صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حواله دنيا به آخرت

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579

    حواله دنيا به آخرت




    سلام

    چرا بايد باور كنيم كه خواسته ها و آرزوهايي كه متعلق به اين دنيا است در عالمي ديگر پاسخ داده ميشود؟ فكر نميكنيد طرح و ايده بهشت صرفا از دل ناكامي ها و بي عدالتي هاي دنيا درآمده است تا شايد مرحمي باشد بر دل ساده دلاني مثل من؟!
    اگر خدا وند استجابت كننده است چرا در همين دنيا استجابت نمي كند؟ اينكه هر چيزي را بخواهيم به آخرت حواله بدهيم بيشتر شبيه عوام فريبي است ، اين طور نيست؟


  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11167



    با نام الله






    حواله دنيا به آخرت





    کارشناس بحث: استاد رئوف


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    1,331
    حضور
    28 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3972

    دعا




    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    سلام

    چرا بايد باور كنيم كه خواسته ها و آرزوهايي كه متعلق به اين دنيا است در عالمي ديگر پاسخ داده ميشود؟ فكر نميكنيد طرح و ايده بهشت صرفا از دل ناكامي ها و بي عدالتي هاي دنيا درآمده است تا شايد مرحمي باشد بر دل ساده دلاني مثل من؟!
    اگر خدا وند استجابت كننده است چرا در همين دنيا استجابت نمي كند؟ اينكه هر چيزي را بخواهيم به آخرت حواله بدهيم بيشتر شبيه عوام فريبي است ، اين طور نيست؟

    با سلام خدمت شما دوست گرامی

    در پاسخ به سوال شما، توجه به چند امر حایز اهمیت است :

    - اولا این چنین نیست که هرچیزی را که بخواهیم، خداوند به جهان دیگر حواله دهد و در این دنیا مستجاب نکند. در موارد بسیاری خداوند خواسته های انسان ها را برآورده می کند(ممکن است ما گاهی فراموش کنیم و باید به گذشته مراجعه کنیم تا الطاف الهی را به یاد آوریم)، اما برآورده شدن این خواسته ها بر شرایطی متوقف است:

    - امر خواسته شده باید برای فرد دارای خیر و نیکی باشد و به عبارت دیگر به مصلحت فرد باشد. بارها دیده ایم که در پی اموری بوده ایم ولی پس از گذشت مدتی متوجه شده ایم که آن مسئله اساسا به نفع ما نبوده است و ما تصور می کردیم که خیر است. خداوند مهربان، فارغ از ناراحتی های زودگذر ما به مصلحت کلی ما نظر دارد و برای برآورده کردن حاجات با توجه به آنها دعاها را مستجاب می کند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (1) شايد چيزی را، ناخوش بداريد و در آن خير شما باشد و شايد چيزی را دوست داشته باشيد و برايتان ناپسند افتد خدا می داند و شما نمی دانيد

    - مسئله دیگر این است که گاهی برخی از دعاها مستجاب نمی شوند به جهت آنکه فرد مرتکب گناهانی شده است که مانع از استجابت دعاهای او می شود. چنانچه حضرت امیر نیز در دعای کمیل می فرماید: اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِي تَحْبِسُ الدُّعَاءَ وتُنْزِلُ الْبَلاَءَ (2)پروردگارا ببخش گناهی که دعایم را حبس می کند و باران بلا بر من می بارد. فلذا در آداب دعا کردن، استغفار کردن نیز بیان شده است (رعایت آداب دعا در استجابت آن بسیار موثر است.)

    - گاهی دعا علی رغم به مصلحت بودن مستجاب نمی شود تا فرد مورد آزمایش قرار گیرد که تا چه میزان به خداوند و حکمت و مهربانی او ایمان دارد و آیا با برآورده نشدن یک درخواستش، ایمانش به خدا سست می شود یا اینکه همچنان استوار است.

    - تمام این مسائل در حالی است که دعاهایی که مستجاب نشده است، موجب بخشش گناهان و افزایش حسنات فرد می شود تا جایی که در حدیثی می خوانیم که امام صادق(ع) می فرماید: «روز قیامت خداوند متعال می فرماید: ای بندة من!‌ تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی شد، برای آن ثواب و پاداش نیک که می بیند».(3)


    - مطلب دیگر این است که علاوه بر شرایط گذشته، باید به این مسئله توجه کرد که این جهان به جهت مادی بودنش، دارای محدودیت هایی است و بخش مهمی از خواسته های بشر امکان تحقق در این جهان را ندارد فلذا چنین آرزوهایی در جهان دیگر که دارای چنین محدودیت هایی نیست، می تواند تحقق یابد.

    موفق باشید


    1. بقره 216
    2. دعای کمیل
    3. اصول کافی، ج 4، ص 247.

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    چرا بايد باور كنيم كه خواسته ها و آرزوهايي كه متعلق به اين دنيا است در عالمي ديگر پاسخ داده ميشود؟ فكر نميكنيد طرح و ايده بهشت صرفا از دل ناكامي ها و بي عدالتي هاي دنيا درآمده است تا شايد مرحمي باشد بر دل ساده دلاني مثل من؟!
    اگر خدا وند استجابت كننده است چرا در همين دنيا استجابت نمي كند؟ اينكه هر چيزي را بخواهيم به آخرت حواله بدهيم بيشتر شبيه عوام فريبي است ، اين طور نيست؟
    سلام
    جواب شما برادر گرامی :

    [سوره الشورى (42): آيات 27 تا 31]
    وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ
    لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ (27) وَ هُوَ الَّذِي يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا وَ يَنْشُرُ رَحْمَتَهُ وَ هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ (28) وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَّ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ وَ هُوَ عَلى‏ جَمْعِهِمْ إِذا يَشاءُ قَدِيرٌ (29) وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ (30) وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ (31)
    ترجمه:
    27- هر گاه خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد
    در زمين طغيان و ستم مى‏ كنند، لذا به مقدارى كه مى‏ خواهد نازل مى‏كند كه او نسبت به بندگانش آگاه و بينا است.
    28- او كسى است كه باران نافع را بعد از آنكه مايوس شدند نازل مى‏ كند، و دامنه رحمت خويش را مى ‏گستراند، و او ولى و حميد است.
    29- و از آيات او است آفرينش آسمانها و زمين و آنچه از جنبندگان در آنها خلق و منتشر نموده، و او هر گاه بخواهد قادر بر جمع آنها است.

    30- هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام داده‏ايد، و بسيارى را نيز عفو مى‏ كند.
    31- و شما هرگز نمى‏توانيد در زمين از قدرت خداوند فرار كنيد، و غير از خدا هيچ ولى و ياورى براى شما نيست!
    شان نزول:
    از" خباب بن ارت" صحابى معروف نقل شده كه آيه نخست (وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ ...)
    در باره ما نازل شد، و اين به خاطر آن بود كه ما به اموال فراوان طوايف" بنى قريظه" و" بنى نظير" و" بنى قينقاع" از يهود نظر افكنديم، و آرزو داشتيم كه اى كاش ما هم چنين اموالى داشتيم، آيه نازل شد و به ما هشدار داد كه
    اگر خداوند روزى را براى بندگانش گسترده كند طغيان خواهند كرد «1».
    در تفسير" در المنثور" حديث ديگرى نقل شده و آن اينكه اين آيه در مورد اصحاب" صفه" نازل گرديد، چرا كه آنها آرزو داشتند دنيايشان رو به راه شود «2».

    تفسير:
    مرفهين طغيانگر!
    پيوند اين آيات با آيات گذشته ممكن است از اين نظر باشد كه در آخرين آيه از آيات پيشين آمده بود كه خداوند درخواست مؤمنان را اجابت مى‏ كند، و به دنبال آن اين سؤال پيش مى‏ آيد كه پس چرا در ميان آنها گروهى فقيرند، و هر چه درخواست مى‏ كنند به جايى نمى‏ رسد؟
    مى‏ فرمايد:" هر گاه خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد در زمين طغيان و سركشى و ستم مى‏ كنند" (وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ).
    " و لذا به مقدارى كه مى‏خواهد و مصلحت مى ‏بيند روزى را نازل مى‏ كند" (وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ).
    و به اين ترتيب مساله تقسيم روزى بر اساس حساب دقيقى است كه پروردگار در باره بندگان دارد" چرا كه او نسبت به بندگانش آگاه و بيناست" (إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبِيرٌ بَصِيرٌ).
    او پيمانه و ظرفيت وجودى هر كس را مى‏ داند و طبق مصلحت او به او روزى مى ‏دهد
    شبيه اين معنى در آيه 6 و 7 سوره علق آمده است إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏" انسان طغيان مى ‏كند هر گاه احساس بى‏نيازى و غنى نمايد".
    و به راستى چنين است، و مطالعه در حال انسانها گواه صادق اين واقعيت است كه وقتى دنيا به آنها روى مى ‏آورد و صاحب زندگى مرفه مى ‏شوند و مسير حوادث بر وفق مراد آنها است، ديگر خدا را بنده نيستند، به سرعت از او فاصله مى ‏گيرند، در درياى شهوات غرق مى ‏شوند، و آنچه ناگفتنى است آن مى‏ كنند، و هر گونه ظلم و ستم و فساد را در زمين گسترش مى ‏دهند.
    در تفسير ديگرى از" ابن عباس" در مورد اين آيه مى‏ خوانيم كه منظور از" بغى" در اينجا ظلم و ستم و طغيان نيست بلكه بغى به معنى طلب است، يعنى اگر خداوند روزى را براى بندگانش گسترده سازد باز طلب بيشتر مى‏كنند و هرگز سير نخواهند شد! ولى تفسير اول كه از سوى بسيارى از مفسران انتخاب شده صحيحتر به نظر مى‏رسد، چرا كه تعبير" يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ" كرارا در آيات قرآن به معنى فساد و ظلم در زمين آمده است، مانند" فَلَمَّا أَنْجاهُمْ إِذا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ" (يونس- 23) و" إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ" (آيه 42 همين سوره).
    درست است كه" بغى" به معنى" طلب" نيز آمده، اما هنگامى كه با" فى الارض" همراه شود به معنى فساد و ظلم در زمين است

    تفسير نمونه، ج‏20


    والله الموفق
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    چرا بايد باور كنيم كه خواسته ها و آرزوهايي كه متعلق به اين دنيا است در عالمي ديگر پاسخ داده ميشود؟ فكر نميكنيد طرح و ايده بهشت صرفا از دل ناكامي ها و بي عدالتي هاي دنيا درآمده است تا شايد مرحمي باشد بر دل ساده دلاني مثل من؟!
    اگر خدا وند استجابت كننده است چرا در همين دنيا استجابت نمي كند؟ اينكه هر چيزي را بخواهيم به آخرت حواله بدهيم بيشتر شبيه عوام فريبي است ، اين طور نيست؟
    با سلام.
    سوال کمی دارای اشکال است.
    فلسفه زندگی در دنیا به قول ادیان آزمایش انسانها است. حال مگر می شود در زمان آزمایش نتیجه آزمایش و پاداش و جزای آن را اعطا کنند؟؟!!!
    مثل این می ماند که انتظار داشته باشیم در وسط یک آزمون کنکور بیایند و مدرک لیسانس را به شما بدهند؟ آیا این منطقی است؟ ابتدا باید نتیجه آزمون مشخص شود بعد پاداش یا جزا براساس آن داده شود. لذا تا زمانی که حیات دنیوی پا برجاست آزمون هم ادامه دارد و در حین آزمون ( در حین حیات ) پاداش یا جزا دادن معنا ندارد.
    همچنین اینطور نیست که هر چه بخواهیم در آخرت برایمان فراهم است. بلکه در آخرت هم بر اساس کارنامه دنیوی مان به ما پاداش یا جزا می دهند. مثلا وقتی شما در رشته مهندسی عمران درس می خوانید و دوست دارید که مدرک مهندسی مکانیک بگیرید دلیل نمی شود که به شما بدهند. به شما همان چیزی را می دهند که درسش را خواندید و در آزمونش موفق شدید.
    در ضمن بنا بر قول ادیان جنس نعمت های اخروی هم مانند جنس نعمت های دنیوی نیستند. بلکه تفاوت های ماهوی دارند.
    البته بنده در کل با نظر شما موافقم. وعده های ادیان در خصوص بهشت و جهنم صرفا عوام فریبی است. تنها عوام هستند که دل به این وعده ها خوش کرده اند. البته منصفانه که قضاوت کنیم این عوامفریبی اصلا چیز بدی نیست. بلکه ادیان به جهت دعوت انسان ها به عمل صالح و شکل گیری یک زندگی اخلاقی این وعده ها را داده اند.

    و من الله توفیق

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    حال مگر می شود در زمان آزمایش نتیجه آزمایش و پاداش و جزای آن را اعطا کنند؟؟!!!
    سلام
    از آنجا که پاداش عین عمل در مرتبه ای والاتر است پس پاداش نقد است بالابرویم می بینیم و میگیریم و میخوریم
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    شان نزول:
    از" خباب بن ارت" صحابى معروف نقل شده كه آيه نخست (وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ ...)
    در باره ما نازل شد، و اين به خاطر آن بود كه ما به اموال فراوان طوايف" بنى قريظه" و" بنى نظير" و" بنى قينقاع" از يهود نظر افكنديم، و آرزو داشتيم كه اى كاش ما هم چنين اموالى داشتيم، آيه نازل شد و به ما هشدار داد كه اگر خداوند روزى را براى بندگانش گسترده كند طغيان خواهند كرد «1».
    در تفسير" در المنثور" حديث ديگرى نقل شده و آن اينكه اين آيه در مورد اصحاب" صفه" نازل گرديد، چرا كه آنها آرزو داشتند دنيايشان رو به راه شود «2».
    این آیات برای هر کدوم از طوایف بالا که نازل شده باشه به نظرم از صدتا فحش براشون بدتره. این طور نیست؟


    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۸:۰۸

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    از آنجا که پاداش عین عمل در مرتبه ای والاتر است پس پاداش نقد است بالابرویم می بینیم و میگیریم و میخوریم
    در واقع پاداش نقد است اما دریافت ما نسیه است (چون بالا رفتن ما مربوط به آینده است).


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246



    نقل قول نوشته اصلی توسط معلق نمایش پست ها
    چرا بايد باور كنيم كه خواسته ها و آرزوهايي كه متعلق به اين دنيا است در عالمي ديگر پاسخ داده ميشود؟ فكر نميكنيد طرح و ايده بهشت صرفا از دل ناكامي ها و بي عدالتي هاي دنيا درآمده است تا شايد مرحمي باشد بر دل ساده دلاني مثل من؟!
    با سلام و عرض ادب.

    اتفاقاً عده ای همین فکر را می کنند. از این منظر که هنوز کسی پاداش آن طرف را ندیده است زندگی دین مدارانه ما نوعی ریسک است. مثل یک دوراهی که هیچ خبر دقیقی از انتهای هیچ یک از دو مسیر آن ندارید اما به شما گفته اند احتمالاً انتهای این یکی بدبختی و احتمالاً انتهای آن یکی خوشبختی دائمی است. شما می مانید و خطر کردن بین این دو. این مضمون پاسخی بود که ائمه نیز به عنوان آخرین استدلال در مقابل کفار به کار می بردند.

    البته ممکن است عده ای دلایلی داشته باشند که باور کنیم آخرت و پاداشی هم هست. مثلاً این که چون پیام آوران این پیام انسان های خوبی بوده اند پس احتمالاً راست می گویند. یا به قول جناب رئوف کسی در زندگی خودش نشانه هایی یقین آور دیده باشد. ...

    موفق باشید.

    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۲/۰۳/۲۹ در ساعت ۱۸:۲۴

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    علم ,هنر,معارف,عشق,بهشت
    نوشته
    645
    حضور
    17 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1579



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    به راستى چنين است، و مطالعه در حال انسانها گواه صادق اين واقعيت است كه وقتى دنيا به آنها روى مى ‏آورد و صاحب زندگى مرفه مى ‏شوند و مسير حوادث بر وفق مراد آنها است، ديگر خدا را بنده نيستند، به سرعت از او فاصله مى ‏گيرند، در درياى شهوات غرق مى ‏شوند، و آنچه ناگفتنى است آن مى‏ كنند، و هر گونه ظلم و ستم و فساد را در زمين گسترش مى ‏دهند
    سلام

    مگر آنهایی که مرفه نیستند خدا را بنده اند؟
    باید قبول کرد که طبیعت دنیا بر بی عدالتی و ناکامی کثیری از انسانها از مواهب است و وعده بهشت بیشتر شبیه ابزاری برای تسلط یافتن و رام کردن زیر دستان و ناکامان است
    چه دلیلی دارد نعمت های مادی را که ادیان فقط به عنوان وسیله آن را مینگرند به عنوان پاداش در سرای دیگر وعده داده شود؟ این عوام فریبی نیست؟

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود