صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علمای اسلامی و مسأله وحدت

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143

    اشاره علمای اسلامی و مسأله وحدت




    وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا


    سلام

    از جمله مسائل اساسی در دین اسلام ، مفهوم وحدت و یکپارچگی مسلمانان می باشد که در سخنان و احادیث پیامبر اکرم حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام متجلی بوده و این بزرگواران همواره با گفتار و رفتار خود مسلمانان را به سوی وحدت سوق می داده اند.

    از منظر عقلی نیز هیچ عقل سالمی را نمی توان پیدا کرد که از تفرقه و جدائی حمایت کند و مخالف اتحاد باشد . بلکه هر صاحب درک و فهمی ضرورت وحدت را در هر جامعه و هر مسئله ای به روشنی در می یابد و متوجه است که با داشتن همبستگیمی توان بر هر مشکلی چیره شد.

    حال که اهمیت وحدت در جامعه انسانی کاملا مشهود و مشخص است ما باید به آن مبادرت ورزیده و هر چیزی که مانع یک وحدت مشروع و سالم و صحیح میان امت اسلامی می شود را کنار بزنیم .

    در این میان تاثیر علما و رهبران دینی و مذهبی فرقه های مختلف اسلامی مشهود و غیر قابل چشم پوشی است . در حقیقت یک عالم دینی به عنوان رهبر مذهبی گروهی از مردم پیرو خود می تواند با تصمیم گیری هایش سرنوشت دینی و مذهبی ( و حتی سیاسی و اجتماعی ) محیط اطراف خود را تغییر دهد و طبعا یک جامعه با تاثیر پذیری از مجموع این تصمیم گیری ها ، موضع خود را مشخص می کند .

    حال در اینجا سوال پیش می آید که علمای اسلامی ( چه شیعه و چه سنی ) در طول این پانزده قرن چه گامی در جهت وحدت برداشته اند ؟

    می دانیم که در این بین و بنابر دلایلی هر دو طرف شیعه و سنی گروه مقابل را با الفاظ و استدلال هائی تکفیر کرده اند . صرف نظر از اینکه کدام گروه تکفیر را آغاز کرده و یا بحث های تکفیری کدام یک شدید تر و عمومی تر بوده است در خواست دارم که عزیزان راهکار هایی را ارائه دهند که مثلا ما چگونه بر این آفت امت ( تکفیر ها نادرست و نابه جا ) ، امروزه فائق آییم ؟ آیا اصلا راهی برای کنار زدن این گونه فتاوای جنجالی وجود دارد ؟ و یا اینکه امت اسلامی باید تا ابد اسیر اختلاف و تهمت و درگیری باشد ؟

    همین جا از همه عزیزان دعوت می کنم که نظرات ارزشمند خودشان را در این خصوص بیان بفرمایند .

    سعدی می فرماید :


    بنی آدم اعضای یکدیگرند
    که در آفرینش ز یک گوهرند

    چو عضوی به درد آورد روزگار
    دگر عضوها را نماند قرار


    تو کز محنت دیگران بی غمی
    نشاید که نامت نهند آدمی



    باتشکر فراوان




    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۴/۱۰/۱۱ در ساعت ۰۰:۱۶

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58295




    با نام و یاد دوست





    علمای اسلامی و مسأله وحدت






    کارشناس بحث: عماد


  4. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,138
    حضور
    45 روز 19 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10538




    سلام علیکم
    در طول تاریخ بحث وحدت مطرح بوده اگر چه در مقابل گروه های تندرو موانع زیادی ایجاد می کردند
    این فکر بین مسلمانان، سابقۀ تاریخی هزارو چهارصد ساله دارد. یعنی از آغاز دعوت قرآن مجید به «اعتصام به حبل الله» و «عدم تفرقه» و اینکه خداوند الفتی بین قلوب مسلمانان ایجاد کرده که هرگز با هیچ هزینه ای تحقق پذیر نبوده است، فکر وحدت و الفت سابقه دارد. پس از سپری شدن شکوفایی های صدر اسلام، با رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلّم و اختلاف بر سر خلافت، در واقع دوران پیدایش مذاهب فقهی در اسلام آغاز شد. این امر به تدریج گسترش یافت و متأسفانه دشمنان اسلام از جمله «یهود و نصاری» به این اختلافات دامن زدند تا بلکه بتوانند حرکت پیشتاز اسلامی را متوقف سازند. اما در همان دوران نخستین، و با نشر معارف اسلامی توسط ائمۀ اهل بیت، تأثیر توطئۀ دشمنان کمرنگ شد.


    هم چنین شیخ محمد غزالی، علامه اقبال لاهوری، علامه مودوی پاکستانی، حسن البناء، سید قطب مصری، مرحوم مولوی مولانا عبدالعزیز، از دیگر علما و بزرگان اهل سنّت و در عصر حاضر از علماء و بزرگان شیعه می توان از حضرت امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، شیخ محمد جواد مغنیه، علامه شیخ مرتضی مطهری، آیت الله سید محمود طالقانی، آیت الله دکتر محمد حسین بهشتی نام برد(1)
    علمای بزرگ شیعی وقتی می خواستند فقه بنویسند فقه مقارن می نوشتند و این خود نوعی گرایش به تقریب بود ؛ الانتصار سید مرتضی، الخلاف شیخ طوسی، معتبر مرحوم محقق حلی و منتهی المطلب علامه حلی همه فقه مقارن است.

    ایه میرازی شیرازی برای اینکه از اختلاف بین شیعه و سنی بکاهند به سامرا سفر می کنند و در آنجا ماندگار می شوند . ایشان جزء اولین منادیان وحدت بود . این نکته برجسته ای در اندیشه سیاسی میرزای شیرازی به شمار می آید. ایشان معتقد بود که وحدت بهترین قدرت برای مسلمین است
    نمونه های از کارهای تقریبی ایشان
    میرزای شیرازی پس از اطلاع یافتن از این واقعة ناگوار، به اقدامات مهمی دست زد، از جمله در تلگرافی به ملکة انگلستان، خواستار قطع دست این نوکر جنایت‌کار انگلیس شد. این اقدام میرزا موجب پایان یافتن این اعمال جنایت‌کارانه گردید؛ (اتحاد و انسجام، 1386، ص 261).
    ـ انتقال حوزه علمیه تشیع از شهر نجف به شهر سنی‌نشین سامراء؛
    ـ پرداخت مستمری و کمک‌های مادی به طلاب و علمای سنی همانند طلاب و علمای شیعه؛
    ـ ایجاد امکانات رفاهی برای برادران سنی و شیعه به صورت یکسان؛
    ـ خنثی‌سازی نقشه‌های مختلف دشمن برای ایجاد اختلاف و تحمل کردن مشکلات این مسیر، از جمله به شهادت رسیدن فرزند ایشان؛
    ـ برخورد با افراد ناآگاه و عالم‌نما‌ که به اسم محبت به اهل‌بیتو اظهار نفرت از دشمنانشان، قصد اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی را داشتند.
    همچنین ایه الله بروجردی سهم زیادی در تقریب بین شیعه وسنی دارند ، ایشان با ارتباط بر قرار کردن با شیخ شلتوت ، تقریب و وحدت اسلامی را احیا نمودند
    بسیاری از علمای اهل سنت نیزسهمی در تقریب دارند اما متاسفانه وهابیت و سلفی ها وتکفیری ها موانع زیادی در این راه ایجاد کرده اند
    1.پشوایان تقریب؛ آیت الله بروجردی و شیخ محمود شلتوت، مجموعه مقالات، ص۱۶۸.
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۳/۲۰ در ساعت ۱۱:۴۲

  5. صلوات


  6. #4
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    علاقه
    لا ادری
    نوشته
    659
    حضور
    17 روز 6 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1143



    سلام و عرض ادب و احترام

    از کارشناس محترم و بزرگوار تشکر میکنم . لطف بفرمائید راهکار هایی برای مقابله با آفت تکفیر های گذشته و امروز بیان بفرمائید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    سنی ها با استفاده از اصطلاح از کلینی تا خمینی هرگز امام ره را منادی وحدت نمیدانند.

    سنی کسی را که امامشان را تکفیر کند کافر میداند.


    دوست عزیز ! اولا این شعار کلینی تا ( امام ) خمینی را وهابی ها استفاده می کنند و نه برادران اهل سنت و این عقاید وهابیت است نه اهل سنت.

    ثانیا بنده قصد دارم به کمک سایر عزیزان در اینجا راهکار بدهیم تا از تکفیر ها از سوی هر دو طرف خلاص شویم و یا حداقل اثر آنها در جوامع امروزی را تقلیل دهیم . لذا از جنابعالی درخواست دارم که این بحث ها را کنار گذاشته و به فکر امروز اسلام باشید .

    با تشکر فراوان .


  7. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,138
    حضور
    45 روز 19 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10538



    نقل قول نوشته اصلی توسط عبدالرسول نمایش پست ها
    دوست عزیز ! اولا این شعار کلینی تا ( امام ) خمینی را وهابی ها استفاده می کنند و نه برادران اهل سنت و این عقاید وهابیت است نه اهل سنت.
    بله صحیح است ما باید در این مباحث بین اهل سنت و وهابیت فرق قائل شویم وهابیت زائیده استکبار است و بنایش بر تفرقه افکنی است ، بسیاری از اهل سنت ارادت زیاد به امام خمینی وآرمانهای ایشان دارند واین امر وهابیت را عصبانی می کند به طوری که باید به تخریب چهره امام خیمنی بپردازند و پرچم دار وحدت اسلامی را هدف قرار دهند تا مانع تحقق وحدت شوند ، این تفکر توسط ابن تیمیه بصورت تئوری مطرح شد و سالها بعد استعمار گران و استکبار جهانی اندیشه های ابن تیمیه را توسط محمد بن عبدالوهاب از تئوری به صحنه عمل کشاند و برای اینکه بتواند بر کشورهای اسلامی تسلط یابد ، این طایفه که شعارشان تفرقه افکنی بود را احیا نمودند
    در بین علمای تندرو سلفی و تکفیری گاه گاه دیده می شود که خون شیعه را مباح می دانند و آنان را کافر اعلام می کنند ولی حتی یک عالم شیعی پیدا نمی کنید که خون اهل سنت را مباح اعلام کرده باشد

    فتوی قتل شیعه از طرف علمای اهل تسنن از دیر زمان بارها باعث ریختن خون شیعیان شعله ور شدن اختلافات فرقه ای شده است اما حتی یک مرتبه نمی توان یافت علمای شیعه اهل تسنن را کافر و واجب القتل بداند و اگر سنی مذهبانی هم به دست شیعیان به جرم مذهبیتشان کشته شدند عکس العمل کشتار شیعیان بود که ناشی از همان فتاوای علمایشان بوده است.
    شاید اوج این فتاوی زمانی بود که صفویه درایران به قدرت رسیدند و شعارشان اشهد أن علیاً ولی الله بود، سلاطین عثمانی که نمی توانستند جدا شدن قسمت عمده ای از امپراطوری خود را تحمل کنند و از سویی توان مقابله با صفویان را نداشتند چاره ای ندیدند تا حربه کفر شیعه احساسات دیگرمسلمانان را برانگیخته کنند و آنان را در مقابل شیعه و صفویه قرار دهند، در این راستا می بایست به علمای سنی مذهب پناه ببرند و با گرفتن فتوای قتل شیعه به هدف خود برسند و از اهرم دینی، دنیای خود را آباد نمایند.
    سلطان سلیم عثمانی دست به دامن علمانی سنی مذهب شد وپس ازاینکه با مقاومت آنان روبروشد سرانجام توانست فتوای عالم جوانی به نام «علی جمال (نوح) افندی» را جلب نموده و به اهداف خود نزدیک شود.

    ادامه دارد


  8. صلوات


  9. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    شما میگید پس کل سنی ها وهابین دیگه؟ چون چهار امامشون شیعه رو تکفیر کرده اند.
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

  10. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,138
    حضور
    45 روز 19 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10538



    فتوای جنجالی علی جمال افندی

    علی جمال افندی که بر دشمنی با شیعیان پای می فشرد در حالیکه نسبت به مسیحیان و یهودیان تبعه دولت عثمانی بسیار مهربان بود فتوی داد: کسی که یک شیعه را بکشد بهشت بر او واجب می شود.

    در قسمتی از فتوایش آمده که« بدان که خداوند ترا سعادتمندکند که این گروه کافر یاغی، سايت انجمن علمي دانش اموختگان تاريخ عوامل فرهنگي مذهبي تنش بين عثماني وصفويه فاجر تمامی انواع کفر و گردنکش و عناد و فسق و زندقه را در خود جمع کرده اند و کسی که در حکم به کفر و الحاد و وجوب قتال و جواز قتلشان توقف کند همچون آنان کافر است».در ادامه این فتوی چنان می نویسد که از نوشتههای او معلوم میشود که مسیحیان نزد او از شیعه احترامشان بیشتر است.چنین می گوید:«پس کشتن این اشرار کافر واجب است توبه کنند یا نکنند ... و جایز نیست ترک کشتن آنها با اعطای جزیه و یا امان موقت یا دائم .. و جایز است به بردگی گرفتن زنانشان چرا که استرقان زن مردتد پس از آنکه به دارالحرب و یا هر نقطه ای که تحت سیطره امام و خلیفه حق نیست برود جایز است، چرا که این نقطه به منزله درالحرب است، همچنین جایز است استرقان فرزندان آنها به تبع جواز استرقان مادرانشان این فتوا جنگی(موجب شد که هفت ماه بطول انجامید و ده ها هزار نفر از طرفین به خاک و خون غلطیدند حتی باعث کشدن شدن چهل هزار نفر شیعه مذهب در کشور عثمانی و شهر حلب شد بطوری که نزدیک بود تمام مردم حلب از بین رفتند.
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۳/۱۶ در ساعت ۰۹:۴۲

  11. صلوات


  12. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,138
    حضور
    45 روز 19 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10538



    در چند پیش علمای سنی مذهبی که عمدتاگرایش سلفی ووهابی داشتند وبیشتر درعربستان ساکن بودند دربیانیه ای که38 نفر از علمایشان پای آن را امضا کردندباز فتوا به کشتن شیعیان دادندکه عکس العمل بزرگان شیعه رادرپی داشت (1)
    اما در هیچ جای تاریخ نمی توانید یافت که یک عالم شیعی فتوای قتل اهل سنت را صادر کرده باشد یا اینکه خون آنان را مباح دانسته باشد

    1.
    جنگ مذهبی،ریشه هاوانگیزه ،فرزان شهیدی 15/12/85بصیرت مقاله
    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۳/۱۶ در ساعت ۰۹:۵۱

  13. صلوات


  14. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,138
    حضور
    45 روز 19 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10538



    نقل قول نوشته اصلی توسط antiuwamism نمایش پست ها
    شما میگید پس کل سنی ها وهابین دیگه؟ چون چهار امامشون شیعه رو تکفیر کرده اند.

    اولا : مدرک ارائه دهید که تمام چهار امام فقهی اهل سنت شیعه را تکفیر کرده باشند
    ثانیا : بعضی از علمای اهل سنت پیروان همدیگر را هم تکفیر کرده اند ، ایا تکفیر آنان فقط شامل حال شیعه می شود یا دامن خودشان را هم می گیرد
    به مثالهای زیر توجه کنید
    الف : احمد حنبل یکی از ائمه چهار گانه اهل سنت می گوید :
    من زعم أن القرآن مخلوق فهو جهْمي كافر و من لم يكفّر هؤلاء القوم كلهم فهو مثلهم.(1)

    هر کس گمان کند که قرآن، مخلوق است و مانند خدا، ازلي نيست، كافر است و هر کس اينها را تکفير نکند، او هم كافر است.

    جمهور اهل سنت - مالکي‌ها و شافعي‌ها و حنفي‌ها - غالبا قائل به «خلْق قرآن» هستند.

    ب : ابو حاتم بن خاموش حافظ ري می گوید:
    فكل من لم يكن حنبليا فليس بمسلم.(2)

    هر کس در دنيا، حنبلي مذهب نباشد، مسلمان نيست.

    ذهبی درباره گوینده این حرف یعنی ابوحاتم بن خاموش می گوید که ذهبي درباره او مي‌گويد:
    المحدث الامام.(3)


    ج:مواف شذورات الذهب می گوید :
    قد کفر ابو بکر المقري جميع الحنابلة.
    ابوبکر مقري گفته است که تمام حنبلي‌ها کافر هستند.(4)


    د:ابن اثير و ابن جوزي نقل مي‌کنند از ابو القاسم بکري - از علماي بزرگ مغرب و اشعري مذهب - که:
    روزي در مدرسه نظاميه بر بالاي منبر رفت و اين آيه را خواند:

    وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَ لَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا (سوره بقره/آيه102)

    سليمان، کافر نشد و شياطين، کافر شدند.

    و برگشت گفت:

    و الله ما کفر احمد و لکن اصحابه کفروا.(5)

    احمد، کافر نشد، ولي اصحابش کافر شدند.

    از این نمونه ها بسیار است که پیروان مذاهب چهار گانه همدیگر را تکفیر کرده اند ، ایا تکفیر این علما درمورد شیعه فقط قبول است یا تکفیر همدیگر را نیز باید قبول کنیم


    این نوع تکفیرها مرسوم بوده ولی فتوای قتل شیعه ماروای این حرفهاست و پا از تکفیر بیرون گذاشته است
    من از شما خواهش می کنم وارد مباحث تفرقه افکنانه نشوید و بحث وحدت اسلامی را به بحث تفرقه اسلامی نکشانید


    1. طبقات الحنابلة لإبن أبي يعلي، ج1، ص
    2.تذكرة الحفاظ للذهبي، ج3، ص1187 - تاريخ الإسلام للذهبي، ج29، ص303 و ج33، ص58 - سير أعلام النبلاء للذهبي، ج17، ص625
    3.سير أعلام النبلاء للذهبي، ج17، ص624 - تاريخ الإسلام للذهبي، ج29، ص303
    4.شذورات الذهب جلد 3، صفحه 259
    5.الكامل في التاريخ لإبن الأثير، ج10، ص124 - المنتظم لإبن الجوزي، ج9، ص4 (از نرم‌افزار مکتبة الشاملة)

    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۲/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۰:۲۴

  15. صلوات


  16. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    نوشته
    298
    حضور
    2 روز 16 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    411



    نقل قول نوشته اصلی توسط عماد نمایش پست ها
    مدرک ارائه دهید که تمام چهار امام فقهی اهل سنت شیعه را تکفیر کرده باشند
    برادر من منم شیعه هستم چرا با من جنگ دارید؟؟ آرومتر عزیزم. ضمنا این مدرک رو از استارتر عزیز تاپیک بخواهید که درپست خصوصی بدین مهم اشاره کرده اند. من درمورد ائمه چهارگانه صحبت کردم نه دیگر علما.
    هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن هو علیّ بن ابی طالب الذی لا فتی الا هو و لا سیف الا سیفه و علی کل شی قدیر
    نمیذاریم شام را کربلا کنند
    یه روزی عباس و حسین سلام الله علیهما تنها شمشیر زدن و بفجیع ترین طور ممکن شهید شدند طوری که امام سجاد فرمود پدرم را کشتند طوری که یک گوسفند را اینگونه نمی کشند، یه روزی زینب و رقیه سلام الله علیهما رو تو کوچه ها گردوندند و سنگ زدن... ولی دیگه خاندان علی ع تنها نیست والله والله والله اگر دست فقط دست به ضریح بی بی زینب بزنن، عربستانو با خاک یکسان میکنیم.

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود