جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آرزوهاى طولانى!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    تفسیر
    نوشته
    64
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    244

    آرزوهاى طولانى!




    قال على عليه السلام:
    «ما اطالَ احَدٌ الْامَلَ الّا نَسِىَ الْاجَلَ و اساءَ الْعَمَلَ»؛
    «هيچ انسانى آرزوهاى خود را طولانى نمى‏كند، مگر اين كه مرگ را فراموش مى‏كند و اعمال او بد مى‏شود!».[1]
    آرى آرزوهاى دور و دراز، انسان را گرفتار سوء رفتار و قبح اعمال مى‏كند. در زبان عرب دو لغت به معناى اميد و آرزوست؛ يكى «رجاء» و ديگرى «أمَل» است، اوّلى بار مثبت دارد و منظور از آن اميد و آرزوى سازنده است، ولى «امَل» گاه بار منفى دارد و به معنى آرزوهاى غيرسازنده است. ظاهراً در فارسى «اميد» معادل «رجاء» و «آرزو» معادل «امل» است.
    حضرت على عليه السلام در اين روايت پرمعنى به يكى از جنبه‏هاى منفى «أمل» مى‏پردازد و تأثير سوء آن را در اعمال انسان گوشزد مى‏نمايد.
    سؤال: راستى چرا «آرزوهاى طولانى» اين قدر بد است؟
    پاسخ: خاصيّت زرق و برق مادّى دنيا اين است كه از دور جاذبه قوى دارد، امّا وقتى انسان به نزديك آن مى‏رسد به آن عادت مى‏كند و جاذبه خود را از دست مى‏دهد. مانند موادّ مخدّر كه افراد قبل از رسيدن به آن برايشان جاذبه دارد، امّا وقتى معتاد شدند ديگر جذبه‏اى براى آن‏ها
    ندارد. و بايد مرتّباً مقدار آن را افزايش دهند تا در كام مرگ فرو روند.
    شخصى كه اجاره‏نشين است و از مشكلات آن رنج مى‏برد آرزو مى‏كند كه خانه‏اى ملكى، هر چند كوچك نصيبش شود و اين برايش فوق العاده جاذبه دارد، امّا هنگامى كه به آن مى‏رسد، پس از مدّت كوتاهى برايش عادى مى‏شود و آرزوى خانه‏اى بزرگ‏تر با امكانات بيش‏تر مى‏كند، امّا به آن هم قانع نيست و هر روز در فكر منزل مرفّه‏ترى است.
    هفت اقليم ار بگيرد پادشاه همچنان در بند اقليمى دگر!
    بنابراين آرزوها مرز و پايانى ندارد، بدين جهت اگر انسان بخواهد به آرزوهاى خويش برسد بايد تمام نيرويش را صرف رسيدن به آن نمايد و طبيعى است كه ديگر وقت و نيرويى ندارد كه صرف جهان آخرت نمايد.
    بدين جهت در احاديث معصومين آرزوهاى طولانى مذمّت گرديده و موجب فراموش كردن آخرت شمرده شده است.[2]
    اين مطلب را نيز در نظر داشته باشيم كه زيادى نعمت، كه معمولًا آرزوهاى طولانى در راستاى تحصيل آن است، در بسيارى از موارد مايه بدبختى است! حضرت رسول صلى الله عليه و آله از بيابانى عبور مى‏كردند، فرمود: برويد مقدارى شير بياوريد و پول آن را هم به صاحب حيوان بدهيد. صاحب آن حيوان از دادن شير به پيامبر صلى الله عليه و آله امتناع ورزيد! پيامبر صلى الله عليه و آله دعا كرد كه اموالش زياد شود! از آن جا گذشتند و به شبان ديگرى رسيدند و همان تقاضا را مطرح كردند. آن شبان ادب كرد و به سرعت مقدارى شير در اختيار پيامبر صلى الله عليه و آله و همراهان قرار داد. حضرت دست به دعا برداشت و فرمود: خدايا! به اندازه كفاف و عفاف به او نعمت ارزانى دار! اصحاب از تفاوت اين دو دعا، براى آن دو نفر پرسيدند؟ حضرت فرمود: زيادى نعمت براى شخص اوّل مايه رنج و عذاب است .[3]


    [1] - غرر الحكم و درر الكلم، جلد 6، صفحه 101، حديث 9676.

    [2] - در روايتى از امام على عليه السلام مى‏خوانيم:« طُولُ الْامَلِ يُنْسِى الْآخِرَةَ، آرزوهاى طولانى سبب فراموشى آخرت است»( اخلاق در قرآن، جلد سوم، صفحه 188).

    [3] - بحار الانوار، جلد 69، صفحه 61، حديث 4.

    وقتی حسین وارد صحنه می شود اگر در صحنه حاضر نشوی هرکحا می خواهی باش فرقی ندارد چه ایستاده به نماز چه نشسته به شراب هر دو یکی است

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6042

    مطلب




    دوستان عزیز تکمله ای در باب آرزو در آدرس ذیل آورده شده است ، امید که فائده مند باشد :


    http://askdin.com/showthread.php?t=905

    و من الله التوفیق


  5. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود