صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حق الناس یعنی چی !!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    Programming
    نوشته
    522
    حضور
    5 روز 17 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1291

    اشاره حق الناس یعنی چی !!!




    با عرض سلام و خسته نباشید ...
    سوالی هست که چند وقته دارم بهش فکر میکنم ...
    حق الناس یعنی چی !!! مگه به غیر از اینه که همه چیز از آن خداست !!! ما برای چند درصد از داشته هامون زحمت کشیدیم !!! یه بچه 3 ماهه که تریلیاردر دنیا اومده چه زحمتی کشیده که چنان حقی برای او فرض شمرده شده ... مسیحی ها به حق الناس اعتقاد ندارند و میگن ... مال و ثروت روشی است که خداوند با آن انسانها را محک میزند و عیار آنها را سنجش میکند ... وگرنه همه چیز از آن خداست ... و اگر شخصی بخواهد در آن دنیا به کسی پاسخگو باشد .... آن شخص خداست ... نه بنده خدا ... و استدلالشون اینه که اون بنده خدا حقی نداشته ... مال و ثروتی که به او داده شده روشی برای آزمایش او بوده ...

    اگر امکانش هست در مورد حق الناس کمی توضیح بدین و بگین اگر مال و ثروت انسان حق الناس است چرا حق کسی کم و حق کس دیگری زیاد است ...

    با تشکر .
    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۵:۴۷
    سلام ...
    از همتون خداحافظی میکنم ... به عللی دیگه نمیتونم به این سایت سر بزنم ...
    امیدوارم که همتون خوب و خوش و سرزنده باشین ...

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    4,062
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11165





    با نام الله





    حق الناس یعنی چی !!!





    کارشناس بحث: استاد صالح


    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    حق الناس یعنی چی !!! مگه به غیر از اینه که همه چیز از آن خداست !!!
    در واقع پاسخ شما به بررسی حق و ملکیت برمی گردد.

    ملکیت: تسلط بر چیزی است به طوری که اختیار آن بدست مالک باشد، حال اگر مالکیت اصلی باشد حقیقی بوده و اگر فرعی باشد اعتباری نام دارد(1)
    حق، نقیض باطل(2) و به معنای ثبوت همراه مطابق واقع است(3)

    و به همین علت، خدا و صفت او حق است، قرآن کریم در برخی اوقات، حق را صفت خدا معرفی می کند:

    ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ، اين بخاطر آن است كه خداوند حقّ است‏(4)

    و چون صفت خداحق است کتاب و نماینده او حق خواهد بود:
    إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنينَ خَصيماً، ما اين كتاب را بحق بر تو نازل كرديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم قضاوت كنى و از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى‏.(5)

    پس هرچه دستور دهد حق است، یکی از آن دستورات، واجب دانستن حق مردم نسبت به یکدیگر بوده و چنین فرموده است:
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم‏، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد.(6)

    از طرفی دیگر در قرآن کریم، خدای بزرگ مالک همه آسمانها و زمین معرفی گشته است، از میان 19 مرتبه ای که عبارت "ملک السماوات والارض" در قرآن آمده به یک مورد آن اشاره می شود:
    أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏، آيا نمى‏دانستى كه حكومت آسمانها و زمين، از آن خداست؟!(7)

    این مالکیت حقیقی و اصلی بوده و محدود به زمان و مکان و شرائط نیست پس ملک از تحت اختیار مالک درنخواهد آمد، در مقابل مالکیت اعتباری که با توجه به شرائط، ملک از تحت اختیار مالک خارج و مالک جدیدی می یابد،‌ و همین چرخش ملکیت حکایت از غیر حقیقی بودن ملکیت می کند.
    مالک حقیقی می تواند ملک خویش را به اختیار مالک دیگری به صورت اعتباری در آورد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است:

    قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ، بگو: «بارالها! مالك حكومتها تويى به هر كس بخواهى، حكومت مى‏بخشى و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‏گيرى‏(8)

    نتیجه اینکه همه حقوق به الله برمی گردد و تنها او مالک حقیقی است، حال اگر او بخواهد می تواند برای انسانها مالکیتی اعتباری قائل باشد.

    پس اگر کسی با تلاش، مالی را از راه حلال به دست آورد، مالک او بوده و خدای بزرگ برای این شخص چنین مالکیتی را پذیرفته و به دیگران دستور داده حق او را رعایت کنند و این می شود حق الناس، حق الناسی نشأت گرفته از حق الله.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــ
    1. ر.ک: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ج 11 ص 163.
    2. کتاب العین ج 3 ص 6.
    3. ر.ک: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ج 2 ص 262.
    4. حج/63.
    5. نساء/105.
    6. نساء/29.
    7. بقره/107.
    8. آل عمران/26.


  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    19
    حضور
    14 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    99



    جالب است خداا گفته حق الناس نه حق مومن !

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    Programming
    نوشته
    522
    حضور
    5 روز 17 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1291



    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    با سلام به شما دوست عزیز

    در واقع پاسخ شما به بررسی حق و ملکیت برمی گردد.

    ملکیت: تسلط بر چیزی است به طوری که اختیار آن بدست مالک باشد، حال اگر مالکیت اصلی باشد حقیقی بوده و اگر فرعی باشد اعتباری نام دارد(1)
    حق، نقیض باطل(2) و به معنای ثبوت همراه مطابق واقع است(3)

    و به همین علت، خدا و صفت او حق است، قرآن کریم در برخی اوقات، حق را صفت خدا معرفی می کند:

    ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ، اين بخاطر آن است كه خداوند حقّ است‏(4)

    و چون صفت خداحق است کتاب و نماینده او حق خواهد بود:
    إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنينَ خَصيماً، ما اين كتاب را بحق بر تو نازل كرديم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در ميان مردم قضاوت كنى و از كسانى مباش كه از خائنان حمايت نمايى‏.(5)

    پس هرچه دستور دهد حق است، یکی از آن دستورات، واجب دانستن حق مردم نسبت به یکدیگر بوده و چنین فرموده است:
    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم‏، اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد.(6)

    از طرفی دیگر در قرآن کریم، خدای بزرگ مالک همه آسمانها و زمین معرفی گشته است، از میان 19 مرتبه ای که عبارت "ملک السماوات والارض" در قرآن آمده به یک مورد آن اشاره می شود:
    أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض‏، آيا نمى‏دانستى كه حكومت آسمانها و زمين، از آن خداست؟!(7)

    این مالکیت حقیقی و اصلی بوده و محدود به زمان و مکان و شرائط نیست پس ملک از تحت اختیار مالک درنخواهد آمد، در مقابل مالکیت اعتباری که با توجه به شرائط، ملک از تحت اختیار مالک خارج و مالک جدیدی می یابد،‌ و همین چرخش ملکیت حکایت از غیر حقیقی بودن ملکیت می کند.
    مالک حقیقی می تواند ملک خویش را به اختیار مالک دیگری به صورت اعتباری در آورد که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است:

    قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ، بگو: «بارالها! مالك حكومتها تويى به هر كس بخواهى، حكومت مى‏بخشى و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‏گيرى‏(8)

    نتیجه اینکه همه حقوق به الله برمی گردد و تنها او مالک حقیقی است، حال اگر او بخواهد می تواند برای انسانها مالکیتی اعتباری قائل باشد.

    پس اگر کسی با تلاش، مالی را از راه حلال به دست آورد، مالک او بوده و خدای بزرگ برای این شخص چنین مالکیتی را پذیرفته و به دیگران دستور داده حق او را رعایت کنند و این می شود حق الناس، حق الناسی نشأت گرفته از حق الله.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــ
    1. ر.ک: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ج 11 ص 163.
    2. کتاب العین ج 3 ص 6.
    3. ر.ک: التحقیق فی کلمات القرآن الکریم ج 2 ص 262.
    4. حج/63.
    5. نساء/105.
    6. نساء/29.
    7. بقره/107.
    8. آل عمران/26.
    سلام ...
    اصلا منظورتون رو متوجه نشدم ...
    سوال من واضح بود ... قبول کنید که بیشینه سرمایه هر شخصی ... چیزی هست که خود اون شخص براش زحمتی نکشیده ... داریم تو دنیایی زندگی میکنیم که پولدارها پولدار میمونن و فقیر ها روز به روز فقیر تر ... مگر حالت هایی خاص ...
    سوال من این بود ... اینی که شخصی پولدار هست ( چون خدا دوست داشته بهش بده ) آیا این مساله وسیله ای برای آزمایش ایشون هست یا اینکه واقعا ایشون حقی از خدا داشته و خدا اینجوری طلافی کرده ...

    اگر بگوییم که پول و سرمایه ای که خدا به شخصی داده برای آزمایش او بوده ... بنابراین میتوان به نحوی مساله عدالت خدا رو حل کرد و استدلال نمود که خدا به کسی زیاد داده و به کسی کم داده زیرا میخواسته اونها رو بابت این موضوع و شاکر بودن آزمایش کنه ... و اگر بپذیریم که این مساله حق ایشان بوده سوالی که برای من پیش میاد اینه که چرا خدا به فلانی داده و به من نداده ( و خدا ادعا میکنه حقش بوده که بهش دادم ) و اگر کوچکترین چیزی هم از اون شخص برداری ... پدرتو در میارم !!!

    در ثانی اگر بپذیریم دارایی اشخاص حق الناس محسوب میشن ... سوالات بسیاری پیش میاد ...
    مثلا شخص تریلیاردی رو تصور کنید که تریلیاردر دنیا اومده ... و به دلیل دست و دلبازی و مراقب نبودن از سرمایه نیمی از دارایی هاش رو ازش کلاه برداری میکنن ( میدزدن ) سوال من اینه ... آیا این شخص براش بهشت واجب میشه .... لابد بابت میلیارد ها تومنی پولی که از دست داده و مردم ازش دزدیدن تو اون دنیا باید بیان و بهش جواب پس بدن !!!! و نیکی های این آدم ها رو به پای این شخص مینویسن !!!!

    به نظر شما این عدالته ؟؟؟
    سلام ...
    از همتون خداحافظی میکنم ... به عللی دیگه نمیتونم به این سایت سر بزنم ...
    امیدوارم که همتون خوب و خوش و سرزنده باشین ...

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    سخنرانی
    نوشته
    89
    حضور
    5 روز 19 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    308



    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    سلام ...
    اصلا منظورتون رو متوجه نشدم ...
    سوال من واضح بود ... قبول کنید که بیشینه سرمایه هر شخصی ... چیزی هست که خود اون شخص براش زحمتی نکشیده ... داریم تو دنیایی زندگی میکنیم که پولدارها پولدار میمونن و فقیر ها روز به روز فقیر تر ... مگر حالت هایی خاص ...
    سوال من این بود ... اینی که شخصی پولدار هست ( چون خدا دوست داشته بهش بده ) آیا این مساله وسیله ای برای آزمایش ایشون هست یا اینکه واقعا ایشون حقی از خدا داشته و خدا اینجوری طلافی کرده ...

    اگر بگوییم که پول و سرمایه ای که خدا به شخصی داده برای آزمایش او بوده ... بنابراین میتوان به نحوی مساله عدالت خدا رو حل کرد و استدلال نمود که خدا به کسی زیاد داده و به کسی کم داده زیرا میخواسته اونها رو بابت این موضوع و شاکر بودن آزمایش کنه ... و اگر بپذیریم که این مساله حق ایشان بوده سوالی که برای من پیش میاد اینه که چرا خدا به فلانی داده و به من نداده ( و خدا ادعا میکنه حقش بوده که بهش دادم ) و اگر کوچکترین چیزی هم از اون شخص برداری ... پدرتو در میارم !!!

    در ثانی اگر بپذیریم دارایی اشخاص حق الناس محسوب میشن ... سوالات بسیاری پیش میاد ...
    مثلا شخص تریلیاردی رو تصور کنید که تریلیاردر دنیا اومده ... و به دلیل دست و دلبازی و مراقب نبودن از سرمایه نیمی از دارایی هاش رو ازش کلاه برداری میکنن ( میدزدن ) سوال من اینه ... آیا این شخص براش بهشت واجب میشه .... لابد بابت میلیارد ها تومنی پولی که از دست داده و مردم ازش دزدیدن تو اون دنیا باید بیان و بهش جواب پس بدن !!!! و نیکی های این آدم ها رو به پای این شخص مینویسن !!!!

    به نظر شما این عدالته ؟؟؟
    با سلام و عرض ادب و احترام
    خانم محمدی در حد اطلاعاتی که دارم براتون یه سری توضیحات می دم امیدوارم اطلاعاتی که می دم مفید باشه و بتونه کمکتون کنه تا درک بهتر ی از عدالت خدا داشته باشید.
    اولین موضوعی که به نظرم میرسه مهمه و باید بگم اینه که اگه همه ما به عدل خدا اعتقاد داشته باشیم و قبول کنیم که خدا عادله تقریبا دیگه نگرانی در مورد چگونگی وضعیت خودمون و حساب در اون دنیا برامون باقی نمی مونه اما اگه بخوایم یه توضیح کلی در مورد چگونگی عدالت خدا در مورد افراد مختلف با شرایط مختلف بدیم فک می کنم این بهترین توضیح باشه.
    از یکی از اساتید شنیدم که عالمی قبل از دنیا (عالم زر)وجود داره که در اون انسان ها انتخاب می کنن که در چه زمانی و با چه شرایطی در کجا بدنیا بیان پس تاحدودی متوجه می شیم که شرایط فعلیمون با انتخاب خودمونه.
    اما مسئله حساب هم به این سادگی که ما در ذهنمون داریم نیست و برای مثال از یه امام زاده به اندازه امام زاده و از یه فرد معمولی به اندازه یه فرد معمولی و از یک زنازاده به اندازه خودش توقع هست و اینطور نیست که همه یکسان بازخواست شن پس اگه می بینید یه نفر میلیاردر به دنیا میاد بدونید که اون دنیا برای تک تک ریالایی که خرج شده ازش حساب پس میگیرن و این نیست خدا یه چیزی بده بعد هم بگه نوش جونت خواستم تو پولدار باشی تو فقیر
    پس فکر می کنم اگه بخوایم با این عقل از چگونگی عدالت خدا برای تمامی مسائل درک کاملی پیدا کنیم شاید غیر ممکن باشه و بهتره به عدالت خدا ایمان داشته باشیم و بدونیم که خدا با توجه به داشته ها و شرایط فرد در دنیا اونو بازخواست می کنه برای همینه که در قرآن خداوند خطاب به زنان پیامبر می گه که با شما دوبرابر حساب می کنم پس حواستونو جمع کنید.
    موفقو پیروز باشید یاعلی

    هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون نادانی نیست.هیچ ارثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    اصلا منظورتون رو متوجه نشدم ...
    اگر دوباره پست اولتان به همراه پاسخ اینجانب را با دقت بیشتری مطالعه کنید در میابید که همه جوانب سؤال شما پاسخدهی شده است، حال به سؤالات جدید شما می پردازیم:
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    شخصی پولدار هست ( چون خدا دوست داشته بهش بده ) آیا این مساله وسیله ای برای آزمایش ایشون هست یا اینکه واقعا ایشون حقی از خدا داشته و خدا اینجوری طلافی کرده ...
    دنیا و همه نکات مثبت و منفی آن زمینه امتحان و آزمایش است(1) لذا از این جهت با شما موافقم که فرمودید:
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    میتوان به نحوی مساله عدالت خدا رو حل کرد و استدلال نمود که خدا به کسی زیاد داده و به کسی کم داده زیرا میخواسته اونها رو بابت این موضوع و شاکر بودن آزمایش کنه
    بله! دارائی همانقدر زمینه آزمایش و امتحان فراهم می کند که فقر! یعنی هیچ فرقی میان ایندو نیست، هردو در معرض از دست دادن دین و تکلیف است، فقیر با بی صبری امکان لغزش و کفر دارد، فقر گناه نیست اما وقتی فقیر ایمانش ضعیف شد زودتر وادار به گناه می شود(2) همچنین ثروتمند بودن گناه نیست اما امکان لغزش بیشتری دارد(3)

    اما اینکه
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    و اگر بپذیریم که این مساله حق ایشان بوده سوالی که برای من پیش میاد اینه که چرا خدا به فلانی داده و به من نداده
    این چرا خدا... فقط در حدّ سؤال باشد خوب است، اگر توانستیم به علتش برسیم که چه بهتر اما اگر به پاسخ دقیقی نرسیدیم و یا سؤال را به عنوان اعتراض مطرح کرده باشیم، اصلا صحیح نیست زیرا هیچ جایگاهی برای اعتراض به خدا وجود ندارد، خدا منشأ همه حقوق است و به هرکه هرطور بخواهد می دهد و منع می کند، آیاتش در پست سوم گذشت.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــ
    1. وَ قَطَّعْناهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُون‏، و آنها را در زمين بصورت گروه‏هايى، پراكنده ساختيم گروهى از آنها صالح، و گروهى ناصالحند. و آنها را با نيكى‏ها و بدى‏ها آزموديم، شايد بازگردند! اعراف/168.
    2. به همین دلیل پیامبر فرمودند فقر به سر حد کفر نزدیک است، بحارالانوار، ج 72/ ص 29.
    3. لَتُبْلَوُنَّ في‏ أَمْوالِكُم‏، به یقین همه شما در اموال خود امتحان می شوید، آل عمران/186.



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    با عرض سلام و خسته نباشید ...
    سوالی هست که چند وقته دارم بهش فکر میکنم ...
    حق الناس یعنی چی !!! مگه به غیر از اینه که همه چیز از آن خداست !!! ما برای چند درصد از داشته هامون زحمت کشیدیم
    سلام
    در جواب اینکه میگید ما برای چند درصد از داشته هامون زحمت کشیدیم باید گفت اگر هم ما زحمت نکشیده باشیم بالاخره یکی این زحمت رو کشیده و دوست داشته بده ما! مثلا ممکنه پدر شخصی از صفر شروع کرده باشد و زحمت کشیده باشد و از راه حلال میلیاردر شده باشد و بخواهد در آخر عمرش اموالش را که زحمتش را کشیده به پسرش برسد!
    پس اولا نمیتوان گفت این پول ها از اسمان برایش نازل شده است!
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    ه بچه 3 ماهه که تریلیاردر دنیا اومده چه زحمتی کشیده که چنان حقی برای او فرض شمرده شده
    بله او زحمتی نکشیده اما پدرانش که زحمت کشیده اند و به او داده اند پس حق اوست چون پدرانش از حق خودشان (که واقعا زحمت کشیده بودند) به او داده اند!
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    سوال من این بود ... اینی که شخصی پولدار هست ( چون خدا دوست داشته بهش بده )
    اینی که شخصی پولدار است علتش این نیست که خدا دوست داشته بهش بده
    اگر دو درخت مثل هم ، در دو زمین متفاوت از نظر مرغوبیت خاک کاشته شوند ، یقینا دو نتیجه ی متفاوت خواهیم داشت ؛ همچنین اگر دو درخت مثل هم ، در دو زمین مثل هم کاشته شده ولی با دو آب متفاوت ــ مثلا یکی با آب شور و دیگری با آب شیرین ــ آبیاری شود باز دو نتیجه ی متفاوت مشاهده خواهیم نمود. یعنی در این عالم ، هر علّتی ، معلول مخصوص به خود را دارد و محال است از یک علّت خاصّ ، غیر معلول خودش پدیدار شود کما اینکه هر معلولی نیز علّت ویژه ی خود را دارد و محال است یک معلول خاصّ از علّتی غیر از علّت خاصّ خود به وجود آید. این همان قانون کلّی علیّت است که عالم بر اساس آن سامان یافته و اساساً همین قانون است که عالم هستی را عالم کرده است. لذا اگر قانون علیّت در هستی حاکم نبود اساساً چیزی به نام عالم خلقت نیز وجود نداشت ؛ چون عالم بودن عالم نتیجه ی تفاوت موجودات آن است و تفاوتها نتیجه ی قانون علیّت هستند نه اینکه خدا دوست داشته به یکی بدهد و دوست نداشته به دیگری بدهد!
    اینکه شخصی پولدار به دنیا می آید علتش زحماتی بوده است که پدرانش کشیده اند نه چیز دیگر!

    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    Programming
    نوشته
    522
    حضور
    5 روز 17 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1291



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها

    سلام
    در جواب اینکه میگید ما برای چند درصد از داشته هامون زحمت کشیدیم باید گفت اگر هم ما زحمت نکشیده باشیم بالاخره یکی این زحمت رو کشیده و دوست داشته بده ما! مثلا ممکنه پدر شخصی از صفر شروع کرده باشد و زحمت کشیده باشد و از راه حلال میلیاردر شده باشد و بخواهد در آخر عمرش اموالش را که زحمتش را کشیده به پسرش برسد!
    پس اولا نمیتوان گفت این پول ها از اسمان برایش نازل شده است!

    بله او زحمتی نکشیده اما پدرانش که زحمت کشیده اند و به او داده اند پس حق اوست چون پدرانش از حق خودشان (که واقعا زحمت کشیده بودند) به او داده اند!

    اینی که شخصی پولدار است علتش این نیست که خدا دوست داشته بهش بده
    اگر دو درخت مثل هم ، در دو زمین متفاوت از نظر مرغوبیت خاک کاشته شوند ، یقینا دو نتیجه ی متفاوت خواهیم داشت ؛ همچنین اگر دو درخت مثل هم ، در دو زمین مثل هم کاشته شده ولی با دو آب متفاوت ــ مثلا یکی با آب شور و دیگری با آب شیرین ــ آبیاری شود باز دو نتیجه ی متفاوت مشاهده خواهیم نمود. یعنی در این عالم ، هر علّتی ، معلول مخصوص به خود را دارد و محال است از یک علّت خاصّ ، غیر معلول خودش پدیدار شود کما اینکه هر معلولی نیز علّت ویژه ی خود را دارد و محال است یک معلول خاصّ از علّتی غیر از علّت خاصّ خود به وجود آید. این همان قانون کلّی علیّت است که عالم بر اساس آن سامان یافته و اساساً همین قانون است که عالم هستی را عالم کرده است. لذا اگر قانون علیّت در هستی حاکم نبود اساساً چیزی به نام عالم خلقت نیز وجود نداشت ؛ چون عالم بودن عالم نتیجه ی تفاوت موجودات آن است و تفاوتها نتیجه ی قانون علیّت هستند نه اینکه خدا دوست داشته به یکی بدهد و دوست نداشته به دیگری بدهد!
    اینکه شخصی پولدار به دنیا می آید علتش زحماتی بوده است که پدرانش کشیده اند نه چیز دیگر!
    سلام ...
    اجازه بدین چند تا سوال هم من از شما بپرسم :

    شما میگین مال و ثروت حق الناس هست و کسی براش زحمت کشیده و خواسته بده به فلانی ...

    سوال : اگر حق الناس حق است ... و خداوند هیچ وقت حق کسی رو ضایع نمیکنه ... پس مطمینا هم خدا تو اون دنیا پولدارها رو پولدار خلق میکنه و فقیر ها رو فقیر ... نعوذ بالله که خدا ... حق کسی رو ضایع نمیکنه ... مگر اینکه بر این اعتقاد باشیم مال و ثروت وسیله ای برای آزمایش انسانها بوده که در اونصورت مساله عوض میشه ...

    سوال : آیا واقعا فکر میکنید آدمایی که پولدار هستند و پولدار میمونن دارن کار میکنن ... کار کردن و پول در آوردن رابطه ای معکوس با هم دارن ... کمترین حقوق مال کارگر هاست و بیشترین حقوق مال دلال ها ... یه کارگر صبح تا شب عین تراکتور کار میکنه ... آخر شب هم با چندر قاض میره خونه ... یه دلال مثلا بنگاه معاملاتی روزی 5 تا 6 ساعت کار میکنه فقط حرف میزنه ... در آخر ماه درآمد میلیونی داره ... لابد میخوای بگی فلانی عقل و هوشش رو به کار بسته و فلانی به کار نبسته و این حقش هست ... که این صحبت تا درصدی درست هست مثلا 10 تا 20 درصد ... آدمایی که جنس دندونشون خراب باشه ... هر روز هم مسواک بزنن 35 سالگی دندوناشون رو از دست میدن ... آدمایی هم که جنس دندوناشون خوب باشه ...مسواک هم نزنن ... میتونن دندون های سالمی داشته باشن ... عقل هم همینطور هست ... یکی میاد تو آپارتمان با صدای بلند بلند آواز میخونه میگه ...با این کارم دختر همسایه عاشقم میشه .... یه پسر دیگه ای منظم و مرتب و بزیر میاد و میره میگه دختر همسایه عاشقم میشه ... درآمد هیچ رابطه ای به کارکرد شخص نداره ... کمی به عقلانیت اکتسابی شخص ربط پیدا میکنه ... ولی بیشتر علتش میتونه عقل خدادادی باشه که خدا به بعضی ها داده و به بعضی ها نداه ...
    سلام ...
    از همتون خداحافظی میکنم ... به عللی دیگه نمیتونم به این سایت سر بزنم ...
    امیدوارم که همتون خوب و خوش و سرزنده باشین ...

  19. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    سوال : اگر حق الناس حق است ... و خداوند هیچ وقت حق کسی رو ضایع نمیکنه ... پس مطمینا هم خدا تو اون دنیا پولدارها رو پولدار خلق میکنه و فقیر ها رو فقیر ... نعوذ بالله که خدا ... حق کسی رو ضایع نمیکنه ... مگر اینکه بر این اعتقاد باشیم مال و ثروت وسیله ای برای آزمایش انسانها بوده که در اونصورت مساله عوض میشه
    بله حق الناس حق است و اون دنیا خدا این حق را محاسبه میکند! اما از آنجایی که در آن دنیا پول و مادیات مطرح نیست در عوض پول با گناه و ثواب آن را محاسبه میکند! مثلا اگر شخصی حق من را در این دنیا خورده باشد و به من ندهد آن دنیا خداوند حق من را با برداشتن ثوابهایش و گذاشتن آن روی ثوابهای من به من برمیگرداند! و با اگر ثوابی نداشت از گناهان من برمیدارد و بر گناهان او میافزاید!
    البته گفته های پست قبلی من دلیل بر آن نیست که مال و ثروت وسیله ی آزمایش نیست! و هیچ تناقضی با این مسئله نداره چون این دنیا کلا همه چیزش برای انسانها آزمایش است! همه ی دوراهی هایی که انسان در مقابل خود میبیند آزامایش است! یکی را با مال یکی را با چهره ی زیبا و زشت و یکی را با گویش خوب و بد آزمایش میکند و این هیچ ربطی به قانون علیت ندارد!
    نقل قول نوشته اصلی توسط FTMH_Mohammadi نمایش پست ها
    سوال : آیا واقعا فکر میکنید آدمایی که پولدار هستند و پولدار میمونن دارن کار میکنن ... کار کردن و پول در آوردن رابطه ای معکوس با هم دارن ... کمترین حقوق مال کارگر هاست و بیشترین حقوق مال دلال ها ... یه کارگر صبح تا شب عین تراکتور کار میکنه ... آخر شب هم با چندر قاض میره خونه ... یه دلال مثلا بنگاه معاملاتی روزی 5 تا 6 ساعت کار میکنه فقط حرف میزنه ... در آخر ماه درآمد میلیونی داره ... لابد میخوای بگی فلانی عقل و هوشش رو به کار بسته و فلانی به کار نبسته و این حقش هست ... که این صحبت تا درصدی درست هست مثلا 10 تا 20 درصد ... آدمایی که جنس دندونشون خراب باشه ... هر روز هم مسواک بزنن 35 سالگی دندوناشون رو از دست میدن ... آدمایی هم که جنس دندوناشون خوب باشه ...مسواک هم نزنن ... میتونن دندون های سالمی داشته باشن ... عقل هم همینطور هست ... یکی میاد تو آپارتمان با صدای بلند بلند آواز میخونه میگه ...با این کارم دختر همسایه عاشقم میشه .... یه پسر دیگه ای منظم و مرتب و بزیر میاد و میره میگه دختر همسایه عاشقم میشه ... درآمد هیچ رابطه ای به کارکرد شخص نداره ... کمی به عقلانیت اکتسابی شخص ربط پیدا میکنه ... ولی بیشتر علتش میتونه عقل خدادادی باشه که خدا به بعضی ها داده و به بعضی ها نداه ...
    دقیقا متوجه سوالی توی این متن نشدم!
    و هیچ تناقضی بین پست شماره ی 8 خودم و این متن ندیدم!

    ویرایش توسط asad : ۱۳۹۲/۰۴/۰۸ در ساعت ۱۹:۵۲
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۲:۲۵ : 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود