صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زمان بعثت و نزول قرآن ، یکی هستند یا متفاوتند ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    زمان بعثت و نزول قرآن ، یکی هستند یا متفاوتند ؟




    سلام علیکم

    با توجه به نظریات نزول دفعی و تدریجی قرآن به سوالات زیر پاسخ دهید :

    1 ) کدام یک اتفاق افتاده ؟ آیا امکان وقوع هر دو نوع نزول وجود داشته است ؟

    2 ) بعثت چه زمانی شروع شد ؟

    3 ) آغاز نزول صحیح قرآن ( از نظر دفعی یا تدریجی بودن آن ) چه زمان بود ؟

    4 ) آیا زمان آغاز نزول و به بعثت رسیدن پیامبر یکی بوده یا متفاوت است ؟

    با تشکر فراوان.


  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,517
    حضور
    174 روز 18 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58297





    با نام و یاد دوست





    زمان بعثت و نزول قرآن ، یکی هستند یا متفاوتند ؟




    کارشناس بحث: استاد هدی

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    به نام خدا
    سلام عليكم
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    سلام علیکم

    با توجه به نظریات نزول دفعی و تدریجی قرآن به سوالات زیر پاسخ دهید :

    1 ) کدام یک اتفاق افتاده ؟ آیا امکان وقوع هر دو نوع نزول وجود داشته است ؟
    در اين زمينه در ميان مفسرين و دانشمندان علوم قرآني اتفاق نظر وجود ندارد .
    برخي قرآن را داراي دو نزول دفعي و تدريجي مي دانند ومعتقدند كه قرآن نزول يكجا به بيت العزّه يا بيت معمور نازل شده و سپس در طول بيست سال بر پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نازل گشته است البته توضيحات و تعابير در ميان طرفداران اين نظريه متفاوت است . علامه طباطبايي كه يكي از معتقدين به نزول دفعي و تدريجي قرآن است در اين خصوص مي گويند كه قرآن كريم داراي يك حقيقت والا و وجودي بسيط است، همان‌گونه كه واجد يك حقيقت تفصيل يافته و تجزيه شده در قالب الفاظ و كلمات است ( يعني همين قرآني كه در دست ما مي باشد.) و اين مطلب را از آية اول سورة هود و آيات ديگري استفاده مي‌كنند، آن‌جا كه مي‌فرمايد: « كتاب احكمت آياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير؛ كتابي است كه آيات آن استحكام يافته، سپس از جانب حكيمي آگاه تشريح و بيان شده است.» در آيه، احكام در مقابل تفصيل قرار گرفته و معناي آن عدم تفصيل است، يعني قرآن در يك مرحله، اجزاء‌ و فصول نداشته و اين تفصيل و جزئيات آيات، كه اكنون در قرآن مشاهده مي‌كنيم، پس از مرحله احكام بوده است.
    يك بار همان حقيقت بسيط و روح كلي و متعالي قرآن، از لوح محفوظ كه مرتبه‌اي از علم الهي است، به صورت دفعي بر قلب مبارك پيامبر نازل شد. بار ديگر همان حقايق پس از تفصيل و پذيرش قالب الفاظ و آيه‌ها در ظرف مدت رسالت نبوي، متناسب با نيازهاي هدايتي امت و در زمانهاي خاص و متناسب با آيات، بر قلب و روح پيامبر نازل شده تا به مردم ابلاغ نمايد.(1)

    (1)- الميزان ، ج2، صص 18- 16

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    سلام علیکم

    با توجه به نظریات نزول دفعی و تدریجی قرآن به سوالات زیر پاسخ دهید :

    1 ) کدام یک اتفاق افتاده ؟ آیا امکان وقوع هر دو نوع نزول وجود داشته است ؟

    2 ) بعثت چه زمانی شروع شد ؟

    3 ) آغاز نزول صحیح قرآن ( از نظر دفعی یا تدریجی بودن آن ) چه زمان بود ؟

    4 ) آیا زمان آغاز نزول و به بعثت رسیدن پیامبر یکی بوده یا متفاوت است ؟

    با تشکر فراوان.
    سلام
    ظاهرا پیامبر اعظم قرآن کریم را دفعتا در سنین نوجوانی از ذات باریتعالی دریافت کرده اند و این همان انزالی است که قرآن کریم آنرا در ماه رمضان می داند اما بعثت که همان آغاز دریافت و ابلاغ تدریجی قران کریم است در چهل سالگی و با سوره علق آغاز شده است
    والله الموفق

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    و برخي نيز قرآن كريم را داراي يك نزول كه همان نزول تدريجي است مي دانند . مرحوم آيت الله معرفت به اثبات نظر خود در اين زمينه پرداخته و چنين مي گويند :
    "از چيزهايي كه دستاويزي براي باورمندان به نزول دوگانه - دفعي و تدريجي - قرآن قرار گرفته ، تفاوت بين دو تعبير «انزال و تنزيل» در مورد نزول قرآن است . آنان گفته‏اند : هر جا تعبير به «انزال قرآن» شده ، مراد نزول دفعي آن است ، مانند : «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ؛ ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شد» ،(بقره/185) «إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ ؛ ما آن را در شبي مبارك نازل كرديم» ،(دخان/3) و «إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛ ما آن را در شب قدر فرو فرستاديم» .(قدر/1(
    و امّا تعبير به «تنزيل» ، نزول تدريجي را مراد مي‏ كند : «وَ قُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً ؛ و قرآني [با عظمت‏] را بخش بخش نازل كرديم تا آن را به آرامي بر مردم بخواني ، و آن را به تدريج نازل كرديم» .(اسراء/106)
    راغب اصفهاني گويد : تفاوت انزال و تنزيل در توصيف قرآن و فرشتگان آن است كه «تنزيل» ، اختصاص به موردي دارد كه به نازل كردن آن جداگانه و يكي پس از ديگري اشاره مي‏ كند ، ولي «انزال» عام است .
    او درباره آيات سه گانه نخست نيز مي‏ گويد : و همانا لفظ «انزال» را به خود ويژه گردانيد و نه «تنزيل» ، چون روايت شده كه قرآن ، يكجا به آسمان دنيا نازل شد ، سپس بخش بخش فرود آمد . و در آيه «الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْرًا وَ نِفَاقًا وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُواْ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ عَلَي‏ رَسُولِهِ ؛ باديه‏ نشينان عرب ، در كفر و نفاق [از ديگران‏] سخت تر ، و به اين كه حدود آن چه را خدا بر فرستاده ‏اش نازل كرده ندانند ، سزاوارترند» .(توبه/97) لفظ «انزال» آورد تا اعمّ باشد . و در آيه «لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَي‏ جَبَلٍ ؛ اگر اين قرآن را بر كوه نازل مي‏كرديم . . .» .(حشر/21) نفرمود : «لَوْ أَنزَلْنَا» ، تا بفهماند اگر ما يكبار آن را به تو داديم ، چندين بار در اختيار تو ننهاده‏ ايم «لَّرَأَيْتَهُ خَشِعًا . . .» .(حشر/21)"(1)

    (1)- التمهيد ، ايت الله معرفت ، ج 1 ، صص 466-474



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۴:۴۱

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    ايشان در ادامه نظر مرحوم علامه را در باب نزول دفعي و تدريجي نقد نموده و شاهد مثال از آيات بر كاربرد انزال در معناي نزول تدريجي آورده اند :
    "سرور علامه طباطبايي در پي آن دو ، بر اين مطلب تأكيد كرده و پاي فشرده است كه تعبير به «انزال» ، به اعتبار نزول حقيقت بسيط قرآن به صورت دفعي در شب قدر ماه رمضان بوده ، ولي تنزيل ، نزول بخش‏هاي آن به صورت تدريجي در تمام مدت رسالت است .(1)
    ليك به نظر مي‏رسد حقيقت چيزي ديگر است ، چرا كه خداوند ، اين سخن عرب را نقل فرموده كه : «لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَ احِدَةً ؛ چرا قرآن يكجا بر او نازل نشد؟»(فرقان/32) در اين جا ، از نزول دفعي قرآن ، تعبير به «تنزيل» شده . همچنين : «لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَآءِ مَلَكًا رَّسُولًا ؛ ما از آسمان بر آنان فرشته ‏اي را به عنوان رسول ، فرو مي‏ فرستاديم» .(اسراء /95) روشن است كه فرشته ، شخص مي‏باشد و كم‏كم و به تدريج فرود نمي‏ آيد . نيز آيه : «وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ؛ و گفتند چرا بر او آيه ‏اي از پروردگارش نازل نم ي‏شود» .(رعد/7) و يك آيه ، يكجا نازل مي‏گردد . و آيه : «وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُواْ لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ ؛ و كساني كه ايمان آوردند مي‏ گويند: چرا سوره ‏اي نازل نشد؟» .(محمد/20) يعني نزول دفعي آن . و آيه : «وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ ؛ و اگر كتابي در كاغذي بر تو نازل مي‏ كرديم تا آن را لمس كنند . . .» .(انعام/7) يعني نزول آن به صورت يكجا .
    اشكال ديگر ديدگاه علامه كه واژه «انزال» را ويژه امور بسيط دانسته ، اين آيه است : «هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَبِهَتٌ ؛ او كسي است كه كتاب را بر تو نازل كرد ، [بخشي‏] از آن ، آياتي محكم‏ اند كه آن‏ها ، اساس كتاب مي‏ باشند ، و [بخشي ]ديگر ، آيات متشابه» .(آل عمران/7) كتاب نازل شده كه در آن ، محكم و متشابه وجود دارد ، همين قرآني است كه تفصيل و تبيين دارد .
    نيز آيه «وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلاً ؛ او كسي است كه كتاب را به تفصيل به سوي شما نازل كرده است» .(انعام/114) آن چه به صورت «مفصَّل» نازل شده [و با تعبير أنزل آمده‏] همين قرآني است كه جدا جدا نازل گرديده .
    و هر دو تعبير درباره قرآن ، در يك آيه جمع شده است : «وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ؛ و ما ذكر [: قرآن‏] را به تو نازل كرديم تا براي مردم ، آن چه را بسويشان نازل شده ، تبيين نمايي و باشد كه آنان ، بينديشند» .(نحل/44)"(2)

    (1)- الميزان ، ج2، صص 18- 16
    (2)- التمهيد ، ايت الله معرفت ، ج 1 ،صص 475-483


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۲/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۴:۴۴

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط هدی نمایش پست ها
    ليك به نظر مي‏رسد حقيقت چيزي ديگر است ، چرا كه خداوند ، اين سخن عرب را نقل فرموده كه : «لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَ احِدَةً ؛ چرا قرآن يكجا بر او نازل نشد؟»(فرقان/32) در اين جا ، از نزول دفعي قرآن ، تعبير به «تنزيل» شده . همچنين : «لَنَزَّلْنَا عَلَيْهِم مِّنَ السَّمَآءِ مَلَكًا رَّسُولًا ؛ ما از آسمان بر آنان فرشته ‏اي را به عنوان رسول ، فرو مي‏ فرستاديم» .(اسراء /95) روشن است كه فرشته ، شخص مي‏باشد و كم‏كم و به تدريج فرود نمي‏ آيد . نيز آيه : «وَقَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِّن رَّبِّهِ ؛ و گفتند چرا بر او آيه ‏اي از پروردگارش نازل نم ي‏شود» .(رعد/7) و يك آيه ، يكجا نازل مي‏گردد . و آيه : «وَ يَقُولُ الَّذِينَ آمَنُواْ لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَآ أُنزِلَتْ سُورَةٌ ؛ و كساني كه ايمان آوردند مي‏ گويند: چرا سوره ‏اي نازل نشد؟» .(محمد/20) يعني نزول دفعي آن . و آيه : «وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ ؛ و اگر كتابي در كاغذي بر تو نازل مي‏ كرديم تا آن را لمس كنند . . .» .(انعام/7) يعني نزول آن به صورت يكجا .
    اشكال ديگر ديدگاه علامه كه واژه «انزال» را ويژه امور بسيط دانسته ، اين آيه است : «هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَبِهَتٌ ؛ او كسي است كه كتاب را بر تو نازل كرد ، [بخشي‏] از آن ، آياتي محكم‏ اند كه آن‏ها ، اساس كتاب مي‏ باشند ، و [بخشي ]ديگر ، آيات متشابه» .(آل عمران/7) كتاب نازل شده كه در آن ، محكم و متشابه وجود دارد ، همين قرآني است كه تفصيل و تبيين دارد .
    نيز آيه «وَهُوَ الَّذِي أَنزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلاً ؛ او كسي است كه كتاب را به تفصيل به سوي شما نازل كرده است» .(انعام/114) آن چه به صورت «مفصَّل» نازل شده [و با تعبير أنزل آمده‏] همين قرآني است كه جدا جدا نازل گرديده .
    و هر دو تعبير درباره قرآن ، در يك آيه جمع شده است : «وَ أَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ؛ و ما ذكر [: قرآن‏] را به تو نازل كرديم تا براي مردم ، آن چه را بسويشان نازل شده ، تبيين نمايي و باشد كه آنان ، بينديشند» .(نحل/44)"(2)
    سلام
    ظاهرا این اشکال جناب معرفت وارد نیست چراکه علامه انزال را اعم از تدریجی و دفعی گرفته اند و آنچه که دفعی بودن را در آیاتی که با تعبیر انزال آمده ثابت می کند شواهدی از قبیل آمدن ضمیر غایب است
    انا انزلنا
    ه فی لیله القدر
    همانا ما آنرا در شب قدر نازل کردیم
    و اگر منظور از انزال همان نزول تدریجی بود با توجه به دقت غریب قرآن در طرح مطالب و حقایق باید می فرمود : انا انزلنا منه فی لیله القدر تا دلالت کند براینکه بخشی از قرآن در شب قدر نازل شده است نه تمام آن
    پس بیان علامه صحیح است و انزال اعم از نزول دفعی و تدریجی است و چیزی که نشان دهنده نوع آن است قرائن موجود دیگر جمله است
    والله الموفق


    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    بعثت چه زمانی شروع شد ؟
    آن چه نزد ما[ شيعه] در تعيين روز مبعث صحيح است ، روز بيست و هفتم ماه رجبِ اصب [ : فروريزنده رحمت ]مي ‏باشد ، آن سان كه در روايات اهل بيت‏ عليهم السلام آمده و روزه ، عبادات و آداب ويژه آن مستحب است و شيعه اماميه بدان ملتزم بوده هر ساله ، اين روز مبارك را مقدس مي‏ شمرند ، روزي كه در آن ، رحمت بر همه مردم نازل گشته و درهاي بركت گسترده ، بر اهل زمين گشوده شده است ، چرا كه پيامبرصلي الله عليه وآله به عنوان رحمتي براي جهانيان ، برانگيخته شد . چه روز مباركي!
    امام صادق ‏عليه السلام فرمود : «در روز بيست و هفتم رجب ، نبوت بر رسول خداصلي الله عليه وآله نازل شد .»(1) و فرمود : «روزه روز بيست و هفتم رجب را رها نكن ، چرا كه روز نزول نبوّت بر محمدصلي الله عليه وآله است» .(2)
    و امام رضاعليه السلام فرمود : «خداوند بزرگ ، محمّدصلي الله عليه وآله را به عنوان رحمتي براي جهانيان ، در بيست و هفتم رجب مبعوث نمود . پس هر كه آن روز را روزه دارد ، خداوند برايش [پاداش ]روزه شصت ماه را ثبت فرمايد .»(3)
    روايات در اين مورد از طرق اهل بيت‏ عليهم السلام فراوان است.(4)
    البته علامه مجلسي بطور كلي 5 نظر را در خصوص آغاز بعثت مطرح مي كنند :
    اوّل : هفدهم ماه رمضان .
    دوم : هجدهم ماه رمضان .
    سوم : بيست و چهارم ماه رمضان .
    چهارم : دوازدهم ربيع الاوّل .
    پنجم : بيست و هفتم ماه رجب .(5) و (6)

    (1)- بحار الانوار ، ج 88 ، ص 189، ح 21
    (2)- اصول كافي ، ج4 ، ص 149، ح 1
    (3)- ر.ك : همان ، ح 2
    (4)- به نقل از التمهيد ، ج 1 ، ص 156
    (5)- بحار الانوار ، ج 18 ، ص 190
    (6)- به نقل از التمهيد ، همان، ص 157



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    آغاز نزول صحیح قرآن ( از نظر دفعی یا تدریجی بودن آن ) چه زمان بود ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    آیا زمان آغاز نزول و به بعثت رسیدن پیامبر یکی بوده یا متفاوت است ؟
    مرحوم ايت الله معرفت در توضيح و تبيين اينكه آيا آغاز نزول قرآن و بعثت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم يكي است يا خير مي فرمايند :
    ترديدي نيست كه قرآن ، در شب قدر از ماه رمضان بر رسول خداصلي الله عليه وآله نازل گرديد ، به دليل اين آيات : «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ؛ ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شد» .(بقره/185) و «إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَرَكَةٍ ؛ ما در حقيقت آن را در شبي مبارك نازل كرديم» .(دخان/3) و «إِنَّآ أَنزَلْنَهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ؛ ما به يقين آن را در شب قدر نازل نموديم» (قدر/1)
    اما مرحوم معرفت معتقدند كه در اين بيان سوالاتي و زواياي قابل بحثي وجود دارد :
    اول آنكه ترديدي نيست كه بعثت ، همراه بود با نزول آياتي از قرآن : پنج آيه نخست سوره علق . و اين ، چگونه با نزول قرآن - همه آن يا آغاز نزولش - در شب قدر ماه رمضان ، سازگار است؟
    دوم اينكه مقصود از نزول قرآن در يك شب : شب قدر چيست ، آيا تمامي قرآن يكجا در آن شب نازل گرديد؟ با اين كه مي‏ دانيم قرآن ، به صورت جدا جدا و در مدّت زمان بيست يا بيست و سه سال ، بر حسب مناسبت‏ها و شرايط گوناگوني نازل شد كه به نام «اسباب نزول» خوانده مي‏ شود؟!
    سوم اين كه : نخستين آيه يا سوره نازل شده از قرآن چيست؟ اگر سوره علق يا آياتي از آن باشد ، پس چرا سوره حمد «فاتحة الكتاب» [ : آغازگر كتاب‏] نام گرفت؟ زيرا معناي آن ، اين نيست كه در آغاز مصحف نوشته شد . چه ، ترتيب كنوني ، پس از رحلت پيامبرصلي الله عليه وآله يا دست كم در دوره پاياني از حيات حضرت شكل گرفت ، در حالي كه اين سوره ، از همان ابتداي نزول و بر زبان پيامبرصلي الله عليه وآله ، فاتحة الكتاب ناميده شد : «هيچ نمازي نيست جز با فاتحة الكتاب» .(1) و (2)


    (1)- با اندكي تلخيص و تغيير :التمهيد ، ج 1، صص 158و159
    (2)- منتخب كنزالعمال در حاشيه مسند، ج 3، ص 180



  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات و تحقيقات قراني
    نوشته
    1,715
    حضور
    29 روز 6 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    336
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5705



    ايشان در پاسخ به اين سه پرسش و جمع ميان نظرات بيان مي كنند كه بي ترديد آغاز بعثت غير از آغاز نزول قرآن به عنوان كتابي آسماني است ، زيرا حضرت ، به نبوّت رسيد ولي مأمور به تبليغ عمومي آن نگرديد مگر پس از سه سال ، كه در طي آن ، به صورت پنهاني به دعوت مشغول بود . تا آن كه اين آيه نازل شد : «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ ؛ پس آن چه بدان مأموري آشكار كن و از مشركان روي برتاب» .(حجر/94) از اين زمان بود كه قرآن به طور پيوسته ، به عنوان كتاب نازل شده از آسمان ، نزول يافت و بر روي جريده‏ هاي نخل و سنگ‏هاي نازك سفيد ثبت مي‏گرديد ، و آن را شمار كمي از مؤمنان كه نوشتن مي‏ دانستند ، در طول بيست سال به نگارش درآوردند .
    آغاز نزول قرآن - پس از اين مدت - در شب قدر از ماه رمضان بود و بدين جهت ، تعبير به نزول قرآن در شب قدر صحيح است ، هر چند نزول پيوسته آن ، بيست سال به طول انجاميد ، زيرا هر پديده مهمي كه مدت و امتدادي دارد ، تاريخ آن براساس مبدأ آغاز آن ثبت مي ‏گردد .
    اما نخستين آيه نازل شده ، همان آيات پنج گانه آغاز سوره علق است و ساير آيات آن ، مدتي بعد نزول يافت . ليك نخستين سوره كاملي از قرآن كه نازل گشت ، سوره حمد بود ، بدين جهت «فاتحة الكتاب» نام گرفت .(1)

    (1)- التمهيد ، ج 1 ، ص159


  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود