صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختیارات ولی فقیه تا چه حد است؟ (قانونی یا فرا قانونی؟)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    اشاره اختیارات ولی فقیه تا چه حد است؟ (قانونی یا فرا قانونی؟)




    سلام علیکم

    بحث مهمی که همواره با گنجاندن اصول 57 و 110 ( به خصوص 110 ) در قانون اساسی به وجود آمده و روز به روز جنجالی تر می شود ، دایره عملی اختیارات ولی فقیه است .

    بنابر سخن سید محمد خاتمی در دی ماه 1387 و به گزارش تاریخ در پیش نویس قانون اساسی که در زمان دولت موقت مهندس بازرگان تدوین شده بود و به تایید امام خمینی و تصویب شورای انقلاب رسیده بود ، بحثی از ولایت فقیه نشده بود و این بحث بعدا و در جلسه ای 75یا 70 نفره به ریاست شهید بهشتی به پیش نویس اضافه شد . و با گنجاندن اصل های 57 و 110 در سال 68 بحث ها و اختلافات جدی میان علما و روحانیون به وجود آمد . آیت الله شریعتمداری اصل 110 قانون اساسی را به رسمیت نشناخته و به آن رای نداد . در همین زمان بود که شرط مرجعیت از شرایط ولی فقیه حذف شد و عبارت مطلقه به آن اضافه شد ( چرا این اتفاقات افتاد ؟ )

    اما اصل مورد بحث یعنی اصل 110 قانون اساسی که مطابق آن وظایف ولی فقیه و رهبر جامعه به صورت کلی مشخص شده است :


    1. تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
    2. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.
    3. فرمان همه‏پرسی.
    4. فرماندهی کل نیروهای مسلح.
    5. اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای.
    6. نصب و عزل و قبول استعفای‏:
      1. فقه‏های شورای نگهبان.
      2. عالیترین مقام قوه قضاییه.
      3. رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
      4. ریییس ستاد مشترک.
      5. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
      6. فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.

    7. حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه.
    8. حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.
    9. امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.
    10. عزل رییس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.
    11. عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه.


    بنده در اینجا قصد ندارم که خود قانون را مورد بحث قرار دهم و رابطه آن با آزادی ها و استقلال ارگان های اجرایی کشور و یا احاطه تقریبا کامل بر قسمت های قانونی و اجرایی کشور را بررسی کنم ، هدف من اینست که میزان عمل به همین قانون و اجرای آن توسط رهبری را سوال کنم و از حضرات بپرسم که تعیین مصالح نظام تا چه حدودی را شامل می شود ؟ آیا مثلا عزل و نصب یک وزیر یا مشاور یک مقام یا دخالت در امور مربوط به مجلس را شامل می شود ؟ کلا تعیین مصالح نظام تا کجا پیش می رود ؟

    وبعد اینکه آیا اختیارات رهبر قانونی است یا فراقانونی ؟ مثلا آیت الله مصباح اعتقاد راسخ دارد که اختیارات رهبر بنابر یک سری معادلاتی که خود انجام می دهد ، فراقانونی است .

    با تشکر

    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۵:۴۳

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 20 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58308





    با نام و یاد دوست





    اختیارات ولی فقیه تا چه حد است؟ (قانونی یا فرا قانونی؟)





    کارشناس بحث: استاد صالح

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز

    حضرتعالی دو سؤال مرقوم داشتید.
    سؤال اول
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    تعیین مصالح نظام تا چه حدودی را شامل می شود ؟ آیا مثلا عزل و نصب یک وزیر یا مشاور یک مقام یا دخالت در امور مربوط به مجلس را شامل می شود ؟ کلا تعیین مصالح نظام تا کجا پیش می رود ؟
    وقتی رعایت مصلحت نظام هدف باشد، باید تمام قوانین و اوامر و نواهی در همین راستا باشد، به عبارت دیگر اولین و آخرین و مهمترین چیز، حفظ مصلحت اسلام و مسلمین و حراست از اصل نظام است، حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در عزل منتظری از قائم مقامی رهبری فرمودند:
    در اسلام مصلحت نظام, از مسائلی است که مقدّم بر هر چیز است و همه باید تابع آن باشیم(1)

    پس ایشان هیچ حدی جز حفظ اسلام و نظام اسلامی قائل نیستند، یا در جائی دیگر به مسئولان ارشد نظام فرمودند:
    حضرات آقايان توجه داشته باشند كه مصلحت نظام از امور مهمه‏اى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مى‏گردد. امروز جهان اسلام نظام جمهورى‏ اسلامى ايران را تابلوى تمام نماى حل معضلات خويش مى‏دانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمه‏اى است كه مقاومت در مقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمانهاى دور و نزديك زير سؤال برد، و اسلام امريكايى مستكبرين و متكبرين را با پشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادى داخل و خارج آنان پيروز گرداند. از خداى متعال مى‏خواهم تا در اين مرحله حساس آقايان را كمك فرمايد.(2)



    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۳

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    سؤال دوم
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    آیا اختیارات رهبر قانونی است یا فراقانونی ؟
    اما آیا برای رعایت چنین مصلحتی سازکاری وجود دارد یا خیر؟
    آیا هیچ چارچوب قانونی ندارد؟

    در پاسخ به سؤال فوق می توان به متن استفتاء و پاسخش در همین زمیه، اشاره نمود:

    چنان كه خاطر مبارك مستحضر است، قسمتى از قوانين كه در مجلس شوراى اسلامى به تصويب مى‏رسد به لحاظ تنظيمات كلّى امور و ضرورت حفظ مصالح يا دفع مفاسدى [است‏] كه بر حسب أحكام ثانويّه به طور موقّت بايد اجرا شود، و در متن واقع مربوط به اجراء أحكام و سياستهاى إسلام و جهاتى است كه شارع مقدّس راضى به ترك آنها نمى‏باشد.
    در رابطه با اين گونه قوانين به إعمال ولايت و تنفيذ مقام رهبرى (كه طبق قانون اساسى هم قواى سه گانه را تحت نظر دارند) احتياج پيدا مى‏شود. على هذا تقاضا دارد مجلس شوراى اسلامى را در اين موضوع مساعدت و إرشاد فرمائيد.


    و معظم له در پاسخ مرقوم فرمودند:

    آنچه در حفظ نظام جمهورى اسلامى دخالت دارد (كه فعل يا ترك آن موجب اختلال نظام مى‏شود) و آنچه ضرورت دارد (كه ترك آن يا فعل آن مستلزم فساد است) و آنچه فعل يا ترك آن مستلزم حرج است، پس از تشخيص موضوع به وسيله اكثريّت وكلاء مجلس شوراى اسلامى با تصريح به «موقّت بودن آن مادام كه موضوع محقّق است، و [اين كه‏] پس از رفع موضوع خود به خود لغو مى‏شود» مجازند در تصويب و اجراء آن، و بايد تصريح شود كه هر يك از متصدّيان اجراء از حدود مقرّر تجاوز نمايد مجرم شناخته مى‏شود، و تعقيب قانونى و تعزير شرعى مى‏شود(3)

    البته نا گفته نماند که إعمال مصلحت از سوی رهبر همیشه در قالب مجلس شورا یا مجمع تشخیص مصلحت نیست، اما در همه صورتها تشخیص و إعمال مصلحت همواره پشتوانه قانونی دارد و هیچ چیزی از اختیارات فقیه خارج از قانون نیست.

    موفق باشید.
    ــــــــــــــــــ
    1. صحيفه امام، ج‏21، ص: 336.
    2. صحيفه امام، ج‏20، ص: 465.
    3
    . استفتاءات، ج‏3، ص: 510.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۳/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۸

  9. صلوات ها 6


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    وقتی رعایت مصلحت نظام هدف باشد، باید تمام قوانین و اوامر و نواهی در همین راستا باشد، به عبارت دیگر اولین و آخرین و مهمترین چیز، حفظ مصلحت اسلام و مسلمین و حراست از اصل نظام است،
    با توجه به این سخن جنابعالی باید گفت که رهبر حق تصرف در تمامی امور را دارد . اصطلاحا می شود همان استبداد دینی . مصلحت نظام در تمامی امور اقتضا میکند ، به علاوه که تشخیص مصلحت یک نظام توسط یک نفر که نه عصمت دارد و نه علم و عدالت لازم و کافی دارد خود محل بحث است ( به خصوص که مسائل مهمی در مورد اجتهاد رهبر کنونی وجود دارد ) . به هر حال به بهانه تشخیص مصلحت رهبر قدرت دارد که هرکاری را انجام دهد .

    با این سخنان هیچ نتیجه ای جز این نمی توان گرفت که رهبر دقیقا تمامی ویژگی های یک شاه ( در چارچوب نظام ارباب و رعیت ) را دارد و به بهانه تشخیص مصلحت تمامی قوانین باید مطابق نظر رهبری باشند و این همان مفهوم استبدادی را می دهد که برخی چون آیت الله منتظری آنرا شرک می دانند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    البته نا گفته نماند که إعمال مصلحت از سوی رهبر همیشه در قالب مجلس شورا یا مجمع تشخیص مصلحت نیست،
    پس خودتان نیز قبول دارید که گاهی ( البته دقیقش اکثر اوقات ) رهبر تنها بنابر نظر خود تصمیم می گیرد که دامنه تصمیم رهبر حتی تا انتخاب شهردار تهران هم پیش می رود . آیا این غیر از خودکامگی ست ؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    اما در همه صورتها تشخیص و إعمال مصلحت همواره پشتوانه قانونی دارد و هیچ چیزی از اختیارات فقیه خارج از قانون نیست.

    تعیین مصلحت همواره در این نظام ارجحیت بر قانون دارد ، پس این سخن بی معناست . به این دلیل که تشخیص مصلحت قانون را تغییر می دهد ، نه اینکه قانون بتواند مصلحت را تغییر دهد .

    حال سوال اینجاست که آیا یک فقیهی که در اجتهاد وی نیز تردید وجود دارد ، می تواند به تنهایی همه مصالح را تشخیص دهد ؟ آیا علم وی به اندازه کافی هست ؟


    با تشکر

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    273
    حضور
    1 روز 18 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1185



    با سلام به شما دوست عزیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    حال سوال اینجاست که آیا یک فقیه... می تواند به تنهایی همه مصالح را تشخیص دهد ؟ آیا علم وی به اندازه کافی هست ؟
    خیر نمی تواند، به همین دلیل، رهبری مشاوران زیادی (از قبیل مواردی که قانون مشخص کرده مثل تشخیص مصلحت نظام، و یا مشاورانی که خود انتخاب می کنند) دارد.

    اصولا هیچ کسی بی نیاز از مشاور نیست، و صد البته ضرورت مشاور به دلیل عالم بودن و نبودن و معصوم بودن و نبودن نیست، یعنی بر خلاف نظر شما که فکر می کنید رهبر غیر معصوم باید مشاور داشته باشد، قرآن برای رهبر معصوم نیز دستور به مشاوره می دهد، خدای بزرگ به پیامبری که عقل کلّ، خیر البشر و عصاره فضائل بشریت است می فرماید مشورت کن!

    وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ، و در كارها، با آنان مشورت كن! اما هنگامى كه تصميم گرفتى، (قاطع باش! و) بر خدا توكل كن! زيرا خداوند متوكلان را دوست دارد(1)

    موفق باشید.
    ــــــــــــ
    1. آل عمران/159.



    ویرایش توسط صالح : ۱۳۹۲/۰۳/۲۸ در ساعت ۱۹:۲۷

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    (بحث دینی)
    نوشته
    1,294
    حضور
    18 روز 1 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4082



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    با این سخنان هیچ نتیجه ای جز این نمی توان گرفت که رهبر دقیقا تمامی ویژگی های یک شاه ( در چارچوب نظام ارباب و رعیت ) را دارد و به بهانه تشخیص مصلحت تمامی قوانین باید مطابق نظر رهبری باشند
    اول اینکه وجود یک حاکم برای یک جامعه در همه ی زمان ها امری ضروری است:

    قال علي (ع): إِنَّهُ لاَبُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیر بَرٍّ أَوْ فَاجِر یَعْمَلُ فِی إِمْرَتِهِ الْمُؤْمِنُ، وَ یَسْتَمْتِعُ فِیَها الْکَافِرُ، وَ یُبَلِّغُ اللهُ فِیهَا الاَْجَلَ، وَ یُجْمَعُ بِهِ الْفَیْءُ، وَ یُقَاتَلُ بِهِ الْعَدُوُّ، وَ تَأْمَنُ بِهِ السُّبُلُ وَ یُؤْخَذُ بِهِ لِلضَّعِیفِ مِنَ الْقَوِیِّ; حَتَّى یَسْتَرِیحَ بَرٌّ وَ یُسْتَرَاحَ مِنْ فَاجِر: به یقین مردم نیازمند امیر و حاکمى هستند خواه نیکوکار باشد یا بدکار (اگر دسترسى به حاکم نیکوکارى نداشته باشند وجود امیر فاجر از نبودن حکومت بهتر است) امیرى که در حکومتش مؤمن به کار خویش بپردازد، و کافر از مواهب مادى بهره مند شود، و به این ترتیب خداوند به مردم فرصت مى دهد که زندگى خود را تا پایان ادامه دهند. به وسیله او اموال بیت المال جمع آورى مى گردد، و به کمک او با دشمنان مبارزه مى شود، جاده ها امن و امان خواهد شد. و حقّ ضعیفان به کمک او از زورمندان گرفته مى شود، و به این ترتیب نیکوکاران در رفاه قرار گرفته و از دست بدکاران در امان مى باشند. -نهج البلاغه خطبه 40)

    دوم اینکه
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    به بهانه تشخیص مصلحت تمامی قوانین باید مطابق نظر رهبری باشند
    تمامی قوانین باید مطابق با نظر اسلام باشد نه رهبر!
    رهبری پاسدار اصول اسلام است و مواظب است که در جایی کسی کاری مخالف و مغایر با اسلام انجام ندهد و اگر چنین شخصی نباشد دیگر نمیشود اسم این مملکت رو مملکت اسلامی گذاشت


    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    تشخیص مصلحت قانون را تغییر می دهد ، نه اینکه قانون بتواند مصلحت را تغییر دهد
    مشخص است که هیچ وقت هیچ قانونی نباید بتواند مصلحت را تغییر دهد چون مصلحت اسلام جای اما و اگر ندارد و باید در راس همه ی امور و قوانین باشد و این قوانین هستند که باید به نفع مصلحت اسلام عقب نشینی کنند
    نه اینکه مصالح اسلام به نفع قانون کنار بروند
    ویرایش توسط asad : ۱۳۹۲/۰۳/۲۸ در ساعت ۲۰:۰۹
    هی!! تو امروز برای امام زمان چیکار کردی؟


  15. صلوات


  16. #8
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    اول اینکه وجود یک حاکم برای یک جامعه در همه ی زمان ها امری ضروری است:
    مسلما همین طور است ، وجود حاکم نیاز هر جامعه مدنیست ، اما این حاکم هم بادی اختیاراتی داشته باشد که طبق قانون تعریف شود . اما متاسفانه در نظام جمهوری اسلامی اختیارات رهبر یا حاکم نظام طبق مصالح اسلامی ای تعیین می شود که خود مصالح را رهبر تشخیص می دهد ، یعنی رهبر خود تشخیص می دهد که مصالحش تا چه حدی باشد ، بدون اینکه قانونی بتواند آنرا محدود کند .

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    تمامی قوانین باید مطابق با نظر اسلام باشد نه رهبر!
    اکثر قریب به کل قوانین اسلام با نظر رهبر تغییر می کند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    رهبری پاسدار اصول اسلام است و مواظب است که در جایی کسی کاری مخالف و مغایر با اسلام انجام ندهد و اگر چنین شخصی نباشد دیگر نمیشود اسم این مملکت رو مملکت اسلامی گذاشت
    پس شما قائل به این موضوع هستید که رهبر است که به جامعه مشروعیت می بشخد و نه برعکس .

    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    مشخص است که هیچ وقت هیچ قانونی نباید بتواند مصلحت را تغییر دهد چون مصلحت اسلام جای اما و اگر ندارد و باید در راس همه ی امور و قوانین باشد و این قوانین هستند که باید به نفع مصلحت اسلام عقب نشینی کنند
    نه اینکه مصالح اسلام به نفع قانون کنار بروند
    سخن من در پاسخ به کلام کارشناس بود ، چنانکه در پست فوق آمده است .

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    خیر نمی تواند، به همین دلیل، رهبری مشاوران زیادی (از قبیل مواردی که قانون مشخص کرده مثل تشخیص مصلحت نظام، و یا مشاورانی که خود انتخاب می کنند) دارد.
    شما چگونه با قطعیت چنین می گویید ؟ نکند در دستگاه بیت رهبری وظیفه ای دارید ؟ خود شما قائل شدید که برخی جاها رهبر بدون مشاوره با نهادی مثل مجمع تشخیص مصلحت تصمیم میگیرد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط صالح نمایش پست ها
    اصولا هیچ کسی بی نیاز از مشاور نیست، و صد البته ضرورت مشاور به دلیل عالم بودن و نبودن و معصوم بودن و نبودن نیست، یعنی بر خلاف نظر شما که فکر می کنید رهبر غیر معصوم باید مشاور داشته باشد، قرآن برای رهبر معصوم نیز دستور به مشاوره می دهد، خدای بزرگ به پیامبری که عقل کلّ، خیر البشر و عصاره فضائل بشریت است می فرماید مشورت کن!
    با شما موافقم .

    با تشکر.

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    اکثر قریب به کل قوانین اسلام با نظر رهبر تغییر می کند
    با سلام.
    اصلاح می کنم.
    تغییر نمی کند. یعنی رهبر نمی تواند بگوید که نماز را مثلا جور دیگری بخوانید یا روزه را مثلا در ماه رجب بگیرید یا ..... .
    بلکه رهبر صرفا قوانین اجتماعی اسلام را و نه همه قوانین را می تواند برای مدتی تعطیل کند. مانند حج.
    اگر منظورتان قوانین کشوری و لشکری و قوانین مربوط به اداره جامعه است که درست می فرمایید. ولی اینها قوانین اسلام نیستند. بلکه صرفا می توان گفت با قوانین اسلام منافاتی ندارند. که تشخیص تعارض یا عدم تعارض آن قوانین با قوانین اسلام هم بر عهده شورای نگهبان منصوب رهبری است.
    و من الله توفیق


  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,736
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3287



    نقل قول نوشته اصلی توسط asad نمایش پست ها
    رهبری پاسدار اصول اسلام است و مواظب است که در جایی کسی کاری مخالف و مغایر با اسلام انجام ندهد
    اینکه می فرمایید خیلی خوب است و باید کسی باشد که موظب باشد.
    ولی سوال اینجا مطرح می شود که چه کسی مواظب رهبری است؟؟؟؟؟
    و من الله توفیق


  21. صلوات


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. فلسفه پیاده روی اربعین حسینی؟!
    توسط مقداد در انجمن امام حسین علیه السلام
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۶/۰۷/۱۰, ۰۸:۲۰
  2. پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۱۴, ۱۱:۵۸
  3. جمع بندی هویت اسلامی؟ایرانی؟ غربی؟ نسبت این ها با هم چه می تواند باشد؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حیات دنیوی انسان
    پاسخ: 60
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۲, ۰۷:۱۵
  4. جمع بندی شرافت نفس لکه دار نشه، یعنی چی؟
    توسط خرافه ستیز در انجمن رابطه عرفان و شریعت
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۰/۲۱, ۰۴:۴۴
  5. وسواس یا صحت شرعی؟
    توسط saaanaaaz در انجمن وسواس
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۹/۰۴, ۱۸:۵۳

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود