صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا عذاب پیامبر دو برابر است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    اشاره چرا عذاب پیامبر دو برابر است؟




    قرآن به پيامبر هشدار مي دهد كه اگر نيروي عصمتت نبود و تو را منع از تمايلت به مشرکين نمي كرد ما دو برابر مشركين تو را در دنيا و آخرت عذاب مي كرديم. اگر پيامبر نيروي عصمت نداشت، ديگر پيامبر نبود و شخص عادي بود كه قطعا مي توانست مورد وسوسه شيطان قرار گيرد و نسبت به مشركين متمايل شود آنوقت ديگر چرا بايد دوبرابر آنان عذاب ببينند و حال آن كه تنها كمي به آنها مايل شده بود؟:
    الإسراء : 74 و 75 وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليلاً، إِذاً لَأَذَقْناكَ ضِعْفَ الْحَياةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنا نَصيراً

    و اگر ما تو را ثابت قدم نمى‏ساختيم (و در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودى)، نزديك بود به آنان تمايل كنى. اگر چنين مى‏كردى، ما دو برابر مجازات (مشركان) در زندگى دنيا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از مرگ، به تو مى‏چشانديم سپس در برابر ما، ياورى براى خود نمى‏يافتى!
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ در ساعت ۱۱:۲۵
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,556
    حضور
    175 روز 12 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58346





    با نام و یاد دوست



    چرا عذاب پیامبر دو برابر است؟





    کارشناس بحث: استاد یاسین



  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,068
    حضور
    36 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    « وَ لَوْ لَا أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيًْا قَلِيلاً إِذًا لَّأَذَقْنَكَ ضِعْفَ الْحَيَوةِ وَ ضِعْفَ الْمَمَاتِ ثمُ‏َّ لَا تجَِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا»[1]



    « و اگر ما تو را ثابت قدم نمى ‏ساختيم (و در پرتو مقام عصمت، مصون از انحراف نبودى)، نزديك بود به آنان تمايل كنى.


    اگر چنين مى ‏كردى، ما دو برابر مجازات (مشركان) در زندگى دنيا، و دو برابر (مجازات) آنها را بعد از مرگ، به تو مى‏چشانديم سپس در برابر ما، ياورى براى خود نمى ‏يافتى! »



    آيه اول و دوم در حقيقت اشاره به دو حالت مختلف پيامبر ص است:

    حالت اول كه حالت بشرى و انسان عادى است و در آيه نخست بيان شده ايجاب مى‏كند كه وسوسه‏هاى دشمنان در او اثر بگذارد، بخصوص اگر مصالحى ظاهرا در اين انعطاف به چشم بخورد، مانند اميد به اسلام سران شرك بعد از اين انعطاف، و يا پيشگيرى از خونريزى و درگيريهاى بيشتر، و هر بشر عادى هر قدر قوى باشد احتمال تحت تاثير واقع شدن در برابر اين وسوسه ‏ها را دارد.


    ولى آيه دوم جنبه روحانى و عصمت الهى و لطف خاص پروردگار را بيان مى‏كند كه شامل حال پيامبران مخصوصا پيامبر اسلام ص در بحرانى‏ترين لحظات زندگى بود.[2]



    چرا عذاب مضاعف؟



    روشن است كه هر قدر مقام انسان از نظر علم و آگاهى و معرفت و ايمان بالاتر رود، اعمال نيك او به همان نسبت عمق و ارزش بيشتر، و طبعا ثواب فزونترى خواهد داشت، لذا در بعضى از روايات مى‏خوانيم ان الثواب على قدر العقل:


    " ثواب به نسبت عقل آدمى داده مى‏شود" « اصول كافى جلد اول كتاب العقل و الجهل صفحه 9 حديث 8».


    كيفرها و مجازاتها نيز به همين نسبت بالا خواهد رفت، يك انسان بى سواد و ضعيف الايمان اگر گناه كبيره‏اى مرتكب شود، چندان غير منتظره نيست و به همين دليل مجازات كمترى دارد، اما يك فرد با ايمان و عالم پرسابقه هر گاه گناه صغيره ‏اى نيز انجام دهد جاى تعجب خواهد بود، و چه بسا مجازات او در برابر اين گناه كوچك از مجازات آن عامى بى سواد در برابر آن گناه كبيره شديد و سنگين‏تر باشد.[3]




    [1] - سوره اسراء،آیه74-75.

    [2] - تفسير نمونه، ج‏12، ص: 212

    [3] - تفسير نمونه، ج‏12، ص: 213




    چرا عذاب پیامبر دو برابر است؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    حالت اول كه حالت بشرى و انسان عادى است و در آيه نخست بيان شده ايجاب مى‏كند كه وسوسه‏هاى دشمنان در او اثر بگذارد، بخصوص اگر مصالحى ظاهرا در اين انعطاف به چشم بخورد، مانند اميد به اسلام سران شرك بعد از اين انعطاف، و يا پيشگيرى از خونريزى و درگيريهاى بيشتر، و هر بشر عادى هر قدر قوى باشد احتمال تحت تاثير واقع شدن در برابر اين وسوسه ‏ها را دارد.
    آیا در این حالت نخست، پیامیر یک آدم عادی است یا خیر؟
    شما تأثیر وسوسه در پیامبر را در حالت نخست طبیعی دانسته اید یعنی توقع تأثیر وسوسه از پیامبر را دارید! یعنی پیامبر یک آدم عادی است!
    شما خود گفته اید که آدم عادی اگر خطایی بکند مجازاتش کمتر است!
    ولی قرآن می گوید اگر وسوسه در پیامبر (در حالت نخست) تأثیر کند عذابش دو برابر است!

    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۶
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  9. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    494
    حضور
    6 روز 18 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    741



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    چرا عذاب مضاعف؟


    روشن است كه هر قدر مقام انسان از نظر علم و آگاهى و معرفت و ايمان بالاتر رود، اعمال نيك او به همان نسبت عمق و ارزش بيشتر، و طبعا ثواب فزونترى خواهد داشت، لذا در بعضى از روايات مى‏خوانيم ان الثواب على قدر العقل:

    " ثواب به نسبت عقل آدمى داده مى‏شود" « اصول كافى جلد اول كتاب العقل و الجهل صفحه 9 حديث 8».
    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها
    كيفرها و مجازاتها نيز به همين نسبت بالا خواهد رفت، يك انسان بى سواد و ضعيف الايمان اگر گناه كبيره‏اى مرتكب شود، چندان غير منتظره نيست و به همين دليل مجازات كمترى دارد، اما يك فرد با ايمان و عالم پرسابقه هر گاه گناه صغيره ‏اى نيز انجام دهد جاى تعجب خواهد بود، و چه بسا مجازات او در برابر اين گناه كوچك از مجازات آن عامى بى سواد در برابر آن گناه كبيره شديد و سنگين‏تر باشد

    عذاب پیامبر به میزان عقلش بیشتر است؟! این یعنی که عقل پیامبر دو برابر ماست؟!! استغفر الله



    بعد هم ممکن است سوال شود که این آیه خلاف آیه ی مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى إِلّا مِثْلَها وَ هُمْ لايُظْلَمُونَ نیست؟

    این جواب داده می شود که بله هر کسی به هر میزان گناه کند به همان اندازه مجازات می شود اما بعضی اشخاص دو شخصیت دارند یک شخصیت حقیقی(به عنوان یک انسان) و یک شخصیت حقوقی (به عنوان پیامبر و یا ...) به همین دلیل برای هر شخصیت یک عذاب در نظر گرفته می شود و مجموعا دو عذاب می شود.

    مانند همسران پیامبر که اگر گناه کنند دو برابر عذاب می بینند عذابی به خاطر یک انسان بودن و عذابی به خاطر شخصیت حقوقی یعنی همسر پیامبر بودن يا نِساءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضاعَفْ لَهَا الْعَذابُ ضِعْفَيْنِ وَ كانَ ذالِكَ عَلَى اللهِ يَسِيراً


    و در مورد پاداش هم همینطور است وَ مَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صالِحاً نُؤْتِها أَجْرَها مَرَّتَيْنِ وَ أَعْتَدْنا لَها رِزْقاً كَرِيماً

    و الله العالم



  10. صلوات ها 2


  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,068
    حضور
    36 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و احترام

    وسوسه ای که در مورد پیامبر(ص) ذکر شد، از قبیل وسوسه های سایرین نیست که از روی هوای نفس و به دنبال شهوت باشد، بلکه پیامبر(ص) در فکر و نیت هدایت مردم بودند و به این قصد بود که میخواستند به هر نحوه ای و با هر وسیله ی ممکن آنان را هدایت کنند. خداوند در این رابطه می فرماید:« فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ عَلى‏ آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَديثِ أَسَفا» [1](گويى مى‏خواهى بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاك كنى اگر به اين گفتار ايمان نياورند).

    «لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنينَ»[2] (گويى مى‏خواهى جان خود را از شدّت اندوه از دست دهى بخاطر اينكه آنها ايمان نمى‏آورند).

    بنابراین پیامبر(ص) مرتکب عمل خلافی نشده بودند، بلکه در هدایت مردم و دلسوزی زیاد تلاش می کردند.


    [1] - سوره کهف،آیه6.

    [2] - سوره شعراء،آیه3.




    چرا عذاب پیامبر دو برابر است؟
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    672
    حضور
    4 روز 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    24
    صلوات
    3667



    سلام
    اشتباه نشه که وسوسه در این آیه هنوز به مرحله عمل نرسیده!!!!یعنی مراد از تمایل در این ایه تمایل ذهنی است که حتی این تمایل در پیغمبر رخ نداده چه برسه به انجام عمل!!!
    ضمنا این ایه از باب هشدار به مومنین است.
    این ایه نشان دهنده این است که غضب خداوند هم دارای مراتبی است:
    هم برای انسانهای عادی و هم برای افراد خاص


  14. صلوات


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329



    نقل قول نوشته اصلی توسط یاسین نمایش پست ها

    وسوسه ای که در مورد پیامبر(ص) ذکر شد، از قبیل وسوسه های سایرین نیست که از روی هوای نفس و به دنبال شهوت باشد، بلکه پیامبر(ص) در فکر و نیت هدایت مردم بودند و به این قصد بود که میخواستند به هر نحوه ای و با هر وسیله ی ممکن آنان را هدایت کنند.
    این که رهبران بخواهند به هر وسیله ممکن به اهدافشان برسند، چالشی است که همیشه آنها با آن درگیرند. آیا مسلمانی که در این روزگار نام خود را اصولگرا می گذارند و با کشتار انسانهای کوچه و بازار و کافر نامیدن آنها، در زعم خود سعی در اجرای فرماین خداوند دارند، جزو کسانی نیستند که می خواهند به هر وسیله ای که شده با هداف معنوی خود برسند!
    اصلا قسمت عمده و خطرناک گناه هر شخصی، گناهانی است که به عنوان شخصیتی او مربوط می شود! این که شما بیایید زشت ترین گناهان را مثلا شهوات بدانید و بعد بگویید پیامبر که از این گناهان بدور بوده است بلکه می خواسته است به طریق ممکنی انسانها را هدایت کند این سؤال را پاسخ نمی دهد بماند، آن را بیشتر هم می کند!


    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  16. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    آیا مسلمانی که در این روزگار نام خود را اصولگرا می گذارند و با کشتار انسانهای کوچه و بازار و کافر نامیدن آنها،
    والا فعلاً که اونها دارند مسلمانان را میکشند

    حتی در فضای مجازی!!!!!!!!!!!

  17. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    1,852
    حضور
    28 روز 22 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3877



    بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام و خداقوت
    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    وَ لَوْ لا أَنْ ثَبَّتْناكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئاً قَليلاً،
    جناب یاسین و دیگر دوستان

    ربطی به «لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین» ندارد؟

    و با پذیرش تعبیر بالا میزان عذاب، ربطی به عادی و خاص بودن پیامبر ندارد،
    بلکه در هر حال پیامبر(به معنای انسان خاص) مدنظر قرآن است،
    چه استغفرالله تحت وسوسه قرار بگیرد و چه نگیرد.

    اینطور بگم پیغمبر تحت وسوسه قرار نمی گرفت
    ولی خدا این فعل رو به خودش نسبت میده، چون دادن این نسبت به خودش واقعی تر است تا نسبت دادن به پیغمبر(ص) است.

    و البته این نسبت درمورد افعال نادرست مطرح نیست.
    ویرایش توسط سلمان14 : ۱۳۹۲/۰۵/۱۷ در ساعت ۱۲:۰۵

  18. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود