صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329

    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن




    بعضي تعبيرهاي قرآن موجب فتنه است. اين فتنه گري با توضيف قرآن به هدايت گري و تبيان و نور، چگونه سازگار است؟:
    الإسراء : 16 وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً

    و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم، خوشگذرانانش را وا مى‏ داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد، پس آن را [يكسره‏] زير و زبر كنيم.
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 22 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58311





    با نام و یاد دوست



    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن





    کارشناس بحث: استاد میقات



  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    بعضي تعبيرهاي قرآن موجب فتنه است. اين فتنه گري با توضيف قرآن به هدايت گري و تبيان و نور، چگونه سازگار است؟:
    الإسراء : 16 وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً

    و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم، خوشگذرانانش را وا مى‏ داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد، پس آن را [يكسره‏] زير و زبر كنيم.

    «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»
    و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بيان مى‏ داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آنها را به شدّت درهم مى ‏كوبيم. (اسراء، 16)


    با سلام و درود

    در این زمینه چند نکته عرض می شود:

    1. خداوند هرگز امر به فسق و فجور نكرده، بلكه صريحا فرموده: «قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ»؛ بگو: خداوند (هرگز) به كار زشت فرمان نمى ‏دهد. (اعراف، 28)

    2. خداوند هرگز قبل از اتمام حجت و بيان دستوراتش كسى را مؤاخذه و مجازات نمى‏ كند، بلكه ابتدا به بيان دستورهایش مى ‏پردازد، اگر مردم اطاعت نکردند و به فسق و مخالفت برخاستند و همه را زير پا گذاشتند، فرمان عذاب در باره آنها تحقق مى ‏پذيرد و به دنبال آن هلاكت است: «وَ ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً» (اسراء، 15)

    3. از نظر عقلی جايز نيست كه خداوند پيش از ارتكاب معصيت، اراده عذاب كند، زيرا عذاب عقوبت است و عقوبت، نتيجه گناه است و هر گاه گناهى انجام نگرفته باشد، دادن كيفر روا نيست.


    4. در این آيه به چهار مرحله اشاره که با "فاء" تفریع بیان شده: مرحله دستور الهی، مرحله فسق و مخالفت، مرحله استحقاق مجازات، و مرحله هلاكت.

    5. تبیان و نور بودن قرآن به معنای این نیست که در تفسیر و برداشت از آیات قرآن، نیاز به دقت نیست و یا بدون توجه به ادله و آیات دیگر می توان قرآن را تفسیر کرد.


    بنابر این:

    خداوند، آنها را به هدايت و پرهيزگارى فرمان مى ‏دهد، ولى چون آنان به فرمان عمل نمى‏ كنند و بلكه فسق و نافرمانى نسبت به آن از خود نشان مى ‏دهند، مستحق نزول بلا و هلاکت می شوند، و فرمان و سنت الهی در مورد آنها اجرا می شود.

    لذا این عذاب و نابودی، نتیجه عصیان و نافرمانی خود آن ها بوده است؛ شاهد آن هم آیه های قبل است:

    «مَّنِ اهْتَدَى‏ فَإِنَّمَا يهْتَدِى لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيهَا»؛ هر كس هدايت شود، براى خود هدايت يافته و آن كس كه گمراه گردد، به زيان خود گمراه شده است‏. (اعراف، 15)


    ____________
    ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 626؛ تفسير نمونه، ج ‏12، ص 59؛ ترجمه الميزان، ج ‏13، ص 84؛ تفسير جوامع الجامع، ج ‏2، ص 321.

    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125





    بیان تفسیری دیگر



    عذابى الهی، ضابطه و قاعده دارد و بر اساس سنت ‏هاى الهى است.

    يكى از آن سنت ها اين است كه پيدايش گروه رفاه زده و اشرافى در يك جامعه كه ارزش‏هاى معنوى را زير پا مى‏ گذارند، باعث سقوط آن جامعه مى ‏شود.

    اين گروه كه در قرآن به عنوان «مترفين» خوانده مى ‏شوند، باعث گسترش و شيوع فساد در جامعه مى‏ شوند و جامعه را به فساد و تباهى مى ‏كشند.

    طبق اين آيه (اسراء، 16)، وقت سقوط و نابودى يك جامعه زمانى فرا مى ‏رسد كه خداوند با ارسال پيامبر، گروه "مترف" را به اطاعت از خود و پيروى از ارزش ‏هاى معنوى فرمان مى ‏دهد ولى آنان به فسق و فجور روى مى ‏آورند و خدا را نافرمانى مى ‏كنند و چنان مى ‏شود كه آن جامعه سزاوار هلاكت و تباهى مى‏ گردد و قابليت بقا را از دست مى‏ دهد و به دنبال آن خداوند آن جامعه را نابود مى ‏سازد.


    دو نکته:

    1. اراده برای هلاکت، به اين معنا نيست كه خداوند اول نابودى آن ها را اراده مى ‏كند، سپس پيامبرى مى ‏فرستد تا آنان نافرمانى كنند و نابود شوند، بلكه منظور بيان يك سنت الهى است، يعنى اراده خداوند از پيش به نابودى جامعه‏ اى كه خدا را نافرمانى كنند و به فسق و فجور بپردازند تعلق گرفته، و اين يك اراده كلى و يك قاعده عمومى است.

    حال اگر جامعه ‏اى در برابر فرمان الهى بايستد و به ناسپاسى روى آورد و در گناه و فسق غوطه ‏ور شود، خود را در مسير اين سنت كلى خداوند قرار مى ‏دهد و سزاوار نابودى و هلاكت مى‏ گردد.

    2. منظور از «أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها» اين نيست كه ما به مترفين فرمان مى‏ دهيم كه فسق كنند، بلكه منظور اين است كه ما به مترفين فرمان مى ‏دهيم، يعنى دستورهاى لازم را ابلاغ مى ‏كنيم ولى آنان نافرمانى مى ‏كنند. (ر.ک: تفسیر كوثر، ج ‏6، ص 270)


    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    بعضي تعبيرهاي قرآن موجب فتنه است. اين فتنه گري با توضيف قرآن به هدايت گري و تبيان و نور، چگونه سازگار است؟:
    الإسراء : 16 وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً
    و چون بخواهيم شهرى را هلاك كنيم، خوشگذرانانش را وا مى‏ داريم تا در آن به انحراف [و فساد] بپردازند، و در نتيجه عذاب بر آن [شهر] لازم گردد، پس آن را [يكسره‏] زير و زبر كنيم.
    سلام
    بیان سنتهای الهی که اغلب سنتهای تکوینی است و آخر و عاقبت امور را و از جمله سرانجام امتها و ملتها را نشان می دهد فتنه گری نیست
    از این بیان قرآنی دانسته می شود که :
    1- بعضی اقوام و ملتها و فرهنگها پایانی دارند
    2- افزایش مترفین جامعه و فسق و فجور آنان با اراده الهی بر هلاک آنها همراه است
    3- افزایش مترفین ( ثروتمندان بی درد و فاسق ) جامعه هشداری برای ملتهاست
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    فتنه يعني چه و خدا يا مردم مسول ان هستند ؟

    وَمَن يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئًا أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ {المائدة/41}

    أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ {التوبة/126}

    أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ {العنكبوت/2}

    إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ {التغابن/15}




  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها

    با سلام

    فتنه يعني چه و خدا يا مردم مسول ان هستند ؟

    وَمَن يُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَن تَمْلِكَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَيْئًا أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَمْ يُرِدِ اللّهُ أَن يُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ {المائدة/41}

    أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ {التوبة/126}

    أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ {العنكبوت/2}

    إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَاللَّهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ {التغابن/15}



    با سلام و درود

    پرداختن به این مطلب موجب خارج از موضوع تاپیک می شود.

    موضوع تاپیک راجع به فتنه نیست بلکه استارتر از مطلب دیگری سؤال کرده اند و آن این که چرا برخی تعابیر قرآن واضح و آشکار نیست؛ و این عدم وضوح می تواند موجب اختلاف برداشت شده و مشکل ساز شود.

    لذا مراد ایشان از تعبیر به فتنه، آن فتنه مصطلح نیست.

    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    تعجب از اینهمه نادانی نادانی خودم و دیگران
    نوشته
    138
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    329




    شما و دوست دیگرمان هیچ اشاره ای به چرایی این تعبیر قرآن نکردند! فقط توضیحاتی داده اید که تفسیر ناجور از این آیه نشود و ما هم برداشت ناجور نکردیم! فقط سؤال کردیم چرا باید قرآن که تبیان و نور است طوری حرف بزند که زمینه تفسیر ناجور بوجود بیاید؟ آیا اگر این سخن توسط غیر قرآن نقل میشد بالافاصله به او تاخته نمیشد که «آقا این چه سخنی است؟» و یا لااقل به او گفته می شد: «این چه طرز سخن گفتنی است؟»
    شما باید برای من توضیح دهید دلیل این نوع تعبیر قرآن چیست؟

    ویرایش توسط جویا : ۱۳۹۲/۰۴/۲۱ در ساعت ۱۶:۱۴
    کمتر اثبات کن! بیشتر بیاموز!

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط جویا نمایش پست ها
    شما و دوست دیگرمان هیچ اشاره ای به چرایی این تعبیر قرآن نکردند! فقط توضیحاتی داده اید که تفسیر ناجور از این آیه نشود و ما هم برداشت ناجور نکردیم! فقط سؤال کردیم چرا باید قرآن که تبیان و نور است طوری حرف بزند که زمینه تفسیر ناجور بوجود بیاید؟ آیا اگر این سخن توسط غیر قرآن نقل میشد بالافاصله به او تاخته نمیشد که «آقا این چه سخنی است؟» و یا لااقل به او گفته می شد: «این چه طرز سخن گفتنی است؟»
    شما باید برای من توضیح دهید دلیل این نوع تعبیر قرآن چیست؟

    با سلام و درود

    نمی دانم شما فارسی زیان هستید یا نه؟ این سؤال ممکن است برای فارسی زبان ها پیش بیاید و الا از نظر ادبیات زبان عربی هیچ اشکالی ندارد.

    اگر زبان فارسی بود با قرار دادن یک ویرگول (،) بعد از «مُتْرَفيها»، معلوم می شد که یک فاصله ای در این جا هست و این دو کلمه، متصل به هم و دنباله هم نیستند. ولی این در زبان عربی نیست.

    لذا تفاوت نگارشی زبانها، به عنوان ایراد بر زبان دیگر نیست. ما باید ببینیم آیا در خود آن زبان، این گونه بیان، عیب محسوب می شود یا نه؛ که نمی شود.

    از طرفی باید توجه داشت که قرآن مجموعه ای از تعالیم و ارزشهای دینی است و نباید انتظار داشت که مراجعه به آن مانند سایر کتب باشد. اصلا بطور کلی کتب مقدس و نیز کتب تخصصی، در مراجعه و برداشت از آنها، شیوه خاص خود را دارند.

    ضمنا تبیان و نور بودن قرآن، به معنای بی نیازی همه آیات از تفسیر و تبیین نیست.

    چرایی تعبیرهای فتنه آمیز قرآن

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    علاقه
    حقیقت
    نوشته
    2,117
    حضور
    32 روز 20 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5955



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «وَ إِذا أَرَدْنا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنا مُتْرَفيها فَفَسَقُوا فيها فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْناها تَدْميراً»
    و هنگامى كه بخواهيم شهر و ديارى را هلاك كنيم، نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بيان مى‏ داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آنها را به شدّت درهم مى ‏كوبيم. (اسراء، 16)

    سلام

    اول ایه می گوید هنگامی که بخواهیم شهری و دیاری را هلاک کنیم
    تا همینجا یک سوال : چرا خداوند ارداه به نابودی یک شهر یا دیار باید بکند در حالی که
    ظاهرا هم از ادامه ایه مشخص است که ان شهر استحقاق مجازات و نابود شدن را پیدا نکرده است ؟





    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    نخست اوامر خود را براى «مترفين» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بيان مى‏ داريم، سپس هنگامى كه به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات يافتند، آنها را به شدّت درهم مى ‏كوبيم. (اسراء، 16)
    سپس در ادامه ایه طوری زمینه را می خواهد فراهم کند که حتما این شهر به سمت نابودی برود انگار خداوند اراده به نابودی ان شهر کرده و سپس
    مقدمات ان را فراهم می کند

    سپس می گوید نخست اوامر خود را به مترفین می گوییم

    این اوامر چگونه به مترفین گفته می شود ؟ مگر قران قبلا و برای همه انسانها نیامده ؟
    و کلا این خطاب به مترفین به چه نحوی است ؟

    در ضمن از لحن ایه اینگونه استنباط می شود که این اوامر به عمد به مترفین گفته می شود تا انها مخالفت کرده و مستحق
    نابودی شوند
    یعنی از اول خدا اراده به نابودی کرده و سپس عواملش را فرهم می کند ؟

    علاوه بر سوالهای بالا سوال دیگر هم ایجاد می شود
    مگر نابودی و بقا یک شهر یا جوامع به دست خود انها نیست چرا خداوند فرموده هنگامی که ما اراده کنیم ؟
    چون در جایی در قران فرموده ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر خودشان اراده کنند



    خیلی تلاش کردم مردم بفهمند ولی آنها فقط خندیدند...
    چارلي چاپلين


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود