صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: وضع گیاهان در طوفان نوح

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896

    اشاره وضع گیاهان در طوفان نوح




    سلام

    در آیات قران مجید می خوانیم


    حَتّي إِذا جاءَ أَمْرُنا وَ فارَ التَّنُّورُ قُلْنَا احْمِلْ فيها مِنْ کُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَ أَهْلَکَ إِلاّ مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ وَ مَنْ آمَنَ وَ ما آمَنَ مَعَهُ إِلاّ قَليلٌ (هود(ع) 40)



    (اين وضع همچنان ادامه يافت) تا آن زمان که فرمان ما فرا رسيد، و تنور جوشيدن گرفت؛ (به نوح) گفتيم: «از هر جفتي از حيوانات (از نر و ماده) يک زوج در آن (کشتي) حمل کن! همچنين خاندانت را (بر آن سوار کن) -مگر آنها که قبلاً وعده هلاک آنان داده شده [= همسر و يکي از فرزندانت]- و همچنين مؤمنان را!» اما جز عده کمي همراه او ايمان نياوردند!


    در اینجا به سوارکردن حیوانات اشاره شده ولی پیرامون گیاهان چه؟

    همانگونه که می دانید گیاهان هم موجودات زنده هستند و در آب غرق شده و می میرند

    اما این سوال بعد از دیدن این http://uplod.ir/52vy1zg842zm/plant_m...nd.ir).mp4.htmدر من ایحاد شد

    با تشکر
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۵/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۷:۵۳
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293





    با نام و یاد دوست







    وضع گیاهان در طوفان نوح




    کارشناس بحث: استاد مجید

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    همانگونه که می دانید گیاهان هم موجودات زنده هستند و در آب غرق شده و می میرند

    اما این سوال بعد از دیدن این http://uplod.ir/52vy1zg842zm/plant_m...nd.ir).mp4.htmدر من ایحاد شد

    با تشکر
    ___________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    وبا سلام وعرض ادب
    جناب انوشیروان آدرسی که برای مراجعه داده اید(http://uplod.ir/52vy1zg842zm/plant_m...nd.ir).mp4.htm) مطلب خاصی را نشان نمی دهد وبه یک سایت برای دانلود هدایت می کند،اگر لطف کنید ومطلب مورد نظر را بفرمایید از شما تشکر می نمایم.
    اما در باب طوفان نوح شبهات مختلفی وارد شده است ، واز جمله آن ها در مورد گیاهان می باشد.که نکته ای را خدمت شما عرض خواهم کرد.
    داستان نوح در قرآن
    از آنجا که قرآن کتاب هدایت است نه کتاب تاریخ، تمام جزئیات تاریخی قصه نوح در آن ذکر نشده است، با این حال در 29 سوره و 43 آیه قرآن از آن صریحا نام برده شده ،و با اوصافی والا از او یاد گردیده است. طبق آن چه از قرآن استفاده می‌شود، نوح نخستین پیامبر صاحب کتاب و شریعت و اولین رسولی است که خداوند، قصه­اش را به تفصیل در قرآن بیان می‌کند. نوح، اول کسی است که علاوه بر طریق وحی با منطق عقل و طریق احتجاج با قوم خود سخن گفت. طبق بیان قرآن، مردم بعد از حضرت آدم (ع) امت یگانه­ای بودند که طبق فطرت انسانی با ایمان به خدا زندگی می‌کردند تا این که روح کبر و برتری­جویی به تدریج در آنها شکل گرفت و اِعراض از دین توحیدی و سنت عدل اجتماعی و روی آوردن به عبادت بت­ها در زمین شایع شد. آنگاه خداوند نوح را با شریعت و کتاب آسمانی به سویشان فرستاد تا به توحید دعوت کند و مساوات را برقرار و بت­پرستی را ریشه­کن سازد. او نیز در مدت 950 سال، شبانه­روز و در آشکار و نهان، قومش را بسوی ایمان به خدا و آیاتش راه نمود اما جز عناد و گریختن از حق چیزی حاصل نشد و جز عده کمی به او ایمان نیاوردند. سرانجام خدا به او وحی کرد که دیگر کسی ایمان نمی­آورد، پس زیر نظر ما و به اشاره ما کشتی بساز. در مدت ساخت کشتی نیز از آزار قومش در امان نبود. کشتی ساخته شد و نشانه‌‌های عذاب آشکار گشت. خدا به او وحی فرمود از هر حیوان دو زوج و خود و اهل مومن و تابعین­اش را سوار کند. آنگاه که کشتی مملو از نفرات و همه وسایل شد، به فرمان خداوند آب­ها از آسمان و زمین جاری گشت و همه کافران در امواج کوه­پیکر، غرق شدند. پس از نابودی تمام ظالمین خداوند به زمین فرمود آب خود را فرو بر و به آسمان فرمود باز ایست. آب فرو شد و کار پایان یافت و کشتی نوح بر کوه «جودی» قرار گرفت و خداوند به نوح و همراهانش نوید سلامتی و برکت در زندگی داد.
    سوالی که در این زمینه مطرح است این است که آیا طوفان نوح عالم گیر بوده است یا نه؟
    در میان مفسران قرآن، درباره عالم گیر بودن طوفان نوح اختلاف دیدگاه وجود دارد. بعضی بر این عقیده­اند که طوفان نوح منحصرا در منطقه­ای که وی و قومش در آن ساکن بوده­اند اتفاق افتاده است و شواهدی را نیز بر این ادعا بیان داشته اند. طبق این برداشت، شبهه مذکور و بسیاری از اشکالات بعدی برطرف می‌شود. عد‌ه­ای دیگر بر این عقیده­اند که مستفاد از آیات قرآن، عالم گیر بودن طوفان نوح است. در کنار استناد این گروه به ظهور بسیاری از آیات قرآنی، برخی از ایشان به دو شاهد عمده استناد جسته­اند: یکی جهانی بودن نبوت حضرت نوح و دیگری فرمان خداوند به نوح مبنی بر گزینش و سوار نمودن جفت از حیوانات مختلف. در توضیح شاهد اول گفته می‌شود اکثر مسلمانان قائل به عالم گیر بودن رسالت نوح هستند. در این صورت بدون شک می‌توان گفت عذاب موعود او نیز عالم گیر بوده است. درباره شاهد دوم نیز گفته شده است این که طبق نقل قرآن به نوح امر شد تا از هر نوع حیوان زوجی را سوار بر کشتی سازد، اگر طوفان منحصر به منطقه­ای از مناطق زمین می‌بود، امری بی­فایده ‌بود؛ چرا که دیگر نیازی به تحمل این همه مشقت در ساخت کشتی‌ای با آن عظمت و جمع­آوری و سوار نمودن آن همه حیوان و تهیه آذوقه­شان نمی­بود. بنابر این به تأویل­بردن آیاتی که ظاهر در عمومیت طوفان است، تقیید کلام وحی، بدون وجود دلیلی محکم است. بعلاوه بحث‌‌های ژئولوژی(زمین­شناسی) هیچ منافاتی با بروز طوفانی آن چنان سهمگین ندارد. به طوری که می‌توان ادعا نمود بخشی از نتایج بدست آمده از کاوش‌های زمین­شناسان در خصوص فراگیر بودن آب بر روی زمین مربوط به ماجرای طوفان نوح می‌باشد. بعید دانستن فراگیر شدن آب در کل زمین نیز برخاسته از محدود دانستن قدرت پروردگار و عدم درکی صحیح از او و صفاتش است. آیا محال است که آسمان و زمین کاری که به اذن پروردگار تدریجاً و در طی سالیان متمادی انجام داده­اند را به اذن همو، در مدتی محدود انجام دهند. چه محالی پیش می‌آید اگر آسمان قطراتی ده‌ها برابر بزرگتر از حد طبیعی با سرعتی بسیار فزونتر از حد معمول ببارد و زمین آب‌های درونش را با سرعتی بسیار زیادتر از آن چه در ذهن ما بگنجد بر سطح زمین جاری سازد و همگی این امور به قدرت خالق زمین و آسمان انجام پذیرد؟
    نکته آخر این که: وقتی بنا باشد واقعه ای به صورت معجزه اتفاق بیفتد همه چیز آن به صورت معجزه خواهد بود و دیگر اجزاء یک معجزه را نمی توان با اوضاع و شرایط طبیعی تطبیق داد.
    مثلاً بیرون آمدن ناقه ی صالح از سنگ را چگونه می توان با شرایط طبیعی توضیح داد ، سخن گفتن کودک نوزاد در گهواره ، نسوختن بدن در میان انبوه آتش ، زنده شدن یک انسان و شکل گرفتن حیوانش پس از صد سال ، سالم ماندن شیر در ظرف در مدت صد سال ، بیدار شدن اصحاب کهف پس از چند قرن و ....
    ویرایش توسط مجید : ۱۳۹۲/۰۳/۲۵ در ساعت ۱۷:۲۱

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    سلام بر شما و ممنون از وقتی که صرف کردید

    اجرتان با صاحب الزمان

    اما
    آدرس گذاشته شده لینکی برای دانلود یک ویدئو است (از ++++ هم قابل دانلود هست) که هر چند همه آن به موضوع بحث مربوط نیست، ولی در ابتدای آن دانشمندی غربی به کتاب آسمانی خود (انجیل) خرده می گیرد که در آن به سوار کردن حیوانات اشاره شده است اما به گیاهان اشاره ای نشده است

    پس از دیدن این فیلم من به قران مجید مراجعه نمودم و دیدم که در اینجا نیز همینگونه است و اثری از اشاره به گیاهان نیست

    متاسفانه پاسخ شما برای من قانع کننده نبود. فرموده اید معجزه، خوب این امر در مورد حیوانات نیز ممکن بود و نیازی به سوار کردن آنها نبود

    من شکی در عالمگیر بودن طوفان نوح علیه السلام ندارم ولی سوالاتی وجود دارد که خوشحال می شوم پاسخ آن را بدانم. شاید در مجاب کردن دوستان مسیحی و یهودی مفید باشد


    باز هم از شما ممنونم که وقت گذاشتید

    ویرایش توسط Anoushiravan : ۱۳۹۲/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۱:۴۷
    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    سلام بر شما و ممنون از وقتی که صرف کردید

    اجرتان با صاحب الزمان

    اما
    آدرس گذاشته شده لینکی برای دانلود یک ویدئو است (از ++++ هم قابل دانلود هست) که هر چند همه آن به موضوع بحث مربوط نیست، ولی در ابتدای آن دانشمندی غربی به کتاب آسمانی خود (انجیل) خرده می گیرد که در آن به سوار کردن حیوانات اشاره شده است اما به گیاهان اشاره ای نشده است

    پس از دیدن این فیلم من به قران مجید مراجعه نمودم و دیدم که در اینجا نیز همینگونه است و اثری از اشاره به گیاهان نیست

    متاسفانه پاسخ شما برای من قانع کننده نبود. فرموده اید معجزه، خوب این امر در مورد حیوانات نیز ممکن بود و نیازی به سوار کردن آنها نبود


    با سلام

    گاه انسان تعجب مى‏كند كه مگر ممكن است در زير اين آسمان كسانى پيدا شوند كه حتى حاضر به شنيدن حرف حق نباشند و از آن فرار كنند ؟
    سخن از پذيرش نيست سخن تنها از شنيدن است.



    ولى تاريخ مى‏گويد اين گونه افراد بسيار بوده‏اند.


    نه تنها قوم نوح به هنگامى كه آنها را دعوت به توحيد مى‏كرد انگشت در گوش نهاده وجامه بر سر و صورت مى‏پيچيدند كه حق را نشنوند و نبينند ، بلكه در عصر پيامبر اسلام (ص‏) طبق صريح قرآن گروهى بودند كه وقتى صداى دل‏انگيز پيامبر (ص) به آيات قرآن بلند مى‏شد با جار و جنجال و سوت و صفير چنان غوغائى به راه مى‏انداختند كه هيچكس صداى او را نشنود ، و قال الذين كفروا لا تسمعوا


    تفسير نمونه ج : 25ص :67

    لهذا القرآن و الغوا فيه لعلكم تغلبون : كافران گفتند : گوش به اين قرآن فرا ندهيد و به هنگام تلاوت آن جنجال كنيد تا پيروز شويد ( فصلت 26).
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۲/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۴:۱۴
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    Atheism
    نوشته
    683
    حضور
    7 روز 14 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1500



    حدس من اینه که در زمان نوشتن اون داستان در اون مکان، گیاهان رو اصلا موجود زنده فرض نمی کردند و تصور می کردند اگه گیاهان به زیر آب برن باز هم بدون مشکل به کارشون ادامه خواهند داد.

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    همانگونه که می دانید گیاهان هم موجودات زنده هستند و در آب غرق شده و می میرند
    سلام
    خوب بمیرند چه میشود ؟
    1- ظاهرا طوفان نوح یک طوفان فراگیر نبوده است که تمام کره زمین را بپوشاند
    2- بررسی ادوار زمین شناسی نشان می دهد پوشیده شدن خشکیها از آب بارها اتفاق افتاده است
    3- درست است که ممکن است گیاهان بمیرند اما دانه های آنها از بین نمی روند لذا همیشه حیات گیاهی تجدید شده و میشود
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    سلام بر شما و ممنون از وقتی که صرف کردید

    اجرتان با صاحب الزمان

    اما
    آدرس گذاشته شده لینکی برای دانلود یک ویدئو است (از ++++ هم قابل دانلود هست) که هر چند همه آن به موضوع بحث مربوط نیست، ولی در ابتدای آن دانشمندی غربی به کتاب آسمانی خود (انجیل) خرده می گیرد که در آن به سوار کردن حیوانات اشاره شده است اما به گیاهان اشاره ای نشده است

    پس از دیدن این فیلم من به قران مجید مراجعه نمودم و دیدم که در اینجا نیز همینگونه است و اثری از اشاره به گیاهان نیست

    متاسفانه پاسخ شما برای من قانع کننده نبود. فرموده اید معجزه، خوب این امر در مورد حیوانات نیز ممکن بود و نیازی به سوار کردن آنها نبود

    من شکی در عالمگیر بودن طوفان نوح علیه السلام ندارم ولی سوالاتی وجود دارد که خوشحال می شوم پاسخ آن را بدانم. شاید در مجاب کردن دوستان مسیحی و یهودی مفید باشد


    باز هم از شما ممنونم که وقت گذاشتید
    ______________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    و عرض سلام وادب خدمت شما و همه ی کاربران گرامی
    از جمله شبهاتی که در این زمینه صورت گرفتهاین شبهه است که:
    شبهه: اینکه کشتی‌ای بدون بهره ‌گیری از علوم مهندسی پیشرفته امروزی ساخته شود که توان حمل آن همه انسان و حیوان و مواد غذایی را داشته باشد ‌، امری غیر ممکن است. تهیه مواد غذایی مورد نیاز آن همه جاندار قبل و بعد از طوفان ناممکن است. حفظ نسل حیوانات با نگهداری یکجفت از هر نوع غیر قابل قبول است. پوشش گیاهی امروزی با فرض تحقق چنان طوفان مخربی بایست وجود نمی ‌داشت و حال که وجود دارد، پس وقوع چنان طوفانی پذیرفتنی نخواهد بود.

    پاسخ: این قبیل اشکالاتی که به داستان نوح شده است، برآیند قطع نظر نمودن از صفات والای پروردگار و مستقل دیدن نوح در انجام آن امور به عنوان فردی از نوع انسان با قدرت و علم محدود و سر انجام ناممکن تلقی نمودن تحقق وقایع نقل شده است. اما با مراجعه به کتب کلامی و آثار فلسفی و کمی تفکر حق ‌مدارانه و رها از بند علم ‌زدگی متوجه خواهیم شد که طبق کتاب وحی، طوفان نوح اتفاق افتاده است. حادثه ‌ای اعجازگونه، با عنایت خاص پروردگار و طبق وحی الهی و علم نبوت که در مدار اموری انجام پذیرفت که عقل تحقق آن را محال نمی ‌داند، گر چه ذهن کم توان عرفی یا علم ‌زده آن را بعید می‌شمرد. معارف والای قرآنی بخوبی پرده از این حقیقت برداشته است که در ماجرای ساخت کشتی نظر و عنایت خاص پروردگار با نوح همراه بوده است. در سوره هود می‌خوانیم:«و اصنع الفلک باعیننا و وحینا؛و کشتی را زیر نظر ما و به اشاره ما بساز»

    و در سوره عنکبوت آمده است:«فانجیناه و اصحاب السفینه و جعلناها آیه للعالمین؛پس نجات دادیم او[نوح] و کشتی ‌نشینان را و آن[کشتی] را نشانه و آیتی برای جهانیان ساختیم.»

    پروردگاری که خالق جهانیان و بر طرف ‌کننده نیاز‌های آن ها از بدو خلقت تا کنون است، آیا قادر نیست که برای مدتی کوتاه نیاز بخشی از موجودات را در کشتی‌ای که طبق علم نامحدود او ساخته شده و شرایط لازم در آن لحاظ گردیده برطرف سازد و پس از آن نیز زندگی تاز‌ه ‌ای را برای عالم رقم زند.[24] مهم نیست که ما تصوری روشن از کشتی نوح یا نحوه جمع ‌آوری حیوانات و بر آورده ساختن نیازهایشان یا حفظ نسل حیوانات و گیاهان نداشته باشیم؛ این مهم است که به توانایی خالق این حادثه واقفیم و به استحکام منبعی که داستان در آن نقل شده اطمینان داریم.
    در ادامه توجه شما را به یکی از معجزات لفظی قرآن جلب می نمایم:
    ما نوح را بر مركبى كه از" الواح" و" ميخهايى" ساخته شده بود سوار كرديم (وَ حَمَلْناهُ عَلى‏ ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ).
    " دسر" جمع" دسار" (بر وزن كتاب) چنان كه راغب در مفردات مى‏ گويد در اصل به معنى راندن شديد توأم با قهر است، و از آن جا كه ميخ با ضربه‏ هاى شديدى كه بر آن وارد مى‏ شود در چوب و مانند آن فرو مى‏ رود به آن" دسار" گفته‏ اند، اما بعضى از مفسران اين كلمه را به معنى طناب تفسير كرده، و اشاره به طناب هاى بادبان كشتى و مانند آن مى‏ دانند، ولى معنى اول مخصوصا با توجه ذكر" الواح" صحيح تر به نظر مى‏ رسد.(این نکته در تفسیر نمونه نیست ولی جناب بی آزار شیرازی به آن اشاره کرده اند:«http://weblog4islam.blogfa.com/8903.aspx?p=2»(حتما ملاحظه بفرمایید)


    به هر حال تعبير قرآن در اينجا جالب و پر معنى است، چرا كه مى ‏گويد در ميان آن طوفان عظيم و سرتاسرى كه همه چيز را در كام خود فرو برده بود فرمان نجات نوح و يارانش را به يك مشت ميخ و قطعات چوب سپرديم، و آنها اين وظيفه را به خوبى انجام دادند! و اين قدرت نمايى بزرگى است.
    اين تعبير ممكن است ضمنا اشاره به ساده بودن كشتي هاى آن زمان نسبت به كشتي هاى پيشرفته زمان هاى بعد باشد كه در آن وقت تشريفات و تشكيلات خاصى نداشت، ولى كشتى نوح با اين حال به اندازه كافى بزرگ بود، و طبق تواريخ سال ها براى ساختن آن زحمت كشيد، تا بتواند از هر يك از حيوانات مختلف يك جفت در آن جاى دهد.
    سپس خداوند به عنايت خاصش نسبت به كشتى نجات نوح اشاره كرده مى‏ فرمايد: اين كشتى در برابر ديدگان (علم) ما سينه امواج را مى‏ شكافت و تحت نظارت و حفاظت ما به حركت خود ادامه مى‏ داد" (تَجْرِي بِأَعْيُنِنا).
    تعبير" باعيننا" (در برابر ديدگان ما) كنايه لطيفى است از توجه مخصوص و مراقبت كامل از چيزى، چنان كه در آيه 37 سوره هود نيز در بخش ديگرى از همين داستان مى‏خوانيم: وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا:" به او وحى كرديم كه در برابر ديدگان ما و بر طبق وحى ما كشتى را بساز".
    بعضى از مفسران اين تعبير را اشاره به انسان هاى با شخصيتى دانسته ‏اند كه سوار بر كشتى بودند «1» بنا بر اين جمله" تجرى باعيننا" يعنى آن كشتى بندگان خالص و مخلص ما را همراه مى‏ برد، ولى با توجه به موارد استعمال اين تعبير در آيات ديگر قرآن تفسير اول صحيح به نظر مى ‏رسد.
    اين احتمال نيز داده شده كه" باعيننا" اشاره به فرشتگانى است كه در امر هدايت كشتى نوح دخالت داشتند، ولى اين تفسير نيز به همان دليلى كه در بالا گفته شد ضعيف است.
    سپس مى ‏افزايد:" تمام اين ها كيفرى بود براى كسانى كه او را تكذيب كردند و كافر شدند" (جَزاءً لِمَنْ كانَ كُفِرَ) «2».
    آرى نوح همانند همه انبياء از مواهب بزرگ الهى و از نعمت هاى عظيم او بود كه بي خبران كفرانش كردند، و به آئينش كافر شدند «3».
    سپس به عنوان نتيجه‏ گيرى از اين ماجراى عظيم مى‏ فرمايد:" ما اين داستان را به عنوان درس عبرت و نشانه‏ اى در ميان امت ها باقى گذارديم، آيا كسى هست كه پند گيرد و متذكر شود"؟ (وَ لَقَدْ تَرَكْناها آيَةً فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ).
    و به راستى كه همه گفتنيها در همين ماجرا گفته شده، و آنچه بايد انسانى بيدار بفهمد از آن مى‏ فهمند.
    طبق اين تفسير كه موافق آيات قبل و بعد مى‏ باشد ضمير" تركناها" به
    __________________________________________________
    (1)" اعين" جمع" عين" است كه يكى از معانى آن چشم، و معنى ديگر انسان با شخصيت است، البته معانى ديگرى نيز دارد.
    (2) بايد توجه داشت كه در اينجا" كفر" به صورت" فعل مجهول" است، و اشاره به نوح مى‏ باشد كه نسبت به او كافر شدند، نه فعل معلوم و اشاره به كافران.
    (3) هر گاه در آيه چيزى در تقدير گرفته نشود نائب فاعل" كفر" شخص نوح مى‏ شد كه نعمت كفران شده‏ اى بود و هر گاه بگوئيم" كفر به" بوده است اشاره به عدم ايمان به نوح و تعليمات او است.
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 35
    قصه طوفان و سرگذشت نوح و مخالفانش باز مى‏ گردد، ولى بعضى آن را اشاره به" سفينه نوح" مى‏ دانند، زيرا مدتى اين كشتى در ميان مردم جهان باقيمانده بود، و هر كس چشمش به آن مى‏ افتاد تمام ماجراى طوفان نوح در برابرش مجسم مى ‏شد، مخصوصا اگر اين روايت را بپذيريم كه بقاياى اين كشتى تا عصر پيامبر اسلام ص باقى بوده، و حتى بعضى ادعا مى ‏كنند كه در عصر ما نيز بقاياى آن را در كوه ‏هاى" آرارات" قفقاز مشاهده كرده‏ اند، اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه اشاره به هر دو معنى باشد، هم داستان نوح ع آيتى بود، و هم كشتى بازمانده‏ اش در ميان مردم «1».
    و در آيه بعد به عنوان يك سؤال تهديدآميز و پر معنى نسبت به كافرانى كه همان راه كفار زمان نوح را مى‏ سپرند مى‏ گويد: اكنون (بگوئيد) عذاب و انذارهاى من چگونه بود"؟! (فَكَيْفَ كانَ عَذابِي وَ نُذُرِ).
    آيا واقعيت داشت يا داستان و افسانه بود؟! و در آخرين آيه مورد بحث بر اين حقيقت تاكيد مى‏ كند كه" ما قرآن را براى تذكر آسان ساختيم، آيا كسى هست كه پند گيرد و متذكر شود؟! (وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ).
    آرى اين قرآن، هيچ پيچيدگى ندارد، و شرائط تاثير، در آن جمع است، الفاظش شيرين و جذاب تعبيراتش زنده و پر معنى، انذارها و بشارت هايش صريح و گويا، داستان هايش واقعى و پر محتوا، دلائلش قوى و محكم، منطقش
    __________________________________________________
    (1) در باره ماجراى قوم نوح (ع) بحثهاى مشروحى در ذيل آيات 25 تا 49 سوره هود (جلد 9 تفسير نمونه) صفحه 68 تا 125 آورده‏ايم.
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 36
    شيوا و متين، خلاصه آنچه لازمه تاثير گذاردن يك سخن است در آن جمع است، و به همين دليل هر زمان دل هاى آماده با آن تماس يابد، مجذوب آن مى‏ شود و در طول تاريخ اسلام نمونه ‏هاى عجيب و شگفت‏ انگيزى از تاثير عميق قرآن در دل هاى آماده ديده مى ‏شود، كه شاهد گوياى اين امر است.
    ولى چه مى‏ توان كرد هنگامى كه نطفه حياتى يك بذر مرده باشد، اگر در بهترين زمين ها آن را جاى دهند، و از آب كوثر زير نظر بهترين باغبان ها آبيارى كنند، هرگز نمو نخواهد كرد و گل و گياهى از آن نمى‏ رويد.
    التماس دعا

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    تدریس؛ تحقیق
    نوشته
    1,315
    حضور
    25 روز 21 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    109
    آپلود
    2
    گالری
    74
    صلوات
    3896



    سلام بر همگی

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    خوب بمیرند چه میشود ؟
    حیواناتی که از کشتی پیاده می شوند چه بخورند؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    1- ظاهرا طوفان نوح یک طوفان فراگیر نبوده است که تمام کره زمین را بپوشاند

    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها

    سوالی که در این زمینه مطرح است این است که آیا طوفان نوح عالم گیر بوده است یا نه؟
    در میان مفسران قرآن، درباره عالم گیر بودن طوفان نوح اختلاف دیدگاه وجود دارد. بعضی بر این عقیده­اند که طوفان نوح منحصرا در منطقه­ای که وی و قومش در آن ساکن بوده­اند اتفاق افتاده است و شواهدی را نیز بر این ادعا بیان داشته اند. طبق این برداشت، شبهه مذکور و بسیاری از اشکالات بعدی برطرف می‌شود. عد‌ه­ای دیگر بر این عقیده­اند که مستفاد از آیات قرآن، عالم گیر بودن طوفان نوح است. در کنار استناد این گروه به ظهور بسیاری از آیات قرآنی، برخی از ایشان به دو شاهد عمده استناد جسته­اند: یکی جهانی بودن نبوت حضرت نوح و دیگری فرمان خداوند به نوح مبنی بر گزینش و سوار نمودن جفت از حیوانات مختلف. در توضیح شاهد اول گفته می‌شود اکثر مسلمانان قائل به عالم گیر بودن رسالت نوح هستند. در این صورت بدون شک می‌توان گفت عذاب موعود او نیز عالم گیر بوده است. درباره شاهد دوم نیز گفته شده است این که طبق نقل قرآن به نوح امر شد تا از هر نوع حیوان زوجی را سوار بر کشتی سازد، اگر طوفان منحصر به منطقه­ای از مناطق زمین می‌بود، امری بی­فایده ‌بود؛ چرا که دیگر نیازی به تحمل این همه مشقت در ساخت کشتی‌ای با آن عظمت و جمع­آوری و سوار نمودن آن همه حیوان و تهیه آذوقه­شان نمی­بود. بنابر این به تأویل­بردن آیاتی که ظاهر در عمومیت طوفان است، تقیید کلام وحی، بدون وجود دلیلی محکم است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها

    3- درست است که ممکن است گیاهان بمیرند اما دانه های آنها از بین نمی روند لذا همیشه حیات گیاهی تجدید شده و میشود
    همه گیاهان با بذر تکثیر نمی شوند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مجید نمایش پست ها
    ______________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    و عرض سلام وادب خدمت شما و همه ی کاربران گرامی
    از جمله شبهاتی که در این زمینه صورت گرفتهاین شبهه است که:
    شبهه: اینکه کشتی‌ای بدون بهره ‌گیری از علوم مهندسی پیشرفته امروزی ساخته شود که توان حمل آن همه انسان و حیوان و مواد غذایی را داشته باشد ‌، امری غیر ممکن است. تهیه مواد غذایی مورد نیاز آن همه جاندار قبل و بعد از طوفان ناممکن است. حفظ نسل حیوانات با نگهداری یکجفت از هر نوع غیر قابل قبول است. پوشش گیاهی امروزی با فرض تحقق چنان طوفان مخربی بایست وجود نمی ‌داشت و حال که وجود دارد، پس وقوع چنان طوفانی پذیرفتنی نخواهد بود.

    پاسخ: این قبیل اشکالاتی که به داستان نوح شده است، برآیند قطع نظر نمودن از صفات والای پروردگار و مستقل دیدن نوح در انجام آن امور به عنوان فردی از نوع انسان با قدرت و علم محدود و سر انجام ناممکن تلقی نمودن تحقق وقایع نقل شده است. اما با مراجعه به کتب کلامی و آثار فلسفی و کمی تفکر حق ‌مدارانه و رها از بند علم ‌زدگی متوجه خواهیم شد که طبق کتاب وحی، طوفان نوح اتفاق افتاده است. حادثه ‌ای اعجازگونه، با عنایت خاص پروردگار و طبق وحی الهی و علم نبوت که در مدار اموری انجام پذیرفت که عقل تحقق آن را محال نمی ‌داند، گر چه ذهن کم توان عرفی یا علم ‌زده آن را بعید می‌شمرد. معارف والای قرآنی بخوبی پرده از این حقیقت برداشته است که در ماجرای ساخت کشتی نظر و عنایت خاص پروردگار با نوح همراه بوده است. در سوره هود می‌خوانیم:«و اصنع الفلک باعیننا و وحینا؛و کشتی را زیر نظر ما و به اشاره ما بساز»

    و در سوره عنکبوت آمده است:«فانجیناه و اصحاب السفینه و جعلناها آیه للعالمین؛پس نجات دادیم او[نوح] و کشتی ‌نشینان را و آن[کشتی] را نشانه و آیتی برای جهانیان ساختیم.»

    پروردگاری که خالق جهانیان و بر طرف ‌کننده نیاز‌های آن ها از بدو خلقت تا کنون است، آیا قادر نیست که برای مدتی کوتاه نیاز بخشی از موجودات را در کشتی‌ای که طبق علم نامحدود او ساخته شده و شرایط لازم در آن لحاظ گردیده برطرف سازد و پس از آن نیز زندگی تاز‌ه ‌ای را برای عالم رقم زند.[24] مهم نیست که ما تصوری روشن از کشتی نوح یا نحوه جمع ‌آوری حیوانات و بر آورده ساختن نیازهایشان یا حفظ نسل حیوانات و گیاهان نداشته باشیم؛ این مهم است که به توانایی خالق این حادثه واقفیم و به استحکام منبعی که داستان در آن نقل شده اطمینان داریم.
    در ادامه توجه شما را به یکی از معجزات لفظی قرآن جلب می نمایم:
    ما نوح را بر مركبى كه از" الواح" و" ميخهايى" ساخته شده بود سوار كرديم (وَ حَمَلْناهُ عَلى‏ ذاتِ أَلْواحٍ وَ دُسُرٍ).
    " دسر" جمع" دسار" (بر وزن كتاب) چنان كه راغب در مفردات مى‏ گويد در اصل به معنى راندن شديد توأم با قهر است، و از آن جا كه ميخ با ضربه‏ هاى شديدى كه بر آن وارد مى‏ شود در چوب و مانند آن فرو مى‏ رود به آن" دسار" گفته‏ اند، اما بعضى از مفسران اين كلمه را به معنى طناب تفسير كرده، و اشاره به طناب هاى بادبان كشتى و مانند آن مى‏ دانند، ولى معنى اول مخصوصا با توجه ذكر" الواح" صحيح تر به نظر مى‏ رسد.(این نکته در تفسیر نمونه نیست ولی جناب بی آزار شیرازی به آن اشاره کرده اند:«http://weblog4islam.blogfa.com/8903.aspx?p=2»(حتما ملاحظه بفرمایید)


    به هر حال تعبير قرآن در اينجا جالب و پر معنى است، چرا كه مى ‏گويد در ميان آن طوفان عظيم و سرتاسرى كه همه چيز را در كام خود فرو برده بود فرمان نجات نوح و يارانش را به يك مشت ميخ و قطعات چوب سپرديم، و آنها اين وظيفه را به خوبى انجام دادند! و اين قدرت نمايى بزرگى است.
    اين تعبير ممكن است ضمنا اشاره به ساده بودن كشتي هاى آن زمان نسبت به كشتي هاى پيشرفته زمان هاى بعد باشد كه در آن وقت تشريفات و تشكيلات خاصى نداشت، ولى كشتى نوح با اين حال به اندازه كافى بزرگ بود، و طبق تواريخ سال ها براى ساختن آن زحمت كشيد، تا بتواند از هر يك از حيوانات مختلف يك جفت در آن جاى دهد.
    سپس خداوند به عنايت خاصش نسبت به كشتى نجات نوح اشاره كرده مى‏ فرمايد: اين كشتى در برابر ديدگان (علم) ما سينه امواج را مى‏ شكافت و تحت نظارت و حفاظت ما به حركت خود ادامه مى‏ داد" (تَجْرِي بِأَعْيُنِنا).
    تعبير" باعيننا" (در برابر ديدگان ما) كنايه لطيفى است از توجه مخصوص و مراقبت كامل از چيزى، چنان كه در آيه 37 سوره هود نيز در بخش ديگرى از همين داستان مى‏خوانيم: وَ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا:" به او وحى كرديم كه در برابر ديدگان ما و بر طبق وحى ما كشتى را بساز".
    بعضى از مفسران اين تعبير را اشاره به انسان هاى با شخصيتى دانسته ‏اند كه سوار بر كشتى بودند «1» بنا بر اين جمله" تجرى باعيننا" يعنى آن كشتى بندگان خالص و مخلص ما را همراه مى‏ برد، ولى با توجه به موارد استعمال اين تعبير در آيات ديگر قرآن تفسير اول صحيح به نظر مى ‏رسد.
    اين احتمال نيز داده شده كه" باعيننا" اشاره به فرشتگانى است كه در امر هدايت كشتى نوح دخالت داشتند، ولى اين تفسير نيز به همان دليلى كه در بالا گفته شد ضعيف است.
    سپس مى ‏افزايد:" تمام اين ها كيفرى بود براى كسانى كه او را تكذيب كردند و كافر شدند" (جَزاءً لِمَنْ كانَ كُفِرَ) «2».
    آرى نوح همانند همه انبياء از مواهب بزرگ الهى و از نعمت هاى عظيم او بود كه بي خبران كفرانش كردند، و به آئينش كافر شدند «3».
    سپس به عنوان نتيجه‏ گيرى از اين ماجراى عظيم مى‏ فرمايد:" ما اين داستان را به عنوان درس عبرت و نشانه‏ اى در ميان امت ها باقى گذارديم، آيا كسى هست كه پند گيرد و متذكر شود"؟ (وَ لَقَدْ تَرَكْناها آيَةً فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ).
    و به راستى كه همه گفتنيها در همين ماجرا گفته شده، و آنچه بايد انسانى بيدار بفهمد از آن مى‏ فهمند.
    طبق اين تفسير كه موافق آيات قبل و بعد مى‏ باشد ضمير" تركناها" به
    __________________________________________________
    (1)" اعين" جمع" عين" است كه يكى از معانى آن چشم، و معنى ديگر انسان با شخصيت است، البته معانى ديگرى نيز دارد.
    (2) بايد توجه داشت كه در اينجا" كفر" به صورت" فعل مجهول" است، و اشاره به نوح مى‏ باشد كه نسبت به او كافر شدند، نه فعل معلوم و اشاره به كافران.
    (3) هر گاه در آيه چيزى در تقدير گرفته نشود نائب فاعل" كفر" شخص نوح مى‏ شد كه نعمت كفران شده‏ اى بود و هر گاه بگوئيم" كفر به" بوده است اشاره به عدم ايمان به نوح و تعليمات او است.
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 35
    قصه طوفان و سرگذشت نوح و مخالفانش باز مى‏ گردد، ولى بعضى آن را اشاره به" سفينه نوح" مى‏ دانند، زيرا مدتى اين كشتى در ميان مردم جهان باقيمانده بود، و هر كس چشمش به آن مى‏ افتاد تمام ماجراى طوفان نوح در برابرش مجسم مى ‏شد، مخصوصا اگر اين روايت را بپذيريم كه بقاياى اين كشتى تا عصر پيامبر اسلام ص باقى بوده، و حتى بعضى ادعا مى ‏كنند كه در عصر ما نيز بقاياى آن را در كوه ‏هاى" آرارات" قفقاز مشاهده كرده‏ اند، اين احتمال نيز وجود دارد كه آيه اشاره به هر دو معنى باشد، هم داستان نوح ع آيتى بود، و هم كشتى بازمانده‏ اش در ميان مردم «1».
    و در آيه بعد به عنوان يك سؤال تهديدآميز و پر معنى نسبت به كافرانى كه همان راه كفار زمان نوح را مى‏ سپرند مى‏ گويد: اكنون (بگوئيد) عذاب و انذارهاى من چگونه بود"؟! (فَكَيْفَ كانَ عَذابِي وَ نُذُرِ).
    آيا واقعيت داشت يا داستان و افسانه بود؟! و در آخرين آيه مورد بحث بر اين حقيقت تاكيد مى‏ كند كه" ما قرآن را براى تذكر آسان ساختيم، آيا كسى هست كه پند گيرد و متذكر شود؟! (وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ).
    آرى اين قرآن، هيچ پيچيدگى ندارد، و شرائط تاثير، در آن جمع است، الفاظش شيرين و جذاب تعبيراتش زنده و پر معنى، انذارها و بشارت هايش صريح و گويا، داستان هايش واقعى و پر محتوا، دلائلش قوى و محكم، منطقش
    __________________________________________________
    (1) در باره ماجراى قوم نوح (ع) بحثهاى مشروحى در ذيل آيات 25 تا 49 سوره هود (جلد 9 تفسير نمونه) صفحه 68 تا 125 آورده‏ايم.
    تفسير نمونه، ج‏23، ص: 36
    شيوا و متين، خلاصه آنچه لازمه تاثير گذاردن يك سخن است در آن جمع است، و به همين دليل هر زمان دل هاى آماده با آن تماس يابد، مجذوب آن مى‏ شود و در طول تاريخ اسلام نمونه ‏هاى عجيب و شگفت‏ انگيزى از تاثير عميق قرآن در دل هاى آماده ديده مى ‏شود، كه شاهد گوياى اين امر است.
    ولى چه مى‏ توان كرد هنگامى كه نطفه حياتى يك بذر مرده باشد، اگر در بهترين زمين ها آن را جاى دهند، و از آب كوثر زير نظر بهترين باغبان ها آبيارى كنند، هرگز نمو نخواهد كرد و گل و گياهى از آن نمى‏ رويد.
    التماس دعا
    دوست گرامی

    من طوفان نوح را به زیر سوال نبردم و مشکلی با اندازه کشتی و حیوانات داخل آن ندارم. شما به قدرت پروردگار عالم اشاره می فرمایید. در این نکته شکی نیست


    اما سوال اصلی من این است چرا مانند حیوانات، گیاهان نیز جمع آوری نشدند؟ متاسفانه پاسخ های شما به جنبه هایی غیر از سوال اصلی می پردازد





    وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ
    دعام کنید
    للَّهِ مِنْ عِبادِهِ خِيَرَتانِ، فَخِيَرَتُهُ مِنَ الْعَرَبِ قُرَيْشٌ وَمِنَ الْعَجَمِ فارْسٌ.
    از بندگان خدا دو گروه برگزيده و نيكو هستند. بندگان نيكو و برگزيده عرب، قريش مى‏باشد و بندگان نيكو و برگزيده عجم فارس‏ها هستند.
    المناقب، ابن شهر آشوب: 4/ 167؛ بحار الأنوار: 46/ 4؛ ربيع الابرار: 1/ 402402

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    اما سوال اصلی من این است چرا مانند حیوانات، گیاهان نیز جمع آوری نشدند؟ متاسفانه پاسخ های شما به جنبه هایی غیر از سوال اصلی می پردازد
    اللهم عجل لولیک الفرج

    سلام

    با احازه

    استاد گرامی برای این شبهه آیا می توانید آیه را به عربی ریشه یابی کنید؟
    مخصوصا واژه های


    نقل قول نوشته اصلی توسط Anoushiravan نمایش پست ها
    لْنَا احْمِلْ فيها مِنْ کُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ
    زوجین اثنین و کل آیا این لغات تنها به حیوانات اطلاق می شود یا به گیاهان هم اطلاق می شود؟
    یا تنها به موجودات زنده یا متحرک می گویند؟
    اگر این کلمات شامل کل موجودات زنده باشد پس آیا میشه نتیجه گرفت از گیاهان هم وارد کشتی شد؟
    و غذای چهار پایان نیز این گونه تآمین شد؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود