند جایگزین آن نماید. از این رو، فلسفه سیاسی آن رژیم بر اساس ملی گرایی استوار گردسده بود. ملی گرایی دارای دو جنبه داشت: از سویی، اسلام زدایی را وجهه همت خود قرار می داد و از سوی دیگر، به تبلیغ باستان گرایی می پرداخت. محورهای مهم باستان گرایی، كه در جهت اسلام ستیزی مطرح شده است، بر سیاست های ذیل استوار بود:

    1) اسطوره سازی ملی: تكیه بر پیشینه تاریخی، راهی در جهت كسب مشروعیت رژیم تلقی می شد و شاه به عنوان مظهر وحدت ملی و حافظ ایران زمین معرفی می گردید.[8]

    2) برگزاری جشن ها و یادبودهای واهی: در عصر پهلوی اول، یادبود هزاره فردوسی با هدف تأكید بر زبان فارسی، ملیّت ایرانی و آیین زرتشتی و شاهنشاهی در مقابل دیانت اسلام مورد تأكید قرار گرفت و در عصر پهلوی دوم، جشن های 2500 ساله با تبلیغات فراوان داخلی و خارجی و با هزینه هنگفت در تخت جمشید برگزار شد كه منجر به واكنش شدید حضرت امام خمینی؛ و مجامع و محافل مذهبی در داخل و خارج گردید.[9]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  11. صلوات


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    نقش اسلام در تكوین و پیروزی انقلاب ایران

    3) بازنویسی تاریخ باستان: رژیم گذشته در جهت فراموشی و تحقیر فرهنگ و تمدن اسلامی، به بازنویسی آثار تاریخ باستان اقدام كرد و كوشید تاریخ 2500 ساله به گونه ای نوشته شود كه دوره اسلامی كمرنگ، حقیر و عامل عقب ماندگی جامعه قلمداد گردد.

    4) تأكید بر زبان فارسی و حذف واژه های عربی: یكی از ابعاد باستان گرایی احیای زبان فارسی كهن و حذف واژه های عربی بود. هدف از این اقدام، انقطاع فرهنگی جامعه با پیشینه دینی آن بود. این سیاست در بسیاری از كشورهای اسلامی و از جمله تركیه اعمال شد، اما در ایران با مقاومت اندیشمندان دینی و مردم مواجه گردید و به شكست انجامید.

    2ـ تخریب عقاید و تضعیف ایمان مردم

    القای شبهه با هدف تضعیف فرهنگ دینی یكی از اقدامات رژیم گذشته بود. رژیم با استخدام نویسندگان، احكام دینی را در قالب مكتوباتی چون رمان و داستان به استهزا می گرفت و با انتشار كتاب هایی، كه توسط مستشرقان و غربزدگان نوشته می شد، در القای بی دینی، پوچ گرایی و شبهه تلاش داشت. از دیگر اقدامات رژیم، تضعیف اندیشمندان دینی و مراجع بود. نگارش مقاله «رشیدی مطلق» در حمله به رهبر انقلاب در سال 1351 از جمله این اقدامات می باشد. نگارش این مقاله موجب واكنش مردمی و رخداد قیام 19 دی و شتاب گرفتن انقلاب در ایران گشت.

    جایگزینی قوانین عرفی به جای قوانین اسلامی در محاكم قضایی، از دیگر اقدامات رژیم در جهت اسلام زدایی بود كه از سال 1305 آغاز گردید و تا پیروزی انقلاب تداوم و تعمیق یافت.[1] دامن زدن به فساد و فحشا از دیگر اقدامات رژیم قبل در این جهت بود كه با هدف بی تفاوت سازی و انفعال نسل جوان جامعه شكل می گرفت.[2] تقویت ادیان ساختگی و تحریك اقلیت های دینی از دیگر مظاهر اسلام زدایی آن رژیم به شمار می رفت. گسترش روابط با اسرائیل و حمایت از بهاییان نیز از سیاست های مهم آن رژیم بود كه موجب اعتراض شدید حضرت امام خمینی (ره) قرار گرفت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  13. صلوات


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940





    3ـ وابستگی و غربزدگی

    در حالی كه در منابع دینی بر نفی سلطه كفار بر مسلمانان تأكید شده است و در قرآن كریم، مسلمانان از روابطی كه منجر به نفوذ و استیلای كفار بر جوامع اسلامی باشد برحذر داشته شده اند،[3] رژیم پیشین با حمایت دولت های استعماری روی كار آمد. از این رو، به آنها وابسته بود و فرهنگ غرب را در ایران رواج می داد. تصویب قانون كاپیتولاسیون در سال 1343، كه موجب اعتراض گسترده امام خمینی؛ و مردم شد، از نمونه های مهم این امر به شمار می رود.

    د) رهبری

    رهبری از دیگر شاخص های اسلام در انقلاب ایران محسوب می شود. رهبری این انقلاب در شخصیت امام خمینی؛ تبلور یافته بود. رهبری در حركت انقلابی، نقش هماهنگ كننده اصلی نیروهای درگیر را ایفا می كند. در رویكرد نظری، درباره نقش رهبری در انقلاب ها دیدگاه های متفاوتی وجود دارد. برخی آن را از جنبه روان شناختی مورد ارزیابی قرار می دهند كه متأثر از روانكاوی فروید است.

    ریمون آرون مردم جامعه را از نظر فكری به سه دسته كلی تقسیم می كند:

    دسته اول: تولیدكنندگان اندیشه و نظریه پردازان انقلابی؛

    دسته دوم: انتشاردهندگان آن و كسانی كه به اشاعه، ترویج و توزیع اندیشه های دیگران می پردازند.

    دسته سوم: مصرف كنندگان آن.

    رهبر، نظریه پرداز انقلاب است و ویژگی های شخصیتی او، قدرت ونفوذ كلامش از عوامل مهم جلب وفاداری مردم میباشد. [4]

    ضرورت وجود رهبری در مبانی اندیشه سیاسی اسلام، امری انكارناپذیر است. حكومت و پیشوا، هر دو، از ضروریاتی اند كه صرف نظر كردن از آن ممكن نیست. از بین بردن موانع استفاده از شیوه های مشروع (نه تحمیلی و قهری) و پیشبرد مبارزات در قالب مفاهیم اسلامی برای افراد جامعه قابل درك است.[5]
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    از ویژگی های رهبری انقلاب ایران آن بود كه مبارزه و انقلابش بر پایه دین و معنویت بود و عمل به وظیفه به عنوان یك اصل حاكم اصالت داشت. قدرت رهبری بر اتّكال به خداوند و پذیرش عمیق مردمی استوار بود. پایان دادن به افسانه «جدایی دین از سیاست» از دیگر ویژگی های رهبری بود كه مبارزه را به كانون اصلی یعنی شاه معطوف كرد. مخاطبان رهبری، توده های مسلمان انقلابی بودند، نه احزاب و گروه های خاص. امام خمینی (ره) از روزهای آغازین انقلاب در سال 1342، آمریكا و اسرائیل را اساس بدبختی های جامعه برشمردند و تا پایان نهضت بر آن پافشاری نمودند. در مقایسه با نهضت های پیش از انقلاب، از جمله مشروطه و ملی شدن نفت، امتیاز انقلاب سال 1357 آن بود كه از موضع فقاهت و مرجعیت برخوردار بود.

    رهبر انقلاب و شاگردان فكری ایشان با ترسیم تصویری واقعی از دین، نقش مهمی در احیای فكر دینی و انقلاب ایجاد كردند. رهبری در جهت ایجاد انقلاب، در جهان بینی و نظام ارزشی حاكم تأثیر مهمی از خود بر جای گذاشت. بسیاری از مفاهیم دینی، كه مورد سوء استفاده رژیم واقع می شد وجهه ای از دین كه پاسخگوی مشكلات عصر و از جامعیت برخوردار بود مورد بازنگری واقع گردید و تلقّی صحیح و جدیدی از آن ارائه شد. از سوی دیگر، از میان بردن موانع احتمالی، كه ممكن است در پیشبرد حركت انقلابی ایجاد سد كند، از سوی رهبری كنار زده شد. در این راستا، تمسّك به «تقیّه» برای كند كردن حركت انقلابی در سال های آغاز نهضت تحریم گردید. از دیگر كارهای ویژه رهبری دمیدن روح اعتماد به نفس و مقابله با خودباختگی در مردم بود.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  17. صلوات


  18. #9
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    با ارتباطی كه رهبری انقلاب ایران با روحانیت داشت، شبكه وسیعی از نیروهایی كه مروّج و بیان كننده اندیشه و فكر رهبری در نقاط گوناگون كشورند، شكل گرفت و به مثابه یك حزب سیاسی در ایران عمل كرد، در حالی كه ویژگی های ظاهری حزب را نداشت. تجربه تاریخی یكصد سال گذشته ایران نیز نشانگر نقش اندیشمندان دینی و روحانیت در تحوّلات اجتماعی است. پیام های رهبری در قالب مفاهیم اسلامی نقش مهمی در بسیج مردمی در طول شكل گیری انقلاب داشته است. تحلیل محتوای این پیام ها و موجی كه توسط آن در بین مردم ایجاد می شد بیانگر ماهیت و محتوای فكری این انقلاب است. مهم ترین هدفی كه رهبری در بسیاری از اعلامیه ها بدان پای می فشرد اعتلای كلمه حق و استحكام مبانی دینی بود كه رژیم گذشته در صدد محو و نابودی آنها می كوشید.[6]

    با نگاهی به مواضع رهبری در روند شكل گیری نهضت، مشاهده می كنیم كه نخستین مخالفت ها از سوی امام خمینی (ره)، كه در آن قید اسلام و سوگند به قرآن كریم حذف شده بود، در اعتراض به لایحه «انجمن های ایالتی و ولایتی» آغاز شد. در جریان همه پرسی آن نیز اعتراضات وسیعی از سوی رهبری آغاز شد كه منجر به اعتراضات وسیع مردم درشهرهای گوناگون گردید.

    فاجعه كشتار مدرسه فیضیه در سال 1342 و قیام 15 خرداد، كه منجر به شهادت صدها تن شد، نتیجه واكنش رهبری در قبال سیاست های ضد اسلامی رژیم بود. شهادت فرزند امام راحل؛ در سال 1356 و اعتراض رهبر انقلاب به شاه در همان سال از نقاط عطف حوادثی به شمار می رود كه در نهایت، منجر به سقوط رژیم شاه در سال 1357 گردید.

    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  19. صلوات


  20. #10
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علاقه به شفا قطع نخاع هستم و 25 ساله هستم.
    نوشته
    6,641
    حضور
    37 روز 2 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    16940



    هـ) نقش مساجد

    نقشی كه مساجد در جریان انقلاب ایفا كردند یكی دیگر از مشخصه های اسلام در تكوین انقلاب به شمار می رود. مساجد یكی از كانون های مهم تجمّع و تبادل پیام های انقلاب و تعمیق جریان انقلاب محسوب می شدند. در رویكرد نظری، سازماندهی و تشكّل از عناصری است كه برخی از نظریه پردازان انقلاب بر آن تأكید كرده اند. از منظر اینان، بدون یك چارچوب سازمانی برای مبارزه، گروه های انقلابی در نوعی سرگشتگی وتحیّر بهسرخواهند برد. چارلز تیلی، از جمله نظریه پردازان انقلاب، معتقد است كه انقلاب ها بر اساس گسیختگی اجتماعی به وجود نیامده اند. وی برنقش سازماندهی در ایجاد انقلاب تأكید بسیاری دارد.[7]

    سازمان باید قادر باشد كه ارتباط منظمی میان انقلابیان با یكدیگر، انقلابیان با توده مردم و این دو با رهبری ایجاد كند. رسالت دیگرِ سازمان، اطلاع رسانی و ابلاغ پیام هایی است كه دسترسی بهنگام به آنها، نقش مهمی در برنامه ریزی و هدایت توده مردم دارد. به هر میزان كه رهبر از كمیّت و كیفیت نیروهای انقلابی و وسعت و دامنه اقدامات آنان و از بازتاب رژیم نیز اطلاعات كافی داشته باشد، دقیق تر عمل خواهد كرد و ضریب خطای كمتری خواهد داشت.
    رفيق بي كلك مادر

    قويترين درختان در كوير ميرويند من يك كويريم



  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود